تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر : 51037

آخرین جزئیات از وضعیت دانش‌بنیان‌های کشور/ درآمد ۶۷۵ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۳۹۹

آخرین جزئیات از وضعیت دانش‌بنیان‌های کشور/ درآمد ۶۷۵ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۳۹۹

آخرین جزئیات از وضعیت دانش‌بنیان‌های کشور/ درآمد ۶۷۵ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۳۹۹ – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند برای تحقق اقتصاد مقاوم..

آخرین جزئیات از وضعیت دانش‌بنیان‌های کشور/ درآمد ۶۷۵ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۳۹۹ – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی، سکوی پرتاب باشد، شرکت‌های "دانش‌بنیان" هستند که اگر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه آنها بتوانیم استفاده کنیم، هم باعث کم‌کردن اثر تحریم‌ها شده و هم باعث رشد اقتصادی خواهد شد.

اساسِ شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید محصول یا ارائه خدمت به کمک فناوری‌های پیشرفته و با بازدهی بالا است و جالب اینکه که شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در کشور ما رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۲ ۵۶ شرکت بوده اما در سال ۱۳۹۹ به ۵۳۳۸ شرکت رسیده است که نزدیک به ۱۰۰ برابر شده است؛ حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، حوزه‌های مختلفی از جمله "فناوری اطلاعات و ارتباطات"، "مخابرات"، "برق و الکترونیک"، "سیستم‌های خودکار"، "ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته" است.

زمانی که از حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم عمده توجه مردم به حوزه‌های نام‌برده شده می‌رود اما شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در هر جایی که مشکلی وجود دارد، وارد شده و از محل آن مشکل، خلق ارزش کنند.

درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۲ تا امروز ۱۳۹۹ بیش از ۶۰۰ برابر شده است که این طبیعی است چرا که با ۱۰۰ برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان، درآمدشان نیز ۶۰۰ برابر شده است؛ حوزه‌هایی وجود دارد که دولت باید در حوزه دانش‌بنیان به آنها کمک کند که شامل آموزش، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های بلاعوض، تامین بخشی از سرمایه و کمک‌های مالی و حل مشکلات مالی آنها است.

شرکت‌های دانش‌بنیان به تفکیک استان و نوع نیز جالب توجه است چرا که در آمارها یک روند غیرعادی و عدم تعادلی مشاهده می‌شود به عنوان مثال عمده شرکت‌های دانش‌بنیان ائم از اینکه صنعتی،‌ تولیدی یا نوپا باشند در استان تهران قرار گرفتند که اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان، فارس و … به ترتیب در رتبه‌های دیگر قرار دارند؛ این آمارها به نوعی تابع حجم جمعیت، سرمایه‌‌ها، شرکت‌ها، متخصصان و منابعی است که دولت در کشور توزیع کرده است اما دانش‌بنیان‌ها می‌توانند ارزش افزوده بالایی خلق کنند.

در موضوع درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۲ این شرکت‌ها ۲ هزار میلیارد ریال درآمد داشته‌اند که در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ به ۶۷۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که این نشان می‌دهد که درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان چه رشد انفجاری داشته است.

در موضوع درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان به تفکیک دسته فناوری باید گفت که عمده درآمدها در "فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای" است و بعد از آن در حوزه محصولات شیمیایی و تجهیزات پیشرفته است؛ متاسفانه در فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی تعداد دانش‌بنیان‌ها بسیار ناچیز است درحالی که اینجا نقطه‌ای است که اگر بر روی آن سرمایه‌گذاری بشود، اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد و یا خدمات تجاری‌سازی از آن نقاطی است که اگر دانش‌بنیان‌ها وارد بشوند نیز بسیار مفید خواهد بود.

شرکت‌های نوآور و نوپا با شرکت‌های دانش‌بنیان تفاوت دارند، ممکن است شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود داشته باشند که نوپا نباشند و بالعکس یا اینکه همه اینها باشند یا ممکن است در بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۰ محصول تولیدی فقط ۵ محصول آن دانش‌بنیان باشند.

مشکل اساسی و اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان در این است که مجموعه حاکمیت که باید از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی کند، خود به نوعی با حوزه دانش‌بنیان بیگانه هستند و اصلاً زبان دانش‌بنیان‌ها را نمی‌فهمد، دارایی، تامین اجتماعی،‌ بیمه‌ها، ثبت شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی اصلاً بلد نیستند که به دانش‌بنیان‌ها سرویس بدهند، چون نسبت به دانش‌بنیان‌ها، سنتی و عقب‌مانده هستند؛ بانک‌ها، بورس و جاهایی که باید تامین مالی کنند با ادبیات دانش‌بنیان‌ها آشنا نیستند.

دولتی‌ها سالانه چند صد هزار میلیارد تومان خرید می‌کنند که اگر خرید خود را از دانش‌بنیان‌ها انجام بدهند، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند رشد فزاینده‌ای داشته باشند.

حمایت از زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور با اجرای "طرح شهید رضوی"ظرفیت ۴ میلیارد دلاری صادرات محصولات دانش‌بنیانتمرکز ویژه بر علوم انسانی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۳وعده حمایت از شرکت‌های "دانش‌بنیان" و دستیابی به هیچ!"بیمه، مالیات و تسهیلات" همچنان در صدر مشکلات دانش‌بنیان‌های کشور

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.