تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر : 585258

۴ نکته کلیدی که تحلیلگران درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم می‌گویند

۴ نکته کلیدی که تحلیلگران درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم می‌گویند

۴ نکته کلیدی که تحلیلگران درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم می‌گویند فعالان بازار ارزهای دیجیتال اکنون به به‌روزرسانی مرج (Merge) اتریوم چشم دوخته‌اند؛ رویدادی که از مدت‌ها پیش در انتظار آن بوده‌اند. با این حال، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره چگونگی انجام مرج میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال وجود دارد که بررسی بعضی از آنها می‌تواند به ما در

۴ نکته کلیدی که تحلیلگران درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم می‌گویند

فعالان بازار ارزهای دیجیتال اکنون به به‌روزرسانی مرج (Merge) اتریوم چشم دوخته‌اند؛ رویدادی که از مدت‌ها پیش در انتظار آن بوده‌اند. با این حال، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره چگونگی انجام مرج میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال وجود دارد که بررسی بعضی از آنها می‌تواند به ما در پیش‌بینی قیمت اتریوم کمک کند.

به گزارش کوین دسک، کارشناسان پیش‌بینی ‌می‌کنند که به‌روزرسانی مرج، مصرف انرژی شبکه اتریوم را تا ۹۹.۹۵درصد کاهش دهد. این اتفاق برای حفظ پایداری و امنیت شبکه مفید خواهد بود. طبق آخرین برآوردها، تغییر مکانیسم اجماع اتریوم اوایل روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

پلتفرم تحلیل بلاک چین نانسن (Nansen) و شرکت داده‌ای کایکو (Kaiko) در گزارش‌هایی به بررسی نکاتی پیرامون انجام به‌روزرسانی مرج اتریوم پرداخته‌اند. در ادامه، ۴ مورد از مهم‌ترین نکاتی را بررسی خواهیم کرد که این شرکت‌ها زیر ذره‌بین برده‌اند.

نرخ تأمین سرمایه اتریوم

نرخ‌ تأمین سرمایه (Funding Rate) برای معامله‌گران مشابه نرخ بهره است؛ با این تفاوت که این نرخ هزینه‌ای است که آنها هنگام بازکردن موقعیت‌های معاملاتی، برای اهرمی که از آن استفاده می‌کنند، می‌پردازند. به‌طور کلی، منفی‌بودن نرخ تأمین مالی به این معنی است که تقاضای بیشتری برای معامله در جهت کاهش قیمت وجود دارد.

شرکت کایکو با نزدیک‌شدن به زمان مرج، نرخ‌های تأمین مالی در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کرده است.

بر اساس تحقیقات این شرکت، در حالی که نرخ تأمین مالی بیت کوین به تازگی مثبت شده، نرخ تأمین مالی اتریوم به پایین‌ترین میزان خود از ژوییه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)‌ رسیده است.

از آنجا که مرج احتمالاً باعث ایجاد فشار فروش استقراضی (Short Squeeze) در بازار خواهد شد، سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای از بازارهای اسپات (Spot) به بازارهای فیوچرز (Futures) روی آورده‌اند تا پیش از به‌روزرسانی شبکه اتریوم، ریسک خود را دوباره تعدیل کنند.

به‌گفته کایکو، اگر مرج اتریوم موفقیت‌آمیز باشد، می‌توان انتظار داشت که این موقعیت‌های معاملاتی شورت بسته‌ شوند و نرخ تأمین مالی به‌سمت محدوده مثبت حرکت کند. این اتفاق در صورت وقوع می‌تواند عاملی مثبت برای رشد قیمت اتریوم پس از مرج باشد.

نمودار کایکو نشان می‌دهد با هر بار کاهش شدید نرخ تأمین مالی در ماه گذشته، قیمت اتریوم از کف خود افزایش می‌یابد و نرخ تأمین مالی اتریوم به سمت محدوده مثبت حرکت می‌کند.

اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده

هر دو شرکت‌های نام‌برده‌شده وضعیت اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده را بررسی کرده‌اند؛ زیرا این کار دارایی بخشی از سرمایه‌گذاران را برای مدتی طولانی قفل می‌کند. استیکد اتریوم (stETH)، یکی از توکن‌های پروتکل لیدو (Lido) است که امکان برداشت اتر را حتی در زمانی که این ارز دیجیتال برای سهام‌گذاری قفل شده است، برای معامله‌گران فراهم می‌کند.

از نظر تئوری، توکن استیکد اتریوم باید با همان قیمت توکن‌های اتریوم (که قرار است جایگزین‌ آنها شوند) معامله شوند. با این حال، این توکن‌ها در آستانه ادغام با تخفیف معامله می‌شوند.

تحقیقات نانسن نشان می‌دهد که ۳۱درصد از توکن‌های استیکد اتریوم در پروتکل لیدو سهام‌گذاری شده‌اند و پس از آن صرافی‌های بایننس، کراکن و کوین بیس در مجموع حدود ۳۰درصد توکن‌ها را در اختیار دارند.

این توکن‌ها هر زمانی پس مرج با نسبت یک‌به‌یک قابل بازخرید هستند. با این حال، کایکو تخفیف قابل‌توجهی را در ۳ توکن سهام‌گذاری اتریوم مشاهده کرده است؛ یعنی استیکد توکن (stETH) از پلتفرم لیدو، کوین بیس رپد اتریوم (cbETH) از صرافی کوین بیس و بیکن اتریوم (bETH) از صرافی بایننس. این اتفاق انعکاسی از ریسک‌های مختلف است که سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند.

نانسن در گزارش خود، همچنین به ریسک‌های پس از اجرای درست به‌روزسانی ادغام و پذیرش زنجیره اثبات سهام اتریوم اشاره کرده است.

با این حال، به‌گفته کایکو، در ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)‌ شاهد کاهش تخفیف در معاملات توکن‌های stETH و beTH بوده‌ایم. احتمالاً سرمایه‌گذاران به اندازه کافی از تخفیف برای سرمایه‌گذاری در هر دو توکن راضی بوده‌اند، زیرا هم از سهام‌گذاری اتریوم و هم از تخفیف قیمت پس از بازخرید توکن با ارزش یک‌به‌یک سود به‌دست آورده‌اند.

نمودار کایکو نشان می‌دهد تخفیف اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده قبل از مرج کمی کاهش یافته است.

بازارهای مشتقه اتریوم کلاسیک

طبق گزارش کایکو، اتریوم کلاسیک از ماه ژوئیه (تیر) برای سرمایه‌گذاران جذابیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا انتظار می‌رود این بلاک چین مشابه با اتریوم، پس از ادغام همچنان به‌عنوان یک شبکه مبتنی بر اثبات کار باقی بماند.

در حقیقت، هم‌‌زمان با انتقال منابع پردازشی استخراج‌کنندگان اتریوم به این شبکه مبتنی بر اثبات کار، جریان سرمایه ورودی به قراردادهای آتی دائمی (Perpetual)‌ اتریوم کلاسیک به‌شدت افزایش می‌یابد.

این روند ورود سرمایه احتمالاً ادامه خواهد داشت؛ زیرا دومین استخر استخراج بزرگ اتریوم، یعنی «F2Pool»، هفته گذشته اعلام کرد که استخراج این ارز دیجیتال را در ماه سپتامبر (شهریور) متوقف و منابع خود را به اتریوم کلاسیک منتقل خواهد کرد.

نمودار کایکو نشان می‌دهد حجم قراردادهای آتی دائمی باز در بازار «ETC/USDT» از ژوئیه (تیر) تاکنون ۶ برابر شده است.

پول هوشمند

بر اساس گزارش نانسن، سرمایه‌گذاران بزرگ اتریوم بدون توجه به نوسانات بازار، از ابتدای سال ۲۰۲۲ به‌طور مداوم توکن‌های خود را سهام‌گذاری کرده‌اند.

با این حال،‌ محققان نانسن گفته‌اند میزان ورود پول هوشمند (سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران سازمانی آن را مدیریت می‌کنند) به بازار اتریوم، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح خود در اواسط ژوئن (خرداد)، شروع به افزایش کرده است. به بیان دیگر،‌ سرمایه‌گذاران نهادی انتظار دارند قیمت به‌خاطر به‌روزرسانی ادغام، روندی مثبت داشته باشد.

نمودار نانسن نشان می‌دهد که میلیونرها و میلیاردرهای اتریوم از ابتدای سال جاری به‌طور مداوم توکن‌های خود را سهام‌گذاری کرده‌اند.

۴ نکته کلیدی که تحلیلگران درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم می‌گویند

در این باره بیشتر بخوانید

  • تاریخ احتمالی راه‌ اندازی اولین مرحله از اتریوم ۲.۰ مشخص شد/ نظر توسعه‌دهندگان چیست؟
  • صرافی‌های ارز دیجیتال در جریان به‌روزرسانی اتریوم واریز و برداشت‌ها را متوقف می‌کنند؛ علت چیست؟
  • شمارش معکوس برای به‌روزرسانی تاریخی اتریوم؛ اولین مرحله از ارتقای مِرج امروز انجام می‌شود
  • اولین روز از فعال‌سازی بلاتریکس؛ وضعیت شبکه اتریوم چگونه است؟
  • اتریوم بعد از مِرج مسیر قیمت خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا می‌کند؛ اما چگونه؟

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.