تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۴:۴۵

۲۵ فناوری که جهان ما را تغییر دادند در سال ۱۹۹۵ دستگاه‌های پخش کننده‌ دی‌وی‌دی سرگرمی جذاب و جدیدی بودند، تلفن‌های همراه بسیار بزرگ بودند و دسترسی به اینترنت بسیار کند و یک تجربه جدید به حساب می‌آمد که تنها از طریق کامپیوترهای رومیزی امکان‌پذیر بود. از آن زمان و در طی این ۲۵ سال تکنولوژی و فناوری بسیار تغییر کرده است. این تغییرات به نوعی باعث بهبود زندگی ما شده و ما را بیشتر به اطلاعات، اخبار و سرگر‌می‌ها متصل کرده، البته ممکن است برخی دقیقا نظر مخالف با این موضوع را داشته باشند. در هر صورت چند ابزار و تکنولوژی وجود دارند که زندگی و جهان ما را برای همیشه تغییر داده‌اند. در این مقاله ۲۵ پیشرفت تاثیرگذار در ربع قرن گذشته را بررسی خواهیم کرد.
آیفون اپل
اگرچه آیفون نخستین تلفن هوشمند محسوب نمی‌شود اما اپل با معرفی آن در سال ۲۰۰۷ توانست گوی و میدان را به تصاحب خود دربیاورد. اگر رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی و اینترنت موبایل برای آیفون و بقیه رقبا بهینه نمی‌شدند و از شر کامپیوترهای رومیزی خلاص نمی‌شدند، اکنون به این درجه از قدرت و جهانی شدن نمی‌رسیدند. با مجهز شدن به ویژگی‌های قدرتمند و ه..

۲۵ فناوری که جهان ما را تغییر دادند

در سال ۱۹۹۵ دستگاه‌های پخش کننده‌ دی‌وی‌دی سرگرمی جذاب و جدیدی بودند، تلفن‌های همراه بسیار بزرگ بودند و دسترسی به اینترنت بسیار کند و یک تجربه جدید به حساب می‌آمد که تنها از طریق کامپیوترهای رومیزی امکان‌پذیر بود. از آن زمان و در طی این ۲۵ سال تکنولوژی و فناوری بسیار تغییر کرده است. این تغییرات به نوعی باعث بهبود زندگی ما شده و ما را بیشتر به اطلاعات، اخبار و سرگر‌می‌ها متصل کرده، البته ممکن است برخی دقیقا نظر مخالف با این موضوع را داشته باشند. در هر صورت چند ابزار و تکنولوژی وجود دارند که زندگی و جهان ما را برای همیشه تغییر داده‌اند. در این مقاله ۲۵ پیشرفت تاثیرگذار در ربع قرن گذشته را بررسی خواهیم کرد.

آیفون اپل

اگرچه آیفون نخستین تلفن هوشمند محسوب نمی‌شود اما اپل با معرفی آن در سال ۲۰۰۷ توانست گوی و میدان را به تصاحب خود دربیاورد. اگر رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی و اینترنت موبایل برای آیفون و بقیه رقبا بهینه نمی‌شدند و از شر کامپیوترهای رومیزی خلاص نمی‌شدند، اکنون به این درجه از قدرت و جهانی شدن نمی‌رسیدند. با مجهز شدن به ویژگی‌های قدرتمند و همچنین قادر بودن به اجرای هزاران برنامه، عملکردهایی بیش از آنچه که قبل از آن دیده بودیم را در یک دستگاه فشرده به ما ارائه کردند.

انقلاب موبایل‌ها باعث شد تا به نوعی دوربین‌های عکاسی، دوربین‌های فیلمبرداری، دستیارهای دیجیتالی شخصی (PDA) و MP3 پلیرها کنار گذاشته شوند. در حال حاضر ما از تلفن‌های هوشمند برای خرید، به عنوان چراغ قوه و گاهی اوقات برای تماس استفاده می‌کنیم.

این نسخه از تکنولوژی مانند چاقوی ارتش سوئیس است. اکنون ۱۳ سال از معرفی اولین آیفون می‌گذرد و نزدیک به ۳٫۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند که تقریبا معادل نیمی از جمعیت کره زمین است. حتی ممکن است شما نیز از یک تلفن هوشمند برای خواندن این مقاله استفاده کنید.

وای‌فای

تلفن‌های هوشمند و اینترنتی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم بدون تکنولوژی‌های ارتباط بی‌سیم مانند وای‌فای (Wi-Fi) امکان‌پذیر نبود. در سال ۱۹۹۵ برای گشت و گذار در اینترنت باید به یک کابل شبکه متصل می‌شدید. در سال ۱۹۹۷ وای‌فای اختراع شد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت. با استفاده از یک روتر و یک دانگل برای لپ‌ تاپ می‌توانستیم کابل شبکه را کنار گذاشته و در کل خانه یا محل کار به اینترنت دسترسی داشته باشیم.

مظالب مرتبط:

  • تماشا کنید: ۸ تکنولوژی که می‌توانند آینده را تغییر بدهند

با گذشت سال‌ها وای‌فای به تدریج سریع‌تر شد و راه خود را به رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و حتی ماشین‌ها باز کرد. وای‌فای آنقدر برای زندگی روزمره و حرفه‌ای ما ضروری شده است که تقریبا مکان عمومی یا خانه‌ای که وای‌فای در آن وجود نداشته باشد را پیدا نمی‌کنیم.

اینترنت اشیاء

وای‌فای نه تنها به ما اجازه داد که ایمیل‌های خود را بررسی کنیم بلکه این امکان را فراهم کرد تا دستگاه‌ها نیز بدون نیاز به تعامل انسان‌ها به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و به این ترتیب اینترنت اشیاء به وجود آمد.

این موضوع در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد، اما تا دهه گذشته برای استفاده مصرف‌کنندگان عرضه نشده بود. امروزه ده‌ها میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در سراسر جهان وجود دارند که به ما امکان می‌دهند تا با کارهایی مانند روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، بررسی کسی که در پشت در خانه ایستاده و بررسی محتویات یخچال خانه‌ای هوشمند برای خود ایجاد کنیم.

این تکنولوژی قابلیت‌های صنعتی مانند مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت خدمات شهری را نیز دارد. انتظار می‌رود امسال ۲۴۸ میلیارد دلار در زمینه اینترنت اشیا هزینه شود که این مقدار ۲ برابر هزینه‌ای است که ۳ سال پیش در این زمینه انجام شده است. همچنین انتظار می‌رود طی ۵ سال آینده این بازار به ۱٫۵ تریلیون دلار برسد.

دستیارهای صوتی

برای بسیاری از مصرف‌‌کنندگان، قلب خانه هوشمند یک دستیار صوتی مانند الکسا، دستیار گوگل و سیری است. علاوه بر کنترل کردن دستگاه‌های داخل خانه، بلندگوهای متصل به آنها وضعیت آب و هوا و اخبار را به شما اعلام می‌کنند و از میان هزاران مهارت دیگر می‌توانند به طور مثال، از بین سرویس‌های مختلف برای شما موسیقی پخش کنند.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳٫۲۵ میلیارد دستگاه دستیار صوتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ این رقم بیش از ۲ برابر رشد کند و به ۸ میلیارد دستگاه برسد. البته این دستگاه‌ها دردسر حفظ حریم خصوصی را نیز دارند زیرا میکروفون‌های متصل به اینترنت آنها مکالمات شما را به سرورهای آمازون، گوگل یا اپل انتقال می‌دهند. هر سه شرکت با استفاده از نیروی انسانی به گفتگوهای کاربران با دستیار صوتی گوش می‌کنند و از آن برای بهبود دقت نرم‌افزار خود استفاده می‌کنند.

بلوتوث

یکی دیگر از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم که بسیار ضروری است، بلوتوث نام دارد. بلوتوث یک ارتباط رادیویی است که برای متصل کردن دستگاه‌ها در فواصل کوتاه به کار می‌رود. این تکنولوژی در سال ۱۹۹۹ به مصرف‌کنندگان معرفی شد و این قابلیت را در اختیار کاربر می‌گذاشت که تلفن همراه خود را به هدست/هندزفری متصل نموده و حین مکالمه دستان خود را برای کارهایی مانند رانندگی آزاد نگه دارد.

از آن زمان بلوتوث گسترش پیدا کرده است و دستگاه‌هایی مانند ایربادز، هدفون، بلندگوهای قابل حمل و سمعک را به منابع صوتی مانند تلفن همراه، رایانه، گیرنده‌های استریو و حتی ماشین‌ها متصل می‌کند. ردیاب‌های تناسب اندام نیز با استفاده از بلوتوث اطلاعات را به تلفن همراه منتقل می‌کنند و رایانه‌ها نیز به صورت بی‌سیم می‌توانند به موس و صفحه کلید متصل شوند.

بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ تعداد دستگاه‌های دارای بلوتوث در جهان تقریبا به ۱۰ میلیارد رسیده بود. امروزه از بلوتوث در خانه‌های هوشمند برای کارهایی مانند باز کردن قفل درب خانه و پخش موسیقی از لامپ‌های دارای بلندگوی داخلی استفاده می‌شود.

وی‌پی‌ان (VPN)

شبکه خصوصی مجازی در واقع یک تونل رمزگذاری شده برای انتقال داده‌ها از طریق اینترنت است و برای کسب و کارها و افراد بسیار کاربردی و ارزنده است. این تکنولوژی در سال ۱۹۹۶ توسعه پیدا کرد و ابتدا به طور انحصاری برای مشاغل استفاده می‌شد و کارمندان از راه دور می‌توانستند به صورت امن به اینترانت شرکت خود دسترسی پیدا کنند.

از آن زمان به تدریج استفاده از این تکنولوژی افزایش پیدا کرد، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸ حدود یک چهارم کاربران اینترنت از آن استفاده می‌کنند. امروزه سایر کاربردهای وی‌پی‌ان شامل مخفی کردن فعالیت‌های آنلاین، دور زدن سانسور اینترنت و جلوگیری از محدودیت‌های مبتنی بر جغرافیای سرویس‌ها می‌شود.

بیت کوین

بیت کوین یک رمز ارز دیجیتال است که در ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۵ (۱ ژانویه سال ۲۰۱۷) توانست به ارزشی بیش از ۱۰۰۰ دلار برسد و سپس در آذر ماه ۱۳۹۶ (دسامبر سال ۲۰۱۷) تا ۱۹۰۰۰ دلار رشد کرد و بعد از آن در دی ماه سال ۱۳۹۶ (نیمه اول سال ۲۰۱۸) بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داد. ارز غیر متمرکز دیجیتال وابسته به تکنولوژی، ارز، ریاضیات، اقتصاد و پویایی جامعه است و البته ناشناس است.

بیت کوین به جای استفاده از نام، شناسه مالیاتی یا شماره‌های تامین اجتماعی، خریداران و فروشندگان را از طریق کلیدهای رمزگذاری شده به یکدیگر متصل می‌کند. رایانه‌هایی که از برنامه‌های ویژه‌ برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند نیز ماینر نام دارند. معاملات ثبت شده توسط ماینرها به طور تجمعی با عنوان بلاک‌چین (Blockchain) شناخته می‌شوند. روند محاسباتی برای استخراج بیت کوین می‌تواند دشوار باشد و به صورت همزمان هزاران ماینر مشغول فعالیت باشند.

بلاک‌چین

این فناوری تکنولوژی رمزگذاری در پشت رمز ارزها است. از آنجایی که این فناوری نوعی دفترچه دیجیتال امن است، استارت‌آپ‌ها امیدوارند تا بتوانند از آن برای کارهایی مانند رای‌گیری، قرعه‌کشی‌ها، کارت‌های شناسایی و تایید هویت و پرداخت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. همه این موارد نشان دهنده پتانسیل بالای این تکنولوژی است. شرکت تحلیلگر گارتنر (Gartner) تخمین زده که بلاک‌چین برای مشاغل تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۷۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳٫۱ تریلیون دلار ارزش فراهم کند.

MP3

در ربع قرن گذشته به لطف فناوری‌های فشرده‌سازی مانند MP3 و MP4، سرگرمی‌های قابل حمل گسترده شده است. تحقیقات در مورد این تکنولوژی در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد. ایده اصلی این بود که صوت در یک فایل دیجیتالی با کمترین میزان از دست دادن کیفیت آن فشرده شود. استاندارد MP3 که امروز آن را مشاهده می‌کنیم در اواسط دهه ۱۹۹۰ پدیدار شد، اما اولین پخش‌کننده‌های همراه MP3 در سال ۱۹۹۸ به دست کاربران رسید و شرکت کره‌ای Saehan اولین دستگاه پخش‌کننده MP3 با نام ام‌پی‌من (MPMan) را با ظرفیت نگهداری حدود ۱۲ آهنگ معرفی کرد.

محبوبیت این فرمت از سال ۱۹۹۹ و هنگامی که دانش‌آموز ۱۹ ساله‌ای به نام شاون فانینگ (Shawn Fanning) نرم‌افزاری را برای سرویس Napster ساخت که به همه اجازه می‌داد فایل‌های MP3 را با یکدیگر به صورت رایگان به اشتراک بگذارند، آغاز شد. البته این سرویس به دلیل اینکه مانع از سودآوری هنرمندان و صنعت ضبط صدا می‌شد قطع شد، اما ساختار آن به ایجاد بازارهایی برای پخش موسیقی مانند اسپاتیفای، اپل موزیک و بسیاری دیگر از سرویس‌ها کمک کرد.

تشخیص چهره

تکنولوژی شناسایی چهره زمینه‌ای برای شکوفایی فناوری بوجود آورد که نقش روزافزونی در زندگی ما دارد. این روش نوعی از احراز هویت بیومتریک است که با استفاده از ویژگی‌های چهره شخص، هویت وی را تایید می‌کند. این فناوری به ما کمک می‌کند تا از آن برای باز کردن قفل دستگاه‌های خود و همچنین مرتب‌سازی تصاویر آلبوم‌های دیجیتال استفاده کنیم، اما نظارت و بازاریابی بخشی از کارکرد اصلی آن است.

به طور مثال، از دوربین‌هایی که به پایگاه داده‌های تشخیص چهره متصل هستند برای شناسایی مظنونان استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای شناسایی چهره شما هنگام ورود به فروشگاه و ارائه توصیه‌های شخصی برای خرید نیز استفاده شود. البته نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی و دسترسی هکرها به اطلاعات امنیتی و دقیق نبودن برخی از این سیستم‌ها را می‌توان به عنوان نقاط ضعف آن معرفی کرد.

با وجود این نگرانی‌ها نشانه‌ای از کنار گذاشتن این فناوری وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود صنعت تشخیص چهره تنها در آمریکا از ۳٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش و رشد پیدا کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا همان شبیه‌سازی هوش انسانی برای ماشین در گذشته تنها محدود به فیلم‌های علمی تخیلی بود، اما در دهه‌های اخیر وارد دنیای واقعی شده و تبدیل به یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های عصر حاضر گشته است. علاوه بر اینکه این تکنولوژی مغز تشخیص چهره است، از آن در زمینه‌های حمل و نقل، خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، تشخیص سرطان پستان که از چشم انسان دور مانده بود توسط این تکنولوژی انجام شده است. در اینترنت برای همه چیز از جمله تشخیص صدا و فیلتر کردن هرزنامه‌ها به کار می‌رود. کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) قصد دارد با کمک هوش مصنوعی پتانسیل فیلم‌های آینده خود را تحلیل و بهترین موارد را وارد مرحله تولید و توسعه کند.

البته با وجود هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم‌های دفاعی موشکی و ربات‌ها ترس از آینده‌ای کابوس‌وار نیز وجود دارد. رهبران صنعتی خواستار تنظیم این تکنولوژی هستند تا از خطر و آسیب‌های احتمالی ابزاری مانند دیپ‌فیک‌ها (Deepfakes) که مختص جعل فیلم هستند، جلوگیری کنند.

هواپیما‌های بدون سرنشین (Drones)

وسیله‌ای که ابتدا به عنوان یک گجت سرگرمی ظاهر شد و حالا با انجام کارهایی مانند فیلم‌برداری هوایی، تحویل بسته به مکان‌هایی با دسترسی سخت، نقشه‌برداری و پاشیدن سموم روی مزارع برای دفع آفات صنایع را دگرگون کرده است.

هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر از کوادکوپترهای پر سر و صدا تا هواپیماهای کوچک با قابلیت حمل بار را در بر می‌گیرند. اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا در مرز این کشور با مکزیک ۱۶ میلیون دلار صرف پهپادهای Predator با سبک نظامی کرده که می‌توانند از فاصله ۹ مایلی ردپاهای موجود روی شن‌ها را تشخیص دهند.

در آینده‌ای نه چندان دور، این پهپادها آسمان را به تصرف خود در خواهند آورد و برای کارهای شخصی مانند تاکسی هوایی و یا عملیات‌های نجات‌بخش مانند تحویل دارو، جستجو و نجات و خاموش کردن آتش به کار خواهند رفت.

کیت‌های آزمایش DNA

این کیت‌ها با یک نمونه‌گیری ساده از بزاق فرد به شناخت نیاکان وی کمک کرده و مشخصات وی را تعیین می‌کند و در مواردی برای مشکلات و بیماری‌های خاص نیز به کار می‌رود. در طی چند سال گذشته، این کیت‌ها بسیار مقرون به صرفه و محبوب شده‌اند. آژانس‌های اجرای قانون علاقه زیادی به این کیت‌ها دارند. آنها با کمک روشی به نام سلسله‌شناسی ژنتیکی ده‌ها مورد از پرونده‌های قتل و تجاوز را که مربوط به سال‌ها قبل بوده‌ است با کمک این تکنولوژی حل کرده‌اند.

آنها این کار را با بررسی نمونه DNAهای موجود در صحنه جرم شروع می‌کنند و سپس جواب‌ها را برای پیدا کردن مظنونین با بانک اطلاعاتی خود تطبیق می‌دهند. از جمله نگرانی‌های مردم نسبت به این تکنولوژی دسترسی محققان به حجم انبوه اطلاعت شخصی و از بین رفتن حریم خصوصی است.

رایانش کوانتومی

کشورها و شرکت‌ها میلیون‌ها دلار برای تحقیق و توسعه محاسبات کوانتومی هزینه می‌کنند. آنها امیدوارند تا با کشف موارد جدید در شیمی، حمل و نقل، طراحی مواد، امور مالی، هوش مصنوعی و موارد دیگر این هزینه‌ها را جبران کنند.

این فناوری کم کم برخی از وعده‌هایی را که محققان در دهه‌های گذشته داده بودند را عملی کرده است. به طور مثال، سال گذشته پردازنده کوانتومی Sycamore که توسط گوگل طراحی شده بود توانست وظیفه‌ای را در ۲۰۰ ثانیه انجام دهد که به گفته گوگل، انجام آن توسط سریع‌ترین ابررایانه حال حاضر جهان ۱۰۰۰۰ سال به طول می‌انجامد.

به گفته هانیول (Honeywell) که زمانی فروشنده بزرگی در زمینه ماردبردها بود، طی ۵ سال آینده عملکرد و سرعت رایانه‌های کوانتومی سالی ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کتد و در سال ۲۰۲۵ دستگاه‌ها ۱۰۰۰۰۰ بار سریع‌تر از الان خواهند بود.

شبکه‌های اجتماعی

دنیای آنلاین در دو دهه پیش مکان بسیار متفاوتی بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی ممکن است سایت Friendster را به یاد بیاورند. این سایت در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد و به کاربران امکان ساخت پروفایل و ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر را می‌داد. با این حال، دو سال بعد مارک زاکربرگ با راه‌اندازی شبکه اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه خود به نام فیسبوک همه چیز را تغییر داد.

این شبکه در سال ۲۰۰۶ در دسترس عموم قرار گرفت و باعث شد شبکه‌هایی مانند Friendster و MySpace از این رقابت کنار بروند. امروزه فیسبوک به افراد کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما تجارت اصلی آن تبلیغات است. این شبکه اجتماعی سال گذشته توانست ۳۲ میلیارد دلار از این راه درآمدزایی کند و هم‌اکنون نیز ۲٫۳۷ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد که نزدیک به یک سوم جمعیت کل دنیا است.

چاپ سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی یک از مواردی است که سال‌ها در تلوزیون و فیلم‌ها نمونه‌های آن را مشاهده می‌کردیم و حالا چاپگرهای سه‌بعدی پای خود را به خانه‌ها نیز باز کرده‌اند و به یک سرگرمی برای علاقه‌مندان این تکنولوژی تبدیل شده‌اند. یکی از موارد اسفاده چاپ سه‌بعدی ساخت نمونه‌های اولیه هر چیزی است. این تکنولوژی به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا پلاستیک‌های سبک را جایگزین فلز کنند و بتوانند اشکال غیر معمولی را تولید کنند که با روش‌های قالب‌گیری تزریقی معمولی امکان ساخت آنها وجود ندارد.

این دستگاه‌ها برای ساخت مواد داخل کلاه بازیکنان فوتبال آمریکایی و کفش‌های مخصوص دویدن آدیداس نیز استفاده می‌شوند. همچنین شرکت پورشه قصد دارد تا یک برنامه چاپ سه‌بعدی جدیدی را به بازار عرضه کند که به مشتریان اجازه می‌دهد صندلی‌های اتومبیل خود را به صورت سه‌بعدی چاپ کنند.

برخی‌ها چاپ سه‌بعدی را انقلاب چهارم صنعتی می‌دانند. سالانه حدود ۱۳ درصد هزینه‌ها در این زمینه توسط شرکت‌های آمریکایی افزایش پیدا می‌کند و به گفته شرکت مشاوره Deloitte در سال ۲۰۲۰ رقم آن به ۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

استریم ویدیو

۲۵ سال پیش قالب جدیدی برای ذخیره‌سازی وارد دنیا شد که توانست بازار دنیای سرگرمی را در دستان خود بگیرد. دی‌وی‌دی‌ها نسبت به VHS از کیفیت صدا و تصویر بهتری برخوردار بودند و جای کمتری را نیز اشغال می‌کردند. فروشگاه‌های اجاره فیلم وی‌اچ‌اس را کنار گذاشتند و به DVD روی آوردند و از طرفی خدمات اجاره آنلاین مانند نتفلیکس به‌وجود آمد که امکان ارسال دیسک‌های اجاره‌ای به طور مستقیم را برای مشتریان فراهم می‌کرد.

سپس این شرکت سرویس استریم خود را معرفی کرد که به کاربران امکان می‌داد تا از طریق اینترنت فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد علافه خود را مشاهده کنند. این موضوع کم کم باعث شد تا مردم بیشتر به سمت این سرویس کشیده شوند و با ظهور سرویس‌های دیگر مانند آمازون پرایم، هولو و یوتیوب علاقه مردم به آنها بیشتر شد و به مرور زمان لغو اشتراک‌ شبکه‌های کابلی و ماهواره‌ای و سرویس‌های کرایه مانند Blockbuster افزایش یافت.

به گزارش eMarketer تا سال آینده حدود یک پنجم خانواده‌های آمریکایی اشتراک تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای خود را قطع خواهند کرد.

استریم موسیقی

در حالی که صفحه‌های گرامافون یکی از محبوب‌ترین وسایل گوش دادن به موسیقی به‌شمار می‌روند، اما استریم موسیقی همواره در اولویت است. استریم موسیقی یک راه ارزان و یا حتی مجانی برای گوش دادن و لذت بردن از موسیقی است. به گفته BuzzAngle Music در آمریکا ۸۵ درصد مردم از طریق راه‌های مختلف به موسیقی دسترسی دارند و این آمار نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۷٫۶ درصد رشد پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۹ رکورد ۷۰۵ میلیارد استریم ثبت شد که نسبت به سال قبل آن ۳۲ درصد رشد پیدا کرده بود. به گزارش RIAA در سال ۲۰۱۹ کل درآمد صنعت موسیقی با رشد ۱۳ درصدی به عدد ۱۱٫۱ میلیارد دلار رسید که ۸۰ درصد آن از بخش استریم به دست آمده است. در همان زمان فروش آلبو‌م‌ها ۲۳ درصد و فروش تک آهنگ‌ها ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد. ضمن اینکه در سال قبل آن نیز این فروش‌ها به ترتیب ۱۸٫۲ و ۲۸٫۸ درصد کاهش پیدا کرده بودند.

اپلیکیشن‌ها

برنامه‌های تلفن همراه نحوه استفاده از رسانه‌ها از اخبار و سرویس‌های استریم گرفته تا پیام کوتاه و رسانه‌های اجتماعی را تغییر داده‌اند. آنها همچنین روش زندگی روزمره ما را نیز تغییر داده‌اند و به ما در اجاره کردن وسایل و خانه، سفارش غذا و مواد خوراکی نیز کمک می‌کنند که تنها بخش کوچکی از هزاران ویژگی آنهاست. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن در فروشگاه اپل وجود دارد که درآمد حاصل از آنها به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وسایل نقلیه خودران

وعده وسایل نقلیه خودران بیش از یک دهه است که داده شده و مورد حمایت نیز قرار گرفته است. طرفداران این تکنولوژی اعتقاد دارند که بدون رانندگان انسانی، اتومبیل‌ها به ویژه در سفرهای طولانی ایمن‌تر و راحت‌تر خواهند بود. شرکت‌های تکنولوژی سال‌های زیادی است که روی این مورد کار می‌کنند تا بتوانند آن را به واقعیت تبدیل کنند.

ناوگان وسایل نقلیه بدون راننده Waymo که متعلق به گوگل است از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۲۰ میلیون مایل در جاده‌های عمومی تردد داشته‌ است. اتومبیل‌های کاملا خودران ممکن است تا یک دهه آینده وارد بازار نشوند، اما در حال حاضر از ویژگی‌های آن برای توسعه تکنولوژی‌هایی مانند کروز کنترل تطبیقی، ترمز اتوماتیک، پارک خودکار و خلبان خودکار استفاده می‌شود.

سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID)

۲۰ سال پیش خرده‌فروشان به شدت علاقه‌مند به استفاده از ویژگی ردیابی و شناسایی فرکانس‌های رادیویی شدند و از تراشه‌های کوچک برای کنترل موجودی و کاهش دزدی بدون نیاز به ارتباط با اجناس برچسب زده شده استفاده کردند. امروزه آنها برنامه‌های متنوعی از جمله ردیابی اتومبیل‌ها، تجهیزات رایانه‌ای و کتاب‌ها را دارند. این تراشه‌ها داخل بدن حیوانات نصب می‌شوند و به صاحبان آنها کمک می‌کند تا از گمشدن حیوان خود جلوگیری کنند.

این تراشه‌ها به کشاورزان کمک می‌کند تا بر محصولات زراعی و دام‌های خود نظارت کنند و شرکت‌های مواد غذایی نیز می‌توانند منبع کالاهای بسته‌بندی شده را ردیابی و شناسایی کنند. از این تراشه‌ها در صنایع پزشکی و بهداشت نیز برای نظارت بر بیماران و برچسب داروها نیز استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در این صنعت به ۱۷ میلیارد دلار برسد که تقریبا ۲ برابر بیشتر از رقم ۸٫۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸ است.

واقعیت مجازی

شرکت‌های کوچک و بزرگ استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی را آغاز کرده‌اند تا کاربران را به دنیای کامپیوتری انتقال دهند. زمانی این تکنولوژی تنها محدود به فیلم‌های علمی تخیلی بود و اکنون به یک صنعت واقعی با ارزش ۱۸ میلیارد دلار تبدیل شده است. در حالی که انتظار می‌رفت واقعیت مجازی تنها باعث رونق صنعت بازی‌های رایانه‌ای شود، گسترش آن موجب شده تا در زمینه‌های دیگر مثل آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، معماری و سرگرمی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

کنفرانس ویدیویی

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن و تماس نداشتن با سایر افراد، محبوبیت ویدیو کنفرانس به شدت افزایش یافته است. شاید تا چند ماه پیش همه از این فناوری استفاده نمی‌کردند، اما اکنون به یکی از تکنولوژی‌های ضروری برای اکثر افراد تبدیل شده است. ارتباط ویدیویی تلفنی از دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت، ولی تا زمان شروع وب از آن استفاده نمی‌شد.

در کنار وب‌کم سرویس‌های اینترنتی رایگان مانند اسکایپ و آی‌چت در دهه ۲۰۰۰ میلادی بسیار رایج شدند و کنفرانس ویدیویی در همه جای دنیا گسترش پیدا کرد. این تکنولوژی باعث شد تا بسیاری از سفرها برای برگزاری جلسات کاهش پیدا کند و همچنین به عنوان ابزاری در بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به سیاست‌های اداره‌ها و مدارس که کار و آموزش را از راه دور اجرا کردند، استفاده از برنامه‌های گفتگو و کنفرانس ویدیویی به شدت افزایش پیدا کرد و بسیاری از افرادی که قبلا هرگز از این فناوری استفاده نکرده بودند، به استقبال آن رفتند.

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی که با استفاده از باتری کار می‌کنند حدود یک دهه پیش به عنوان جایگزین سیگارهای تنباکویی سنتی در آمریکا عرضه شدند. با این حال، می‌توان گفت که از سال ۲۰۱۵ و با معرفی ویپ‌های جدیدی با اندازه کوچک توسط Juul Labs مورد استقبال قرار گرفتند.

در سال ۲۰۱۹ تعداد کسانی که پس از استفاده از ویپ با علائمی مانند سرفه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شدند به شدت افزایش پیدا کرد و دست‌کم ۵۴ نفر از آنها جان خود را از دست دادند. Juul متهم به هدف قراردادن جوانان به وسیله تبلیغات آنلاین است و سایر شرکت‌های تولید کننده ویپ نیز با مشکلاتی مانند شکایت مواجه شده‌اند. سان‌فرانسیکو فروش سیگار الکترونیکی را از این ماه ممنوع کرده است.

باج‌افزار

اولین حمله یک باج‌افزار به دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد، اما این بدافزارها به عنوان یکی از تهدیدهای مهم دنیای سایبری از سال ۲۰۰۵ رو به افزایش هستند. باج‌افزارها معمولا سیستم قربانی را قفل می‌کنند و شرط باز شدن آن را پرداخت یک مبلغی که معمولا به صورت بیت کوین یا سایر رمز ارزهاست قرار می‌دهند.

هکرها معمولا تهدید به پاک کردن اطلاعات می‌کنند و معمولا باز کردن ضمیمه ایمیل‌های ناشناس یا لینک‌های ناامن از دلایل در دام افتادن هستند. حملات باج‌افزارها در سال ۲۰۱۹ به شدت افزایش یافت و نزدیک به ۱۰۰۰ آژانس دولتی، موسسه آموزشی و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در آمریکا مورد هدف قرار گرفتند که خسارتی در حدود ۷٫۵ میلیارد دلار به وجود آورد.

این فهرستی بود از ۲۵ فناوری بزرگ دنیا که زندگی بشر را طی چند دهه گذشته تغییر داده‌اند. کدام یک از آن‌ها برای شما ملموس‌تر است؟ آیا فناوری‌های دیگری نیز در ذهن دارید که توانسته باشند تا به این حد تاثیرگذار ظاهر شوند؟‌ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

۰

خروج از نسخه موبایل