تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر : 586930

یک سال از تغییر نام فیس‌بوک به متا گذشت؛ دستاوردهای زاکربرگ از ورود به متاورس

یک سال از تغییر نام فیس‌بوک به متا گذشت؛ دستاوردهای زاکربرگ از ورود به متاورس

یک سال از تغییر نام فیس‌بوک به متا گذشت؛ دستاوردهای زاکربرگ از ورود به متاورس بیشتر از یک سال از زمانی می‌گذرد که فیس‌بوک، غول حوزه فناوری و شبکه‌‌های اجتماعی، در کنفرانس «فیس‌بوک کانکت» در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۶ آبان ۱۴۰۰) نام خود را به مِتا (Meta)‌ تغییر داد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که

یک سال از تغییر نام فیس‌بوک به متا گذشت؛ دستاوردهای زاکربرگ از ورود به متاورس

بیشتر از یک سال از زمانی می‌گذرد که فیس‌بوک، غول حوزه فناوری و شبکه‌‌های اجتماعی، در کنفرانس «فیس‌بوک کانکت» در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۶ آبان ۱۴۰۰) نام خود را به مِتا (Meta)‌ تغییر داد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، برخلاف عملکرد مالی نسبتاً ضعیف این شرکت، می‌خواهد همچنان به رویاپردازی خود در فضای متاورس ادامه دهد.

به گزارش کوین تلگراف، این تغییر منعکس‌کننده جاه‌طلبی‌های روبه‌رشد شرکت برای فراتررفتن از یک شبکه اجتماعی قدیمی و ورود به دنیای وب ۳.۰، ارزهای دیجیتال، متاورس و توکن‌های غیر مثلی (NFT) بود؛ دنیایی مجازی که در آن مشتریان احتمالاً زمان بیشتری را برای کار و بازی صرف می‌کنند.

در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰)، در حالی که متا راه را برای تبلیغات بیشتر ارز‌های دیجیتال در فیس‌بوک می‌گشود، از پروژه شبکه اجتماعی مبتنی بر واقعیت مجازی «هورایزن ورلدز» (Horizon Worlds) خود رونمایی کرد.

در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱)، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت در حال بررسی یک ارز دیجیتال با ‌نام موقت «زاک باکس» (Zuck Bucks) بوده که برای استفاده در متاورس طراحی شده است. البته، از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعات تازه‌ای درباره روند پیشرفت این پروژه منتشر نشده است.

در ماه مه (اردیبهشت)، این شرکت درخواستی را برای ثبت پنج نشان تجاری برای یک پلتفرم پردازش پرداخت با پشتیبانی از ارزها و دارایی‌های دیجیتال به نام «متا پی» (Meta Pay) ثبت کرد.

در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، این شرکت اعلام کرد که ۲.۹میلیارد کاربر آن می‌توانند با اتصال کیف پول خود، کلکسیون‌های دیجیتال و NFT‌های خود را در فیس‌بوک و اینستاگرام در ۱۰۰ کشور جهان به اشتراک بگذارند.

در همین حال، متا در ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) از همکاری خود با یکی از غول‌های حوزه فناوری، یعنی مایکروسافت، برای ارائه‌ طیف وسیعی از محصولات «مایکروسافت آفیس ۳۶۵» در پلتفرم واقعیت مجازی (VR) متا خبر داد. هدف از این همکاری، ترغیب شرکت‌های دیگر برای کار در در محیط‌های مجازی بوده است.

بیشتر بخوانید: پروژه غول‌ها؛ مایکروسافت و متا در زمینه متاورس با یکدیگر همکاری می‌کنند

با این حال، یک سال گذشته برای متا بدون چالش نبوده است؛ به‌ویژه زمانی که صحبت از جاه‌طلبی‌های پروژه متاورس این شرکت به میان می‌آید.

هفته گذشته، مدیرعامل و بنیان‌گذار «آلتی‌متر کپیتال» (Altimeter Capital’s)، سرمایه‌گذاری سالیانه ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلاری متا در متاورس را بیش‌ازحد و ترسناک خواند.

به نظر می‌رسد که گزارش عملکرد متا در سه ماهه سوم سال فقط این نگرانی‌ها را تقویت می‌کند؛ به‌طوری که قیمت سهام این شرکت پس از انتشار گزارش ۲۳.۶درصد کاهش یافت. این در حالی است که «ریالیتی لبز» (Reality Labs)، بازوی تحقیق و توسعه واقعیت مجازی متا، از ابتدای سال تاکنون زیان انباشته ۹.۴۴میلیارد دلاری را به‌ثبت رسانده است.

ممکن است بسیاری شکست فاجعه‌آمیز طرح برج ایفل متا را به یاد داشته باشند. زمانی که تصویری از آواتار مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا که در مقابل نسخه مجازی ایفل ایستاده بود، به‌دلیل جلوه‌های بصری ضعیف مورد تمسخر قرار گرفت.

همچنین بخوانید: متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال

در همین حال، گزارشی از وال استریت ژورنال در ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) نشان داد که این شرکت تعداد کاربر فعال ماهانه هدف خود را برای هورایزن ورلدز به بیش از نصف کاهش داده است. این اتفاق نشان می‌دهد که پروژه پرچم‌دار متاورس این شرکت در حال افول است.

زاکربرگ در جریان ارائه گزارش نتایج مالی سه ماهه سوم شرکت در ۲۶ اکتبر (۴ آبان)، نسبت به بازتاب منفی این خبر واکنش نشان داد و گفت:

ما در حال آزمون و خطا هستیم و پلتفرم اجتماعی متاورسی نیز هنوز یک نسخه اولیه است.

مدیرعامل متا افزود:

این یک پلتفرم توسعه محصول اولیه زنده (اجراشده) است و به سرعت تکامل خواهد یافت، اما بدیهی است راه درازی در پیش دارد تا به چیزی تبدیل شود که آرزوی آن را داریم.

با این وجود، این غول فناوری به پیشبرد اهداف خود در وب ۳.۰ و دیگر پروژه‌ها از جمله هوش مصنوعی ادامه می‌دهد.

زاکربرگ در جلسه ارائه گزارش نتایج مالی این شرکت گفته بود:

با این سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر درستی هستیم و شرکت باید به سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه‌ها ادامه دهد.

این شرکت در در ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) طی یک رویداد مجازی، از جدیدترین هدست واقعیت مجازی خود با نام «متا کوئست پرو» (Meta Quest Pro) رونمایی کرد. در جریان همین رویداد بود که متا مشارکت خود با مایکروسافت را اعلام و از پلتفرم کامپیوتری جدید مجموعه ریالیتی لبز نیز رونمایی کرد.

هدست واقعیت مجازی متا کوئست پرو.

زاکربرگ گفته است:

کارکردن در متاورس موضوع بزرگی برای کوئست پرو است. سالانه ۲۰۰میلیون نفر عمدتاً برای کارکردن رایانه‌های شخصی جدیدی می‌خرند. هدف‌گذاری ما برای کوئست پرو در چند سال آینده این است که امکان کار در واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را برای تعداد بیشتری از این افراد فراهم کنیم و در نهایت حتی [به نقطه‌ای برسیم] که از چیز که می‌توانند روی رایانه‌های خود انجام دهند، تجربه بهتری باشد.

او افزود:

موتور کاوش هوش مصنوعی، پلتفرم‌های تبلیغاتی و پیام‌رسان تجاری ما و چشم‌انداز آینده ما برای متاورس، سه حوزه‌ای هستند که روی آنها تمرکز زیادی داریم.

یک سال از تغییر نام فیس‌بوک به متا گذشت؛ دستاوردهای زاکربرگ از ورود به متاورس

در این باره بیشتر بخوانید

  • آیا فیس‌بوک می‌تواند از کاربرانش در برابر کلاهبرداری‌ها حفاظت کند؟
  • آیا بایننس می‌خواهد به فیس‌بوک ارزهای دیجیتال تبدیل شود؟
  • واکاوی پروژه لیبرای فیسبوک؛ آیا فیسبوک از خلأهای قانونی سوءاستفاده می‌کند؟
  • ضرر ۲.۹ میلیارد دلاری؛ ارمغان فعلی متاورس برای شرکت متا
  • جهش ۲۰ درصدی قیمت SAND هم‌زمان با رکود بازار؛ دست مِتا هم به سندباکس نمی‌رسد

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.