تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 9461

یکه‌تازی فضای مجازی در بازار سیاه خودرو/اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیونی کارخانه و بازار

یکه‌تازی فضای مجازی در بازار سیاه خودرو/اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیونی کارخانه و بازار

یکه‌تازی فضای مجازی در بازار سیاه خودرو/اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیونی کارخانه و بازار قیمت‌گذاری کاذب در سایت‌های فروش خودرو و نبود نظارت بر عملکرد این مراکز فروش باعث نابسامانی بازار خودرو شده و در این میان، برخی مردم همچنان در دام سودجویان گرفتار هستند چنانکه شاهد اختلاف ۲۳ تا ۵۳ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها در حالی آشفتگی در بازار خودرو رو به افزایش است که ظاهراً دستگاه‌های مسئول از کوچکترین نظارت بر بازار دریغ کرده و همه چیز را به گذشت زمان سپرده‌اند. قیمت‌گذاری غیرمنطقی در سایت‌های فروش خودرو، عرضه قطره‌چکانی خودروسازان و نبود نظارت بر بازار باعث شکل‌گیری بازاری کاذب شده و همین موضوع به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار را به همراه داشته است.
* پراید ۶۱ میلیون تومانی خریدار ندارد
بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار به قیمت ۶۱ میلیون تومان عرضه می‌شود، هر چند قیمت این خودرو در برخی سایت‌های فروش خودرو تا ۶۳ میلیون تومان هم درج ش..

یکه‌تازی فضای مجازی در بازار سیاه خودرو/اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیونی کارخانه و بازار

قیمت‌گذاری کاذب در سایت‌های فروش خودرو و نبود نظارت بر عملکرد این مراکز فروش باعث نابسامانی بازار خودرو شده و در این میان، برخی مردم همچنان در دام سودجویان گرفتار هستند چنانکه شاهد اختلاف ۲۳ تا ۵۳ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار هستیم.

یکه‌تازی فضای مجازی در بازار سیاه خودرو/اختلاف قیمت 23 تا 53 میلیونی کارخانه و بازار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها در حالی آشفتگی در بازار خودرو رو به افزایش است که ظاهراً دستگاه‌های مسئول از کوچکترین نظارت بر بازار دریغ کرده و همه چیز را به گذشت زمان سپرده‌اند. قیمت‌گذاری غیرمنطقی در سایت‌های فروش خودرو، عرضه قطره‌چکانی خودروسازان و نبود نظارت بر بازار باعث شکل‌گیری بازاری کاذب شده و همین موضوع به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار را به همراه داشته است.

* پراید ۶۱ میلیون تومانی خریدار ندارد

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار به قیمت ۶۱ میلیون تومان عرضه می‌شود، هر چند قیمت این خودرو در برخی سایت‌های فروش خودرو تا ۶۳ میلیون تومان هم درج شده است. قیمت سایپا ۱۳۱ نیز در بازار به ۵۲ میلیون تومان رسیده که البته در برخی سایت‌ها با قیمت ۵۸.۵ تا ۶۱ میلیون تومان نیز عرضه می‌شود. قیمت این خودرو طی ۱۰ روز گذشته حدود ۸ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین هر دستگاه تیبا معمولی با قیمت ۶۳ میلیون تومان عرضه می‌شود و قیمت هاچ بک این خودرو نیز به ۶۵.۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت سراتو نیز این روزها به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده که نشان‌دهنده رشد ۱۱۰ میلیون تومانی طی چند ماه اخیر است.

در همین حال، قیمت هر دستگاه کوییک دنده‌ای نیز در بازار به ۸۴ میلیون تومان رسیده و نوع اتومات این خودرو نیز حدود ۱۲۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. در عین حال، قیمت کوییک آر نیز در بازار به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت هر دستگاه ساینا ساده در بازار ۷۲ میلیون تومان و نوع فول این خودرو ۷۵ میلیون تومان است که نسبت به روزهای گذشته رشد ۱۰ میلیون تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کرده است.

* قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان برای پژو و سمند

در بررسی بازار محصولات ایران‌ خودرو نیز باید به قیمت ۹۲ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ در بازار اشاره کنیم. در عین حال سمند ال ایکس با قیمت ۹۸ تا ۱۰۳ میلیون تومان و پژو پارس نیز با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. هر چند قیمت پژو پارس در برخی سایت‌های فروش خودرو تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در بازار ۹۸ میلیون تومان است که نشان‌دهنده افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو طی روزهای گذشته است. البته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در برخی از سایت‌های فروش اینترنتی با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان نیز عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول نیز در بازار ۱۱۳ میلیون تومان به مراجعه‌کنندگان عرضه می‌شود که قیمت این خودرو هم در بعضی سایت‌های فروش اینترنتی به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو ۲۰۰۸ با رشد قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی طی ماه‌های اخیر، این روزها با قیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت هر دستگاه سمند نیز در بازار با رشد ۸ میلیون تومانی به ۹۶ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه رانا نیز با قیمت ۹۹ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

قیمت دنا نیز در بازار ۱۳۱ میلیون تومان است که با رشد ۳۰ میلیون تومانی طی ۴ ماه اخیر روبرو بوده است. هر چند این خودرو با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان نیز در برخی سایت‌های فروش اینترنتی عرضه می‌شود.

* بازار داغ فضای مجازی

در این وضعیت به گفته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو شاهد اختلاف قیمت ۲۳ تا ۵۳ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد شکل‌گیری آشفته‌بازار خودرو و نابسامانی در این بخش هستیم اما خریداری وجود ندارد به طوری که فقط برچسب قیمت خودروها در نمایشگاه‌ها عوض می‌شود. در مقابل، در فضای مجازی بازار داغ است.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی منتشر می‌کنند، گفت: در حال حاضر قیمت خودروها به شکل کاذب بالا رفته، به عنوان مثال قیمت واقعی سایپا ۱۱۱ که تا ۶۳ میلیون تومان نیز افزایش یافته است، حدود ۵۷ میلیون تومان است.

افرادی که خودرو در پارکینگ داشتند با هماهنگی و فضاسازی در فضای مجازی باعث تحریک مشتریان و اعلام قیمت بالا شده‌اند تا بتوانند خودروهای دپوشده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند. در این میان، عده‌ای مشتری نابلد نیز حتی با فروش فرش یا طلا نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند.

مؤتمنی تصریح کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در آشفته‌ بازار خودرو وقتی قیمت‌ها با شیب تند بالا رفت، قیمت سایپا ۱۳۱ به ۵۲ میلیون تومان و سایپا ۱۱۱ به ۵۷ میلیون تومان رسید که این رشد قیمت‌ها ناشی از وضعیت عرضه خودرو بود، ولی اینکه طی یک هفته قیمت این خودروها ۱۰ میلیون تومان دیگر نیز بالا رفته، دلیل واقعی ندارد و غیرمنطقی است.

وی اظهار داشت: افرادی که خودرو در پارکینگ داشتند با هماهنگی و فضاسازی در فضای مجازی باعث تحریک مشتریان و اعلام قیمت بالا شده‌اند تا بتوانند خودروهای دپوشده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند. در این میان، عده‌ای مشتری نابلد نیز حتی با فروش فرش یا طلا نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند. همانطور که در اردیبهشت امسال عده‌ای در دام این افراد سودجو افتادند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تأکید کرد: افرادی که در بازار کاذب، خرید خودرو انجام می‌دهند بدانند که ضرر می‌کنند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

به گفته وی، قیمت واقعی پژو ۴۰۵ حدود ۸۷ میلیون تومان است‌ و قیمت‌های دیگر برای این خودرو از جمله ‌نرخ ۹۰ میلیون تومانی کاملاً غیرمنطقی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. همچنین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداخت رقم ۱۰۰ میلیون تومان برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ منطقی نیست و قیمت بالای ۹۵ میلیون تومان برای این خودرو کاذب است.

وی با تأکید بر لزوم برخورد دستگاه‌های ناظر با سایت‌های فروش اینترنتی خودرو اعلام نرخ‌های غیرواقعی در فضای مجازی، گفت: بازار دو نرخی باید جمع شود تا قیمت کالا برای خریدار مشخص باشد و خودرو بر مبنای قیمت‌ تمام‌شده، هزینه شماره‌گذاری، هزینه گمرکی و سود ۲۰ درصدی عرضه شود، نه اینکه با هر قیمتی فروخته شود.

وی با بیان اینکه باید از فضاسازی سایت‌های فروش خودرو جلوگیری شود، افزود: در حال حاضر ممکن است فردی یک خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با چند قیمت در چند سایت عرضه کند، به عنوان مثال در یک جا با قیمت ۹۰ میلیون تومان، جای دیگر با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان و یک جا هم با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان آگهی کند تا بتواند نهایتاً آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با قیمت ۹۰ میلیون تومان بفروشد که حتی آن قیمت نیز ۵ میلیون تومان بالاتر از نرخ واقعی است. به این ترتیب با فضاسازی خودروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالاتر از نرخ واقعی عرضه می‌کنند.

* نابسامانی بازار خودرو و فضاسازی سایت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دستگاه‌های ناظر اطلاع دادیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تراکنش بانکی کودکان دو ساله در کشور، گفت: ثبت‌نام‌های زیادی برای همین کودکان جهت خرید خودرو صورت گرفته که بابت آن مالیاتی پرداخت نمی‌شود. در حالی که اگر بر این موارد نظارت شود، با افرادی که به صورت زیرزمینی خودرو دپو کرده‌اند برخورد خواهد شد و مانع از فعالیت آنها می‌شوند.

ثبت‌نام‌های زیادی برای کودکان ۲ ساله جهت خرید خودرو صورت گرفته که بابت آن مالیاتی پرداخت نمی‌شود. در حالی که اگر بر این موارد نظارت شود، با افرادی که به صورت زیرزمینی خودرو دپو کرده‌اند برخورد خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این شرایط افزایش قیمت خودرو باعث بالا رفتن قیمت بقیه کالاها و همچنین رشد قیمت قطعا یدکی و کرایه نیز خواهد شد و تأثیر روانی بر بازار می‌گذارد.

مؤتمنی با بیان اینکه اتفاق خاصی در بازار خودرو نیفتاده که بخواهد باعث افزایش قیمت‌ها شود، گفت: هر چند عرضه قطره‌چکانی خودرو بر رشد قیمت‌ها موثر است، اما افزایش تقاضایی در بازار صورت نگرفته که باعث رشد غیرمنطقی قیمت‌ها شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

به گفته وی، فروش خودرو در حال حاضر نسبت به بهمن سال گذشته کمتر شده و بازار در رکود بیشتری است.

وی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با بیان اینکه موضوع آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو و فضاسازی سایت‌های فروش اینترنتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دستگاه‌های ناظر اطلاع داده‌ایم، گفت: فعلا نتیجه‌ای در این زمینه کسب نشده است.

* بازار با عرضه خودروی جدید رونق می‌گیرد

محمد عسگرجانی، یک فعال بازار خودرو نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود، خریدار کم می‌شود و بازار با رکود مواجه می‌شود. در عین حال، زمانی بازار خودرو رونق می‌گیرد که خودروی جدید وارد بازار شود تا مردم نسبت به تبدیل خوروی خود به خودرویی بهتر اقدام کنند.

وی با اشاره به جوسازی برخی افراد در فضای مجازی با اعلام نرخ‌های بالا، افزود: با ارائه قیمت‌های غیرمنطقی در سایت‌های فروش خودرو، افرادی که خودروی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تازگی از کارخانه تحویل می‌گیرند نیز به تبعیت از این سایت‌ها، قیمت بالا برای فروش اعلام می‌کنند که البته نمی‌توانند خودرویشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند، زیرا بازار راکد است.

* بیمه‌نامه را تمدید کردم ولی باز هم مشتری پیدا نشد

امید وفادار یک مشتری بازار خودرو است که برای فروش خودروی صفر خود به بازار مراجعه کرده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بازار خودرو راکد است، به فارس گفت:‌ سه ماه است که قصد فروش خودرویم را دارم تا بتوانم خودروی بهتری خریداری کنم ولی قیمت‌ها ثابت نیست و نتوانسته‌ام نسبت به فروش و خرید خودروی جدید اقدام کنم.

وی ادامه داد: حتی برای فروش مجبور به تمدید بیمه خودروی خود شده‌ام، در حالی که هنوز نتوانسته‌ام مشتری برای آن پیدا کنم.

* آگهی‌های رنگارنگ در سایت‌های فروش خودرو

به گزارش فارس در حال حاضر آگهی‌های مختلفی برای فروش خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی به چشم می خورد که خود باعث آشفته‌تر شدن بازار می شود.

بر این اساس با نزدیک شدن به شب عید، بازار خودرو نیز فراز و نشیب بیشتری خواهد داشت که در این میان نظارت دستگاه‌های مربوطه از اهمیت بالایی برخودار است تا با جلوگیری از این روند باعث ساماندهی بازار خودرو شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.