تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۱۳

گلکسی S22 سامسونگ، به نسخه FE نیاز ندارد اما چرا؟ ظاهرا سامسونگ برنامه خود برای تولید گوشی گلکسی S22 FE را متوقف کرده است. اما دلیل این تصمیم چیست و چرا عرضه آن برای این شرکت غیرضروری است؟ از سری پرچم‌دار گلکسی S22 اولترا تا Galaxy Z Flip 3 و سری اقتصادی گلکسی A، سامسونگ

گلکسی S22 سامسونگ، به نسخه FE نیاز ندارد اما چرا؟

ظاهرا سامسونگ برنامه خود برای تولید گوشی گلکسی S22 FE را متوقف کرده است. اما دلیل این تصمیم چیست و چرا عرضه آن برای این شرکت غیرضروری است؟

از سری پرچم‌دار گلکسی S22 اولترا تا Galaxy Z Flip 3 و سری اقتصادی گلکسی A، سامسونگ مجموعه‌ای متنوع و حتی گیج‌کننده از گوشی‌های هوشمند مختلف را به بازار عرضه کرده است. با این‌حال، غول کره‌ای احتمالا برخلاف نسل گذشته تصمیم گرفته تا به‌وسیله صرف نظر از تولید سری گلکسی S22 FE، یکپارچگی بیش‌تری به خطوط تولید خود ببخشد.

گلکسی اس 21 FE با قیمت 700 دلاری خود، از مشخصات و ویژگی‌های جذابی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به عمر بالای باتری و دوربین‌های باکیفیت اشاره کرد. با این وجود، پس از عرضه سری Galaxy S22، این احتمال وجود داشت که نسخه اف ای در میان محصولات جدید این شرکت نادیده گرفته شود. بنابراین، تغییر نام این سری به عنوان یک گوشی برتر از سری گلکسی A حرکت عاقلانه‌ای به‌نظر می‌رسد.

طبق شایعه‌ای که در وبلاگ SamMobile منتشر شده، سامسونگ احتمالا برنامه خود برای تولید سری گلکسی S22 FE را متوقف کرده است. این تصمیم، احتمالا با توجه به ورود دو سری Galaxy S22 با قیمت 800 دلار و گلکسی A53 فایو جی 450 دلاری و سخت شدن کار برای عرض‌اندام نسخه FE انجام شده است.

چرا سامسونگ نیازی به ساخت سری گلکسی S22 FE ندارد؟

گلکسی S21 FE فاقد برگ برنده نسخه پیشین، Galaxy S20 FE بود

گلکسی اس 20 FE که در سال 2020 عرضه شد، از مزیتی بزرگ برخوردار بود که سری S21 FE، فاقد آن است. این برگ برنده، قیمت‌گذاری مناسب دستگاه در مقایسه با سری Galaxy S20 بود. گلکسی S20 با قیمت 1000 دلاری خود باعث شد تا اس 20 FE با توجه به برچسب قیمت 700 دلاری، به عنوان گزینه‌ای مورد توجه و خوش‌قیمت در بازار مطرح شود. این گوشی در سال 2020 از سوی وب‌سایت Cnet به‌عنوان محصولی با ارزش خرید بالاتر در مقایسه با S20 Ultra و نوت 20 اولترا عنوان شد.

گلکسی S20 FE

اینکه چرا نسل بعد، یعنی گلکسی S21 FE نتوانست موفقیت قبل را تکرار کند، عمدتا به دلیل تغییرات در خط تولید سامسونگ و چشم‌انداز وسیع‌تر شرکت کره‌ای در قبال ساخت گوشی‌های هوشمند طی سال 2020 بود. در حالی‌که ویژگی‌های جذابی چون پشتیبانی از اتصال 5G، لنزهای مختلف دوربین و نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالاتر در حال اضافه شدن به گوشی‌های ارزان‌تر هستند، این قابلیت‌ها تا سال 2019، تنها در دستگاه‌های رده‌بالا وجود داشتند.

پس از آن، همه‌چیز از سال 2020 دستخوش تغییر شد. تمامی دستگاه‌های سری گلکسی S20 با پشتیبانی از 5G، با قیمتی بالاتر از 1000 دلار عرضه شدند. با در نظر گرفتن این موضوع، S20 FE با تجهیز به قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از 5G، سه دوربین و پردازنده سریع، یک جایگزین عالی برای خریدارانی بود که در کنار ویژگی‌های به‌روز، قصد نداشتند هزینه سرسام‌‌آوری را برای یک گوشی پرچم‌دار بپردازند.

به عبارت دیگر، گلکسی S20 FE در زمان مناسب و با قیمتی وسوسه‌انگیز وارد بازار شد که این واقعیت در مورد اس 20 اف ای، چندان صادق نبود. این گوشی تقریبا یک ماه پیش از معرفی Galaxy S22 عرضه شد که کیفیت برتر دوربین، طراحی بهتر و پردازنده جدیدتری را به رخ می‌کشید. از سوی دیگر، گلکسی اس 20 در سپتامبر 2020 رونمایی شد، بدین معنا که پیش از ورود Galaxy S21 در ژانویه 2021، مدت زمان بیش‌تری را برای جلب توجه خریداران در اختیار داشت.

در عین حال، گلکسی S21 FE در مقایسه به اس 22، به ویژه برای افرادی که گوشی‌های بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند، مزایای خاص خود را به دنبال دارد، اما این اختلاف در حدی نبود که باعث شود این سری گوی سبقت را از S22 و رقبایی ارزان‌تر مانند پیکسل 6 گوگل برباید.

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده، قیمت‌گذاری دستگاه است. سامسونگ با اینکه قیمت S21 را در مقایسه با سری S20 کاهش داد، اما گلکسی S21 FE در مقایسه با اس 20 اف ای، چندان ارزان‌تر عرضه نشد. در مقام مقایسه، Galaxy S20 FE در حدود 300 دلار ارزان‌تر از گلکسی S20 قیمت‌گذاری شد، در حالی‌که سری S21 FE در هنگام عرضه، تنها 100 دلار ارزان‌تر از گلکسی اس 21 بود.

گلکسی اس 21 FE بیش‌تر به گوشی‌های سری Galaxy A شباهت دارد

گلکسی S21 FE (راست) و گلکسی A53 5G (چپ)

گلکسی S21 FE در رده دستگاه‌های اقتصادی و میان‌رده سامسونگ، با نام مستعار سری Galaxy A تطابق بیش‌تری دارد. این گوشی‌ها معمولا در حد قابل توجهی ارزان‌تر از پرچم‌داران سری گلکسی اس هستند و معمولا از ویژگی‌هایی خاص نظیر نمایشگرهای بزرگ، دوربین‌ها متعدد و 5G برخوردار بوده و در مقابل، فاقد برخی از مشخصات سری پرچم‌دار هستند.

به گزارش Counterpoint، گلکسی A12 سامسونگ با قیمت 180 دلاری خود، با فاصله از سری گلکسی S، به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سال 2021 تبدیل شد. دیگر داده‌های دریافتی نیز نشان می‌دهند که گوشی‌های سری A، رقمی معادل 58 درصد از فروش کل تلفن‌های هوشمند سامسونگ در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌ا‌ند.

شاید اگر سری Galaxy S21 FE اندکی ارزان‌تر بود و با قیمتی در محدوده 600 دلار عرضه می‌شد، می‌توانست در جایگاه یک محصول پرفروش از سری گلکسی A عمل کند. هر دو سری گلکسی اس 21 FE و A53 5G، از نمایشگرهای بزرگ، طراحی مشابه و پیکربندی نسبتا یکسان دوربین برخوردار هستند که باعث شده سامسونگ در تولید نسخه FE سری گلکسی S22 تجدیدنظر کند.

در این میان، گلکسی اس 21 FE از لحاظ عملکرد و کیفیت دوربین برتری دارد و برای افرادی که به دستگاهی با مشخصات بالاتر از A53 و قیمت پایین‌تر نسبت به S22 متمایل هستند، انتخابی مناسب به‌نظر می‌رسد

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل