تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر : 42452

کمک جهاددانشگاهی در برداشتن گامی مهم در مسیر خودکفایی/ تست گرم قطار ملی مترو با موفقیت انجام شد

کمک جهاددانشگاهی در برداشتن گامی مهم در مسیر خودکفایی/ تست گرم قطار ملی مترو با موفقیت انجام شد

نخستین قطار ملی مترو با حضور رییس‌جمهور رونمایی می‌شود کمک جهاددانشگاهی در برداشتن گامی مهم در مسیر خودکفایی/ تست گرم قطار ملی مترو با موفقیت انجام شد تست گرم نخستین قطار ملی مترو در خط تست پایانه فتح..

نخستین قطار ملی مترو با حضور رییس‌جمهور رونمایی می‌شود

کمک جهاددانشگاهی در برداشتن گامی مهم در مسیر خودکفایی/ تست گرم قطار ملی مترو با موفقیت انجام شد

کمک جهاددانشگاهی در برداشتن گامی مهم در مسیر خودکفایی/ تست گرم قطار ملی مترو با موفقیت انجام شد

تست گرم نخستین قطار ملی مترو در خط تست پایانه فتح‌آباد با موفقیت انجام شد تا مسیر برای تولید انبوه این قطار که با دانش کاملاً بومی جهادگران کشور ساخته شده است، هموارتر شود.

به گزارش ایسنا، پروژه قطار ملی مترو به همت پژوهشگران و مهندسان جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، شرکت مپنا و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. این پروژه با هدف تولید انبوه قطار ملی مترو انجام شد.

مراحل تست گرم این قطار روز گذشته دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در خط تست پایانه فتح‌آباد با موفقیت انجام شد تا کشور، گام مهمی در مسیر خودکفایی در سیستم ریلی شهری بردارد.

به گفته پیروز حناچی شهردار تهران، از قطار ملی به عنوان یک پروژه و افتخار ملی، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با حضور رییس جمهور رونمایی خواهد شد.

سیستم رانش این قطار شامل تمام بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی؛ کنترل و حفاظت و راهبری؛ حرکت و توقف قطار را برعهده دارد. ۲۰ دستگاه گیربکس؛ ۲۰ دستگاه موتور ترکشن؛ ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتورها؛ ۴ دستگاه تغذیه تجهیزات جانبی و یک ست کامل TCMS که کنترل و نظارت بر اجزای فوق را برعهده دارد، زیربخش‌های سیستم رانش هستند که توسط جهاد دانشگاهی طراحی، ساخته و در این قطار قرار داده شده است.

سه شرکت دانش‌بنیان جستار دانش علم و صنعت، تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک، از پیمانکاران جهاد دانشگاهی در انجام این پروژه بودند.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی پیش از این در خصوص طراحی سیستم رانش این قطار گفته بود: خیلی‌ها باور نداشتند که این کار مهم (ساخت قطار مترو) در داخل و به‌ویژه بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما در جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است؛ به ما این باور را داد که دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر بوده و چنانکه آن را در تولید فناوری‌های دیگر اثبات کرده بودیم، توانستیم در تولید این فناوری نیز موفق شویم.

همچنین علی امام، مدیرعامل متروی تهران نیز به نقش جهاد دانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره کرده و با بیان اینکه این نهاد در زمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، تأکید کرد: از آنجایی که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، ۵ واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را نیز انجام دهد که خوشبختانه این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی‌سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه جویی ارزی شده است.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، با بیان اینکه پروژه قطار مترو یک پروژه ملی است، تاکید داشت: میزان داخلی سازی این طرح ۸۵ درصد است و آنچه که در چنین پروژه های بزرگی باید به آن توجه شود، انجام فرآیندهای طراحی در داخل کشور است. چرا که فرآیند ساخت را می توان حتی به خارج از کشور واگذار کرد و این بسیار مهم است که بخش های طراحی آن در داخل کشور صورت گیرد که این امر موجب می شود که امکان تغییر در پروژه ها و اعمال قابلیت های جدید به آن فراهم باشد. از همه افراد، شرکت ها و نهادهایی که در این پروژه مشارکت داشته اند، تشکر و قدردانی می کنم و اجرای چنین پروژه ای با مشارکت بیش از ۱۸ شرکت دانش بنیان و فناور و همچنین مجموعه های بزرگی مانند جهاد دانشگاهی و مپنا بوده است.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.