تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

کمپوست کردن جسد انسان ها، روشی ترسناک برای نجات زمین کره زمین در وضعیت فوق‌العاده خطرناکی قرار دارد و باید هرچه زودتر فکری به حال آن کرد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به آیندگان کمک کند کمپوست کردن جسد انسان ها است. احتمالا می‌دانید که کمپوست کردن پوست موز و یا پوست تخم مرغ می‌تواند

کمپوست کردن جسد انسان ها، روشی ترسناک برای نجات زمین

کره زمین در وضعیت فوق‌العاده خطرناکی قرار دارد و باید هرچه زودتر فکری به حال آن کرد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به آیندگان کمک کند کمپوست کردن جسد انسان ها است.

احتمالا می‌دانید که کمپوست کردن پوست موز و یا پوست تخم مرغ می‌تواند اثر مخرب ما بر کره زمین را کاهش دهد؛ اما آیا می‌دانستید که کمپوست کردن اجساد انسان ها نیز می‌تواند مفید باشد؟

کمپوست جسد انسان ها؛ راهی برای آينده سبز

کمپوست کردن انسان که با نام کاهش باقیمانده انسان نیز شناخته می‌شود یک فرآیند مفید است که در آن جسد فرد درون یک ظرف بازیافت‌پذیر قرار داده می‌شود تا به تدریج به خاک با مواد غنی تبدیل گردد. سپس خانواده فرد می‌تواند کمپوست را برای حفظ زمین اهدا کند.

تصور اینکه حتی در هنگام مرگ به فکر کره زمین باشید، شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ ولی در حال حاضر کالیفرنیا این موضوع را به یک قانون تبدیل کرده است و می‌خواهد از سال ۲۰۲۷ اجرایی کند. البته اولین بار واشینگتن بود که در سال ۲۰۱۹ کمپوست کردن اجساد انسان ها را قانونی اعلام کرد و پس از آن نیز سه ایالت دیگر پیروی کردند.

طرفداران کمپوست کردن امیدوارند که با این کار بتوانند تا حدودی سرعت رشد بحران تغییرات اقلیمی ناشی از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. در حال حاضر در کشورهای غربی جسد را می‌سوزانند که برای آن نیز به سوخت زیادی نیاز است. همچنین با سوزاندن جسد یک فرد ۲۰۹ کیلوگرم کربن دی‌اکسید وارد هوا می‌شود که معادل ۷۵۲ کیلومتر رانندگی است.

تنها در آمریکا هر ساله به خاطر سوزاندن اجساد حدود ۸۷۰ هزار تن کربن‌دی اکسید وارد جو می‌شود. در حالی که با کمپوست کردن جسد انسان ها دیگر شاهد تولید کربن دی‌اکسید نخواهیم بود و کربن موجود در بدن نیز به خاک بر می‌گردد. آتش‌سوزی‌های گسترده و خشک‌سالی به خوبی نشان می‌دهند که مسئله تغییرات اقلیمی کاملا جدی است و باید هرچه زودتر میزان انتشار کربن دی‌اکسید و متان را کاهش دهیم.

در سال ۲۰۲۰ بود که کاترینا اسپید اولین مرکز کمپوست کردن جسد انسان ها را در آمریکا افتتاح کرد. وی گفت که از وقتی در دبیرستان متوجه شده که اجساد حیوانات مزرعه به کمپوست تبدیل می‌شوند، به این موضوع فکر می‌کرده است. البته این صنعت هنوز نوپا است و نمی‌توان با قطعیت گفت که تا چه حد می‌تواند برای کره زمین مفید باشد. مخصوصا اینکه حتی در این فرآیند نیز از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که به برق نیاز دارند و در نتیجه کربن به نحوی دیگر تولید می‌شود.

در حال حاضر علاقه به حفظ کره زمین در میان شهروندان آمریکایی بیشتر شده است و ۶۰.۵ درصد آنها می‌خواهند به دلایل مختلف (از جمله اقتصادی) در رابطه با روش‌های جدید اطلاعات به دست آورند.

کاهش هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی

برای کمپوست کردن، جسد انسان درون یک سیلندر فلزی قرار می‌گیرد و سپس آن را روی بستری از تکه‌های چوب، یونجه و کاه قرار می‌دهند. در این حالت میکروب‌های مفید رشد می‌کنند و شرایط به نحوی پیش می‌رود که در طول ۳۰ روز تمامی اجزای داخلی بدن تجزیه می‌شوند. در نهایت بدن ما به ماده‌ای تبدیل خواهد شد که برای خاک بسیار مفید است.

این ماده بین دو تا شش هفته پرداش می‌شود و سپس به پروژه‌های حفاظت از کره زمین اهدا خواهد شد. البته وابستگان فرد فوت شده نیز می‌توانند مقداری از آن را دریافت کنند. در این فرآیند همچنین از مواد غیرقابل بازیافت مثل پلاستیک استفاده نخواهد شد و هیچ درختی نیز برای ظرف‌های چوبی قطع نمی‌شود.

علاوه بر اینها، کارگران حاضر در مراکز سوزاندن جنازه در معرض سطوح بالایی از فرمالدئید قرار می‌گیرند که می‌تواند در بلند مدت به کم‌خونی و انواع نادر سرطان منجر شود. از نظر اقتصادی نیز کمپوست کردن جسد انسان‌ ها کاملا به صرفه است. هزینه متوسط مراسم خاک‌سپاری در آمریکا به همراه سوزانده جسد در سال ۲۰۲۱ ۶۹۷۱ دلار بود. این هزینه با سرویس‌های اضافی به ۷۸۴۸ دلار نیز می‌رسد.

در صورتی که با کمپوست کردن جسد انسان این رقم به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

گزینه‌های مناسب برای کمپوست شدن و محدودیت‌ها

شرکت Recompose توانسته از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۱۹ تاکنون ۲۰۰ جسد را با کمپوست تبدیل کند و ۱۱۰۰ نفر نیز برای اینکار نام‌نویسی کرده‌اند. برخی افراد از اینکه می‌دانند باقیمانده عزیزانشان مجددا به زمین برمی‌گردد و موجب رشد گیاهان می‌شود، آرامش می‌گیرند. البته هر فردی نمی‌تواند برای کمپوست شدن نام‌نویسی کند.

اگرچه در طول این فرآیند اکثر عوامل بیماری‌زا موجود در بدن از بین می‌روند، اما سه دسته بیماری هستند که همچنان باقی می‌مانند. ابولا، سل و بیماری‌های ایجاد شده توسط پریون در این زمره قرار می‌گیرند. پریون یک پروتئین مخرب است که می‌تواند باعث تا شدن غیرعادی پروتئین‌های موجود در مغز انسان شود.

در حال حاضر این کار فقط در آمریکا انجام می‌شود و هنوز تمامی ایالت‌ها مجوز انجام آن را صادر نکرده‌اند. همچنین مشکلات دیگری نیز پیش روی فرگیر شدن کمپوست کردن جسد انسان ها وجود دارند. اول از همه اینکه فرآيند سوزاندن جسد در تنها یک روز انجام می‌شود و مراسم و تشریفات مربوط به تدفین نیز حداکثر در سه تا پنج روز تکمیل خواهد شد.

اما برای کمپوست کردن جسد یک انسان باید حدود ۱۲۰ روز صبر کنید. مشکل دیگر محدودیت شرکت‌های فعال در این عرصه است. با امکانات موجود به هیچ وجه نمی‌توان به حجم بالایی از کمپوست فکر کرد و قطعا باید سرمایه‌گذاران به این بخش جذب شوند. مشکل پایانی نیز به صرفه اقتصادی مربوط می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های فعال سود چندانی از این کار به دست نمی‌آورند و همین نیز می‌تواند در طولانی مدت مشکل‌ساز شود.

در صورتی که روزی کمپوست کردن جسد انسان‌ در ایران قانونی شود، حاضرید برای حفظ کره زمین این روش را برای پس از مرگ انتخاب کنید؟

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل