تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰

کشف یک دست مرموز و برنزی در اسپانیا کشف یک دست مرموز و برنزی در اسپانیا با قدمت ۲۱۰۰ سال، باستان شناسان و کارشناسان این حوزه را حیرت زده و سردرگم کرده است. باستان شناسان اخیراً یک دست مرموز برنزی در اسپانیا کشف کرده‌اند که ۲۱۰۰ سال قدمت دارد و بر روی آن نوشته‌هایی باستانی

کشف یک دست مرموز و برنزی در اسپانیا

کشف یک دست مرموز و برنزی در اسپانیا با قدمت ۲۱۰۰ سال، باستان شناسان و کارشناسان این حوزه را حیرت زده و سردرگم کرده است.

باستان شناسان اخیراً یک دست مرموز برنزی در اسپانیا کشف کرده‌اند که ۲۱۰۰ سال قدمت دارد و بر روی آن نوشته‌هایی باستانی با یک خط ناشناخته وجود دارد. این شیء عجیب مشخص می‌کند که تاریخ سرزمین باسک بسیار پیچیده‌تر از آن چه باستان شناسان تصور می‌کردند، بوده است.

جزئیات کشف یک دست مرموز و برنزی در اسپانیا

در قرن اول قبل از میلاد، ارتش مهاجم روم باستان به شهری در قسمت پایین قلعه‌ای در کوه ایرولگی حمله کرد و آن را سوزاند. گفته می‌شود که ساکنان سرزمین باسک، همه چیز خود را رها کردند.

ساکنان باستانی این سرزمین، هزاران سال پیش این مکان را ترک کردند؛ بنابراین برای باستان شناسان، این سرزمین هنوز مانند هزاران سال پیش به نظر می‌رسد. تصاویر حاکی از آن هستند که باستان شناس، لیر ملکورا (Leire Malkorra) در حین حفاری در دره آرانگورن در شمال اسپانیا‌ متوجه یک شیء غیرعادی شد که از خاک بیرون زده بود.

ظاهراً او با احتیاط این شیء را از خاک بیرون آورد و آن را برای کارشناسان فرستاد. کارشناسان با جدا سازی لایه‌های خاک از روی این شیء پی بردند که حروف ناشناخته‌ای روی این کتیبه نوشته شده است.

مورخان پیش از این اکتشاف تصور می‌کردند که مردم سرزمین باسک تا قبل از معرفی الفبای لاتین توسط رومی‌ها، زبان نوشتاری نداشتند. با این حال کشف این دست مرموز برنزی خلاف باور آن‌ها را اثبات کرد.

به گفته کارشناسان، در این حکاکی از الفبای اولیه زبان باسک استفاده شده است. درواقع این متن، قدیمی‌ترین متنی است که به زبان باسک نوشته شده است. رمزگشایی این نوشته برای کارشناسان بسیار دشوار بود.

کارشناسان موفق شدند فقط کلمه اول این متن را رمزگشایی کنند. کلمه اول این متن (“sorioneku”) به معنای فال نیک یا خوشبختی است. باستان شناسان قصد دارند دست مرموز برنزی را عمیق‌تر مطالعه کنند تا اطلاعات بیشتری درمورد مردم باسک باستان و این کتیبه به دست آورند.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل