تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
کد خبر : 32987

کشت سلول چیست؟

کشت سلول چیست؟

  به طور کلی کشت سلول به فرآیند رشد سلول های جانوری یا گیاهی اتلاق میشود که در خارج از محیط طبیعی خود و در محیط مصنوعی با مقاصد مختلف رشد داده میشوند. شرایط کشت سلول ها(یاخته ها) عموما با یکدیگر متفاوت است؛ ازین رو محیط های کشت مصنوعی غالبا دارای موارد ضروری عمومی جهت …

 

به طور کلی کشت سلول به فرآیند رشد سلول های جانوری یا گیاهی اتلاق میشود که در خارج از محیط طبیعی خود و در محیط مصنوعی با مقاصد مختلف رشد داده میشوند. شرایط کشت سلول ها(یاخته ها) عموما با یکدیگر متفاوت است؛ ازین رو محیط های کشت مصنوعی غالبا دارای موارد ضروری عمومی جهت رشد انواع سلول ها را دارا میباشند. این موارد ضروری شامل اسید های آمینه، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فاکتورهای رشد میباشد. عمده سلول ها جهت رشد نیاز به یک بستر چسبنده دارند. این درحالیست که برخی از سلول ها توانایی رشد در حالت شناور در محیط کشت(سوسپانسیون) را نیز دارا هستند.

روش های کشت سلول

سلول ها میتوانند به چند روش جهت کشت دسته بندی شوند .

روش اول: استخراج و خالص سازی از خون. سلول های تک هسته ای میتوانند به وسیله هضم آنزیمی و با استفاده از آنزیم هایی همچون کلاژنازو تریپسین که ماتریکس خارج سلولی را میشکنند، از بافت های صاف آزاد شوند.

روش دوم: این روش که به روش کشت ریز نمونه نیز شناخته میشود، در واقع با قرار دادن قطعاتی از بافت در محیط کشت انجام میشود. در این روش، سلول ها در محیط کشت تکثیر میابند.

روش سوم: کشت سلول های پرایمری. در این روش، سلول هایی از یک فرد به طور مستقیم کشت داده میشوند. بیشتر سلول های کشت شده به جز سلول هایی که از تومور گرفته میشوند طول عمر محدودی دارند. اکثر سلول های پرایمری پس از رشد تا حد خاصی تحت فرایند پیری قرار گرفته و تقسیم سلولی در آن ها متوقف میشود.

 

کاربرد های کشت سلول:

کشت سلول کابردهای حیاتی و مهمی دارد. به عنوان مثال کشت سلول های جانوری نقش مهمی در ابداع انواع واکسن را ایفا میکند. کابرد مهم دیگر کشت سلول به دست آوردن سلول های بنیادی و دی ان ای  نوترکیب جهت به دست آوردن آنزیم ها، هورمون های مصنوعی، زیست ایمن ها و عناصر ضد سرطان میباشد.

شرایط عمومی کشت سلول های جانوری:

 

از شرایط عمومی کشت سلول های جانوری میتوان به استفاده از محیط های کشت مناسب، دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و قرار گرفتن در درون انکوباتورهای دی اکسید کربن دار اشاره کرد.کشت سلول های جانوری باید در شرایط کاملا ایزوله انجام شود زیرا امکان ایجاد آلودگی در پروسه کشت به دلیل سرعت پایین رشد نسبت به باکتری ها و مخمر ها دور از انتظار نیست. جهت جلوگیری از رشد باکتری ها میتوان از آنتی بیوتیک هایی نظیر پنیسیلین استریپتومایسین یا جنتامایسین استفاده نمود. جهت تکثیر مناسب سلول ها لازم است تراکم سلولی در محیط کشت حداقل باشد زیرا با بالا رفتن تراکم سلولی در محیط ممانعت تماسی ایجاد شده و تکثیر سلول متوقف میشود.

 

ابزار های مورد نیاز فرآیند کشت سلولی

یکی از مهم ترین ابزار های مورد نیاز جهت کشت بستر کشت سلول میباشد که نقش بسیار مهمی در کیفیت روند رشد و یا حتی رشد و عدم رشد سلول ایفا میکند. انواع این بسترها میکروپلیت های ۴ تا ۹۶ خانه، پتری دیش ها و فلاسک های ساده و فیلتردارکشت میباشند. این ابزار بایستی دارای ویژگی هایی باشند که به انجام موفقیت آمیز کشت سلول منجر شوند. از این ویژگی ها میتوان به استریلیزاسیون و بسته بندی مناسب و مقاوم اشاره کرد. همچنین جنس ماده سازنده این محصولات باید از مواد اولیه درجه ۱ باشد. در عین حال نسبت قیمت به کیفیت این محصولات نیز بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارد. محبوب ترین و پرفروش ترین برند ملزومات محیط کشت در ایران برند SPL کره میباشد.

SPL  پیشرو در صنعت تولید ملزومات کشت سلولی

برند SPL یکی از برندهای محبوب پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی، و آزمایشگاه ها است. این برند امتحان خود در بین سایر برند های محصولات مصرفی را پس داده است. دلیل این امر کیفیت بالای این محصولات است.کمپانی SPL در سال ۱۹۹۷ با هدف تولید محصولات پلاستیکی با کیفیت و سازگار با بهترین استانداردهای جهانی، تاسیس شد.

با بیش از سه دهه تجربه و کسب دانش و اطلاعات در صنعت تولید محصولات پلاستیکی آزمایشگاهی و با توجه به دارا بودن کارشناسان مجرب، SPL، توانسته است جایگاه خود در بازار های داخلی و جهانی بخصوص اروپا و آسیا را تعیین کند. متخصصین این شرکت همواره در راستای ارائه محصولات با کیفیت و ایجاد قیمت های رقابتی در بازار تلاش کرده اند. در حال حاضر نیز ،SPL، در حال  تلاش در عرضه بروزترین و با کیفیت ترین محصولات آزمایشگاهی است.

آراز زیست بزرگترین مرجع محصولات SPL

با توجه به توضیخات ارائه شده فوق، محصولات این برند انتخابی مطمئن برای پژوهشگران و آزمایشگاه ها میباشد. شرکت آراز زیست نیز سعی بر این داشته است با ارائه این محصولات با مناسب ترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برخی از محصولات SPL، که در فروشگاه اینترنتی آراز زیست نیز قرار داده شده اند را میتوان اینگونه برشمرد: ۱. فلاسک کشت سلول استریل، ۲.لوله فالکون، ۳.پتری دیش ۴. سل اسکراپر ۵. سل استرینر ۶. پلیت کشت سلول ۷.پیپت استریل ۸. فلاسک فیلتردار کشت سلول استریل

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.