تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۲
کد خبر : 64185

کسب درآمد ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومانی با گذراندن دوره‌های کوتاه‌ مهارتی!/ لطمه کُشنده "انحصار دولتی" در ارائه آموزش‌‌های مهارتی

کسب درآمد ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومانی با گذراندن دوره‌های کوتاه‌ مهارتی!/ لطمه کُشنده "انحصار دولتی" در ارائه آموزش‌‌های مهارتی

کسب درآمد ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومانی با گذراندن دوره‌های کوتاه‌ مهارتی!/ لطمه کُشنده “انحصار دولتی” در ارائه آموزش‌‌های مهارتی – اخبار اجتماعی – حمزه شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با..

حمزه شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه یک دانشگاه دولتی و برتر در تهران دوره DBA دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب و کار را با ۳۰ میلیون تومان شهریه برگزار می‌کند در حالیکه به جای آموزش مهارت مدیریت، اقدام به آموزش تئوری مدیریت می‌کنند، اظهار کرد: در آمریکا جورج بوش مدرک MBA داشت، ترامپ، لیسانس اقتصاد گرفت اما بعداً در کارآفرینی فعالیت و همان MBA وDBA را پیگیری کرد، بوریس جانسون در انگلستان لیسانس ادبیات را نگرفته است و ۶ نفر از وزرا در انگلستان دیپلم ندارند همچنین ۱۰ رئیس جمهور آمریکا حتی به دانشگاه هم نرفته‌اند!

وی افزود: «جف بزوس» بنیانگذار آمازون، بیل گیتس و استیوز جابز به دانشگاه نرفته‌اند و مهارت را از دل کار کسب کرده‌اند! پرسش این است، سیستمی که دانش‌آموز باید ۱۲ سال درس بخواند تا دیپلم بگیرد بر چه پایه‌ای است؟ چرا دانش‌آموزان دختر و پسر باید یک نوع آموزش دریافت کنند.

شیخ ادامه داد: «دانیل گلمن» که درباره هوش اجتماعی و هیجانی کتاب می‌نویسد، تأکید دارد دخترها ۱۳ سال به لحاظ هیجانی از پسرها بزرگتر هستند به عنوان مثال در دوره دبستان تا یک دانش‌آموز پسر عصبانی می‌شود، پرخاشگری می‌کند اما در دبستان دخترانه اینگونه نیست چون هوش هیجانی دختران بالاتر است؛ به دلیل ساختار ذهنی و فیزیولوژی متفاوت باید آموزش‌ها متفاوت و متناسب با جنسیت در مدارس ارائه شود.

مهارت زندگی مهم است نه تاریخ و ریاضی

وی با طرح این پرسش که در حال حاضر در سیستم آموزش و پرورش ما، هدف از گرفتن دیپلم چیست، متذکر شد: آیا این همه ریاضی و تاریخ که خوانده می‌شود در ذهن دانش‌آموزان فارغ‌التحصیلان مدارس باقی مانده‌ است؟ در حالیکه فردی که دیپلم می‌گیرد باید مهارت زندگی را بلد باشد اما در جایی از سیستم آموزشی رسمی ما به دانش‌آموز، مهارت زندگی آموزش داده نمی‌شود!

شیخ ادامه داد: باید نیمی از دانشگاه‌ها را تعطیل کنند تا پول‌ها آزاد شود و به سمت تولید برود، آیا با دانش صرف می‌توان تولید کرد؟ تولید نیازمند مهارت است، هم‌اکنون برخی از واحدهای دانشگاه آزاد در حال تعطیلی است چون مردم می‌دانند دیگر با مدارک دانشگاهی نمی‌توان کسب درآمد کرد و صرفاً با اخذ مدرک دانشگاهی، بیکاری خود را چند سال به تأخیر می‌اندازند!

درآمد ۳۰۰ میلیونی ماهیانه با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی!

این فعال حوزه کسب و کار و آموزش‌های مهارتی گفت: به طور نمونه، در همین شرایط بد بازار، رشته تعمیرات موبایل و برقکاری ساختمان درآمد خوبی دارند! برقکار ساختمان که در آموزشگاه‌های مهارتی آموزش دیده است، ماهانه می‌تواند تا ۳۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد! این رشته‌ها کاملاً تجربی و مهارتی است و نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد.

شیخ در ادامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، در حال حاضر متولی آموزش‌های مهارتی حوزه پزشکی هم شده است در حالیکه در گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و علوم پزشکی هم می‌توانستند این آموزش‌ها را انجام دهند، متذکر شد: هم‌اکنون مرکز ملی مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت بهداشت، ایجاد و آموزش‌های مهارتی ذیل این وزارتخانه تعریف شده است و مدارک همه بخش‌های دیگر را از اعتبار خارج کرده‌اند!

وی با اشاره به مشکلات برگزاری دوره‌های مهارتی در کشورمان تصریح کرد: یکی از مشکلات در حوزه آموزش‌‌های مهارتی در کشورمان، ایجاد انحصار در حوزه آموزش‌های مهارتی از سوی نهادهای دولتی مانند وزارت بهداشت است؛ مافیایی در آموزش ایجاد شده و برخی مجوز‌های این حوزه صرفاً به به پزشکان داده می‌شود؛ در برخی مواقع، آنها حتی این دوره‌های آموزشی را برگزار نمی‌کنند و مهارت پزشکی هم آموخته نمی‌شود بنابراین نیروی ماهر هم تربیت نمی‌شود.

شیخ با اشاره به اینکه در کشور برای گرفتن مجوز دوره‌های مهارتی باید کلی انرژی صرف کنیم در حالیکه شکل صحیح آن باید اینگونه باشد که اگر حین کار و آموزش‌های مهارتی، تخلفی شد باید جلوی آن گرفته شود، یادآور شد: حجت عبدالملکی وزیر جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی چون در حوزه کسب و کار فعالیت داشته است، اعلام کرد که طی ۳ روز مجوز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صادر شود اما باز هم در سه روز مجوز نمی‌دهند بلکه این فرایند سه سال طول می‌کشد و می‌گویند وزیر درباره اعطای ۳ روزه مجوز، برای خودش گفته است!

چالش‌هایی که وزارت بهداشت ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: بنده برای گرفتن مجوز آموزشگاه، سه سال معطل شدم و برای هر رشته مهارتی باید مجدد مجوز بگیرم! به‌عنوان مثال مجوز برگزاری دوره‌های مهارتی از وزارت بهداشت، علوم یا فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنیم اما باید کمیسیون تشکیل شود همچنین دفاتر دوره‌های آزاد دانشگاه‌ها، فنی و حرفه‌ای و وزارت علوم می‌توانند دوره‌های مهارتی برگزار کنند اما وزارت بهداشت می‌گوید فقط مدارک مرکز ملی مهارت خودم را قبول دارم!

این فعال حوزه کسب و کار و آموزش‌های مهارتی متذکر شد: وزارت بهداشت از قدرت خود استفاده و همه مدارک مهارتی حوزه پزشکی را از اعتبار ساقط و اعلام می‌کند سازمان فنی و حرفه‌ای، شما آموزش بده اما من به مراکز خدماتی می‌گویم مدارک شما معتبر نیست! وقتی خدمات و آموزش در یک مرکز تجمع پیدا کند، “تعارض منافع” ایجاد می‌شود در دوره‌های دیگر مانند بازرگانی این مشکلات وجود ندارد اما چون مراکز خدماتی و آموزش زیرنظر وزارت بهداشت قرار دارد به آسانی می‌گویند صرفاً مدارکی که از سوی مراکز آموزشی تحت‌نظر ما صادر شده، معتبر است!

قوانین کارآموزی در واحدهای تولیدی نداریم/ اصلاح قوانین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در بستر برنامه هفتمتربیت دانش‌آموزانی ناشی و ناتوان در مهارت خواندن، نوشتن و سخن گفتن!توسعه مهارت‌آموزی در مدارس مطالبه‌ای جدی از دولت آیندهپیگیری و تحقق “مهارت‌آموزی دانش‌آموزان” شاید وقتی دیگر!مهجوریت “مهارت آموزی و هنرستان‌ها” در کنار هجوم سنگین به رشته تجربی!نظام آموزشی به شاگرد اول‌ها فرصت‌های بیشتری می‌دهد/تقویت مهارت صحبت کردن دانش‌آموزان

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.