تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟ (آپدیت ۲۰۲۲) بازی‌های مبتنی‌بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال مخاطبان زیادی دارند و راه خود را به بازارهای متنوعی گشوده‌اند. یکی از بازی‌های قدیمی‌ و محبوب‌ این عرصه که خصوصاً علاقه‌مندان به گربه‌ها را شیفته خود کرده است، کریپتوکیتیز (CryptoKitties) نام دارد. گفتنی است لازم نیست حتماً عاشق گربه‌ها باشید تا مجذوب

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟ (آپدیت ۲۰۲۲)

بازی‌های مبتنی‌بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال مخاطبان زیادی دارند و راه خود را به بازارهای متنوعی گشوده‌اند. یکی از بازی‌های قدیمی‌ و محبوب‌ این عرصه که خصوصاً علاقه‌مندان به گربه‌ها را شیفته خود کرده است، کریپتوکیتیز (CryptoKitties) نام دارد. گفتنی است لازم نیست حتماً عاشق گربه‌ها باشید تا مجذوب این بازی شوید؛ چراکه برخی از معامله‌گرهای جدی‌ و سرمایه‌گذارهای بزرگ هم ساعت‌ها زمان صرف خریدوفروش و پرورش این گربه‌های دیجیتال بامزه می‌کنند.

کریپتوکیتیز یکی از اولین بازی‌های مبتنی‌بر توکن‌های غیرمثلی (NFT) است که در آن بازیکنان می‌توانند با ورود مقداری سرمایه به بازی، توکن گربه‌ای دلخواه خود را بخرند و آن را وارد فرایند تولیدمثل کنند و از این طریق بچه‌گربه‌های جدید پرورش دهند و بفروشند. قیمت برخی از توکن‌های خاص‌ کریپتوکیتیز به صدها اتر می‌رسد. همین مسئله باعث شده است این بازی علاوه‌بر ایجاد سرگرمی، به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب سود تبدیل شود.

در این مطلب، قصد داریم ابتدا بازی کریپتوکیتیز و بخشی از تاریخچه آن را معرفی کنیم و توضیح دهیم این بازی بر چه اساسی کار می‌کند. در‌ادامه، انواع اصلی‌ این گربه‌ها را به‌همراه ویژگی‌هایی‌شان معرفی می‌کنیم و به شیوه بازی و کسب درآمد از آن نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم؛ پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

کریپتوکیتیز چیست؟

کریپتوکیتیز بازی بلاک چینی و مبتنی‌بر توکن‌های غیرمثلی است که در آن می‌توانید کارت‌های NFT گربه‌های دیجیتالی را جمع کنید و خودتان دست به تکثیر و پرورش این کیتی‌های رنگارنگ بزنید. کریپتوکیتیز که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، اولین بازی در بلاک چین اتریوم و یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از فناوری بلاک چین برای تجربه‌ بازی به‌منظور کسب درآمد محسوب می‌شود. این بازی کاربران را تشویق می‌کند تا دارایی‌های درون بازی را با پول فیات مبادله کنند و از این راه سود به‌دست آورند.

بیشتر بخوانید: بازی کنید و کسب درآمد کنید؛ بهترین بازی‌های بلاک چینی

در بازی کریپتوکیتیز، هر توکن غیرمثلی گربه منحصربه‌فرد است و نمی‌توان آن را تکرار کرد یا حتی از بین برد. به‌عبارت‌دیگر، اگر شما در بازی کریپتوکیتیز مالک یک بچه‌گربه باشید، هیچ فرد دیگری نمی‌تواند ادعای مالکیت آن را کند. کریپتوکیتیز به کاربران بسیاری کمک کرد تا مبالغ چشمگیری از فروش گربه‌های مجازی به‌دست آورند و تیتر اخبار را ازآنِ خود کنند. ارزش برخی از این بچه‌گربه‌ها به صدها اتریوم می‌رسد. جالب است بدانید اواخر سال ۲۰۱۸ کارت NFT گربه‌ای به‌ نام «دراگون» (Dragon) با ۶۰۰ واحد اتر معامله شد که ارزش آن در زمان اوج قیمت اتریوم، نزدیک به ۳‌میلیون دلار برآورد می‌شد!

سازندگان و شرکای کریپتوکیتیز چه کسانی هستند؟

شرکت کانادایی اکسیوم زِن (Axiom Zen) در اکتبر‌۲۰۱۷ کریپتوکیتیز را روانه بازار کرد. این بازی در ابتدا قرار بود صرفاً آزمایشی ساده با فناوری بلاک چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد؛ اما همین آزمایش به پروژه‌ای میلیون‌دلاری تبدیل شد و توانست راه را برای سایر بازی‌های بلاک چینی هموار کند. همچنین، موفقیت این بازی سبب شد اکسیوم زِن خیلی زود تیمی ویژه به‌ نام دَپِر لَبز (Dapper Labs) را برای توسعه و گسترش این پلتفرم گربه‌ای به‌کار بگیرد.

کریپتوکیتیز اولین پروژه‌ای بود که توانست با موفقیت از استاندارد توکن غیرمثلی ERC721 استفاده و آثار دیجیتالی منحصربه‌فرد ایجاد کند. این استاندارد به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتالی یگانه‌ای ایجاد کنند که قابل‌مبادله و ‌قابل‌رهگیری در بلاک چین باشد.

۲‌دسامبر‌۲۰۱۷، اولین گربه دیجیتالی این مجموعه به‌‌دنیا آمد. ارزشمندترین نژاد این گربه‌ها که با عنوان «نسل صفر» (Generation-0) شناخته می‌شود و از توانایی تکثیر درخورملاحظه‌ای برخوردار است، از این تاریخ تا نوامبر‌۲۰۱۸، هر پانزده دقیقه یک‌ بار روی بلاک چین اتریوم زاده شد تا در‌نهایت عدد این نسل را به سقف ۵۰هزار گربه برساند. گفتنی است در این مدت، تمام گربه‌های نسل صفر را توسعه‌دهندگان ایجاد کردند و گربه‌های نسل‌های بعد به‌دست بازیکنان به‌دنیا می‌آیند.

بازار این کیتی‌های دیجیتالی از ابتدا با موفقیتی کم‌نظیر روبه‌رو شد. تنها در هفته اول عرضه این بازی، بیش از ۶۰هزار نفر در پلتفرم کریپتوکیتیز ثبت‌نام کردند و بیش از ۵میلیون دلار برای خرید این توکن‌های گربه‌ای هزینه پرداختند. فقط یک هفته بعد، تعداد اعضا به ۱۵۰هزار حساب کاربری و ارزش توکن‌های غیرمثلی این پلتفرم به ۱۵میلیون دلار رسید!

ارزش کل حاصل از فروش گربه‌های مجازی در اولین هفته‌های آغاز به کار کریپتوکیتیز

کریپتوکیتیز با افراد و برندهای شاخصی همچون گروه موسیقی بریتانیایی میوز (Muse) یا طراح چینی، مومو ونگ (Momo Wang)، نیز برای ایجاد مجموعه‌های ویژه‌ همکاری می‌کند؛ البته تمام همکاری‌های این پروژه موفقیت‌آمیز نبوده است. اوایل سال ۲۰۱۹، کریپتوکیتیز با بازی بلاک چینی دیگری به‌ نام «گادز آنچِیند» (Gods Unchained) وارد همکاری شد. «گادز آنچِیند» بازی‌ای مبتنی‌بر کارت‌های دیجیتالی محسوب می‌شد که قرار بود کارت‌هایی با مضمون گربه‌های مجازی را وارد پلتفرم خود کند. با‌این‌حال، مسیر این همکاری آن‌گونه که پیش‌بینی شده بود، طی نشد و انتظارات را برآورده نکرد.

کریپتوکیتیز چگونه کار میکند؟

بازی بلاک چینی کریپتوکیتیز روی الگوریتمی به‌ نام «الگوریتم ژنتیک» (Genetic Algorithm) یا به‌اختصار GA اجرا می‌شود. این الگوریتم شبیه‌سازی الگوریتم واقعی ژنتیک است؛ یعنی اطلاعاتی که در یک بچه‌گربه ذخیره می‌شود، مشابه اطلاعات DNA موجودات زنده است.

همان‌طورکه DNA ما انسان‌ها حاوی کدی است که قد، رنگ مو، رنگ چشم و سایر خصوصیاتمان را نشان می‌دهد، در بازی کریپتوکیتیز هم با کدها و ژن‌هایی سروکار داریم که ظاهر گربه‌ها مثل رنگ و طرح خز و حالات چهره آن‌ها را مشخص می‌کنند. این ژن‌ها حتی می‌توانند رنگ پس‌زمینه گربه‌ها را هم مشخص کنند.

در بدن انسان یا حیوان یا گیاه، دی‌ان‌ای از پروتئین ساخته می‌شود و در‌مقابل، دی‌ان‌ای کیتی‌های دیجیتالی با اعداد دودویی صفر و یک ایجاد و مشخص می‌شود. با‌این‌همه، این‌جا هم درست مانند بدن موجودات زنده، با ترکیب ژن‌های پدرومادر‌ به الگویی منحصربه‌فرد می‌رسیم. به‌عبارت‌دیگر، هیچ دو جفت گربه‌ای در بازی کریپتوکیتیز ظاهر و دی‌ان‌ای یکسانی ندارند و همین موضوع آن‌ها را ارزشمند کرده است.

ترکیب اعداد صفر و یک گربه‌های پدرومادر دی‌ان‌ای بچه‌گربه‌ها را شکل می‌دهد.

انتقال به بلاک چین فلو (Flow)

کریپتوکیتیز پلتفرمی کهنه‌کار در صنعت بلاک چین محسوب می‌شود و فرازونشیب‌های متعددی را از سر گذرانده است. در این بخش، بد نیست به اتفاق جالبی اشاره کنیم که این پلتفرم در بهار۲۰۲۰ تجربه کرد. در می۲۰۲۰، دَپِر لَبز که در آن زمان وظیفه توسعه کریپتوکیتیز را برعهده داشت، در اعلامیه‌ای خبرساز از قصد خود برای انتقال این پلتفرم به بلاک چینی جدید به‌ نام فلو سخن گفت. هدف از این اقدام کاهش ترافیک ناشی از تراکنش‌های این پلتفرم روی بلاک چین اولیه، یعنی اتریوم بود.

بیشتر بخوانید: فلو چیست؟ بلاک چینی برای NFT‌ها

عرضه کریپتوکیتیز در سال ۲۰۱۷ افزایشی کم‌سابقه در میزان تراکنش‌های اتریوم رقم زد. در آن زمان، بیش از ۱۳درصد از تمام تراکنش‌های اتریوم به این بازی گربه‌ای اختصاص داشت و ارزش کل تراکنش‌های این شبکه تا اکتبر‌۲۰۲۰، به ۶۱هزار اتر معادل ۲۱میلیون دلار می‌رسید. این حجم عظیم ترافیک کل شبکه اتریوم را کُند می‌کرد و درنهایت، موجب شد تیم توسعه دَپِر لَبز به فکر ایجاد بلاک چین مخصوص خود به‌ نام فلو بیفتد که می‌توانست مقیاس‌پذیری بیشتری در‌کنار خدمات دیگر به بازیکنان پلتفرم کریپتوکیتیز ارائه کند.

بلاک چین فلو که اکنون شانه‌به‌شانه اتریوم از کاربران کریپتوکیتیز استقبال می‌کند، الگوریتم اثبات سهام را برای اعتبارسنجی تراکنش‌هایش به‌کار می‌گیرد و به کیتی‌های دیجیتالی اجازه می‌دهد بین چندین پلتفرم مختلف جابه‌جا شوند. همچنین، زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند این بلاک چین «کِیدِنس» (Cadence) نام دارد که به‌طور‌ویژه برای مدیریت مالکیت دارایی‌های دیجیتالی همچون آثار هنری و مجموعه‌های کلکسیونی همچون NFTهای کریپتوکیتیز طراحی شده است.

انواع کریپتوکیتیز

گربه‌های مجازی بازی کریپتوکیتیز انواع و اَشکال مختلفی دارند و با نام‌های متنوعی شناخته می‌شوند. این گربه‌ها طبق ویژگی‌ها، صفات، میزان نادربودن و زمان تولیدشدن در دسته‌‌های مختلفی جای می‌گیرند که میزان ارزش آن‌ها را مشخص می‌کند. در‌‌مجموع، می‌توانیم تمام شخصیت‌های این بازی را در چهار قالب اصلی گروه‌بندی کنیم:

  • گربه‌های معمولی (Normal): گربه‌های معمولی پرتعدادترین و البته معمولی‌ترین نژاد گربه در بازی کریپتوکیتیز هستند و ظاهر آن‌ها به خصوصیات ژنتیکی‌ای وابسته است که از والدین خود به‌ارث می‌برند. صفاتی که تمام گربه‌ها از‌جمله گربه‌های معمولی بروز می‌دهند، شامل رنگ و طرح روی بدن، رنگ پس‌زمینه، رنگ و شکل چشم، حالت دهان، مدل خز و… می‌شود. قیمت این گربه‌ها از حدود ۰.۰۰۲ اتر آغاز می‌شود.
  • گربه‌های فانتزی (Fancy): این گربه‌ها با سبک هنری خاصی ایجاد می‌شوند و خصوصیات ویژه خود را دارند. اگرچه ممکن است ظاهر گربه‌های فانتزی به‌طوردقیق ویژگی‌های واقعی آن‌ها را بروز ندهد، این گربه‌ها صفات خاصی را به‌ارث می‌برند که در گربه‌های معمولی دیده نمی‌شود. در ابتدای عرضه این نوع از کیتی، کاربران می‌توانستند به‌ تعداد مشخصی آن‌ها را تکثیر کنند. البته اکنون سقف تکثیر گربه‌های فانتزی پایان یافته است و دیگر نمی‌توان گربه‌ فانتزی تولید کرد و در‌صورت تولید‌مثل، تنها گربه‌‌هایی از نژاد معمولی تولید می‌شوند. هدف از ویژگی مذکور حفظ کمیاب‌بودن این گربه‌های مجازی است. حداقل ارزش گربه فانتزی حدود ۰.۰۰۳۴ اتر ارزیابی می‌شود.
  • گربه‌های ویژه (Special Edition): این گربه‌ها هم با سبک هنری خاصی ایجاد می‌شوند؛ اما درمقایسه‌با گربه‌های فانتزی تعداد محدودتری دارند و نمی‌توانند گربه‌های ویژه بیشتری تولید کنند. برخی از انواع گربه‌های ویژه خصوصیات ژنتیکی خاصی دارند که به آن‌ها فقط قابلیت ایجاد گربه‌های معمولی می‌دهد. این گربه‌ها را نمی‌توان تکثیر کرد و فقط می‌توان آن‌ها را خرید. حداقل قیمت گربه‌های ویژه تقریباً ۰.۲۳۹ اتر است.
  • گربه‌های انحصاری یا منحصربه‌فرد (Exclusive): این گربه‌ها نادرترین نوع کیتی‌های دیجیتالی این بازی و اغلب یادآور رویدادها یا اعضای برجسته جامعه هستند و به‌منظور انجام هدفی ویژه ایجاد می‌شوند. فقط تیم توسعه‌دهنده می‌تواند خالق گربه‌های منحصربه‌فرد باشد. این گربه‌ها نمی‌توانند مشابه خود را به‌وجود آورند؛ یعنی اگر گربه‌ای منحصربه‌فرد با گربه‌ای معمولی یا فانتزی جفت‌گیری کند، حاصل بچه‌گربه‌ای معمولی یا فانتزی خواهد بود. ناگفته نماند کف ارزش این گربه‌های گران‌قیمت ۰.۹۹ اتر است.

ویژگی‌های کریپتوکیتیز

عوامل متعددی بر ظاهر این گربه‌های دیجیتالی تأثیرگذارند. واژه «Cattribute» که تلفیقی از دو واژه «Cat» به‌معنای گربه و «Attribute» به‌معنای ویژگی و خصوصیت است، به الگوریتم‌های ژنتیکی‌ای گفته می‌شود که صفات مختلف این گربه‌ها را تعیین می‌کنند. حاصل جفت‌گیری دو گربه با صفات (کَتریبیوت) مختلف، بچه‌گربه‌ای با صفات تصادفی از هر دو گربه پدر‌و‌مادر خواهد بود.

درحال‌حاضر، بیش از یک‌میلیارد صفت مختلف در این گربه‌ها دیده می‌شود که دنیای این شخصیت‌های بامزه را بسیار پویا و رنگارنگ کرده است. ویژگی‌های جالبی که بر ظاهر و البته ارزش هر کیتی تأثیرگذارند، ازاین‌قرارند:

  • ژن‌ها: هر گربه با ۴۸ ژن که از نسل پیش از خود به‌‌ارث برده، به‌دنیا می‌آید. هر بلاک‌ دی‌ان‌ای این گربه‌ها حاوی چهار ژن چشم، الگوی پوست، رنگ بدن و… است و در هر بلاک، یکی از این ژن‌ها غالب‌تر و بخت رسیدن آن به نسل بعد بیشتر است.
  • جهش ژنتیکی: گاهی ممکن است بچه‌گربه هیچ‌یک از صفات والدینش را به‌ارث نبرد. در این حالت، کیتی جدید دچار جهش ژنتیکی شده است و ژن‌های جدید می‌توانند به نسل بعد ارث برسند. هرچه ژنوم پدرومادر تفاوت بیشتری با‌هم داشته باشند، احتمال جهش ژنتیکی در بچه‌گربه بیشتر خواهد بود. خالص‌بودن ژن گربه‌ها بر ارزش آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد.
  • سرعت سردشدن: هر گربه مادر به‌تناسب شماره نسل و تعداد دفعاتی که بچه‌گربه به‌دنیا آورده است، به زمان مشخصی برای آرام‌شدن یا همان سردشدن (Cooldown) بعد از تولید بچه‌گربه جدید احتیاج دارد و در این زمان، نمی‌تواند دوباره بچه‌دار شود. هرچه شماره نسل بیشتر شود، گربه مادر به زمان بیشتری برای تولد بچه‌گربه بعدی خود احتیاج دارد و این مسئله می‌تواند از ارزش گربه بکاهد.
تفاوت زمان سردشدن گربه نسل صفر با گربه نسل هجده؛ کُندبودن زمان سردشدن از ارزش گربه می‌کاهد.
  • جواهرات خانوادگی: این جواهرات که از فوریه‌۲۰۱۸ به بازی اضافه شدند و روی برخی گربه‌ها دیده می‌شوند، نماد اصالت خانوادگی گربه هستند. برخی از گربه‌های مجازی که دچار جهش ژنتیکی می‌شوند، اولین جواهر خانواده را ایجاد می‌کنند و آن را به نسل بعدی خود انتقال می‌دهند.
جواهرات خانوادگی گربه‌ها پس از جهش ژنتیکی

چگونه بازی کریپتوکیتیز را شروع کنیم؟

اگر تا به‌ این‌جا جزئیات بازی شما را مجذوب خود کرده است، احتمالاً به فکر امتحان‌کردن آن افتاده‌اید. به‌همین‌دلیل، درادامه مراحل شروع بازی را گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

توجه کنید هدف از این بخش آشنایی خوانندگان با مراحل ورود به بازی است و این مطلب به‌هیچ‌وجه نباید پیشنهاد یا توصیه سرمایه‌گذاری روی بازی بلاک چینی کریپتوکیتیز تلقی شود.

راه‌اندازی حساب کاربری

اولین گام برای ورود به بازی کریپتوکیتیز راه‌اندازی حساب کاربری و پیش‌مقدمه ایجاد حساب و خرید مقداری اتریوم است. برای این کار می‌توانید از یکی از صرافی‌های ایرانی یا غیرایرانی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید اتریوم، به این مطلب مراجعه کنید.

گام بعدی نصب کیف پول متامسک است که به شما اجازه خرید و پرورش و فروش گربه‌ها را می‌دهد. استفاده از این کیف پول بسیار آسان است و به‌راحتی می‌توانید از افزونه مرورگر کروم آن استفاده کنید. درصورتی‌که افزونه متامسک را روی مرورگرتان نداشته باشید، خود وب‌سایت کریپتوکیتیز به شما لینک دانلود آن را نشان می‌دهد.

اگر بازهم به اطلاعات بیشتری درباره استفاده از متامسک نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

حالا که مقداری اتریوم به کیف پول متامسک خود واریز و آن را به پلتفرم کریپتوکیتیز متصل کرده‌اید، گام بعدی ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم است. وارد این لینک شوید و روی گزینه «Sign Up» کلیک کنید.

اکنون پیامی با عنوان «Create Account» به شما نمایش داده می‌شود که باید آدرس ایمیلتان را در آن وارد و نامی مستعار برای خود انتخاب کنید. در این مرحله، آدرس کیف پول متامسکتان به‌صورت خودکار وارد می‌شود.

سپس، شرایط و ضوابط پلتفرم به شما نشان داده می‌شود که باید آن‌ها را مطالعه و روی گزینه «Agree» کلیک کنید. بعد‌از‌آن، با پیام کیف پول متامسک روبه‌رو می‌شوید که از شما برای ورود به پلتفرم کریپتوکیتیز اجازه می‌خواهد. روی گزینه «Sign» کلیک کنید.

در این مرحله، باید به پلتفرم متصل باشید و با موفقیت حسابتان را ساخته باشید.

خرید گربه‌های مجازی

اکنون نوبت خرید کیتی‌ها از ۱,۳۶۵ واسطه اتریومی است که در کیف پول متامسک خود ذخیره کرده‌اید. در بالای صفحه، روی گزینه «Marketplace» کلیک کنید تا وارد بازار گربه‌ها شوید.

احتمالاً با اندکی جست‌وجو می‌توانید گربه دلخواهتان را انتخاب کنید و با کلیک روی «Buy Now» آن را بخرید.

درصورت نیاز، می‌توانید با دکمه «Filter» سریع‌تر کیتی مدنظرتان را پیدا کنید.

پس از انتخاب، روی گزینه «Buy Now» کلیک کنید تا جزئیات تراکنش به شما نمایش داده شود. درصورت رضایت از مبلغ پرداخت، «OK, buy this Kitty» را انتخاب کنید.

درادامه، متامسک از شما می‌خواهد تراکنش خریدتان را تأیید کنید. پیش از تأیید، به مبلغ اتری که باید بپردازید، دقت کنید. اگر مبلغ بیش‌ازحد زیاد به‌نظر می‌رسد، روی گزینه «Reject» کلیک کنید و با رفرش‌کردن صفحه، دوباره سراغ خرید بروید.

همچنین، دقت کنید که بین خرید تا مشاهده توکن کیتی در پروفایلتان، ممکن است مدتی طول بکشد که میزان آن احتمالاً بسته به ترافیک شبکه کم یا زیاد می‌شود.

ایجاد گربه‌های مجازی جدید

برای ایجاد و پرورش کیتی‌های جدید دو راه در پیش دارید: یک جفت گربه مادر (Dame) و پدر (Sire) بخرید و در پروفایل خود داشته باشید یا مالک یک گربه مادر باشید و یک گربه پدر از کاربر دیگری قرض بگیرید. توجه کنید که پس از جفت‌گیری، بچه‌گربه جدید نصیب مالک گربه مادر می‌شود و گربه پدر صاحب کیتی جدید نخواهد بود.

با‌این‌همه، اگر گربه نر ویژه‌ای دارید، با دریافت کارمزد جفت‌گیری که «Siring fee» نامیده می‌شود، آن را به مالک یک گربه ماده برای مدت کوتاهی می‌توانید اجاره بدهید تا بچه‌گربه جدید ایجاد شود. هرچه نسل (Generation) گربه‌ها عدد کمتری داشته باشد، هزینه جفت‌گیری بیشتر خواهد بود و بچه‌گربه تولیدشده ارزشمندتر است. برای مثال، کارمزد اجاره یک گربه نر از نسل صفر بیشتر از کارمزد اجاره یک گربه نر از نسل سه است.

  • برای آغاز به کار، در بالای صفحه روی گزینه «Search» و مربع «Sire» کنار گزینه سِرچ کلیک کنید.
  • در‌این‌بین، ممکن است شانس بیاورید و با گربه نری روبه‌رو شوید تا بتوانید بدون کارمزد آن را اجاره کنید. پس از انتخاب گربه نر مدنظر خود، روی تصویر آن کلیک و سپس گزینه «Breed Now» را انتخاب کنید.
  • اکنون باید گربه ماده‌ مدنظرتان را انتخاب کنید. با کلیک روی گزینه «Select a Kitty»، این فرایند را تکمیل ‌کنید. پس از تأیید تراکنش، توکن کیتی جدید به کیف پول متامسک شما ارسال خواهد شد.

چگونه از کریپتوکیتیز درآمد کسب کنیم؟

پیش از آغاز مبحث کسب درآمد از پلتفرم کریپتوکیتیز، بهتر است فرایندهای بازی را به‌طورکلی مرور کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم درآمد بهینه‌ای از این پلتفرم کسب کنیم.

  • خرید: ورود سرمایه گام اولیه برای شروع بازی است. در مرحله خرید، باید بچه‌گربه‌های خود را از بازار پلتفرم انتخاب کنید و بخرید. در بخش قبل، مراحل خرید و توجه به جزئیات تراکنش در متامسک را به‌طور‌مفصل توضیح دادیم.
  • پیشنهاد خرید: این مورد به خرید گربه‌هایی مربوط است که برای فروش گذاشته نشده‌اند. اگر به خرید گربه مجازی خاصی تمایل دارید و آن گربه در بازار موجود نیست، می‌توانید پیشنهاد خریدی در قالب اتر برای مالک گربه ارسال کنید. در این شرایط، مالک گربه می‌تواند پیشنهاد خرید را بپذیرد یا رد کند. پیشنهادها پس از سه روز باطل می‌شوند. توجه کنید که ارائه پیشنهاد خرید با ۹درصد کارمزد از کل ارزش پیشنهاد همراه است که حتی درصورت لغو پیشنهاد، باز‌هم باید پرداخته شود. همچنین، حتی پس از گذشت سه روز و باطل‌شدن پیشنهاد، ارائه‌دهنده باید ۰.۰۰۸ اتر پرداخت کند. بنابراین، فقط درصورت اطمینان از ارزش گربه‌ای که مایل‌اید بخرید‌، پیشنهاد خرید ارائه دهید.
  • ایجاد بچه‌گربه جدید: دو روش برای ایجاد و پرورش گربه‌های مجازی جدید وجود دارد: یک جفت گربه نر و ماده از مجموعه گربه‌های پروفایل خودتان را باهم جفت بیندازید یا یک گربه نر برای گربه ماده خود اجاره کنید. بهترین حالت تولیدمثل دو کیتی هم‌نسل است که باعث می‌شود شماره نسل بچه‌گربه کمتر و درنتیجه، ارزشمندتر باشد. به‌عنوان مثال، حاصل جفت‌گیری دو گربه از نسل صفر، گربه‌ای از نسل یک است؛ اما اگر گربه‌ای از نسل دو با گربه‌ای از نسل چهار جفت‌گیری کند با بچه‌گربه‌ای از نسل شش روبه‌رو خواهیم بود که ارزشی به‌مراتب کمتر از پدرومادر خود دارد.

برای جفت‌انداختن گربه‌های مجازی خود، کافی است وارد بخش «Litter» پروفایلتان شوید و روی گربه پدر مدنظر کلیک کنید. سپس، گزینه «Breed» و «Sire with my Kitties» را انتخاب و گربه مادر را مشخص کنید. اکنون، باید با کلیک روی «OK, give them some privacy» و پرداخت تراکنش، آن دو گربه را مدتی تنها بگذارید تا بتوانید بچه‌گربه مدنظرتان را تحویل بگیرید!

  • کسب درآمد ازطریق فروش یا اجاره‌دادن گربه: اکنون که قدم‌به‌قدم با مراحل بازی آشنا شدید، نوبت به بخش کسب درآمد از گربه‌ها می‌رسد. دو روش برای کسب درآمد از گربه‌هایتان در‌اختیار دارید: یا آن‌ها را بفروشید یا با اجاره گربه‌های نر برای جفت‌گیری، کارمزد دریافت کنید.

برای کسب درآمد، دو گزینه «Sell» برای فروش و «Breed» برای اجاره‌دادن گربه در بخش «Litter» مشاهده می‌کنید. همچنین، می‌توانید گربه‌هایتان را وارد حراجی‌های بازار کنید و قیمت شروع و قیمت پایان و مدت‌زمان دلخواهتان را برای حراج تعیین کنید. همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، کسب درآمد از گربه‌ها به میل خودتان برای فروش و اجاره‌دادن یا حتی خرید و پرورش گربه‌های جدید بستگی دارد. با‌این‌حال، حتماً تا این‌جا متوجه شده‌اید که هرچه کریپتوکیتی منحصربه‌فردتر و کمیاب‌تر باشد، سود بیشتری از فروش یا اجاره آن به‌دست خواهید آورد.

درست مانند هر بازار یا مجموعه کلکسیونی دیگری، بازار کریپتوکیتی‌ها هم به‌واسطه فرایند عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. هرچه صفات گربه نادرتر باشد، جذابیت آن و تقاضای بازار بیشتر خواهد بود. ارزش برخی از نادرترین گربه‌ها صدها اتر (معادل با میلیون‌ها دلار) تخمین زده می‌شود. باوجوداین، فراموش نکنید که برای تمام تراکنش‌های این بازی باید کارمزد تراکنش نیز بپردازید؛ پس برای خریدوفروش حتماً دقت لازم را به‌خرج دهید.

همچنین، درصورتی‌که مشتری مناسبی برای گربه خود پیدا نکرده‌اید، می‌توانید آن را تا زمانی‌ که پیشنهادهای ارائه‌شده مطابق با قیمت مدنظرتان نباشد، نگه دارید. قیمت توکن‌های غیرمثلی گربه‌ای براساس اتر ارزیابی می‌شود و موج نوسان‌های قیمت در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند اثر مستقیم روی ارزش کیتی‌هایتان بگذارد.

جمع‌بندی

کریپتوکیتیز نه‌تنها بازی موفقی برای کسب درآمد محسوب می‌شود؛ بلکه مسیر را برای بسیاری از بازی‌های دیگر همچون بازی محبوب اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) هموار کرده است. یادگیری و شروع بازی کریپتوکیتیز نسبتاً ساده است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانید حساب کاربری خود را ایجاد کنید و از مزایای آن برخوردار شوید. همچنین، امکان انجام بازی روی مرورگر دستگاه‌های تلفن‌همراه وجود دارد و تیم توسعه بازی به‌طور‌مداوم تلاش می‌کند تجربه کاربری این پلتفرم را بهبود دهد.

کسب درآمد از کریپتوکیتیز مستلزم صرف زمان برای یادگیری ترفندهای بازی و مهم‌تر از آن داشتن بودجه‌ لازم برای سرمایه‌گذاری است و نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری پولی که توانایی ازدست‌دادنش را ندارید، نمی‌تواند اقدامی منطقی باشد. اگر تجربه‌ای مثبت یا منفی از بازی در پلتفرم گربه‌های مجازی دارید، از شما دعوت می‌کنیم تجربه خودتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) چیست؟ (آپدیت ۲۰۲۲)

در این باره بیشتر بخوانید

  • بازی کنید و کسب درآمد کنید؛ بهترین بازی‌های بلاک چینی
  • گزارش: ترکیب اقتصاد و گیم‌پلی در بازی‌های بلاک چینی
  • گران‌ترین NFTهای دنیا را بشناسید
  • ای‌ان‌اس (ENS) یا اتریوم نِیم سرویس چیست؟ خداحافظی با آدرس‌های طولانی شبکه
  • ‌هم‌افزایی ارزهای دیجیتال با صنعت بازی؛ صنعتی ۳۵۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۷

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل