تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر : 14796

کرونا ویروس و هر آن چه باید درباره علائم، درمان و انواع مختلف آن بدانید

کرونا ویروس و هر آن چه باید درباره علائم، درمان و انواع مختلف آن بدانید

کرونا ویروس و هر آن چه باید درباره علائم، درمان و انواع مختلف آن بدانید کرونا ویروس توانسته جهان را درگیر کند و در کشور ما هم قربانی بگیرد، اما آیا با علائم، روش های درمان و انواع مختلف کرونا ویروس آشنا هستید؟

کرونا ویروس‌ها ، انواع ویروس‌هایی هستند که به طور معمول روی دستگاه تنفسی پرندگان و پستانداران همانند انسان تاثیر می‌گذارد. معمولا پزشکان آن‌ها را با سرماخوردگی، برونشیت، ذات‌الریه و سندرم حاد تنفسی (SARS)، مرتبط می‌دانند و حتی ممکن است اشتباه بگیرند. بد نیست بدانید کرونا ویروس‌ها می‌توانند روی روده هم تاثیرگذار باشند.
معمولا این ویروس‌ها در مقایسه با بیماری‌های دیگر همانند سرماخوردگی، جدی‌تر به حساب می‌آیند. با این حال، کرونا ویروس شیوع بسیار سریع‌تری دارد که می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی به وجود آورد. در طول ۷۰ سال گذشته دانشمندان متوجه شدند کرونا ویروس‌ها می‌توانند موش، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گاو را هم آلوده کنند. همچنین گاهی وقت‌ها این حیوانات می‌توانند کرونا ویروس را به انسان هم منتقل کنند.
اخیرا مقامات چین شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس را اعلام کرده‌اند..

کرونا ویروس و هر آن چه باید درباره علائم، درمان و انواع مختلف آن بدانید

کرونا ویروس توانسته جهان را درگیر کند و در کشور ما هم قربانی بگیرد، اما آیا با علائم، روش های درمان و انواع مختلف کرونا ویروس آشنا هستید؟

کرونا ویروس‌ها ، انواع ویروس‌هایی هستند که به طور معمول روی دستگاه تنفسی پرندگان و پستانداران همانند انسان تاثیر می‌گذارد. معمولا پزشکان آن‌ها را با سرماخوردگی، برونشیت، ذات‌الریه و سندرم حاد تنفسی (SARS)، مرتبط می‌دانند و حتی ممکن است اشتباه بگیرند. بد نیست بدانید کرونا ویروس‌ها می‌توانند روی روده هم تاثیرگذار باشند.

معمولا این ویروس‌ها در مقایسه با بیماری‌های دیگر همانند سرماخوردگی، جدی‌تر به حساب می‌آیند. با این حال، کرونا ویروس شیوع بسیار سریع‌تری دارد که می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی به وجود آورد. در طول ۷۰ سال گذشته دانشمندان متوجه شدند کرونا ویروس‌ها می‌توانند موش، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گاو را هم آلوده کنند. همچنین گاهی وقت‌ها این حیوانات می‌توانند کرونا ویروس را به انسان هم منتقل کنند.

اخیرا مقامات چین شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس را اعلام کرده‌اند که هم اکنون به کشورهای زیادی رسیده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بیماری جدید ناشی از این ویروس، COVID-19 شناخته می‌شود و شیوع آن از شهر ووهان چین بوده است. در این مقاله انواع مختلف کرونا ویروس انسانی، علائم و نحوه انتقال در افراد را توضیح خواهیم داد. همچنین قصد داریم روی سه بیماری خطرناک دیگر که به دلیل کرونا ویروس‌ها شیوع پیدا کرده‌اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس - 1

محققان برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی یک ویروس کرونا را شناسایی و ایزوله کردند؛ در حقیقت آن‌ها یک ویروس که مسئول برونشیت عفونی در پرندگان است را پیدا کردند. دانشمندان در ابتدای دهه ۱۹۶۰ میلادی شواهدی از کرونا ویروس انسانی (HCoV) را در بینی افراد مبتلا به سرماخوردگی مشاهده کردند. دو نوع از کرونا ویروس انسانی را می‌توان مسئول بخش بزرگی از سرماخوردگی‌ها دانست که شامل OC43 و ۲۲۹E می‌شود.

در میان انسان‌ها، عفونت‌های کرونا ویروس بیشتر در فصل‌های بهار و اوایل بهار مشاهده می‌شود و معمولا یکی از دلایل اصلی ایجاد بیماری سرماخوردگی است. علت اصلی این مشکل را می‌توان ماندگار نبودن آنتی بادی‌های کرونا ویروس در بدن انسان دانست. همچنین امکان دارد آنتی بادی‌های یک سویه این ویروس نسبت به نوع دیگر، اثری نداشته باشند.

علائم

معمولا نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا از ۲ الی ۴ روز پس از عفونت کرونا ویروس ایجاد می‌شود و خفیف هستند. با این حال، علائم در افراد مختلف، متفاوت بوده و برخی از آن‌ها ممکن است کشنده باشد.

این نشانه‌ها شامل موارد می‌شود، از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خستگی
  • سرفه کردن
  • تب در موارد نادر
  • گلو درد
  • تشدید آسم

دانشمندان نمی‌توانند ویروس کرونای انسان را در محیط آزمایشگاه پرورش دهند که یکی از دلایل سرماخوردگی به حساب می‌آید. این موضوع می‌تواند نتایج منفی زیادی روی اقتصاد ملی و بهداشت عمومی داشته باشد. هیچ درمان خاص و قطعی وجود ندارد، بنابراین درمان‌ها شامل مراقبت از خود و استفاده از داروهایی خاص می‌شود.

کرونا ویروس - 3

شما باید اقداماتی همانند موارد زیر را مدنظر قرار دهید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • استراحت و اجتناب از هرگونه فعالیت.
  • نوشیدن آب کافی.
  • اجتناب از سیگار کشیدن و حضور در مناطقی که دود زیادی داشته باشد.
  • مصرف استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای درد و تب.
  • پزشکان می‌توانند با گرفتن نمونه‌ای از مایعات تنفسی همانند مخاط بینی یا خون، نوع ویروس را تشخیص دهند.

انواع مختلف ویروس

انواع مختلفی از کرونا ویروس انسانی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و حتی امکان دارد از نظر گسترش بیماری هم تفاوت داشته باشد. در حال حاضر پزشکان هفت نوع مختلف از این ویروس را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند انسان را آلوده کنند.

انواع متداول کرونا ویروس عبارتند از:

  • ۲۲۹E (Alpha Coronavirus)
  • NL63 (Alpha Coronavirus)
  • OC43 (بتاکروناویروس)
  • HKU1 (بتا کروناویروس)

گونه‌های نادری که باعث عوارض شدیدتر می‌شوند را می‌توان شامل MERS-CoV دانست که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و SARS-CoV در کنار ویروس سندرم حاد تنفسی (SARS) می‌شود. در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد یک نوع جدید با نام SARS-CoV-2 هستیم که شروع به گردش کرد و موجب ایجاد بیماری COVID-19 شد.

انتقال

کرونا ویروس - 5

تحقیقات محدودی درباره شیوع HCoV از یک فرد به فرد دیگر در دسترس است. با این حال، محققان بر این باورند که ویروس‌ها از طریق مایعات در دستگاه تنفسی همانند مخاط، منتقل می‌شوند.

کروناویروس‌ها می‌توانند به روش‌های زیر گسترش یابند:

  • سرفه و عطسه بدون پوشاندن دهان و استفاده از ماسک‌های مخصوص، می‌تواند قطرات را در هوا پراکنده کند.
  • لمس کردن یا دست دادن با شخصی که مبتلا به ویروس است، می‌تواند باعث شیوع شود.
  • برقراری تماس با سطح یا هرگونه وسیله‌ای که ویروس روی آن وجود داشته باشد و سپس دست زدن به بینی، چشم‌ها یا دهان که نتیجه‌ای به غیر از شیوع بیماری را به دنبال نخواهد داشت.
  • برخی کرونا ویروس‌های حیوانی همانند کرونا ویروس گربه (FCoV)، امکان دارد از طریق تماس با مدفوع گسترش یابد.

موسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می‌دهد که چندین گروه از افراد به دلیل COVID-19 ، بالاترین خطر ابتلا به عوارض بیماری را دارند. این گروه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بچه‌های جوان
  • افراد ۶۵ سال یا بالاتر
  • زنان باردار

گاهی وقت‌ها کرونا ویروس‌ها باعث آلودگی تعداد زیادی از افراد خواهد شد. این ویروس می‌تواند به طور موثر جهش پیدا کند و همین مسئله باعث مسری شدن آن می‌شود. برای جلوگیری از انتقال، افراد هنگام فعال بودن علائم باید در خانه بمانند و استراحت کنند. آن‌ها همچنین باید از تماس نزدیک با افراد دیگر هم جلوگیری کنند.

پوشاندن دهان و بینی با دستمال هنگام سرفه یا عطسه می‌تواند به جلوگیری از انتقال کمک کند. شما باید توجه داشته باشید که نابودی صحیح پارچه و دستمال‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند چرخه شیوع را قطع کند.

کرونا ویروس (COVID-19)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۱۹ میلادی، کار نظارت روی شیوع ویروس COVID-19 را آغاز کردند که برای نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد. بیشتر از ۸۰ هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا شدند. همچنین مقامات بسیاری از کشورها اعلام کردند که این ویروس را شناسایی کرده‌اند و هم اکنون شاهد شیوع گسترده آن هستیم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که کلیه کشورها در جهان باید وضعیت اضطراری درباره ویروس COVID-19 را مدنظر قرار دهند و برای روش‌های درمانی جدید آمادگی داشته باشند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که احتمالا این بیماری گسترش پیدا خواهد کرد و کشورهای بیشتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اولین افراد مبتلا به این ویروس از بازار حیوانات و غذاهای دریایی، خرید کرده بودند. اینطور که پیداست، می‌توان گفت این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد امکان انتقال این بیماری از انسان به انسان هم وجود دارد و هنوز تحقیقات برای مشخص کردن منشاء اصلی بیماری، ادامه دارد.

در حال حاضر دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره این ویروس، وجود ندارد یا به عبارتی دیگر، کمیاب است. در گذشته مشکلات تنفسی ناشی از کرونا ویروس‌هایی همانند سارس و مرس از طریق تماس، شیوع زیادی پیدا کرده بودند. پزشکان بر این باورند که خطر عوارض جدی در افرادی با سن زیاد، بیشتر است. بر اساس اعلام WHO، تعداد کمی از کودکان مبتلا به این ویروس شده‌اند، اما این مسئله نیازمند مطالعات بیشتری است.

با این که برخی ویروس‌ها به شدت مسری هستند، اما مشخص نیست که چگونه کرونا با این سرعت در حال رشد است. علائم بیماری در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما این ویروس می‌تواند منجر به شدیدتر شدن بیماری‌ها شود و در نهایت، کشنده باشد.

علائم شایع این ویروس عبارتند از:

  • تب
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن (سرفه خشک)

این امکان وجود دارد ۲ الی ۴ روز طول بکشد تا یک فرد متوجه وجود عفونت شود. در حال حاضر هیچ واکسنی برای COVID-19 در دسترس نیست. با این حال، دانشمندان در تلاش هستند بتوانند روش‌های درمان ویروس را پیدا کنند و حتی بتوانند شناسایی آن را زودتر انجام دهند.

SARS

کرونا ویروس - 4

سارس یک بیماری مسری بوده که به طور معمول، این امر منجر به تهدید زندگی خواهد شد. این ویروس در نوامبر سال ۲۰۰۲ میلادی در استان گوانگدونگ واقع در جنوب چین آغاز شد و سرانجام به هنگ کنگ رسید. این ویروس در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و باعث ایجاد عفونت در بیشتر از ۲۴ کشور جهان شد.

این ویروس می‌تواند دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را آلوده کند. علائم این بیماری در طول یک هفته بروز می‌کند و با تب شروع می‌شود. در ابتدا برخی افراد علائمی همانند آنفولانزا را تجربه خواهند کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرفه خشک
  • لرز
  • اسهال
  • تنگی نفس
  • درد

در شرایط حاد و پیشرفته سارس، ممکن است نارسایی ریه‌ها، قلب و کبد هم ایجاد شود. بر اساس اعلام CDC، ۸۰۹۸ مورد ابتلا به بیماری سارس مشخص شد که از این تعداد، ۷۷۴ نفر به دلیل شدت عفونت، جان خود را از دست دادند که نرخ مرگ و میر آن، ۹.۶ درصد بود. عوارض این بیماری در میان بزرگسالان بیشتر بود و نیمی از افراد بالای ۶۵ سال که بیمار شدند، زنده نماندند. سرانجام مقامات موفق شدند سارس را در ژوئیه ۲۰۰۳ میلادی کنترل کنند.

MERS

دانشمندان در ابتدا این بیماری تنفسی را در سال ۲۰۱۲ میلادی و پس از شیوع در عربستان سعودی به رسمیت شناختند و از آن زمان به بعد هم در کشورهای دیگر، شناسایی شد. این ویروس به ایالات متحده آمریکا رسید و جالب‌تر آن که در سال ۲۰۱۵ میلادی، کره جنوبی هم میزبان این بیماری شد.

علائم مرس شامل تب، تنگی نفس و سرفه می‌شود. این بیماری از طریق تماس نزدیک با افرادی که قبلا عفونت را داشته‌اند، گسترش پیدا می‌کند. با این حال تمام موارد مرس با افرادی که از سفر به عربستان بازگشتند، ارتباط دارد. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۹ میلادی درباره مرس به خوبی نشان داد که این بیماری در ۳۵.۲ درصد افراد مبتلا را به کام مرگ می‌کشاند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.