کروناویروس همان آنفلوآنزا نیست، این باور کشنده را کنار بگذارید! برخی به خیال شبیه بودن کروناویروس و بیماری ناشی از آن، کووید ۱۹، با آنفلوآنزا این ویروس را شوخی گرفته‌اند. تصور نبودن تفاوت بین این دو و شباهت آنفلوآنزا با ویروس کرونا اشتباهی جبران نشدنی است!
بدن درد، گلو درد و تب از جمله نشانه‌های حمله ویروس کرونا جدید به بدن محسوب می‌شود. اگرچه با شنیدن این علائم، زودتر از کروناویروس به یاد آنفلوآنزا خواهید افتاد، اما بر اساس تاکید جدید پزشکان، هرگز نباید دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزای فصلی را یکسان تصور کرد.
چندی پیش سازمان جهانی بهداشت از افزایش نرخ مرگ و میر ویروس کرونا به ۳.۴ درصد خبر داد. از آن جایی که وضعیت تعداد زیادی از مبتلایان هنوز مشخص نشده و شرایط بخشی از آن‌ها حاد گزارش شده است، احتمال بالاتر رفتن این نرخ وجود دارد.
البته، به عقیده پزشکان، بخش قابل توجهی از مبتلایان به کووید ۱۹ بدون پی بردن به نوع بیماری خود در نهایت بعد از یک الی هفته استراحت بهبود پیدا کرده و حتی نیازی به مراجعه به پزشک پیدا نمی‌کنند. با این حال، کروناویروس جدید در مقایسه با دو ویروس عامل آ..

کروناویروس همان آنفلوآنزا نیست، این باور کشنده را کنار بگذارید!

برخی به خیال شبیه بودن کروناویروس و بیماری ناشی از آن، کووید ۱۹، با آنفلوآنزا این ویروس را شوخی گرفته‌اند. تصور نبودن تفاوت بین این دو و شباهت آنفلوآنزا با ویروس کرونا اشتباهی جبران نشدنی است!

بدن درد، گلو درد و تب از جمله نشانه‌های حمله ویروس کرونا جدید به بدن محسوب می‌شود. اگرچه با شنیدن این علائم، زودتر از کروناویروس به یاد آنفلوآنزا خواهید افتاد، اما بر اساس تاکید جدید پزشکان، هرگز نباید دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزای فصلی را یکسان تصور کرد.

چندی پیش سازمان جهانی بهداشت از افزایش نرخ مرگ و میر ویروس کرونا به ۳.۴ درصد خبر داد. از آن جایی که وضعیت تعداد زیادی از مبتلایان هنوز مشخص نشده و شرایط بخشی از آن‌ها حاد گزارش شده است، احتمال بالاتر رفتن این نرخ وجود دارد.

البته، به عقیده پزشکان، بخش قابل توجهی از مبتلایان به کووید ۱۹ بدون پی بردن به نوع بیماری خود در نهایت بعد از یک الی هفته استراحت بهبود پیدا کرده و حتی نیازی به مراجعه به پزشک پیدا نمی‌کنند. با این حال، کروناویروس جدید در مقایسه با دو ویروس عامل آنفلوآنزای خوکی، ۳۴ برابر کشنده‌تر است! بله! اگر کووید ۱۹ را همان آنفلوآنزا اما کمی خشن‌تر تصور می‌کردید، یکی از بزرگترین اشتباهات عمرتان را مرتکب شده بودید! این تصور سبب می‌شود بیماری جدید را جدی نگرفته و خود را در معرض خطر قرار بدهید.

نرخ مرگ و میر آنفلوآنزای فصلی ۰.۱ درصد است، اما برای بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید به ۳.۴ درصد، یعنی ۳۴ برابر بیشتر، افزایش پیدا می‌کند. به عقیده دانشمندان، هنوز نمی‌توان درباره برخی ابعاد بیماری تنفسی جدید مخصوصا نرخ مرگ و میر آن به طور دقیق صحبت کرد. یکی از فاکتورهای بسیار مهم درباره نرخ مرگ و میر، کیفیت سیستم درمانی در کشور محل شیوع یک بیماری محسوب می‌شود. به همین دلیل در کشورهایی همچون ایران، ایتالیا و کره جنوبی که بعد از چین بیشترین درگیری را با کووید ۱۹ دارند، نرخ مرگ و میر بیماری یاد شده متفاوت است.

حتی در خوشبینانه‌ترین تئوری، که نرخ مرگ و میر کروناویروس نوظهور را به طور متوسط در سرتاسر دنیا ۲.۰ درصد بیان می‌کند، همچنان بیماری ناشی از آن ۲۰ برابر خطرناکتر و کشنده‌تر از آنفلوآنزای فصلی است. حال چطور می‌توانید این دو را یکسان تلقی کنید؟

بیماری شدید در پی ابتلا به کروناویروس

لطفا بیماری کووید ۱۹ را جدی بگیرید! مشکل، تنها تعداد زیاد افراد کشته شده در پی ابتلا به این بیماری نیست. هر فرد مبتلا به آنفلوآنزا به طور متوسط ۱.۳ نفر دیگر را بیمار می‌کند، اما این نرخ برای بیماری تنفسی جدید بین ۲ الی ۳ نفر است. در برخی مواقع، این تعداد به شدت افزایش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه در مطلب «هشدار بسیار جدی: ویروس کرونا تا ۴.۵ متر در هوا منتقل شده و ۳۰ دقیقه معلق می‌ماند» دیدیم چطور فردی در اتوبوس، ویروس کرونا را به سیزده نفر دیگر انتقال داد و آن‌ها را بیمار کرد!

ویروس جدید نه تنها ۲۰ برابر کشنده‌تر است، بلکه نرخ رشد تصاعدی و شیوع آن نیز در مقایسه با دو ویروس اصلی عامل آنفلوآنزای فصلی دو برابر محسوب می‌شود! بیماری مرگبارتری که با سرعتی بسیار بالاتر شیوع پیدا می‌کند را چطور می‌توان با آنفلوآنزای متداول یکسان دانست؟

تعداد زیاد بیماران سبب خواهد شد خیلی زود بیمارستان‌های شهرهای سراسر دنیا مملو از بیمار شود. از طرفی مطلب «کرونا چگونه باعث مرگ می‌شود؟» نشان داد ۱۹ درصد بیماران به دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی نیاز پیدا می‌کنند. در ۱۴ درصد بیماران، استفاده از این دستگاه‌ها برای کمک به تنفس عادی است. در ۵ درصد بقیه، به خاطر از کار افتادن ریه‌ها هوا باید به صورت مستقیم به آن‌ها وارد شود. آیا بیمارستان‌های سراسر دنیا امکانات کافی برای سرویس دادن به حجم انبوهی بیمار دارند؟

اگرچه احتمال مرگ در اثر کرونا با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند و نزدیک به ۱۴.۸ درصد افراد کشته شده، بالای ۸۰ سال سن داشته‌اند، اما نتیجه یک تحقیق جدید توسط دانشمندان چینی روی تعداد زیادی مبتلا به کووید ۱۹ نشان داد ۴۱ درصد از افرادی که وارد فاز جدی بیماری شده و تنگی نفس، آن‌ها را نیازمند استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی می‌کند، زیر ۵۰ سال سن داشته‌اند. ممکن است وارد شدن به فاز جدی بیماری، آسیب‌های جبران‌ ناپذیری روی ریه‌ها داشته باشد، پس موضوع تنها بر سر مرگ یا زنده ماندن بعد از ابتلا نیست.

اگرچه با افزایش سن، ریسک درگیر شدن با کروناویروس جدید و مرگ در اثر آن افزایش پیدا می‌کند، اما تعداد قابل توجهی از ۱۴ درصد افراد وارد شده به فاز جدی بیماری، جوانانی فاقد مشکلات زمینه‌ای همچون مشکلات قلبی، تنفسی یا دیابت بوده‌اند!

واگیرداری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا

یک فرد ناقل ویروس کرونا می‌تواند آن را به ۲ الی ۳ نفر دیگر انتقال بدهد. سرعت شیوع آن در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی دو برابر محسوب می‌شود. از آن جایی که زنجیره ابتلای افراد، یکی پس از دیگری به صورت شاخه‌ای و تصاعدی افزایش پیدا می‌کند، دو برابر بودن نرخ شیوع سبب افزایش وحشتناک تعداد مبتلایان در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی خواهد شد!

واکسن و درمان

انسان‌ها نزدیک به صد سال است با دو نوع ویروس متداول نوع A و B آنفلوآنزا سر می‌کنند. به همین دلیل دانسته‌های دنیای پزشکی درباره‌اش بسیار زیاد است. ویروس کرونا جدید اگرچه در ابتدا علائمی شبیه به آنفلوآنزا در بدن ایجاد می‌کند، اما این موضوع هرگز به معنی یکسان و شبیه بودن آن‌ها نیست و تفاوت‌هایی اساسی بین دو بیماری آنفلوآنزا و کووید ۱۹ وجود دارد.

یکی از مهمترین مشکلات، نبود واکسن برای بیماری تنفسی جدید است، حتی راه درمان مشخصی نیز وجود نداشته و پزشکان برای درمان بیماران حاد از داروهایی که به منظور کمک به مبتلایان ایدز و ابولا استفاده می‌شوند، بهره برده‌اند. برخی از این داروها عوارض جانبی زیادی داشته و برخی دیگر، تنها روی تعدادی از بیماران جواب داده‌اند.

درباره واکسن نیز اخبار خوبی وجود ندارد! اگرچه شرکتی موفق شد روشی کاملا نوآورانه و سریع به منظور تولید واکسن ارائه کرده و اکنون آمریکا برای تست اولین واکسن ویروس کرونا داوطلب می‌خواهد، اما حتی این واکسن نیز تا زمان تزریق به بازار، بین یک سال و نیم الی دو سال زمان نیاز دارد.

حتی بعد از گذشت بیش از دو سال و رسیدن واکسنی جواب پس داده به بازار، دسترسی به آن کار ساده‌ای نخواهد بود. وضعیت حتی درباره واکسن آنفلوآنزا نیز مناسب نیست، به طوری که مسئولان سازمان‌های بهداشتی و سلامت آمریکا، همیشه از عدم توزیع تعداد کافی واکسن آنفلوآنزا شکایت دارند. پس حتی بعد از دو سال،‌ اگر واکسن کرونا تولید شده باشد، دسترسی به آن دشوار خواهد بود. نباید فراموش کرد طی این دو سال، هزاران و شاید میلیون‌ها نفر احتمالا جان خود را از دست داده‌اند.

شباهت‌های کروناویروس و ویروس عامل آنفلوآنزا

شباهت دو بیماری را باید در نحوه جلوگیری از ابتلا به آن‌ها دانست. این توصیه‌ها نه تنها درباره کووید ۱۹ و آنفلوآنزا، بلکه درباره همه بیماری‌های تنفسی دیگر نیز صدق می‌کنند. شستن مداوم دست، کلید اصلی است، چرا که تمایل به لمس صورت یک عادت رایج بین انسان‌ها بودن و ترک عادت لمس صورت به طور مستمر دشوار است!

افرادی که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند، باید خودخواهی را کنار گذاشته و حضورشان در جمع را محدود کنند. در صورت اجبار به تردد در اجتماع، استفاده از ماسک برای این افراد ضروری است!

خروج از نسخه موبایل