تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر : 3673

کتابی که رئیس جمهور آمریکا جرقه نوشتن آن را زد

کتابی که رئیس جمهور آمریکا جرقه نوشتن آن را زد

کتابی که رئیس جمهور آمریکا جرقه نوشتن آن را زد یعقوب توکلی در کتاب «عقاب علیه شیر» تلاش دارد تا با بررسی گزاره‌های تاریخی درباره روابط غرب با کشورهای اسلامی، به تهدیدات در این زمینه بپردازد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «عقاب علیه شیر»، نوشته یعقوب توکلی، پژوهشگر حوزه تاریخ، است که در سال ۹۳ از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. نویسنده تلاش دارد با توجه به گزاره‌های تاریخی روابط ایران با کشورهای مختلف و همچنین رویکرد غرب به ویژه آمریکا نسبت به ایران، به عنوان یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه، به این موضوع بپردازد که در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران، چه باید کرد؟ او در این میان، ضمن بررسی اهداف اصلی امریکا از هجوم نظامی به ایران، به نقاط قوت ایران در صورت تهاجم احتمالی پرداخته است.
نویسنده پیش‌تر درباره چرایی نگارش این اثر گفته است: چند سال پیش که بحث تهدیدات و حمله آمریکا به ایران در دوران بوش پسر شدت گرفته بود، احساس کردم که جامعه نیاز به یک هوشیاری و آموزش استراتژیک دارد تا بتواند بر تهدیدهای پیش رو فائق آید؛ لذا تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم…

کتابی که رئیس جمهور آمریکا جرقه نوشتن آن را زد

یعقوب توکلی در کتاب «عقاب علیه شیر» تلاش دارد تا با بررسی گزاره‌های تاریخی درباره روابط غرب با کشورهای اسلامی، به تهدیدات در این زمینه بپردازد.

کتابی که رئیس جمهور آمریکا جرقه نوشتن آن را زد – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «عقاب علیه شیر»، نوشته یعقوب توکلی، پژوهشگر حوزه تاریخ، است که در سال ۹۳ از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. نویسنده تلاش دارد با توجه به گزاره‌های تاریخی روابط ایران با کشورهای مختلف و همچنین رویکرد غرب به ویژه آمریکا نسبت به ایران، به عنوان یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه، به این موضوع بپردازد که در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران، چه باید کرد؟ او در این میان، ضمن بررسی اهداف اصلی امریکا از هجوم نظامی به ایران، به نقاط قوت ایران در صورت تهاجم احتمالی پرداخته است.

نویسنده پیش‌تر درباره چرایی نگارش این اثر گفته است: چند سال پیش که بحث تهدیدات و حمله آمریکا به ایران در دوران بوش پسر شدت گرفته بود، احساس کردم که جامعه نیاز به یک هوشیاری و آموزش استراتژیک دارد تا بتواند بر تهدیدهای پیش رو فائق آید؛ لذا تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم. با توجه به اینکه کتاب با دید آینده‌نگرانه به نگارش درآمده، خوانش آن در زمان حال هم برای خوانندگان دارای موضوعیت است.

وی ادامه داد: در این کتاب به سابقه غرب در حمله به کشورهای جهان اسلام و حضور آمریکا در ایران نیز پرداخته شده و راهکارهای مقابله نظامی با حمله آمریکا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

توکلی در مقدمه این کتاب، به جزئیات بیشتری می‌پردازد و می‌نویسد: … بعضی از سران سیاست خارجی امریکا از طرح حمله به ایران سخن می‌گویند. به نظر نمی‌رسد این تهدیدها فقط به پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای و تحولات مربوط به دانش نظامی در ایران معطوف بوده باشد. بررسی و مطالعه سوابق و نتایج ناشی از اتفاقات منطقه خاورمیانه و مسائل بین‌المللی، و روند تحولات در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود گواه این بیان است. در واقع مسئله‌ای بس عمیق‌تر از کشمکش هسته‌ای در میان است.

با توجه به نتایجی که آمریکا در افغانستان و عراق- از حیث رسیدن به اهداف اولیه و تصاحب پایگاه‌های مهم نظامی و سیطره بر منابع نفت و گاز- گرفته است، ما به بحث درباره امکان حمله آمریکا به ایران و وقوع جنگی بسیار خطرناک ملزم می‌شویم؛ زیرا این امکان وجود دارد که کانون قدرت حاکم بر آمریکا واقعاً در جریان این تصمیم مصر بوده و عملیات حمله به ایران را عملی کند. به طبع این بحث به سرنوشت تک‌تک ایرانیان، نظام جمهوری اسلامی، اسلام و تشیع ایران، انقلاب اسلامی و به همه نیروهای اسلام‌گرایی، که در ایران و همچنین خاورمیانه وجود دارند، ارتباط وثیق دارد.

…این درست است که معمولاً مسئولان کشور و نظامیان ارشد تصمیم می‌گیرند که چه باید بشود؛ اما مردم هم باید بدانند که چه باید بکنند؟ علاوه بر مردم عادی، کسانی هم که احتمال می‌دهند در معرض این قرار می‌گیرند، می‌بایست از آنچه در پیش رو دارند، آگاه باشند. از سوی دیگر، دشمن هم پیشاپیش باید بداند که با چه پدیده نیرومند و خطرناکی مواجه خواهد شد. اگر بتوانیم این پیام را به‌طور جدی به دشمنانمان منتقل کنیم، یعنی در واقع بخشی از قدرت واقعی‌مان را به دشمن بشناسانیم، به اعتقاد من ظرفیت بازدارندگی علیه دشمن را بیشتر کرده‌ایم.

ضرورت بحث درباره پیامدهای حمله احتمالی امریکا به ایران، سابقه حمله نظامی غرب به ایران، حضور و نفوذ آشکار امریکا در ایران، محدودیت‌های امریکا در حمله به ایران، مقایسه تهاجم امریکا به عراق و افغانستان، الزامات امریکا برای حمله به ایران، نقاط قوت ایران در صورت تهاجم احتمالی امریکا، عناصر فریبنده ایران در چگونگی برخورد با امریکا و… از جمله عناوین مورد بحث در این کتاب است.

تاریخ پهلوی «سوژه» یعقوب توکلی می‌شودکودتای سیاه-۵|گفتگو با یعقوب توکلی درباره سندسازی جدید BBC علیه آیت‌الله کاشانی

انتشارات سوره مهر این اثر را در ۳۲۴ صفحه منتشر کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.