تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

کاوشگر چینی وجود آب در کره ماه را اثبات کرد یکی از ماه نوردهای چینی به نام چانگ ای ۵ توانسته به کمک ابزارهایی که دارد، وجود آب در کره ماه را اثبات کند؛ اما میزان آب کره ماه چقدر است؟
طبق آ..

کاوشگر چینی وجود آب در کره ماه را اثبات کرد

یکی از ماه نوردهای چینی به نام چانگ ای ۵ توانسته به کمک ابزارهایی که دارد، وجود آب در کره ماه را اثبات کند؛ اما میزان آب کره ماه چقدر است؟

طبق آخرین یافته‌های ماه نورد چینی، چانگ ای ۵، روی سطح ماه آب وجود دارد و این کاوشگر توانسته وجود آب را در این کره اثبات کند. ماه نورد مذکور توانسته تصاویری به ثبت برساند که نشان می‌دهد در خاک کره ماه، مولکول‌های آب و هیدروکسیل وجود دارد.

اثبات وجود آب در کره ماه توسط کاوشگر چینی

مشاهدات و نتایج این کاوش را دانشمندان چینی در مجله «پیشرفت‌های علم» منتشر کرده‌اند. محققان با جمع‌آوری دیتای موجود در این کاوشگر به این نتیجه مهم رسیده‌اند که ماه هم از وجود مایع حیات بی‌بهره نیست.

در درون چانگ ای ۵ طیف سنج مواد معدنی تعبیه شده که با کمک همین طیف سنج، داده‌های بازتاب طیفی را که از نور مرئی و فروسرخ برای تحلیل ترکیب مواد معدنی بخش‌های مختلف سطح ماه استفاده می‌کند، جمع‌آوری نموده است.

آب موجود در سطح ماه توسط نحوه جذب نور مولکول‌ها شناسایی می‌شود. از طرفی یکی از چالش‌های شناسایی آب بر مبنای فروسرخ تغییر مشاهدات به خاطر گرمای سطح ماه است. خوشبختانه دانشمندان توانسته‌اند چنین مشکلی را با نوعی مدل اصلاح حرارتی حل و فصل کنند.

کاوشگر ماه نورد چینی به وضوح به ما نشان می‌دهد که در خاک و سنگ‌های متخلخل ماه آب وجود دارد. البته ناگفته نماند که مقدار و میزان این آب ناچیز است. در واقع اگر بخواهیم ساده بگوییم، در هر یک تن خاک کره ماه ۱۲۰ گرم آب و در هر یک تن سنگ این کره ۱۸۰ گرم آب دیده شده است.

محققان معتقدند که این مقدار آب در سطح ماه و در خاک آن، احتمالا ناشی از طوفان‌های خورشیدی باشد، اما علت وجود آب در سنگ‌های این کره را هنوز نمی‌دانند و علت و منبع آن ناشناخته است. البته آنها امیدوارند که ماه نورد چانگ ای ۵ بتواند سنگ‌های نمونه برداری شده ماه را به سلامت به سطح زمین برساند.

بد نیست بدانیم که پیش‌تر نیز وجود آب در سطح ماه از سوی محققان تائید شده بود، اما چنین ادعایی مبتنی بر سنگ‌های حاصله از سطح ماه و مشاهدات مداری بود. کاوشگر چینی اولین ماه نوردی است که توانسته وجود آب را روی سطح خود ماه ثابت کند.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل