تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۱۹
کد خبر : 42745

کاهش ۸ درصدی جرائم پایتخت در نوروز ۱۴۰۰ / موتورسیکلت ابزار۶۰ درصد جرائم

کاهش ۸ درصدی جرائم پایتخت در نوروز ۱۴۰۰ / موتورسیکلت ابزار۶۰ درصد جرائم

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد کاهش ۸ درصدی جرائم پایتخت در نوروز ۱۴۰۰ / موتورسیکلت ابزار۶۰ درصد جرائم رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کاهش هشت درصدی وقوع جرم در پایتخت طی تعطیلات نوروزی خبر داد. ..

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد

کاهش ۸ درصدی جرائم پایتخت در نوروز ۱۴۰۰ / موتورسیکلت ابزار۶۰ درصد جرائم

کاهش ۸ درصدی جرائم پایتخت در نوروز ۱۴۰۰ / موتورسیکلت ابزار۶۰ درصد جرائم

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کاهش هشت درصدی وقوع جرم در پایتخت طی تعطیلات نوروزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علیرضا لطفی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در مقر پلیس آگاهی پایتخت برگزار شد، به تشریح آمار جرائم در ایام تعطیلات نوروزی پرداخت و گفت: از ۲۸ اسفندماه تا پانزدهم فرودین ۱۴۰۰ طرح نوروزی پلیس آگاهی در پایتخت به اجرا درآمد که در مجموع اقدامات انجام شده، کل جرائم کاهشی هشت درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشت و این درحالی است که در سال گذشته به دلیل قرارگیری در روزهای نخست شیوع کرونا مردم عمدتا در خانه بودند.

وی با بیان اینکه توان کشف پلیس نیز افزایشی ۱۲.۵ درصدی داشته است، گفت: در حوزه جرائم جنایی یعنی فقدان، قتل، آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، تجاوز و … نیز کاهشی ۴۰ درصدی داشتیم. به‌طوریکه طی این مدت تنها دو پرونده قتل عمد در تهران داشتیم که عاملان آن دستگیر شدند. همچنین هیچ موردی از آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه در پایتخت نداشتیم.

لطفی ادامه داد: اشرافیت پلیس بر جرائم جنایی سهم مهمی در کاهش این آمار داشت؛ به‌طوریکه قبل از تعطیلات نوروزی شش باند را که قصد انجام سرقت مسلحانه داشتند در عملیاتی پیش‌دستانه دستگیر کردیم.

وی با بیان اینکه جرائم جعل و کلاهبرداری نیز در تعطیلات نوروزی جزو اولویت‌ها بود، تصریح کرد: در این حوزه مجموعا ۳۹ نفر را دستگیر کردیم.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه کیف‌قاپی در این مدت اندکی افزایش داشت، گفت: برخورد با کیف‌قاپی یکی از اولویت‌های ما در طرح نوروزی و همچنین در سال ۱۴۰۰ است.

موتورسیکلت ابزار ۶۰ درصد جرائم است

وی در ادامه به ضرورت ساماندهی موتورسیکلت سواران اشاره کرد و گفت: ابزار جرم در ۶۰ درصد جرائم موتور سیکلت است؛ یعنی ما در کلاسه پرونده‌ها که بررسی می‌کنیم موتورسیکلت جزو ابزارها بوده است و از کیف‌قاپی گرفته تا زاغ‌زنی و … بکار گرفته شده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان این که در ایام نوروز کنترل مجرمان سابقه دار در دستور کار قرار گرفت گفت: این موضوع جزو برنامه های جدی سال ۱۴۰۰ پلیس آگاهی پایتخت نیز خواهد بود و ما افراد سابقه دار و حرفه ای را رصد خواهیم کرد و برنامه های جدی برای کنترل آنان و همچنین کشف پیش‌دستانه جرم داریم.

لطفی، کشف علمی جرم، تقویت برنامه های تیم های صحنه جرم و افزایش گشتی‌های پلیس آگاهی را از دیگر اقدامات انجام شده در طول نوروز و جزو اقدامات برنامه ریزی شده برای سال ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: یکی از چالشهای ما محکومین امنیتی و متواری هستند که در سال جاری تمرکز ویژه برای ردیابی و دستگیری آنها را خواهیم داشت.

لطفی با بیان این که رصد جرایم در فضای مجازی نیز از دیگر اقداماتی است که در سال ۱۴۰۰ از سوی پلیس به طور ویژه تری در دستور قرار خواهد گرفت گفت: با توجه به شرایط شیوع کرونا و نیز توسعه اینترنت در کشور بسیاری از مجرمان نیز فضای مجازی را به بستری برای ارتکاب جرایم خود بدل کرده اند. از این رو کاراگاهان پلیس آگاهی اقدام به رصد این فضا نیز کرده و با موارد مجرمانه برخورد خواهند کرد. متاسفانه بخش قابل توجهی از مردم از فرآیندهای خرید و فروش در فضای مجازی آگاه نبوده و همین موضوع سبب وقوع جرایم می شود.

اولتیماتوم پلیس به دستگاه‌های دارای قصور در برخورد با سرقت

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه به سهم دستگاه های مختلف در مبارزه با جرایم و به ویژه سرقت اشاره کرد و گفت: برابر مصوبه شورای امنیت کشور استاندار تهران مسئولیت امنیت در کشور را داشته و می بایست دستگاه های مختلف را برای انجام وظایف‌شان در این خصوص پای کار آورد. ما نیز جلسات مختلفی در این زمینه با سازمان‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران، وزارت مسکن، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و … داشته و مطالبات خود را در این زمینه منتقل کردیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر این دستگاه به وظایف قانونی خود عمل نکند ما مجبور خواهیم شد تا سهم آنان و میزان قصورشان در وقوع جرایمی نظیر سرقت را به اطلاع مردم و رسانه ها برسانیم.

وی با بیان این که شهرداری و وزارت مسکن از جمله سازمانهایی هستند که اقدامات آنها تاثیر زیادی بر کاهش وقوع جرایمی نظیر سرقت خواهد داشت گفت: ما مجددا جلساتی را با مسوولان شهرداری و شورای شهر تهران و همچنین استانداری تهران و وزارت مسکن داشته و درخواست کردیم تا سازوکاری را ایجاد کنند که پلیس پیش از صدور پایان کار بر وضعیت ایمنی و امنیت ساختمان نظارت کند و صدور پایان کار منوط به تاییدیه پلیس باشد.

وی در دفاع از این طرح گفت: واقعیت این است که سرقت از منازل گرچه عدد کمی دارد اما از جمله جرایمی است که به شدت بر احساس امنیت تاثیر می گذارد. در این میان نیز ورود از بالکن از جمله شایع ترین شیوه های سرقت از منزل است که این موارد را می توان با کمک شهرداری و وزارت مسکن حل کرد؛ شهرداری در حوزه تامین نور و روشنایی معابر و … در کنار نهادهایی مانند وزارت نیرو و غیره دارای مسئولیت هستند.

لطفی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث سرقت خودرو ما بارها مواردی را به وزارت صمت و خودروسازان منتقل کرده‌ایم اما متاسفانه توجه کافی وجود ندارد. پلیس بنا ندارد تا از طریق این موارد درآمد بیشتری کسب کرده و عایدی داشته باشد. ما به خاطر مردم این موارد را اعلام می کنیم و انتظار داریم که دستگاه‌های مختلف و مسئول به آن عمل کنند.

وی ادامه داد: در زمینه سرقت از کارگاه‌های ساختمانی نیز باز می‌توان از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کرد ما که نمی‌توانیم در هر کارگاه ساختمانی ماموران‌مان را در چند شیفت مستقر کنیم تا مراقبت کنند؛ اما شهرداری می‌تواند هر گونه فعالیت ساختمانی را منوط به استقرار نگهبان در کارگاه‌های ساختمانی کند. همانطور که می‌دانیم درصدی از سرقت‌ها در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد که اتفاقا برخی از این سرقت‌ها جزو جرایم بزرگ نیز محسوب می‌شوند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به جرایم رخ داده در حوزه کسب و کارها نیز اشاره کرد و گفت: ما مخالفتی با کسب و کارهای الکترونیکی و استارت‌اپ‌ها نداریم و اتفاقا حامی آن هستیم اما لازم است یک سری زیرساخت‌ها و اقدامات زبربنایی قبل از صدور مجوزها انجام شود تا آمار جرایم کاهش یابد.

لطفی به سرقت از منزل اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که رسانه‌ها کمک بسیار خوبی به ما کردند همین بحث سرقت از منزل بود و ما شاهد آن هستیم که آثار آن کم کم در حال نمایان شدن است و مردم کمتر نسبت به نگهداری طلا، ارز و اموال گرانبها در منازل خود اقدام می کنند و آن را به صندوق امانات بانک‌ها می‌دهند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.