تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

کامپیوتر شما می‌تواند به مبارزه با پاندمی کرونا کمک کند! مبارزه با پاندمی کرونا یا همان بیماری کووید ۱۹ به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقامات کشورها تبدیل شده و در همین رابطه، خبر رسیده که محققان دانشگاه استنفورد برای این منظور به کامپیوتر ما کاربران عادی احتیاج دارند!
محققان دانشگاه استنفورد آمریکا به تازگی اعلام کرده‌اند که در تلاش برای مبارزه با پاندمی کرونا و پیدا کردن درمانی برای این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی، می‌توانند از کامپیوتر ما کاربران عادی برای پژوهش‌های خود استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید.
مبارزه با پاندمی کرونا از راه دور بر اساس صحبت‌های دانشمندان استنفورد، کاربران عادی می‌توانند با نصب یک نرم‌افزار بر روی سیستم خود، از زمان‌هایی که کامپیوتر آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده کنند. با وجود اعمال قرنطینه در کشورهای مختلف جهان و همچنین توصیه‌های اکید در مورد ترک نکردن منزل برای جلوگیری از شیوع بیماری، بسیاری از افراد نوعی حس ناتوانی در مواجهه با کووید ۱۹ پیدا کرده‌اند و این تصور در برخی افراد به وجود آمده که آن‌ها هی..

کامپیوتر شما می‌تواند به مبارزه با پاندمی کرونا کمک کند!

مبارزه با پاندمی کرونا یا همان بیماری کووید ۱۹ به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقامات کشورها تبدیل شده و در همین رابطه، خبر رسیده که محققان دانشگاه استنفورد برای این منظور به کامپیوتر ما کاربران عادی احتیاج دارند!

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا به تازگی اعلام کرده‌اند که در تلاش برای مبارزه با پاندمی کرونا و پیدا کردن درمانی برای این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی، می‌توانند از کامپیوتر ما کاربران عادی برای پژوهش‌های خود استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

مبارزه با پاندمی کرونا از راه دور

بر اساس صحبت‌های دانشمندان استنفورد، کاربران عادی می‌توانند با نصب یک نرم‌افزار بر روی سیستم خود، از زمان‌هایی که کامپیوتر آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده کنند. با وجود اعمال قرنطینه در کشورهای مختلف جهان و همچنین توصیه‌های اکید در مورد ترک نکردن منزل برای جلوگیری از شیوع بیماری، بسیاری از افراد نوعی حس ناتوانی در مواجهه با کووید ۱۹ پیدا کرده‌اند و این تصور در برخی افراد به وجود آمده که آن‌ها هیچ نقش مثبتی در مقابله با کرونا ندارند.

همچنین بخوانید:

شیوع مخفیانه بیماری کرونا می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار داشته باشد!

اما با وجود تکنولوژی و ایده‌های هوشمندانه دانشمندان، تمامی افراد می‌توانند سهمی در مبارزه با پاندمی کرونا داشته باشند؛ نرم‌افزار مورد نظر در پس‌زمینه کامپیوتر کاربران کار می‌کند و در زمانی که استفاده خاصی از سیستم نمی‌شود، توانایی پردازش تجهیزات کاربر را به انجام محاسبات پیچیده مورد نیاز برای پیدا کردن درمان بیماری کرونا اختصاص می‌دهد.

این نرم‌افزار که توسط محققان استنفورد توسعه یافته، “Folding@home” نام دارد و برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مک طراحی شده است؛ نکته جالب اینجاست که برنامه مورد نظر حدودا ۲۰ سال است که به تحقیقات پزشکی و بهداشتی کمک می‌کند.

تصویری از رابط کاربری نرم‌افزار مبارزه با پاندمی کرونا

تمرکز اصلی این پروژه بر روی بحث تاشدگی پروتئین (protein folding) است؛ این پروسه بیولوژیکی به تغییر شکل پروتئین داخل سلول مربوط می‌شود و مشخص شدن پارامترهای آن در پروتئین ویروسی مثل کرونا می‌تواند در پیدا کردن درمان کووید ۱۹ بسیار موثر باشد.

در مورد ویروس کرونا جدید آلودگی هنگامی اتفاق می‌افتد که در ریه فرد، پروتئین‌های میخی (قسمت قرمز رنگ تصویر اول این مقاله) به گیرنده‌هایی با نام ACE2 متصل می‌شوند. جلوگیری از این اتصال یکی از راه‌های مقابله با کووید ۱۹ بوده و استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری راهی کارآمد برای پیدا کردن روش جدا نگه‌داشتن پروتئین میخی از ACE2 است.

در همین رابطه، مشخص شدن پروسه به وجود آمدن شکل میخ مانند در پروتئین مورد نظر برای توسعه داروهایی که از اتصال این پروتئین به گیرنده جلوگیری می‌کنند، بسیار مهم بوده و بخش کوچکی از قدرت پردازش کامپیوتر کاربران سراسر دنیا هم می‌تواند در مشخص شدن این پروسه کمک بزرگی باشد.

گرگ بومن (Greg Bowman)، رئیس پروژه Folding@home می‌گوید که داده‌های پردازش شده توسط کامپیوتر کاربران به سرعت در اختیار دانشمندان سراسر جهان قرار داده می‌شود تا در برای مبارزه با پاندمی کرونا مورد استفاده قرار بگیرد. پس از نصب برنامه، محاسبات پیچیده مورد نیاز دانشمندان به صورت خود به خودی انجام می‌شوند.

اگر می‌خواهید که در پیدا کردن درمان کووید ۱۹ سهمی داشته باشید، در قسمتی از اپلیکیشن که نوع تحقیقات را تعیین می‌کند، گزینه “Any Disease”را انتخاب کنید. در این برنامه کاربر می‌تواند زمان شروع و توقف محاسبات را مستقیما تعیین کند و یا با انتخاب گزینه‌ای دیگر، قسمتی از زمان روزانه که از کامپیوتر استفاده نمی‌شود را به صورت اتوماتیک به تحقیقات دانشمندان استنفورد اختصاص دهد.

در این لینک نرم‌افزار مبارزه با پاندمی کرونا قابل دسترسی است و اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر علاقه دارید تا در جنگ علیه بیماری کووید ۱۹ شرکت کنید، می‌توانید با دانلود و نصب Folding@home به دانشمندان سراسر جهان کمک کنید.

خروج از نسخه موبایل