تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

دنیای بازی‌های همیشه در حال پیشرفت است. با تنوع روزافزون سیستم‌ بازی‌ها و ورود دستگاه‌ها و ابزارهای مربوط به آن از جمله کنسول‌ها، دیگر انتخاب بهترین کنسول بازی به سادگی امکان‌پذیر نیست. زیرا هر کنسول جدید، یک آپشن متفاوت را روی میز می‌آورد. اما در عوض تشخیص اینکه کدام ویژگی برای شما اهمیت بیشتری دارد،

دنیای بازی‌های همیشه در حال پیشرفت است. با تنوع روزافزون سیستم‌ بازی‌ها و ورود دستگاه‌ها و ابزارهای مربوط به آن از جمله کنسول‌ها، دیگر انتخاب بهترین کنسول بازی به سادگی امکان‌پذیر نیست. زیرا هر کنسول جدید، یک آپشن متفاوت را روی میز می‌آورد. اما در عوض تشخیص اینکه کدام ویژگی برای شما اهمیت بیشتری دارد، انتخاب بهترین کنسول را برای شما آسان می‌کند. در طول دو دهه گذشته، نبرد بین کنسول‌ها به انتخاب بین سه شرکت خلاصه شده است: نینتندو، سونی و مایکروسافت. این کنسول‌ها هر یک ویژگی‌های خاصی دارند که توجه به این ویژگی‌ها در کنار سایر موارد ارائه شده در سال 2022 می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

جدیدترین کنسول‌های بازی در بازار

قبل از آنکه با راهنمای خرید کنسول آشنا شوید، بد نیست بدانید که از جولای 2022، جدیدترین کنسول‌های موجود در بازار مایکروسافت Xbox Series X و S Series ،Sony PlayStation 5، Switch  Nintendo  هستند. Xbox One  و PS4  از سال 2013 هنوز در فروشگاه ها در دسترس هستند (البته در تعداد محدود).

راهنمای خرید کنسول در سال 2021

 قیمت کنسول‌ها

نسل جدید کنسول‌ها، به دلیل کارکرد بالا قیمت‌های بالایی دارد. چنانچه گفته شده است برخی از جدیدترین مدل‌های کنسول، قیمت بسیار بالایی دارند. با این حال با خرید این نوع کنسول‌ها، حداقل تا 7- 8 سال امکان انجام بازی‌های روز را خواهید داشت. البته برخی از کنسول‌های نسل قدیم همچون PS4  که جز نسل هشتم محسوب می‌شوند نیز طرفداران زیادی دارد و همچنان پشتیبانی می‌شوند. از طرفی قیمت آن نیز نسبت به نسخه‌های جدیدتر ارزان‌تر است و حتی امکان خرید قسطی پلی استیشن PS4  نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

بازی‌های در دسترس و وضوح آنها

توجه به اینکه آیا بازی‌های ارائه شده توسط کنسول‌ها در دسترس هستند مهم است. علاوه بر نحوه پشتیبانی از بازی‌ها، وضوح آنها نیز مهم است. چنانچه Xbox Series X  یک کنسول قدرتمند است که بازی‌ها را با وضوح4K   و نرخ فریم تا 120 فریم در ثانیه اجرا می‌کند، به این معنی که گیم‌پلی بازی دو برابر روان‌تر یا روان‌تر از بازی‌هایی است که با استاندارد قبلی 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شدند. سری X همچنین از گزینه های سرگرمی زیادی پشتیبانی می کند. درایو دیسک داخلی می‌تواند دیسک‌های Ultra HD, Blu-ray را پخش کند و مجموعه‌ای قوی از برنامه‌های سرگرمی پخش جریانی مانند Disney،Netflix و Spotify دارد.

گرافیک کنسول بازی

توجه به گرافیک کنسول‌ها نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند بر بازی شما تاثیر بگذارد. هر چه گرافیک کنسول بالاتر باشد، بر کیفیت بازی شما و نیز امکان استفاده از بازی‌های جدیدتر تاثیر می‌گذارد. چنانچه گرافیک پلی استیشن 4 نسبت ایکس باکس وان، ارتقا زیادی یافته است. گرافیک پلی استیشن 4 به حدی قوی است که گفته شده است اگر اولین PS4  خود را بخرید می‌توانید آن به تلویزیون UHD 4K ارتقا دهید. سونی و مایکروسافت در نسخه  4Kنیز از گرافیک بالایی برخوردار هستند.

چگونه بهترین کنسول بازی 2202 را بخریم؟

اشتراک آنلاین

برای انجام بازی‌های آنلاین باید دستگاه‌ها به اینترنت متصل شوند و جهت اتصال نیز استفاده از سرویس‌های آنلاین مهم است.. بعضی از این سرویس‌ها، علاوه بر بازی‌های آنلاین، بازی‌های رایگان نیز ارائه می‌دهند. بنابراین توجه به سرویس آنلاین و نحوه استفاده از آن نیز جهت استفاده از کنسول بازی نیز مهم است.

سازگاری با بازی‌های قدیمی

اگر می‌خواهید کنسول جدید بخرید و در عین حال بازی‌های قدیمی را نیز از دست ندهید، بهتر است به قابلیت سازگاری کنسول با بازی‌های قدیمی توجه داشته باشید. در این رابطه کنسول‌هایی مانند PS5 با اضافه کردن قابلیت Backward Compatibility امکان سازگاری برنامه‌ها را به وجود آورده است. به طور کلی در بین کنسول‌های بازی و موضوع سازگاری آن با بازی‌های قدیمی، ایکس باکس بهترین عملکرد را نسبت به سایر کنسول‌ها دارد و در عوض سوییچ کار چندان پیشرفته‌ای در این زمینه انجام نداده است.

اندازه کنسول

برخی از گیمرها عادت دارند در هر جایی دستگاه خود را به همراه داشته باشند تا در شرایط مناسب بتوانند بازی کنند. بنابراین هر چه دستگاه کوچکتر و سبک‌تر باشد امکان حمل آن آسان‌تر و سریع‌تر است. در بین کنسول‌های جدیدی که در حال حاضر ارائه شده است، نینتندو سوییچ حرف اول را در این زمینه می‌زند. نینتندو سوییچ در نسخه اولد خود که در سال 2021 ارائه کرده است، دستگاهی جمع و جور را روانه بازار ساخته است که علاوه بر سبک بودن، امکان اتصال به تلویزیون را نیز دارد.

امکانات جانبی

برخورداری از امکانات و قابلیت‌های جانبی مانند بلوتوث، ظرفیت هارد دیسک و خروجی تصویر نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که توجه به آنها در هنگام خرید کنسول ضروری است. بر این اساس ایکس باکس سری x دارای ظرفیت 1 ترابایت، مجهز به بلوتوث و خروجی تصویر HDMI  با پشتیبانی از فرمت‌های 4k و HDR است، ایکس باکس سری s دارای خروجی تصویر HDMI با پشتیبانی از فرمت‌های 4k و HD، مجهز به بلوتوث است. پلی استیشن 5، حافظه 16 GB، مجهز به بلوتوث و خروجی تصویر HDMI با پشتیبانی از فرمت‌ها4k 120Hz TVs ،HDR است و نینتندو سوییچ نیز با رم 32GB، دارای بلوتوث و امکاناتی چون خروجی تصویر ویدیو با رزولوشن 1080p در حالت اتصال به تلویزیون و 720p روی خود کنسول است.

سخن نهایی

کنسول‌ها در حال حاضر به یکی از دستگاه‌های پرطرفدار میان گیمرها تبدیل شده‌اند. از این رو شرکت‌های زیادی جهت پیشرفت و ارائه قابلیت‌های جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند. با این حال برخی از گیمرها نیز علاقه خاصی به کنسول ندارند و ترجیح می‌دهند به جای کنسول از طریق لپ تاپ گیمینگ، بازی کنند. لپ تاپ‌های گیمینگ نیز گزینه خوبی برای بازی هستند و حتی از برخی جهات قابلیت‌های منحصر به فردی نسبت به کنسول‌ها دارد. با این حال یکی از معایب لپ‌ تاپ‌های گیمینگ قیمت بالای آنها است که در این رابطه نیز با خرید قسطی لپ تاپ گیمینگ می‌توان این مشکل را حل کرد و از بازی با آن لذت برد.

 

خروج از نسخه موبایل