تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر : 72671

چه میوه هایی برای زخم معده مفید است و باید بخوریم ؟

چه میوه هایی برای زخم معده مفید است و باید بخوریم ؟

فهرست۱ میوه های مفید برای زخم معده و عفونت معده۱.۱ برای زخم معده چه بخوریم؟۱.۲ آیا برای زخم معده ماست یا گردو مصرف کنیم یا خیر؟۱.۳ مصرف توت های تازه۱.۴ علت به وجود آمدن زخم معده چیست؟ چه میوه هایی برای زخم معده مفید است؟ اصولا خوردن تمام میوه ها برای بدن مفید است چرا که …

چه میوه هایی برای زخم معده مفید است؟ اصولا خوردن تمام میوه ها برای بدن مفید است چرا که هر کدام از آن ها سبب تامین نیازهای بدن و ویتامین های ضروری می شوند. میوه های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها برای درمان زخم معده مفید هستند و به راحتی می توان آن ها را تهیه نمود و مصرف کرد. اگر برای زخم معده و عفونت های معده به دنبال میوه های مفید هستید میتوانید به صورت روزانه از موارد زیر استفاده کنید.

میوه های مفید برای زخم معده و عفونت معده

از رایج ترین میوه های که برای زخم معده و عفونت معده مفید هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگور
  • لیمو
  • انار
  • موز
  • انبه
  • کیوی
  • سیب
  • کرفس
  • آناناس
  • هلو
  • آووکادو
  • نخودفرنگی
  • سیب‌زمینی شیرین
  • اسفناج
  • هویج
  • بروکلی

البته افرادی که زخم معده دارند می توانند از دانه کتان، سیب، آلوئه ورا، موز، سیب زمینی و هویج نیز استفاده کنند که بسیار مفید و موثر است.
اگر علامت هایی مثل درد سوزش در قسمت میانی یا تحتانی معده یا نفخ بین وعده های غذایی دارید یا دچار تهوع و سوزش سردل و استفراغ در زمان های شب میشوید ممکن است به زخم معده دچار شده باشید و برای تشخیص دقیق نیاز است که حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای زخم معده چه بخوریم؟

یکی از مواردی که در درمان زخم معده بسیار شنیده می‌شود دانه‌های کامل و عدس هستند چرا که منبعی سرشار از ویتامینهای ب (B) و کلسیم و پروتئین می باشند و می توانند به کاهش علائم زخم کمک کنند و تاثیر بسیار زیادی در فرآیند بهبودی و تسریع آن داشته باشند البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارد که منبع ویتامین های ب هستند از جمله کلم و اسفناج و مغزها که بسیار موثر نیز می باشند.

جالب است که بدانید ماهی‌های چرب مثل سالامون و شاه ماهی دارای اسید چرب امگا ۳ می باشند و مصرف آن می‌تواند منجر به کاهش خطر مبتلا شدن به زخم شود. مصرف این گونه مواد غذایی موجب می‌شود که ترکیباتی به اسم پروستوگلایندین تولید گردد و نقش محافظ را برای معده و روده به وجود می آورد.

علاوه بر آنچه که گفته شد مصرف غذاهای بر پایه فیبر هم بسیار تاثیرگذار هستند و به بهبود زخم معده کمک خواهند کرد و به همین جهت توصیه می‌شود تا آنها را در رژیم های غذایی خود جای بدهید. با مصرف غذاهای بر پایه فیبر شما می توانید خطر مبتلا شدن به زخم معده را نیز کاهش بدهید و در این راستا غذاهای سالم بسیار زیادی وجود دارند که دارای فیبر هم هستند و می‌توان به نخودفرنگی، چغندر قند، سیب، تمشک، شلغم سبز، گلابی، غلات کامل، لوبیای خشک پخته شده، برنج قهوه ای و جو اشاره کرد. اما اگر پس از خوردن چنین مواد غذایی حس می کنید که با درد معده روبرو شده اید بهتر است که از مصرف آنها بپرهیزید.

آیا برای زخم معده ماست یا گردو مصرف کنیم یا خیر؟

ماست از جمله مواردی است که منجر به برطرف کردن زخم‌های گوارشی گوناگون خواهد شد چرا که باکتری های مفیدی دارد که می تواند کمک کند تا بین باکتری های مفید و باکتری های مضر در دستگاه گوارش حد تعادل رعایت گردد و تاثیر بسیار زیادی در زخم معده خواهد داشت.

آیا برای زخم معده ماست یا گردو مصرف کنیم یا خیر؟

اما در خصوص مصرف گردو باید بدانید که مقدار بسیار زیادی فیبر دارد و می‌تواند به بهبود عملکرد هضم کمک فراوانی داشته باشد؛ معمولاً ما انسان ها نیاز داریم تا فیبر را به صورت روزانه دریافت کنیم تا روده‌ها کارکرد خوبی داشته باشند و به همین جهت گوشت و لبنیات فیبر ندارند ولی گردو شامل فیبر زیادی خواهد بود و برای اینکه با مشکلات گوارشی روبه‌رو نشوید بهتر است که در روز مقداری کمی گردو را در برنامه غذایی خود جای بدهید.

مصرف توت های تازه

با توجه به این که زخم ها ممکن است پس از مدتی مجددا بازگردند و تبدیل به یک مشکل مزمن شود یا حتی مشکلات بسیار زیادی را همانند خونریزی را پدید بیاورند باید به شیوه صحیح درمان آنها انجام شود. منابعی مثل توت ها همانند توت فرنگی و بلوبری و کران بری منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به شمار می روند که کمک فراوانی در درمان مشکل زخم‌معده خواهد داشت. در این توت‌ها فلووینویید زیادی وجود دارد و این ماده می‌تواند در تسریع روند بهبودی و کاهش میزان باکتری‌های که منجر به ایجاد زخم میشوند، کمک کند. اگر با مصرف هر کدام از میوه ها یا مواد غذایی حس می کنید که با درد معده روبرو می شوید باید از مصرف آن ها پرهیز کنید.

با توجه به طب سنتی برای درمان زخم معده از مصرف عصاره شیرین بیان استفاده می گردد و به این شکل که پودر عصاره را درون یک استکان آب جوشیده ولرم می ریزید و حدود بیست دقیقه قبل از هر وعده ی غذایی این جوشیده را میل می کنید؛ البته از ترکیبات دیگری مثل ماست، پونه، آویشن و گل سرخ هم می توان استفاده کرد.

علت به وجود آمدن زخم معده چیست؟

علت های فراوانی وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد زخم های گوارشی و زخم معده شود و در این راستا پرتو درمانی، نوشیدن بیش از حد الکل، بیماری شدید، مصرف دخانیات همانند سیگار و… از اصلی ترین علایم محسوب می شوند. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد اگر دچار علامت هایی مثل نفخ، سوزش سر دل، استفراغ یا تهوع هستید یا در بین وعده های غذایی و شب در قسمت میانی یا تحتانی معده احساس درد سوزش می کنید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
به خاطر بسپارید که هر غذا می‌تواند بر روی هر شخصی یک اثر را داشته باشد و هر کسی خود باید بداند که با مصرف چه مواد غذایی دچار زخم معده شده است و اصلی ترین آنها می توان به نوشیدنی های کافئین دار، گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، غذاهای پر نمک و الکل اشاره کرد.

علت به وجود آمدن زخم معده چیست؟

یکی از مواد غذایی که توسط معده در سخت ترین حالت ممکن هضم می شوند گوشت قرمز است. مصرف گوشت گوسفند آبدار در معده نیاز به اسید بیشتری داشته است و این با وجودیست که گوشت دارای چربی کم مثل سینه مرغ تولید اسید کمتری را به همراه خواهد داشت؛ بهتر است که در طول هفته مصرف گوشت را یک تا دو بار داشته باشید و قبل از اینکه آن را ببلعید به خوبی بجویید تا مشکلی برای شما به وجود نیاورد و مصرف سبزیجات تازه و میوه ها را در برنامه غذایی تان به‌صورت منظم داشته باشید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.