تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر : 67471

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

فهرست۱ چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟۲ گفتاردرمانی از چه سنی باید شروع شود؟۳ گفتار درمانی در یک سالگی۴ گفتار درمانی در ۱۲-۱۸ ماهگی۵ گفتار درمانی در ۱۸-۲۴ ماهگی۶ گفتاردرمانی در کودکان ۲-۴ سال۷ چه زمانی باید به یک درمانگر گفتار و زبان مراجعه کرد؟ در مبحث کاردرمانی و گفتاردرمانی آنچه همیشه برای مراجعه …

در مبحث کاردرمانی و گفتاردرمانی آنچه همیشه برای مراجعه کنندگان به کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی مورد سوال بوده است زمان مراجعه است. اینکه چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟ نشانه های بیماری چیست؟ هنگام بروز چه مشکلاتی باید به کلینیک مراجعه کنیم تا مورد ویزیت پزشک قرار بگیریم؟

ما در این مقاله از نشانه های بروز مشکلات برای درمان با گقتاردرمانی صحبت خواهیم کرد تا پاسخ سوال ” چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟ ” را بگیرید. می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران تماس حاصل فرمایید.

 

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

راه‌های مختلفی برای رشد کودکان خردسال وجود دارد که به سختی می‌توان با همه چیز همراهی کرد. از سوی دیگر، وقتی با والدین دیگر و فرزندان خردسالشان وقت می گذرانید، تفاوت بین آن ها می تواند کاملاً فاحش باشد. اگرچه این بهترین راه برای قضاوت در مورد رشد کودک شما نیست، زیرا همه کودکان با سرعت خاص خود رشد می کنند، نقاط عطف خاصی وجود دارد که احتمالاً باید آن ها را رعایت کنند. این وبلاگ به مراحل رشد که یک کودک باید در سنین مختلف داشته باشد نگاه می کند و در مورد اینکه چه زمانی ممکن است بخواهید او را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید راهنمایی می کند.

 

گفتاردرمانی از چه سنی باید شروع شود؟

بهترین سن برای گفتاردرمانی در کودکان، سنی است که کودک شما در آن شروع به عقب افتادن نسبت به سنش می کند یا زمانی که متوجه می شوید نقاط عطف رشد را پشت سر نمی گذارد. هیچ وقت برای شروع درمان خیلی زود یا دیر نیست.

کودکانی که اصلا صحبت نمی کنند معمولاً در حدود ۱۸ ماهگی برای ارزیابی گفتار و زبان ارجاع داده می شوند. اما ممکن است کودکان از سنین پایین‌تر شروع کنند. کودکانی که با ناتوانی متولد می شوند اغلب درمان را از نوزادی شروع می کنند. همچنین این امکان برای کودکان وجود دارد که وقتی بزرگتر هستند شروع کنند. گاهی اوقات شروع پیش دبستانی یا مدرسه نگرانی های احتمالی را روشن می کند که ممکن است هیچ کس قبلاً متوجه آن ها نشده باشد.

گفتار درمانی در یک سالگی

گفتاردرمانی در سال اول کودک؛ گفتار و زبان ذاتاً به اشکال دیگر ارتباط با دیگران مربوط هستند، بنابراین در حالی که کودک شما ممکن است فاصله زیادی با صحبت کردن داشته باشد، شما هنوز هم می توانید برخی از نشانه ها را در سال اول زندگی او مشاهده کنید. اولین نشانه مشکلات ارتباطی کودکی است که در ۳ ماه اول زندگی خود با افراد دیگر تعامل کمی دارد و یا هیچ ارتباطی ندارد. در این مرحله، باید انتظار داشته باشید که کودکتان لبخند بزند و تماس چشمی برقرار کند، بنابراین فقدان این نشانه های اجتماعی ارزش پیگیری دارد.

بین ۳ تا ۱۲ ماهگی کودک باید غرغر کند، ژست بگیرد و با افراد دیگر بازی کند. اگر اینطور نیست، بهتر است آن ها را نزد یک گفتاردرمانگر ببرید. هرچه زودتر مشکلات احتمالی را شناسایی کنید، با موفقیت بیشتری قادر خواهید بود به آن ها رسیدگی کنید.

 

گفتار درمانی در ۱۲-۱۸ ماهگی

گفتاردرمانی در ۱۲ ماهگی؛ در این مرحله معمولاً از کودکان انتظار می رود که شروع به یادگیری اولین کلمات خود کنند. دایره لغات آن ها بسیار محدود خواهد بود، اما آن ها باید حداقل چند کلمه را در حال حاضر بیان کنند. همچنین از کودک در این مرحله انتظار می رود که از حرکات زیادی مانند اشاره یا تکان دادن سر خود استفاده کند و باید فعالانه با دیگران درگیر باشد.

 

گفتار درمانی در ۱۸-۲۴ ماهگی

گفتاردرمانی تا ۲ سالگی؛ تا دو سالگی، می توان انتظار داشت که دایره واژگان کودک شروع به گسترش کند. آن ها باید به طور منظم کلمات جدید را یاد بگیرند و همچنین چندین کلمه را کنار هم بگذارند. آن ها جملاتی را نمی سازند، اما باید این واقعیت را درک کنند که کلمات را می توان برای انتقال پیامی ترکیب کرد، مانند “اسباب بازی من”.

در حالی که تلفظ اشتباه کلمات تا حدود ۶ سالگی برای کودکان کاملاً طبیعی است، شما باید بتوانید بدون مشکل کودک خود را درک کنید. اگر اغلب در درک آنچه آن ها می خواهند بگویند مشکل دارید، باید آن ها را نزد یک متخصص ببرید.

 

گفتاردرمانی در کودکان ۲-۴ سال

گفتاردرمانی از ۲ تا ۴ سالگی؛ این نقطه ای است که در آن باید کاملاً مشخص شود که آیا کودک شما در صحبت کردن مشکل دارد یا خیر. شاید نشانه اصلی این باشد که آن ها هنوز دایره لغات بسیار محدودی داشته باشند و چندین کلمه را با هم ترکیب نکنند. سطوح پایین تعامل نشانه دیگری است و می تواند به اشکال مختلف باشد، مانند اشاره نکردن به عکس ها هنگام پرسیدن، پاسخ ندادن به سؤالات (یا پاسخ دادن با تکرار کلمات در سؤال)، استفاده مکرر از کلمات اشتباه و درک نکردن دستورالعمل ها یا اطلاعاتی مانند «آنجا را نگاه کن» و «دوستت اینجاست».

دلایل بی‌شماری وجود دارد که رشد کودک ممکن است کندتر از حد معمول باشد و بسیاری از این دلایل در دراز مدت بر کیفیت زندگی آن ها تأثیر نمی‌گذارند. اما همیشه بهترین کار این است که هر گونه مشکل احتمالی را در اسرع وقت برطرف کنید، بنابراین اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است مشکل داشته باشد، مطمئن باشید و از مشاوره حرفه ای کمک بخواهید.

 

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

چه زمانی باید به یک درمانگر گفتار و زبان مراجعه کرد؟

در طی فرآیند ارزیابی بهترین دکتر متخصص گفتاردرمانی تهران، وضعیت فرزندتان را بررسی میکند. آن ها ارزیابی خواهند کرد که کدام مهارت‌های ارتباطی بزرگ‌ترین نقاط قوت فرزند شما هستند، و کدام مهارت‌ها ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند و آن ها همه این کارها را به روشی مناسب برای کودکان انجام می دهند که آن ها را درگیر و سرگرم نگه می دارد. (نگران نباشید، ما می دانیم بچه ها چگونه هستند. ما انتظار نداریم که آن ها یک ساعت کامل بنشینند).

 

صبر نکن و ببین

طبق توصیه های انجام شده از سوی متخصصان درمان گفتار شما نباید منتظر بروز نشانه ها و ایراد های گفتاری در کودک خود بمانید چرا که این راه بهترین راه پیش روی شما نیست. بهترین راه انجام تمرین های گفتار درمان در منزل توسط خانواده ها می باشد و شما باید در هر صورت ( چه نشانه اختلال گفتاری در فرزند وجود داشته باشد چه وجود نداشته باشد) نسبت به انجام این تمرین ها اقدام کنید و در رشد زبان کودک خود کوشا باشید.چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه کنم؟

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.