چطور با خواندن اخبار معامله کنیم؟ راهنمای معامله ارزهای دیجیتال براساس اخبار در دنیای مدرن، دسترسی به اخبار و اطلاعات روزبه‌روز آسان‌تر و به‌همین‌ترتیب، تأثیر اخبار بر بازارهای گوناگون، از‌جمله مالی و شاخص‌های اقتصادی نیز پررنگ‌تر می‌شود. در‌حقیقت، اعتقاد بر این است که رویدادهای گذشته بر رفتار آتی معامله‌گران و به‌دنبال آن، قیمت دارایی‌ها تأثیر

چطور با خواندن اخبار معامله کنیم؟ راهنمای معامله ارزهای دیجیتال براساس اخبار

در دنیای مدرن، دسترسی به اخبار و اطلاعات روزبه‌روز آسان‌تر و به‌همین‌ترتیب، تأثیر اخبار بر بازارهای گوناگون، از‌جمله مالی و شاخص‌های اقتصادی نیز پررنگ‌تر می‌شود. در‌حقیقت، اعتقاد بر این است که رویدادهای گذشته بر رفتار آتی معامله‌گران و به‌دنبال آن، قیمت دارایی‌ها تأثیر خواهد گذاشت. از‌این‌رو، معامله بر‌ اساس اخبار در بازارهای مالی و به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند یکی از استراتژی‌های مؤثر در کسب سود باشد.

در این مطلب، قصد داریم نحوه تأثیرگذاری اخبار بر بازار ارز دیجیتال و نیز نحوه استفاده از موقعیت‌های معاملاتی ایجادشده پس از انتشار اخبار را توضیح دهیم و به مهم‌ترین معیارهایی اشاره کنیم که در معامله بر‌ اساس اخبار باید در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

تاثیر اخبار بر روند شاخص‌های اقتصادی

معمولاً در زمان انتشار اخبار مهم و تأثیرگذار، ارزهای دیجیتال به آن واکنش نشان می‌دهند. در‌حقیقت اندکی پس از انتشار خبر، کشف قیمت صورت می‌گیرد. یعنی سرمایه‌گذاران اطلاعات جدید را پردازش می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که تأثیر خبر روی قیمت ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود. به‌عنوان مثال، سقوط صرافی FTX به‌سرعت سبب کاهش قیمت‌ها شد و نشان داد تغییرات قیمت در فاصله کمی پس از انتشار اخبار انجام می‌شود.

نوع واکنشی که به اخبار منتشرشده می‌بینیم، به مثبت یا منفی بودن خبر بستگی دارد. بااین‌حال، همیشه هم به این سادگی نیست و گاهی بسیار مهم است که سرمایه‌گذاران بتوانند تأثیر واقعی خبر را بر دارایی دیجیتال خود تجزیه‌وتحلیل کنند. علاوه‌بر‌این، منبع منتشرکننده اخبار تأثیر مهمی بر واکنش بازار خواهد گذاشت؛ چراکه گاهی اوقات، منبع اولیه منتشرکننده اخبار ممکن است اثر نوسان‌ها را در منطقه‌ جغرافیایی خاصی دربرابر شرایط کلی در بازار تقویت کرده باشد.

جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال، قانون‌گذاری‌های اقتصادی، اقتصاد جهانی و وضعیت کلی بازارها از اخبار مهم و تأثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخبار منتشرشده بر «سیگنال اجتماعی» در بازار ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌ کوین تأثیر می‌گذارد و نوسان‌های ناگهانی در بازار نتیجه گسترش سیگنال اجتماعی خاصی در بازار است. همچنین، بررسی اخبار و به‌دنبال آن نوسان‌ها در بازار نشان می‌دهد که تأثیر انتشار اخبار منفی حداکثر ۲۴ساعت بعد مشخص می‌شود و زمان تصمیم‌گیری برای معامله‌گران بسیار کوتاه است.

تأثیر مستقیم اخبار بر بازارهای مالی و شاخص‌های اقتصادی انکارناپذیر است. بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی از بازارهای مالی تأثیرپذیر و پرنوسان‌ دنیاست؛ بنابراین، اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، می‌بینیم که می‌توان از تأثیر اخبار بر این بازار نیز به سود رسید. شاید در ابتدا مطالعه اخبار در منابع خبری مختلف کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد؛ اما با درنظر‌گرفتن چند نکته، می‌توان از آب گِل‌آلود نوسان‌های این بازار نیز ماهی گرفت.

چطور با خواندن اخبار معامله کنیم؟

برای معامله بر‌ اساس اخبار، به دانش کاملی از بازارها نیاز دارید؛ از‌جمله اینکه چه زمانی باید منتظر انتشار اخبار باشید و چگونه واکنش بازار به خبر را تحلیل کنید. ممکن است ساده به‌نظر برسد؛ اما فراموش نکنید که هر استراتژی ممکن است با ریسک و ضررهای احتمالی همراه باشد. قبل از شروع معامله با پول واقعی، حتماً در حسابی آزمایشی تمرین و همیشه از ابزارهای مدیریت ریسک برای کمک به محافظت از سرمایه خود استفاده کنید.

برای به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه از معامله بر‌ اساس اخبار، باید وب‌سایتی به‌روز و معتبر را زیرنظر بگیرید که وقایع، رویدادها، هشدارها و توصیه‌ها را در سریع‌ترین زمان و به درست‌ترین شکل ممکن به شما ارائه دهد. برای اطمینانِ‌خاطر از صحت و به‌روز‌بودن اخبار، می‌توانید از بخش اخبار فوری وب‌سایت ارزدیجیتال استفاده کنید. ارزدیجیتال به‌عنوان اولین رسانه فارسی‌زبان حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، سعی می‌کند به‌روزترین مطالب و اخبار لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را در سریع‌ترین زمان ممکن در‌اختیار کاربران قرار دهد.

استفاده از ابزارهای تحلیلی برای معامله بر اساس اخبار

همچنین بسته به ترجیحات خود، ممکن است بخواهید از نرم‌افزار دیگری استفاده کنید تا بتواند معاملات مبتنی‌بر اخبار شما را بهبود بخشد. این نرم‌افزارها ممکن است شامل ربات‌ها، ابزار تحلیلی، امکان مشاوره با کارشناسان و… باشد. در بخش ویژن ارز دیجیتال، امکان تحلیل و بررسی نظر کارشناسان و وضعیت هر ارز دیجیتال را نیز به‌تفکیک فراهم کرده‌ایم.

افزون‌براین، وب‌سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که با بررسی آن‌ها مجموعه کاملی از ابزارهای معامله بر اساس اخبار را در‌اختیار دارید. به‌عنوان مثال، وب‌سایت تریدینگ‌ویو (Trading View)، یکی از پلتفرم‌های اجتماعی محبوب، امکان تجزیه‌و‌تحلیل آنلاین نمودارها و نکات معامله‌گری و فید خبری را ارائه می‌دهد.

در معامله بر‌ اساس اخبار، از تقویم اقتصادی نیز می‌توانید استفاده کنید. تقویم اقتصادی رویدادهای مالی و شاخص‌های اقتصادی مختلف را از سراسر جهان پوشش می‌دهد و با انتشار اخبار جدید، به‌طور‌خودکار به‌روزرسانی می‌شود. تقویم اقتصادی ابزار بسیار مهمی برای معامله‌گران روزانه است؛ زیرا استراتژی آن بر‌اساس بازه زمانی کوچکی پیش می‌رود.

در شروع هرروز، باید تقویم اقتصادی را بر‌اساس شاخص‌های اقتصادی مهم منتشرشده بررسی کنید. اگر در آن روز شاخص اقتصادی مهمی منتشر شد، بازار را برای معامله در زمان مناسب رصد کنید. اگر از قبل یک یا چند موقعیت باز دارید، تأثیر اخبار منتشرشده بر آن‌ها را به‌دقت تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) و استفاده از ابزارها

نکاتی که هنگام معامله بر‌ اساس اخبار باید به آن‌ها توجه کنید

برای تصمیم‌گیری درست، باید بدانید چه اطلاعاتی برایتان مهم است و کدام اطلاعات را بهتر است نادیده بگیرید. در‌ادامه، نکات مهمی را معرفی می‌کنیم که باید مدنظر قرار دهید.

تحلیل عنصر شگفتی

معامله بر‌ اساس اخبار چیزی جز انتظارات و واکنش معامله‌گران به خبر منتشرشده نیست. معمولاً واکنش بازار به خبر ۲ فاز دارد:

  • واکنش اولیه (Initial response)
  • واکنش ثانویه (second response)

واکنش اولیه به خبر بسیار کوتاه و حتی در حد چند دقیقه است. در این حالت، معمولاً واکنش ناگهانی و شدید به خبر در چارت نمایان می‌شود. اگر خبر منتشرشده دو تفسیر متفاوت داشته باشد، قیمت در ابتدا به یک سمت می‌رود و سپس به‌سمت دیگر هجوم می‌برد.

وقتی مدتی از انتشار خبر گذشت، تریدرها شروع به تفسیر خبر می‌کنند و واکنش ثانویه شروع می‌شود. تریدرها با تفسیر خبر متوجه می‌شوند که جهت قیمت کدام سمت است و دوباره حجم سنگینی از معاملات انجام می‌شود.

تجزیه‌و‌تحلیل عنصر شگفتی و واکنش معامله‌گران و تمایلات و احساسات حاکم بر بازار را به شما نشان می‌دهد. زمانی‌که بدانید واکنش معامله‌گران به انتشار اخبار چگونه است، می‌توانید پیش‌بینی کنید که بازار پس از انتشار هر خبری در چه جهتی حرکت خواهد کرد.

نوسان قیمت

در استراتژی معامله ارزهای دیجیتال براساس اخبار و در دوره‌های پرنوسان پس از انتشار اخبار، مدیریت ریسک را نمی‌توان نادیده گرفت. نوسان‌های قیمت ریسک هر ارز را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر قیمت ارز دیجیتال در کوتاه‌مدت به‌سرعت در نوسان باشد، آن ارز پرنوسان در نظر گرفته می‌شود. اگر قیمت ارزی در بلندمدت به‌کندی تغییر کند، ارز دیجیتال را کم‌نوسان می‌نامیم.

پیش از هر معامله‌ای، نوسان‌ها ارز مدنظر خود را بررسی کنید. فرصت‌های معاملاتی در نوسان‌های بالای قیمتی می‌توانند به‌معنای بازده بیشتر باشد. این یعنی معامله‌گر می‌تواند در زمان سریع‌تری پول بیشتری به‌دست آورد؛ اما فراموش نکنید که هر‌چه نوسان‌ها بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری با ریسک بیشتری همراه خواهد بود.

صرافی معتبر

اگر با صرافی ضعیفی معامله کنید، به‌احتمال بسیار زیاد به شما اجازه نخواهند داد که از معامله با اخبار سود کوتاه‌مدتی کسب کنید. روش‌های فریب‌کارانه مورداستفاده صرافی‌ها برای جلوگیری از معامله بر‌ اساس اخبار معامله‌گران عبارت‌اند از:

  • شکار حد ضرر و افزایش اسپرد (Spread): به تفاوت بیشترین قیمت ارائه‌شده فروشنده و کمترین قیمت پیشنهادی خریدار اسپرد می‌گویند. اگر قیمت بازار به حد ضرر شما نزدیک باشد، ممکن است صرافی افزایش اسپرد (اختلاف قیمت سفارش خرید و سفارش فروش) را تا مقادیر بسیار کم انجام دهد که این باعث فعال‌شدن حد ضرر شما و از‌دست‌رفتن موقعیت معامله می‌شود.
  • لغزش (Slippage): لغزش زمانی اتفاق می‌افتد که سفارش معامله‌گر با قیمتی متفاوت از انتظارات انجام شود. برای مثال، فرض کنید منتظر انتشار نرخ بهره هستید و اگر قیمت بیت کوین سطح ۱۶,۳۰۰ دلار را بشکند، سفارش خرید را وارد می‌کنید؛ اما زمانی‌که نرخ بهره اعلام شد، بازار اوج بگیرد و معامله شما در ۱۶,۳۳۰ انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، بر‌اثر لغزش قیمت بهترین نقطه معامله بر‌ اساس اخبار را از دست دادید. در‌صورتی‌که نقدینگی کافی برای انجام سفارش در صرافی وجود نداشته یا بازار در نوسان باشد، قیمت نهایی سفارش ممکن است تغییر کند.

برای موفقیت در معامله بر‌ اساس اخبار، صرافی معتبر باید بتواند امکان اجرای فوری سفارش‌ها را ارائه دهد؛ زیرا معاملات اخبار سریع اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، اجرای سفارش شما باید با سرعت بسیار زیاد و در صرافی با نقدینگی فراوان انجام شود.

بیشتر بخوانید: چرا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است؟

جنبه ذهنی و روان‌شناختی

جنبه روان‌شناختی معامله بر‌ اساس اخبار بسیار مهم است؛ چون معامله‌گران باید همه متغیرها را پردازش و ارقام منتشرشده را تفسیر و برنامه خود را بلافاصله عملی کنند. معامله‌گران باید داده‌ها را درک کنند و بر‌اساس آن‌ها تصمیم بگیرند و احساساتشان را مدیریت کنند. به‌طور‌خلاصه، قدرت تصمیم‌گیری آنان باید بسیار قوی و سریع باشد.

چه موضوعاتی بر معامله ارزهای دیجیتال با اخبار تأثیرگذارند؟

شاخص‌های اقتصادی نقش مهمی در روند بازارهای مالی ایفا می‌کنند. هنگامی‌که بر‌اساس اخبار معامله می‌کنید، باید تأثیر بالقوه شاخص‌های اقتصادی را روی بازار ارزیابی کنید. برخی از شاخص‌ها هنگام تغییر اثر آنی بر بازار نمی‌گذارند؛ اما برخی شاخص‌ها می‌توانند بازارها را به‌طورجدی دستخوش تغییرات کنند. در‌ادامه، برخی از عوامل مؤثر بر بازار ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

قانون‌گذاری

قانون مشخص و یکپارچه‌ای برای بازار ارزهای دیجیتال وضع نشده است؛ اما از‌آن‌جا‌که این بازار محبوبیت خاصی به‌دست آورده است، دولت‌ها در سراسر جهان راه‌هایی برای قانون‌گذاری یا تنظیم روش‌های دریافت مالیات بر درآمد مردم از این بازار مشخص کرده‌اند. هر‌گونه اعلامیه نهادهای دولتی احتمالاً بر عرضه و تقاضا و روند سرمایه‌گذاری در این بازار تأثیر می‌گذارد و درنهایت، به نوسان قیمت ارزهای دیجیتال منجر می‌شود.

نرخ تورم و نرخ بهره

دلایل مختلفی وجود دارد که تورم را به عامل تأثیرگذاری بر قیمت ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند. دوز سالمی از تورم شاخصی برای افزایش معقول هزینه‌ها و مخارج است که به‌نوبه خود تولید را نیز تحریک و پایداری مشاغل را تضمین می‌کند. در ایالات متحده آمریکا، فدرال رزرو برای مهار تورم افسارگسیخته نرخ‌ بهره را افزایش می‌دهد.

اعتقاد بر این است که بیت کوین و ارزهای دیجیتال که اغلب به‌عنوان محافظی در‌برابر تورم شناخته می‌شوند، زمانی‌که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) افزایش می‌یابد، عملکرد بهتری نشان می‌دهند. بیایید بازه زمانی سه‌ماهه از مارس تا می۲۰۲۲ را در نظر بگیریم:

این دوره نشان‌دهنده هم‌بستگی چشمگیر بین بازده بیت کوین و شاخص نزدک ۱۰۰ (NASDAQ100) و انتظار گسترده برای افزایش درخورتوجه تورم است. تورم بسیار زیاد به سرمایه‌گذاران آسیب می‌زند؛ چراکه ممکن است سود آن‌ها پس از محاسبه تورم سربه‌سر یا حتی تبدیل به زیان شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است بین ارزش سهام و تورم هم‌بستگی منفی وجود داشته باشد؛ یعنی ممکن است بازدهی بازار در طول دوره‌های افزایش تورم کاهش یابد. همچنین، همان‌طور‌که در نمودار بالا مشخص است، هم‌بستگی بیت کوین با شاخص نزدک ۱۰۰ به‌شدت از انتظارات تورمی پیروی می‌کند.

علاوه‌بر اعلامیه‌های رسمی منتشرشده درباره نرخ بهره و نرخ تورم، پیگیری سخنرانی‌های رؤسای بانک‌های مرکزی یا فدرال رزرو و جلسات کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نیز می‌تواند دید مناسبی از وضعیت بازار به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

وضعیت اشتغال

وضعیت اشتغال گزارشی است که تعداد مشاغل و حقوق و دستمزد در تمام مؤسسه‌های تجاری و سازمان‌های دولتی را دربر می‌گیرد. احتمالاً به‌دلیل دقت و اهمیت این گزارش به‌عنوان شاخصی از فعالیت اقتصادی ایالات متحده، بیشترین نظارت اقتصادی روی آن وجود دارد. به‌همین‌دلیل، وضعیت اشتغال برای معامله‌گران معیار بسیار مهمی است و می‌تواند نوسان‌ها را در بازارها افزایش دهد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که به‌عنوان شاخص هزینه زندگی نیز شناخته می‌شود، تغییرات قیمت سبد کالا و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده تصویر واضح‌تری از روند تورم ارائه می‌دهد. به‌همین‌دلیل، زمانی‌که ارقام منتشرشده با انتظارات تحلیل‌گران مطابق نباشد، می‌تواند تحرکات مهمی در بازار ایجاد کند.

تفاوت میان معامله‌گری با تحلیل تکنیکال و معامله بر اساس اخبار چیست؟

هر استراتژی معامله بر‌ اساس اخبار در درجه اول روی اصول (یعنی تجزیه‌وتحلیل بازار بر‌اساس رویدادها و تأثیرهای خارجی) متمرکز است. در‌حقیقت، معامله‌گران بر‌اساس اخبار فقط به سیگنال‌هایی وابسته هستند که هنگام وقوع رویداد محرک در بازار تولید می‌شوند.

درمقابل، معاملات بر‌اساس تحلیل تکنیکال تا حد زیادی بر ابزارهای نموداری و شاخص‌ها و تاریخچه قیمت‌ برای پیش‌بینی حرکات آتی بازار متمرکز است. توجه کنید که معامله‌گران براساس اخبار ممکن است به استفاده از تحلیل تکنیکال برای تأیید عملکرد قیمت هنگام شروع معامله نیاز داشته باشند.

مزایا و معایب معامله بر‌ اساس اخبار

هر استراتژی و روش معامله‌گری با مزایا و معایبی همراه است و معامله با اخبار نیز از این قاعده مستثنا نیست. درادامه، به برخی از مزایا و معایب مهم این نوع معامله‌گری اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • معامله بر اساس اخبار فرصتی برای دسترسی به فرصت‌ها و موقعیت‌های بالقوه سودآور در زمانی سریع به‌وجود می‌آورد.
  • رویدادهای خبری گوناگون درباره دارایی‌های متنوع سبد دارایی معامله‌گران را متنوع می‌کند.
  • معامله‌گری بر‌اساس اخبار به دانش تحلیل بنیادین و تکنیکال پیشرفته نیاز ندارد.
  • پیگیری اخبار می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا استراتژی‌هایشان را از قبل برنامه‌ریزی کنند.

معایب

  • رویدادهای خبری بسیار پیش‌بینی‌نشدنی هستند و همین امر آن‌ها را برای معامله بسیار خطرناک می‌کند.
  • قیمت‌ها ممکن است واکنش متفاوتی به برخی اخبار نشان دهند (قیمت هر ارز می‌تواند افزایش یابد؛ حتی اگر خبر نشان دهد که باید سقوط کند).
  • واکنش قیمت به رویداد خبری می‌تواند بسیار کوتاه‌مدت باشد و معامله‌گران را در موقعیت‌های ناخواسته در بازار می‌تواند به‌دام بیندازد.

جمع‌بندی

بازار ارزهای دیجیتال همیشه مستعد نوسان‌های کوتاه‌مدتی است که به‌دلیل انتشار اخبار اقتصادی از ایالات متحده و سایر نقاط جهان ایجاد می‌شود. اگر قصد دارید بر‌اساس اخبار لحظه‌ای ارزهای دیجیتال معامله کنید، این نکات مهم را به‌یاد بسپارید: ۱. گزارش‌های مهم مانند نرخ بهره و نرخ تورم و نرخ اشتغال را بررسی کنید؛ ۲. بدانید کدام عوامل با‌توجه‌ به شرایط اقتصادی فعلی مهم‌تر هستند؛ ۳. نحوه معامله بر‌اساس این داده‌های متغیر را تمرین کنید.

همچنین، صرافی‌ معتبری با نقدینگی فراوان و پلتفرمی مناسب برای دریافت اخبار به‌روز پیدا کنید تا بتواند استراتژی معاملاتی شما را تسهیل کند و بهترین ابزارها و ویژگی‌ها را به شما ارائه دهد. در بخش اخبار فوری ارزدیجیتال، به اخبار روز دنیا می‌توانید به‌سرعت دسترسی داشته باشید. افزون‌براین، اگر به‌دنبال تحلیل آنچین، داده‌های موثق، نمودارها و دیدگاه‌های کارشناسان هستید، پیشنهاد ما استفاده از بخش ویژن وب‌سایت ارزدیجیتال است.

سؤالات متداول

آیا می‌‌توان با اخبار در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرد؟

بله، معامله بر‌ اساس اخبار در‌حال‌حاضر یکی از استراتژی‌ها محبوب‌ برای استفاده در بازارهای مالی است. برای معامله ارزهای دیجیتال با اخبار، باید یاد بگیرید که چگونه به رویدادهای خبری جهانی به‌سرعت واکنش نشان دهید. همچنین، در صرافی معتبر با نقدینگی فراوان معامله کنید و تأثیر اخبار بر جفت ارزها و بازارهای مالی را بشناسید.

اخبار چه تأثیری روی قیمت ارزهای دیجیتال می‌گذارد؟

اخباری که هرروز درباره ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند، تأثیر زیادی روی قیمت‌ها و روند کلی بازار می‌توانند بگذارند؛ به‌خصوص زمانی‌که خبر درباره ارز دیجیتالی کوچک و شناخته‌نشده باشد.

از کجا اخبار لحظه‌ای ارز دیجیتال را دنبال کنیم؟

اخبار لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را از بخش اخبار فوری ارزدیجیتال در وب‌سایت ارزدیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید سریع‌تر از هر زمان دیگری به‌دست آورید.

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل