تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰

چطور از منزل خود به تحقیقات بیماری کرونا کمک کنیم؟ تحقیقات بیماری کرونا تنها به دانش و تجربه متخصصان برجسته جهان محدود نمی‌شود و در این مطلب قصد داریم تا برخی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به مبارزه با بیماری کرونا در منزل را یاد بگیریم.
تحقیقات بیماری کرونا یا همان کووید ۱۹ از همان روزهای اول شیوع این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی در اواخر سال میلادی گذشته آغاز شد؛ با این حال، شاید در کسانی مثل ما که در منزل خود قرنطینه شده‌ایم و مجبوریم تا بهتر شدن اوضاع، از شرکت در اجتماعات مختلف خودداری کنیم، این احساس به وجود بیاید که امکان کمک کردن به تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال، در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترین راه‌ها برای کمک کردن به دانشمندان برای توقف پاندمی کرونا را بررسی کنیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.
کمک به تحقیقات بیماری کرونا به عنوان مجموعه فعالیت‌هایی با هدف همکاری و شرکت عموم مردم در پژوهش‌های علمی، «دانشوری شهروندی» (Citizen science) به تمامی ما که در منزل هستیم و مجبوریم که این روزهای شیوع ویروس کووید ۱۹ را در نوعی قرنطینه و به دور ..

چطور از منزل خود به تحقیقات بیماری کرونا کمک کنیم؟

تحقیقات بیماری کرونا تنها به دانش و تجربه متخصصان برجسته جهان محدود نمی‌شود و در این مطلب قصد داریم تا برخی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به مبارزه با بیماری کرونا در منزل را یاد بگیریم.

تحقیقات بیماری کرونا یا همان کووید ۱۹ از همان روزهای اول شیوع این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی در اواخر سال میلادی گذشته آغاز شد؛ با این حال، شاید در کسانی مثل ما که در منزل خود قرنطینه شده‌ایم و مجبوریم تا بهتر شدن اوضاع، از شرکت در اجتماعات مختلف خودداری کنیم، این احساس به وجود بیاید که امکان کمک کردن به تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال، در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترین راه‌ها برای کمک کردن به دانشمندان برای توقف پاندمی کرونا را بررسی کنیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

کمک به تحقیقات بیماری کرونا

به عنوان مجموعه فعالیت‌هایی با هدف همکاری و شرکت عموم مردم در پژوهش‌های علمی، «دانشوری شهروندی» (Citizen science) به تمامی ما که در منزل هستیم و مجبوریم که این روزهای شیوع ویروس کووید ۱۹ را در نوعی قرنطینه و به دور از سایر دوستان و آشنایانمان بگذرانیم، شانسی می‌دهد که در تحقیقات بیماری کرونا شرکت کنیم.

مدت‌هاست که در این مجموعه فعالیت‌ها از علاقه‌مندان در هر شغل و با هر سطح تحصیلات و مهارتی کمک گرفته می‌شود تا بر اساس نیازهای جامعه علمی، در انجام اقدامات مختلفی که به اکتشافات شگفت‌انگیزی منجر می‌شوند، شرکت کنند. وب‌سایت‌های گوناگونی در سراسر جهان بسیار قبل‌تر از پاندمی کرونا برای پژوهش‌های گوناگون از عموم مردم در انجام کارهایی مثل جمع‌آوری داده‌های خام، انجام پروسه‌های روتین و یا اقدامات دیگر کمک می‌گرفتند.

همچنین بخوانید:

کامپیوتر شما می‌تواند به مبارزه با پاندمی کرونا کمک کند!

با وجود تعطیلی بسیاری از کشورهای جهان و نیمه تعطیل شدن مابقی کشورها، پروژه‌های مربوط به تحقیقات بیماری کرونا در انواع مجموعه‌ها و وب‌سایت‌های مرتبط با بحث دانشوری شهروندی یافت می‌شوند و از طرف دیگر، می‌توان گفت که شرکت در چنین پروژه‌هایی می‌تواند نوعی حس همکاری جمعی را در بین اعضای جوامع گوناگون که از همدیگر جدا شده‌اند، به وجود بیاورد.

بازی آنلاین “Foldit” یکی از پروژه‌های دانشوری شهروندی است که به افراد عادی در مورد بحث تاخوردگی پروتئین‌ها در سلول‌ها آموزش می‌دهد. به تازگی هم سرپرستان این بازی کاربران و علاقه‌مندان را به چالش کشیده‌اند که با انجام بازی‌های مربوط به ویروس کرونا، نوعی پروتئین ضدویروس را طراحی کنند که بتواند جلوی کووید ۱۹ را بگیرد. طرحی که بیشترین امتیاز را کسب کند توسط دانشمندان در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و همان‌طور که سرپرستان پروژه Foldit اعلام کرده‌اند، از طریق این بازی و چالش تا زدن پروتئین، می‌توان خلاقیت عموم علاقه‌مندان را برای ساخت واکسن بیماری کرونا به کار گرفت.

پروژه دیگر مرتبط با دانشوری شهروندی، “Folding@home” نام دارد که مدتی پیش در گجت نیوز در مورد آن مقاله‌ای منتشر کردیم. در این پروژه، نرم‌افزاری که توسط محققان دانشگاه استنفورد طراحی شده، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر آن‌ها، محاسبات و شبیه‌سازی‌های بیولوژیکی مرتبط با تاخوردگی پروتئین‌ها انجام شود.

با دانلود و نصب نرم‌افزار مورد نظر، دیگر نیازی به انجام کار خاصی نیست و محققان این اپلیکیشن را طوری طراحی کرده‌اند که در پس‌زمینه کارهایی که با کامپیوتر خود انجام می‌دهیم، بخشی از قدرت پردازش سیستم را برای محاسبات مورد نیاز به منظور درک بهتر ویروس کرونا، به کار می‌گیرد.

این نرم‌افزار نزدیک ۲۰ سال است که در حوزه دانشوری شهروندی مورد استفاده قرار گرفته و در گذشته کاربران می‌توانستند برای کمک به یافتن درمان بیماری آلزایمر، انواع سرطان‌ها، بیماری پارکینسون و هانتینگتون نرم‌افزار Folding@home را بر روی کامپیوتر خود نصب کنند. حال با شیوع کووید ۱۹، امکان کمک به تحقیقات بیماری کرونا هم با استفاده از این نرم‌افزار فراهم شده است.

پروژه بعدی “FluTracking” نام دارد و با ردیابی شیوع بیماری‌های مختلفی مثل آنفولانزا، به کنترل این بیماری‌ها کمک می‌کند. در این سرویس، کاربران هر هفته یک پرسشنامه ۱۰ ثانیه‌ای در مورد علائم بیماری آنفولانزا را پر می‌کنند و از این طریق، به دانشمندان در پیدا کردن رد بیماری ویروسی مورد نظر در استرالیا و نیوزیلند کمک می‌کنند. گفته شده که برای بیماری ویروسی کووید ۱۹ هم می‌توان از چنین سرویسی استفاده کرد.

پروژه جالب‌توجه دیگری هم به اسم “PatientsLikeMe” وجود دارد که در آن، افراد مبتلا به بیماری‌های گوناگون از تجربه خود در مورد بیماری‌شان اطلاعات مفیدی را به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند به سایر بیماران و همچنین، کادر درمانی سراسر جهان کمک کند. گفته شده که سرپرستان این پروژه اخیرا قسمتی را برای تجربیات بیماران کووید ۱۹ راه‌اندازی کرده‌اند.

برای کسانی هم که دوست دارند در این اوضاع ذهن خود را از بحث بیماری کرونا دور کنند و به تلاش‌های دانشمندان در حوزه‌های جالب‌توجهی مثل فعالیت‌های زیست‌محیطی و یا ستاره شناسی کمک کنند، وب‌سایت‌های دانشوری شهروندی سرویس‌های گوناگونی را فراهم کرده‌اند که در آن‌ها، از ثبت تصاویر گوناگون گرفته تا انجام محاسبات ساده از وقت و انرژی افراد علاقه‌مند در راستای حفظ و حراست از محیط‌زیست و اکتشافات علمی استفاده می‌شود.

داده‌هایی که از طریق شهروندان علاقه‌مند و دانشمندان آماتور جمع‌آوری می‌شود، به محققان در بررسی دقیق‌تر مهاجرت حیوانات، وضعیت گونه‌های مختلف جانوری، مشخص کردن تاثیر تغییرات آب و هوایی و کیفیت هوا بر زندگی حیوانات و مباحث گوناگون دیگر کمک می‌کنند. از طرف دیگر، پروژه‌هایی از این دست هم که نیازمند همکاری گروهی تعداد زیادی از شهروندان علاقه‌مند به علم و دانش بودند، با وجود شیوع کرونا بحث فاصله‌گیری اجتماعی را مورد توجه قرار داده‌اند و فعالیت‌های دسته‌جمعی را تا بهتر شدن اوضاع عقب انداخته‌اند.

خروج از نسخه موبایل