زمانی که در یک صرافی ارز دیجیتال حساب باز می‌کنید، معمولا از شما خواسته می‌شود مرحله KYC (مشتری خود را بشناس) یا به عبارت ساده‌تر، احراز هویت را طی کنید. KYC یک مرحله استاندارد برای احراز هویت است که صرافی‌های بزرگ تمام افرادی را که می‌خواهند ارزهای دیجیتال را معامله کنند، ملزم به انجام آن

زمانی که در یک صرافی ارز دیجیتال حساب باز می‌کنید، معمولا از شما خواسته می‌شود مرحله KYC (مشتری خود را بشناس) یا به عبارت ساده‌تر، احراز هویت را طی کنید. KYC یک مرحله استاندارد برای احراز هویت است که صرافی‌های بزرگ تمام افرادی را که می‌خواهند ارزهای دیجیتال را معامله کنند، ملزم به انجام آن می‌کنند.

چون متاسفانه با توجه به این‌که ارزش بعضی از ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته، توجه و تلاش برای کلاهبرداری در دنیای کریپتو نیز زیاد شده است.

هرچه زودتر احراز هویت بایننس یا هر صرافی دیگری را انجام دهید، زودتر می‌توانید ارزهای مورد نظر خود را بخرید و برداشت کنید. در این مطلب می‌خواهیم بگوییم KYC دقیقا چیست، این فرآیند چطور کار می‌کند و چطور می‌توانید بدون احراز هویت کوکوین یا هر صرافی دیگری، در دنیای کریپتو فعالیت کنید.

فرآیند KYC یا احراز هویت چیست؟

KYC خلاصه عبارت «Know your customer» یا «مشتری خود را بشناس» است، فرآیندی که طی آن مدیران یک صرافی هویت یک مشتری را تایید می‌کنند. KYC رایج‌ترین فرآیند الزامی در موسسه‌های مالی و کسب‌وکارهای خدمات مالی از جمله بانک‌ها، بروکرهای سهام و حالا صرافی‌های ارز دیجیتال است.

هدف از احراز هویت در کوینکس یا صرافی دیگر تایید این موضوع است که یک مشتری کسی که ادعا می‌کند است و جلوی فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی، تامین مالی تروریسم و فرار از مالیات گرفته شود. اگر یک صرافی ارز دیجیتال احراز هویت را انجام ندهد، ممکن است برای این نوع فعالیت‌های غیرقانونی مسئول شناخته شود.

شما ممکن است بدون احراز هویت بایننس بتوانید در این صرافی یا هر صرافی دیگری یک حساب باز کنید اما حساب شما تا زمانی که احراز هویت نکردید، محدودیت‌هایی خواهد داشت. محتمل‌ترین محدودیت این است که صرافی به‌سادگی اجازه نمی‌دهد پول واریز کنید یا ارز دیجیتال بخرید.

یا مقدار پولی را که می‌توانید واریز کنید، محدود خواهد بود. البته باید اشاره کنیم احراز هویت کوکوین هنوز اجباری نیست ولی این صرافی نیز ممکن است به‌زودی کاربران خود را ملزم به انجام آن کند.

نحوه عمل KYC

نحوه احراز هویت در کوینکس یا هر صرافی دیگری اندکی متفاوت است. با این‌حال، اطلاعاتی که معمولا برای احراز هویت باید ارائه دهید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاریخ تولد
  • شماره ملی یا تامین اجتماعی
  • آدرس فیزیکی

علاوه بر این، صرافی‌ها معمولا از کاربران می‌خواهند عکسی از خود را برای تایید چهره و هویت او بارگذاری کنند. این عکس می‌تواند تصویر گواهینامه فرد، کارت شناسایی یا گذرنامه آن‌ها باشد. پس از آن‌که اطلاعات مورد نظر و تصویر خود را بارگذاری کردید، صرافی از آن‌ها برای احراز هویت شما استفاده خواهد کرد.

احراز هویت بایننس یا هر صرافی دیگری می‌تواند از چند دقیقه تا چند روز کاری طول بکشد. همه چیز به صرافی و شلوغ بودن آن بستگی دارد. بعضی اوقات تحت شرایطی صرافی‌های ارز دیجیتال ممکن است اطلاعات بیشتری را برای احراز هویت درخواست کنند. در چنین مواردی ممکن است با ارائه یک عکس سلفی یا آدرس فیزیکی خود، هویتتان را بیشتر اثبات کنید.

چرا صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران خود را ملزم به احراز هویت می‌کنند؟

آیا بدون احراز هویت امکان خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

بدون احراز هویت کوکوین یا هر صرافی دیگری می‌توانید ارز دیجیتال بخرید اما نحوه انجام آن در مقایسه با استفاده از صرافی که نیاز به احراز هویت دارد، پیچیده‌تر و به‌صورت بالقوه ریسکی‌تر است. رایج‌ترین روش‌های خرید ارزهای دیجیتال بدون احراز هویت در کوینکس یا سایر پلتفرم‌های مربوطه، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز یا خودپردازهای بیت کوین است.

یک صرافی غیرمتمرکز، صرافی است که هیچ نهاد مرکزی آن را مدیریت یا کنترل نمی‌کند. دو نوع صرافی غیرمتمرکز وجود دارد که عبارت هستند از بازارهای همتا به همتا و مارکت میکرهای خودکار (AMMs).

بازارهای همتا به همتا پلتفرمی را برای خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند تا پیشنهادهای خود را قرار دهند. تعدادی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

  • Bisq
  • com

گرچه این پلتفرم‌ها برای جلوگیری از کلاهبرداری از تدابیر امنیتی مختلف استفاده می‌کنند، با این‌حال احتمال از دست دادن پولتان و اسکم وجود دارد. استفاده از بازارهای همتا به همتا در مقایسه با صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال خطر بیشتری دارد.

مارکت میکرهای خودکار یا بازارسازهای خودکار اجازه می‌دهند جفت ارزهای دیجیتال را ترید کنید و آن‌ها از طریق قراردادهای هوشمند قیمت تریدهای خود را تعیین می‌کنند. آن‌ها همچنین از طریق استخرهای نقدینگی امکان ترید را فراهم می‌کنند. از جمله محبوب‌ترین آن‌ها باید اسامی زیر را نام ببریم:

  • یونی سوآپ (Uniswap)
  • پنکیک سوآپ (PancakeSwap)
  • سوشی سوآپ (Sushiswap)

با آن‌که در AMMs فرآیندی مانند احراز هویت بایننس یا به عبارت دیگر KYC وجود ندارد، باید برای ترید یک کیف پول با مقداری ارز دیجیتال در آن داشته باشید. چون امکان خرید نقدی در این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

بسیاری از کاربران ابتدا تصمیم می‌گیرند در یک صرافی متمرکز به‌طور نقدی ارز دیجیتال مورد نظر خود را بخرند. آن‌ها سپس ارز مربوطه را به یک کیف پول کریپتو انتقال می‌دهد و آن را به یک AMM وصل می‌کنند تا به مجموعه وسیعی از ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند.

همچنین در سراسر دنیا خودپردازهای بیت کوین قرار دارند. با وجود نام این دستگاه‌ها، آن‌ها همیشه محدود به بیت کوین نیستند. بعضی امکان خرید انواع دیگری از ارزها را نیز فراهم می‌کنند. با آن‌که هزینه استفاده از این خودپردازها معمولا بالا است اما می‌توانید خرید خود را به‌ شکل نقدی انجام دهید.

احراز هویت بخشی مهم در دنیای معامله کریپتو

تقریبا در تمامی صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال احراز هویت اجباری است. خریدارانی که ترجیح می‌دهند هویت خود را مخفی نگه دارند، از گزینه‌های دیگری می‌توانند استفاده کنند که در بالا توضیح دادیم. گرچه استفاده از این گزینه‌ها برای خرید ارز دیجیتال در مقایسه با یک صرافی متمرکز باکیفیت، کمتر کاربرپسند است. همچنین کارمزد تراکنش‌های آن‌ها معمولا بیشتر خواهد بود.

از طرفی همان‌طور که در بالا اشاره کردیم هنوز احراز هویت کوکوین یا تعدادی دیگر از صرافی‌ها الزامی نشده است اما شک نداریم با فشار بیشتر نهادهای بین‌المللی، این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد.

بنابراین برای راحتی کار خود و اگر از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید، بهتر است احراز هویت در کوینکس یا هر صرافی دیگر را جدی بگیرید و این کار را انجام دهید. خوشبختانه در بسیاری از این پلتفرم‌ها مراحل KYC بسیار سرراست و مشخص است و زیاد طول نمی‌کشد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید برای فعالیت در بسیاری از صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال و بهره مندی از تمامی امکانات و فرصت های سرمایه گذاری مانند عرضه های اولیه، انجام احراز هویت امری ضروری می باشد.

متاسفانه با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی به سادگی و با مدارکی مانند کارت ملی امکان پذیر نیست. آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی با همکاری یک تیم باسابقه در زمینه وریفای حساب های کاربری، این امکان را برای علاقه مندان به فعالیت در صرافی های بین المللی فراهم کرده است تا بتوانند احراز هویت حساب های خود را انجام دهند.

نکته قابل توجه در اینباره این است که فرآیند احراز هویت تماما توسط خود کاربر انجام می شود و نیازی به اینکه پسورد خود را در اختیار سایر افراد قرار دهید نمی باشد. به همین جهت حساب شما از نظر امنیتی با هیچ خطری روبرو نخواهد شد.

اگر علاقه مند به احراز هویت حساب خود در صرافی های ارز دیجیتال هستید می توانید با جستجوی عبارت «احراز هویت امید فدوی» در گوگل، وارد لینک مربوط به صرافی مورد نظرتان شده و با پر کردن فرم احراز هویت، مراحل تایید حساب خود را شروع کنید.

خروج از نسخه موبایل