تاریخ انتشار : جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۲
کد خبر : 65746

چرا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بسیار مهم است

چرا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بسیار مهم است

چرا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بسیار مهم است مایکروسافت در یکی از بزرگ‌ترین خرید‌های تاریخ دنیای بازی‌های ویدئویی، اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد. این شرکت بزرگ‌ترین ناشر شخص ثا..

چرا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بسیار مهم است

مایکروسافت در یکی از بزرگ‌ترین خرید‌های تاریخ دنیای بازی‌های ویدئویی، اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد. این شرکت بزرگ‌ترین ناشر شخص ثالث بازی‌های ویدئویی است و خرید اکتیویژن بلیزارد، می‌تواند مهم‌ترین اقدام مایکروسافت در سال‌های گذشته باشد.

این روزها برای گیمرها برهه عجیبی است. طرفداران پلی استیشن از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت ناراحت هستند و طرفداران ایکس باکس احتمالا خوشحال‌ترین انسان‌های روی زمین باشند. این اتفاق تنها برای این دو گروه مهم نیست و پی سی گیمرها با این خرید مهم، به سرویس گیم پس بیش از همیشه امیدوار شده‌اند. این خرید ۷۰ میلیارد دلاری در کنار تاثیری که بر روی گیمرها دارد، احتمالا دنیای بازی‌های ویدئویی را نیز برای همیشه تغییر دهد. در این مطلب گجت نیوز، ما دلایل اهمیت خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را بررسی خواهیم کرد.

در نسل هفتم کنسول‌های بازی، مایکروسافت و سونی عملکرد مشابهی داشتند و توانستند هوادارن خود را راضی نگه دارند. نسل هشت، شروع قدرت‌نمایی سونی بود و دوباره، روزهای اوج پلی استیشن در نسل ششم (پلی استیشن ۲) را به یاد آورد. در این نسل، مایکروسافت واقعا عملکرد بدی داشت؛ بیشتر انحصاری‌ها چنگی به دل نمی‌زدند و به نظر می‌رسید با این شرایط، در نسل نهم نیز مایکروسافت شکست بخورد.

خرید اکتیویژن بلیزارد

با این که مایکروسافت نتوانست در این نسل فروش فوق‌العاده‌ای را با کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس تجربه کند اما توانست با خرید بتسدا، غوغایی بزرگ برپا کند. این پایان خریدهای بزرگ ردموندی‌ها نبود و حالا این شرکت، اکتیویژن بلیزارد را نیز خریداری کرده است.

مایکروسافت توانست خریدی را انجام دهد که سونی از پسش بر نمی‌آمد

در تمام تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی، هزینه حدود ۶۸.۷ میلیارد دلاری برای خرید شرکتی دیگر بی‌سابقه بوده و رکوردی تازه محسوب می‌شود. شاید اگر بخش ایکس باکس مایکروسافت کاملا مستقل بود، این خرید هیچوقت اتفاق نمی‌افتاد. اما با وجود پشتوانه‌ای با سرمایه‌های بی‌پایان مانند مایکروسافت، ایکس باکس توانست یک گنجینه باارزش را به دست آورد. اگر می‌خواهید بزرگی این خرید را بهتر درک کنید، دانستن این نکته خالی از لطف نیست که این خرید، نه تنها در صنعت گیم بلکه در تمامی صنایع یکی از بزرگ‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

اکتیویژن

این خرید در واقع تنها به دست مایکروسافت می‌توانست عملی شود. شرکت سونی که یک غول بزرگ در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود دارای ارزش کل بازار ۱۵۶ میلیارد دلاری است و ارزش کل بازار نینتندو، ۶۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که مایکروسافت، دارای ارزش کل بازار ۲.۲۸ تریلیارد دلاری است. با این که این سه شرکت در صنعت بازی‌های ویدئویی رقبای سرسختی هستند اما به طور کلی، نینتندو و سونی به هیچ وجه نمی‌توانند در زمینه منابع مالی حتی به مایکروسافت نزدیک شوند. همان طور که می‌بینید، خرید اکتیویژن بلیزارد کاری بود که نه تنها سونی، بلکه تقریبا هیچ یک از شرکت‌های فعال در صنعت ویدئو گیم نیز نمی‌توانستند از پسش بر بیایند.

سونی و نینتندو اگر بخواهند با مایکروسافت رقابت کنند، با گزینه‌های بزرگی طرف نیستند زیرا سرمایه‌های این دو شرکت به اندازه مایکروسافت نیست. اکتیویژن بلیزارد و بتزدا که جزو بزرگ‌ترین ناشران بازی در جهان بودند، حالا توسط مایکروسافت خریداری شده‌اند. با این حال هیچ چیز بعید نیست و ممکن است سونی برای قدرتمندتر کردن گنجینه بازی‌هایش، سراغ شرکت‌های کوچک‌تری برود.

اکتیویژن بلیزارد دارای زیرمجموعه‌های بسیاری است

با خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، نه تنها اکتیویژن و بلیزارد جزو زیرمجموعه‌های مایکروسافت شدند؛ بلکه زیرمجموعه‌های پرتعداد این دو شرکت نیز حالا زیر چتر ردموندی‌ها هستند. زیرمجموعه‌های اکتیویژن شامل Beenox، Demonware، Digital Legends، High Moon Studios، Infinity Ward، Radical Entertainment Raven Software، Sledgehammer Games، Solid State، Toys for Bob و Treyarch هستند که حالا، برای مایکروسافت کار خواهند کرد.

کال آف دیوتی

این شرکت‌ها با این که به اندازه اکتیویژن شناخته نیستند اما روی پروژه‌های بزرگی مانند کرش بندیکوت و کال آو دیوتی کار کرده اند. این استودیوها می‌توانند در کنار همکاری با اکتیویژن، با دیگر استودیوهای مایکروسافت برای تولید بازی‌های انحصاری همکاری کنند.

سرویس گیم پس مایکروسافت حالا از همیشه غنی‌تر است

شاید مایکروسافت در زمینه بازی‌های انحصاری نتواند در حال حاضر با سونی رقابت کند اما سرویس گیم پس، به تنهایی می‌تواند خیل عظیمی از گیمرها را جذب کند. این سرویس در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون مشترک دارد. همین حالا هم با وجود تعداد زیادی بازی، خرید اشتراک این سرویس بسیار به صرفه به نظر می‌رسد. اما ورود بازی‌های اکتیویژن بلیزارد، می‌تواند ارزش خرید اشتراک این سرویس را بالاتر از همیشه ببرد.

گیم پس

نه تنها بازی‌های جدید سری Call of Duty در سرویس گیم پس قابل دسترسی خواهند بود بلکه عناوین قدیمی‌تر این سری هم راهی سرویس Game Pass خواهند شد. بازی‌های پرطرفدار بلیزارد نیز مانند Hearthstone، اورواچ، استارکرفت، وارکرفت و دیابلو نیز به گیم پس می‌آیند. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که مایکروسافت، در تلاش است تا بازی وارکرفت را به Xbox game Pass بیاورد. با وجود بازی‌های شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، بتسدا، id Software، Tango GameWorks، Zenimax، اکتیویژن، بلیزارد و ده‌ها شرکت‌ دیگر، به نظر می‌رسد حداقل در سال‌های آینده، هیچ سرویسی نتواند به Game Pass مایکروسافت برسد.

احتمالا بلیزارد دچار تغییراتی شود

بر هیچ کس پوشیده نیست که بلیزارد از دوران اوجش فاصله گرفته است. در دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی، این شرکت بر بازار بازی‌های ویدئویی رایانه‌های شخصی سلطنت می‌کرد اما حالا، دیگر خبری از آن ابهت سابق نیست. بازی‌های بزرگ، کامل و خاطره‌انگیزی مانند وارکرفت ۳، WoW، استارکرفت ۲، دیابلو ۲ و … جزو بهترین‌های این شرکت در گذشته‌های نه چندان دور بودند.

بلیزارد

در سال‌های پیش، بلیزاردی که می‌شناختیم و عاشقش بودیم تغییر کرد. این روزها، این شرکت تنها به ریمستر عناوین قدیمی بسنده می‌کند و تا حدی، یک شرکت موفق در دنیای ویدئو گیم شناخته می‌شود اما نسل جدید، به سختی می‌تواند روزهای خوب این شرکت را به یاد آورد. بلیزارد در میان جنجال‌های عجیبی قرار گرفته است. این شرکت بازیکنان Hearthstone را به دلیل حمایت از مردم هنگ کنگ بن کرد و پرو لیگ Heroes of the Storm را تنها چند هفته مانده به کریسمس، کنسل کرده و تمام کسانی که در این پروژه دخیل بودند را ناامید کرد.

بلیزارد حالا تنها به موفقیت بازی‌هایی مانند hearthstone و اورواچ دل بسته است. با این که انتقادات به فیل اسپنسر زیاد است اما شاید او بتواند ناجی بلیزارد و اوضاع عجیبش شود. البته بلیزارد، با مشکل بزرگ‌تری دست و پنجه نرم می‌کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کارمندان بلیزارد از فضای کاری این شرکت راضی نیستند

سال ۲۰۲۱ برای اکتیویژن بلیزارد بسیار عجیب بود. سازمان اشتغال و مسکن منصفانه ایالت کالیفرنیا شکایتی به اتهام “آزار و اذیت جنسی مداوم” در شرکت تنظیم کرد. این شرکت بازخورد مناسبی به این پرونده حقوقی نداشت. حتی پای مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد، بابی کاتیک نیز در میان بود و ظاهرا او نیز، در آزار و اذیت جنسی کارمندان این شرکت نقش داشته است.

تعدادی از مسئولان این ناشر بازی‌های ویدئویی مانند آلن براک، از این شرکت جدا شدند اما مدیرعامل این شرکت با وجود اتهامات وارده، به کار خود ادامه داد. با این که تا پایان پروسه انتقال اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت او در سمت خود باقی خواهد ماند اما سرنوشت او پس از تکمیل این خرید بزرگ، نامشخص است. وب سایت وال استریت جورنال مدعی شده پس از پایان خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، بابی کاتیک نیز کارش را در این شرکت پایان خواهد داد.

اعتراض کارمندان بلیزارد

فیل اسپنسر اعلام کرده بود به عنوان مدیر بخش گیمینگ مایکروسافت، مسئولیت مدیرعاملی اکتیویژن بلیزارد را بر عهده خواهد گرفت. باید دید این تغییرات، آیا کارمندان عصبانی این شرکت را آرام خواهد کرد یا خیر. در هر حال، فیل اسپنسر در ایکس باکس عملکرد قابل دفاعی داشته و احتمالا بتواند بلیزارد را نیز دچار تحولاتی مثبت کند.

تغییرات پس از خرید اکتیویژن بلیزارد به مرور اتفاق خواهند افتاد

ردموندی‌ها علاقه‌ای به تغییرات سریع ندارد و اعلام کرده اند اکتیویژن بلیزارد تا سال ۲۰۲۳، مستقلانه عمل خواهد کرد. شاید مهم‌ترین نگرانی این ‌روزهای گیمرهای پلی استیشن، موضوع انحصاری شدن بازی‌های اکتیویژن بلیزارد باشد. اگر شما هم در این باره نگرانی‌هایی دارید، این مطلب گجت نیوز به بیشتر سوال های شما پاسخ خواهد داد:

بازی‌ های اکتیویژن بلیزارد انحصاری ایکس باکس خواهند شد؟

منبع :slash gearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.