تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر : 593205

چرا ایلان ماسک و بیش از ۱٬۳۰۰ متخصص دیگر خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی در جهان شدند؟

چرا ایلان ماسک و بیش از ۱٬۳۰۰ متخصص دیگر خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی در جهان شدند؟

چرا ایلان ماسک و بیش از ۱٬۳۰۰ متخصص دیگر خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی در جهان شدند؟ روز گذشته، ایلان ماسک در کنار دیگر رهبران فناوری جهان از جمله استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل و گری مارکوس در نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف توسعه فناوری هوش مصنوعی شدند. ماسک که خود یکی از بنیان‌گذاران OpenAI

چرا ایلان ماسک و بیش از ۱٬۳۰۰ متخصص دیگر خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی در جهان شدند؟

روز گذشته، ایلان ماسک در کنار دیگر رهبران فناوری جهان از جمله استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل و گری مارکوس در نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف توسعه فناوری هوش مصنوعی شدند. ماسک که خود یکی از بنیان‌گذاران OpenAI است، به‌تازگی بارها از این سازمان انتقاد کرده و گفته است این سازمان از هدف اصلی خود دور شده است.

به گزارش بیت‌کوینست، ایلان ماسک به گروهی برجسته از رهبران دوراندیش حوزه هوش مصنوعی پیوسته است تا جهان را نسبت به خطری هولناک آگاه کند. آن‌ها با ابراز نگرانی، خواستار توقف فوری توسعه هوش مصنوعی هستند که با سرعتی سرسام‌آور به پیش می‌رود.

دلیل درخواست آن‌ها چیست؟ خطراتی که هوش مصنوعی می‌تواند برای جامعه و بشریت ایجاد می‌کند، بسیار جدی‌تر از آن است که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت.

اما آیا این نگرانی‌ها موجه بوده یا هدف تنها ایجاد یک ترس دیگر است؟ آیا می‌توان تعادلی بین نوآوری و امنیت ایجاد کرد یا اینکه با رها‌کردن هوش مصنوعی بدون نظارت و مقررات مناسب با دم شیر بازی می‌کنیم؟

نامه سرگشاده ماسک و دیگران درباره تهدیدات هوش مصنوعی

گروهی از چهره‌های برجسته صنعت فناوری، از جمله ایلان ماسک و استیو وزنیاک با همکاری جمعی مدیران و محققان هوش مصنوعی نگرانی‌ خود را نسبت به این مسئله ابراز کردند که پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی که می‌تواند از درک و مدیریت انسان فراتر رود.

فیوچر آو لایف انیستیتو (The Future of Life Institute)، یک اندیشکده برجسته که بر روی کاهش خطرات فاجعه‌بار جهانی پیش روی بشریت کار می‌کند، در آخرین نامه خود بسیاری را حیرت‌زده کرد. نامه سرگشاده‌ای که خواستار تعلیق فوری توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از GPT-4، حداقل برای ۶ ماه آینده است.

این اندیشکده در نامه خود نسبت به خطر مسابقه لگام گسیخته در میان شرکت‌های هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم‌های قدرتمندتر هشدار داد که خطرات گسترده‌ای برای جامعه و بشریت ایجاد می کند. آن‌ها خاطرنشان کردند که اگر اقدامی سریع برای مهار رشد بی‌رویه هوش مصنوعی انجام ندهیم، به سمت آینده‌ای حرکت می‌کنیم به همان اندازه‌ای که غیرقابل‌پیش‌بینی است، غیرقابل‌مهار نیز خواهد بود.

آیا توسط تکنولوژی نابود خواهیم شد؟

حتی خالق ترمیناتور، فیلم مهم سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۲) که ظهور وحشتناک هوش مصنوعی و تلاش آن برای از بین بردن بشریت را به تصویر می‌کشید، اکنون هشدار می‌دهد که ما بیش از آن چیزی که فکر می‌کنیم به آستانه نابودی توسط تکنولوژی نزدیک شده‌ایم.

جیمز کامرون، کارگردان سرشناس برنده جایزه اسکار به تازگی در گفت‌وگو با پادکست اسمارت‌لِس (SmartLess) با اشاره به تهدیدات احتمالی ماشین‌هایی که می‌توانند بر علیه ما شوند، اعتراف کرد که بسیار نگران سوءاستفاده احتمالی از فناوری هوش مصنوعی است.

با این حال، او خاطرنشان کرد که نمی‌ترسد؛ زیرا تاکنون از هیچ فناوری به‌عنوان سلاح استفاده نشده و این امر درباره هوش مصنوعی نیز صادق است.

همه متخصصان با ماسک همراه نشدند

در حالی که نامه سرگشاده ماسک و دیگران برای توقف توسعه هوش مصنوعی موردتوجه متخصصان بسیاری قرار گرفته است، اما همه متقاعد نشده‌اند که ما در آستانه یک ایجاد آخرالزمان توسط هوش مصنوعی قرار داریم.

بن گورتزل (Ben Goertzel)، مدیرعامل سینگیولاریتی‌نت (SingularityNET) با این تصور مخالف است که ما در آستانه ایجاد ربات‌های مبتنی هوش مصنوعی عمومی هستیم. او در یک گفت‌وگوی توییتری با گری مارکوس (Gary Marcus)، محقق هوش مصنوعی، اشاره کرد که مدل‌های زبان عظیم (LLM) نمی‌توانند ناگهان به ماشین‌های فوق‌هوشمندی تبدیل شوند که موجودیت ما را تهدید می‌کند.

آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای ارزهای دیجیتال است؟

هوش مصنوعی به‌خودی‌خود تهدیدی برای ارزهای دیجیتال نیست، اما می‌تواند به دو شکل مثبت و منفی مورد استفاده قرار گیرد. از یک سو، هوش مصنوعی می‌تواند از طریق شناسایی و جلوگیری از فعالیت‌های کلاهبرداری، به افزایش امنیت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال کمک کند. همچنین می‌تواند برای بهبود استراتژی‌های معاملاتی، پیش‌بینی روند بازار و بهینه‌سازی تصمیمات سرمایه‌گذاری استفاده شود.

در سوی مقابل، می‌توان هوش مصنوعی را به‌طور بالقوه‌ای برای دستکاری بازارها و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌ها در اکوسیستم ارزهای دیجیتال به‌ کار برد. علاوه بر این‌ها، این خطر وجود دارد که سیستم‌های هوش مصنوعی دچار نقص شده یا هک شوند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات امنیت و سرقت ارزهای دیجیتال شود.

به طور کلی، در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند هم فرصت‌ها و هم خطراتی را برای صنعت ارزهای دیجیتال فراهم کند، مهم است که اطمینان حاصل شود که از آن به‌طور اخلاقی و مسئولانه استفاده خواهد شد.

همان طور که هوش مصنوعی به شکل‌‌دادن به دنیای ما ادامه می‌دهد، مهم است که به یاد داشته باشیم که این فناوری می‌توند شمشیری دو لبه باشد. در حالی که این خطرات بدون شک واقعی هستند، مزایای استفاده از هوش مصنوعی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.