تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کد خبر : 4089

چاووش: آقا و خانم هنرمند! از خون شهدای هواپیما "علیه مردم" استفاده می‌کنید

چاووش: آقا و خانم هنرمند! از خون شهدای هواپیما "علیه مردم" استفاده می‌کنید

چاووش: آقا و خانم هنرمند! از خون شهدای هواپیما “علیه مردم” استفاده می‌کنید وحید چاووش، مستندساز کشورمان می‌گوید عده‌ای از هنرمندان نظام را در اتفاق اخیر متهم می‌کنند اما خودشان در حال استفاده ابزاری از خون کشته‌شدگانند. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماجرای انصراف تعدادی از هنرمندان از جشنواره فجر یکی از حاشیه‌های خبرساز روزهای اخیر بوده است؛ این مسئله به دیگر بخش‌های هنری از جمله تئاتر، موسیقی و البته سینمای مستند نیز رسید و یکی از مستندهایی که در جشنواره سی و هشتم پذیرفته شده بود انصراف داد.
نکته عجیبی که در این بین توجه را جلب می‌کند انصراف تعدادی از هنرمندان است که بدون داشتن هیچ اثری در جشنواره امسال خبر عدم حضور خود را از طریق شبکه‌های مجازی اعلام کردند که البته موضوع این گزارش نیست.
اما در این بین واکنش‌های زیادی نیز به این اتفاقات نشان داده شد و بسیاری از هنرمندان و مستندسازان این اقدام را نه تنها همدردی با خانواده‌های داغدار ندانستند بلکه نوعی همراهی با دشمنانی دانستند که علنی شمشیرشان را برای مردم از رو بسته‌اند؛ برای مثال محمدعلی فارسی مستندس..

چاووش: آقا و خانم هنرمند! از خون شهدای هواپیما "علیه مردم" استفاده می‌کنید

وحید چاووش، مستندساز کشورمان می‌گوید عده‌ای از هنرمندان نظام را در اتفاق اخیر متهم می‌کنند اما خودشان در حال استفاده ابزاری از خون کشته‌شدگانند.

چاووش: آقا و خانم هنرمند! از خون شهدای هواپیما "علیه مردم" استفاده می‌کنید – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماجرای انصراف تعدادی از هنرمندان از جشنواره فجر یکی از حاشیه‌های خبرساز روزهای اخیر بوده است؛ این مسئله به دیگر بخش‌های هنری از جمله تئاتر، موسیقی و البته سینمای مستند نیز رسید و یکی از مستندهایی که در جشنواره سی و هشتم پذیرفته شده بود انصراف داد.

نکته عجیبی که در این بین توجه را جلب می‌کند انصراف تعدادی از هنرمندان است که بدون داشتن هیچ اثری در جشنواره امسال خبر عدم حضور خود را از طریق شبکه‌های مجازی اعلام کردند که البته موضوع این گزارش نیست.

اما در این بین واکنش‌های زیادی نیز به این اتفاقات نشان داده شد و بسیاری از هنرمندان و مستندسازان این اقدام را نه تنها همدردی با خانواده‌های داغدار ندانستند بلکه نوعی همراهی با دشمنانی دانستند که علنی شمشیرشان را برای مردم از رو بسته‌اند؛ برای مثال محمدعلی فارسی مستندساز باسابقه کشورمان که در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت نیز با مستند «صد سال تنهایی» حضور داشت و موفق به دریافت جایزه شد رفتارهای تعدادی از هنرمندان را «لبیک به توئیت‌های تهدیدآمیز ترامپ» دانست و اشاره کرد که این رفتارها نه تنها مایه تسلی خانواده‌های داغدار نیست بلکه میدان را برای کسانی باز می‌کند که دلشان برای ایرانی جماعت نسوخته است.

البته نباید فراموش کنیم که این روزها همه ایران داغدار عزیزان درگذشته در سانحه هواپیمایی هستند و چهره شهرمان با تصاویری مزین شده است که اشاره به همین واقعه دارد اما گره‌زدن این اتفاق با اظهارنظرهای سلیقه‌ای، دعوت به آشوب و اعلام برای ‌عدم حضور در بزرگترین رویداد سینمایی کشور به هیچ وجه پیام تسلیتی به این خانواده‌ها به شمار نمی‌رود.

وحید چاووش مستندساز باسابقه کشورمان که در جشنواره سینماحقیقت سال گذشته با مستند «خاطرات خبرنگار جنگ» خوش درخشید و موفق به کسب جایزه بهترین مستند در بخش شهید آوینی شد، در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر گفت: رفتار تعدای از مستندسازان برایم بسیار جالب است؛ انگار جهتگیری آنان کاملاً برعکس مردم است؛ این مسئله فقط برای اکنون هم نیست و در خیلی از مناسبات قبلی نیز رخ داده است. انگار تیپ روشنفکری هست که فکر می‌کند باید برخلاف مردم رفتار کند و مدام غر بزند تا به عنوان فیلمساز شناخته شوند؛ متأسفانه چشمانشان را نسبت به جمعیت عظیم مردم که در تشییع سردار سلیمانی آمدند، بسته‌اند؛ البته من هم نسبت به خیلی از اتفاقات از جمله تأخیر در اعلام خبر هواپیما یا گرانی بنزین معترضم اما قرار نیست هر چیزی را به هم ربط بدهیم؛ آیا قرار است که به بهانه این موضوعات کل نظام و تلاش ۴۰ ساله را زیر سؤال ببریم؟

وی ادامه داد: خاطرم هست در زمان گرانی بنزین و اغتشاشات بعد از آن تعدادی از مستندسازان نامه مطولی نوشتند و در آن گفتند که ای وای مردم را کشتید و … اما حالا که یک سردار کشورمان شهید شده و ترامپ به او حمله کرده است، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؛ این همه آمریکا ما را تهدید می‌کند اما همه‌شان ساکت شده‌اند؛ با این حال خودشان را روشنفکر و مردمی می‌دانند؛ آیا آنان در راستای مردم حرف می‌زنند؟ من مردمی را می‌بینم که جمعیت زیادی دارند و در تشییع پیکر سردار سلیمانی شرکت کردند اما در مقابل عده‌ای هم هستند که معترضند؛ آن جمعیت تشییع‌کننده کجا و این تعداد اخیر کجا؟ چرا در زمان گرانی بنزین نامه می‌نوشتند اما حالا پس از شهادت سردار سلیمانی ساکت شده‌اند؟ مردم جهتی می‌روند و اینان جهتی دیگر، اما من ترجیح می‌دهم که همراه با مردم باشم؛ اسم این مردم، عوام است؟ ایرادی ندارد؛ من ترجیح می‌دهم با این مردم راه بروم و حاضر نیستم با قشر فرهیختهِ هنرمند که ادای هنرمندی را درمی‌آورد راه بروم.

این کارگردان و مستندساز با اشاره به هنرمندانی که در شبکه‌های مجازی از جشنواره فجر انصراف می‌دهند، گفت: صحبت من این است که وقتی ترامپ کشورمان را به توبره می‌کشید و بزرگترین سردار نظامی کشورمان را شهید کرد چرا عده‌ای ساکت بودند و از جایی انصراف نمی‌دادند؟ چرا الان یاد کشور و مردم افتادند؟ آنان فقط می‌خواهند به مردم و نظام پنجه بکشند و فکر می‌کنند که با این روش می‌توانند وارد قلب مردم شوند، اما برعکس است؛ اگر مردمِ آنان کسانی است که قبله‌شان آمریکا است و دوست دارند به سال ۵۷ برگردند و سلطنت داشته باشند، من جزء این مردم نیستم و جزء کسانی‌ام که اربعین به پیاده‌روی می‌روند و در تشییع جنازه سردار سلیمانی آن‌چنان باشکوه حضور پیدا می‌کنند؛ شما با رفتار خود مملکت را به کجا می‌برید؟ چه کسی قرار است بیاید؟ می‌خواهید این نظام را تضعیف کنید و رضا پهلوی را برگردانید؟ یعنی می‌خواهید به ۴۰ سال پیش برگردید؟ آن وقت شما روشنفکرید و ما مرتجع؟ متأسفانه آقایان نوک دماغ‌شان را می‌بینند و نامه می‌دهند حال فرقی ندارد که اسمش رخشان‌ بنی‌اعتماد باشد یا کس دیگر؛ من افتخار می‌کنم که از این افراد جدا باشم.

چاووش تأکید کرد: به نظرم عزای واقعی همین افرادند که با مردم سروکار نداشته و آنان را نمی‌شناسند؛ اقدامی که این افراد می‌کنند ضد امنیت ملی ما است؛ این که بیاییم و از خون اشخاص استفاده کنیم تا اهداف سیاسی‌مان را جلو ببریم پست‌ترین کار ممکن است؛ آنان نظام را متهم می‌کنند در حالی که خودشان از خون کشته‌شدگان آن هواپیما سوء استفاده می‌کنند تا به منویات فردی و سیاسی خود برسند؛ بروید و ببینید که چند خانواده‌ با این کارشان موافقند؟ کلیت مردم را هم نگاه کنید؛ آقا یا خانم هنرمند، شما از خون این افراد سوء استفاده می‌کنید، استفاده ابزاری را شما دارید می‌برید؛ فرماندهان نظامی ما آمدند و عذرخواهی کردند پس حالا مطالبه اصلی باید این باشد که دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود؛ من فکر می‌کنم که سرمنشأ بسیاری از این حرکت‌ها شخصی است که از فتنه‌گران و محکومان سال ۱۳۸۸ است؛ او چند روز پیش با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده و خط و ربط‌هایی داده بود؛ او از خون مردم سوء استفاده می‌کند تا به قدرت‌طلبی‌اش برسد؛ متأسفانه تعدادی از هنرمندان نیز ابزار دست کسانی شده‌اند که فساد اقتصادی و سیاسی‌شان در این چند سال محرز شده است.

او در پایان گفت: اجازه بدهید سؤالی بپرسم؛ چرا خانم بنی‌اعتماد زمانی که آقای ترامپ اعلام می‌کند که ۵۲ نقطه ایران از جمله مناطق فرهنگی را مورد هدف موشک‌هایش قرار می‌دهد، احساس خطر نمی‌کند، بیانیه نمی‌دهد و اعلام تجمع نمی‌کند؟ به نظرم آن کسانی که شعارشان «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» است اولین کسانی‌اند که اگر مرزهای ایران مورد هجوم و تجاوز دشمن قرار گیرد وسایلشان را جمع می‌کنند و به غرب پناه می‌برند؛ اتفاقاً کسانی امثال سردار سلیمانی‌ها از این آب و خاک دفاع می‌کنند.

کارگردان برگزیده «جشنواره عمار»: ماجرای پنهانی نابودی تالاب «استیل» را روایت کردیم/ تهدیدات علیه تیم مستندسازمحمدعلی فارسی: باور ندارم این رفتارها به خاطر «حب علی» باشد/ چرا به توئیت ترامپ لبیک می‌دهید؟

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.