تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
کد خبر : 39724

پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» به کجا رسید؟

پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» به کجا رسید؟

پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» به کجا رسید؟ حدود پنج ماه پیش بود که معصومه ابتکار از مکاتبه با وزیر کشور و درخواست درج نام «مادر» در کارت ملی خبر داد. درخواستی که معاونت امور زنان و خانواده رئیس ج..

پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» به کجا رسید؟

پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» به کجا رسید؟

حدود پنج ماه پیش بود که معصومه ابتکار از مکاتبه با وزیر کشور و درخواست درج نام «مادر» در کارت ملی خبر داد. درخواستی که معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری آن را در راستای توجه دادن به لزوم تغییر رویکردها و نه هزینه تراشی می‌دانست؛ به گفته سخنگوی دولت با اصلاح آیین نامه اجرایی مربوطه از ۱۴۰۱ به بعد قابلیت اجرا شدن دارد.

به گزارش ایسنا، در حالی که پس از اعلام این درخواست در توییتر معصومه ابتکار، کاربران فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی داشتند و همین امر منجر شد تا معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اعلام کند که این طرح هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت و تنها پس از ابلاغ در کارت ملی کودکانی که به دنیا می‌آیند و کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی می‌کنند اعمال خواهد شد.

در این راستا مرضیه محبی فعال حقوق زنان با بیان اینکه درج نام مادر در کارت ملی می تواند تکانی به فرهنگ مرد سالار بدهد و بر حضور زنان تاکید کند، معتقد است: حداقل ممکن است آن دسته از مسئولان مدارس که حتی در امور مربوط به نقل و انتقال دانش آموزان هم مادر را به رسمیت نمی‌شناسند یا مراکز درمانی و بهداشتی و … از این موضوع متاثر شوند. در عین اینکه تعارض روح مقررات مربوط به حضانت و خروج از کشور فرزندان و اداره امور مالی و … آن‌ها با درج نام مادر در شناسنامه همچنان بر جای هست و آثار خود را دارد، اما می‌توان امیدوار بود که این اقدام در آینده شیوه نگرش و فرهنگ حاکم بر خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که مینا جعفری دیگر فعال حقوق زنان معتقد است که درج نام مادر در کارت ملی راهکاری برای به رسمیت شناختن زنان در سایر حوزه‌ها است اما عملا این پیشنهاد کارکرد حقوقی نخواهد داشت چراکه زنان خواسته‌های مهم تری نظیر حق حضانت فرزند، حق طلاق، حق خروج از کشور و… دارند و تمامی فعالان حوزه زنان و وکلا در این راستا فعالیت می کنند.

در این راستا چندی پیش به همسر شهید رضایی نژاد _خانم پیرانی_ هنگام مراجعه به کانتر فرودگاه در پرواز بازگشت از مشهد به تهران (همراه با دخترشان) گفته می‌شود باید نسبت و حضانت شما با دخترتان مشخص شود که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: اگر نام مادر در کارت ملی درج شود این مشکلات به وجود نمی‌آید، جایگاه مادر باید در عمل والا و مورد احترام باشد، نه در حرف و شعار.

در همین راستا پیش تر ابتکار از موافقت وزیر کشور با درج نام مادر در کارت ملی و بررسی این پیشنهاد در وزارت کشور خبر داده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز چندی پیش در خصوص افزودن نام مادر روی کارت ملی گفته بود: در خصوص افزودن نام مادر روی کارت ملی، با توجه به موانع زمانی و مالی که در حال حاضر وجود دارد، باید بگویم که یک نظر کارشناسی توسط همکاران ما در وزارت کشور تمهید شده و در حال بررسی است، مبنی بر اینکه پس از اصلاح آیین‌نامه آیین‌نامه اجرایی مربوطه درخصوص اطلاعات چاپی روی کارت، برای متقاضیات کارت ملی از ۱۴۰۱ به بعد بتوانیم این امر را شامل حال مادر هم بکنیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به مباحث ذکر شده و عدم امکان اجرایی شدن درج نام مادر در کارت ملی تا پایان دولت دوازدهم، باید دید اصلاح آیین نامه اجرایی مربوطه تا چه زمانی به طول می‌انجامد و آیا مورد توجه دولت بعدی قرار می‌گیرد یا خیر.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.