پکسوس (Paxos) و پکس گلد (PAX Gold)؛ شبکه‌ای با استیبل کوینی از جنس طلا از زمان‌های قدیم تاکنون، طلا فلزی محبوب و ذخیره ارزش به‌شمار می‌رود؛ اما در‌عین‌حال، مشکلات متعددی در نحوه معامله و تقسیم‌پذیری و جابه‌جایی دارد. اگرچه طلا در صنعت جواهرسازی بازیگری بی‌رقیب است، جابه‌جایی یا ذخیره هر مقدار از آن آسان نیست

پکسوس (Paxos) و پکس گلد (PAX Gold)؛ شبکه‌ای با استیبل کوینی از جنس طلا

از زمان‌های قدیم تاکنون، طلا فلزی محبوب و ذخیره ارزش به‌شمار می‌رود؛ اما در‌عین‌حال، مشکلات متعددی در نحوه معامله و تقسیم‌پذیری و جابه‌جایی دارد. اگرچه طلا در صنعت جواهرسازی بازیگری بی‌رقیب است، جابه‌جایی یا ذخیره هر مقدار از آن آسان نیست و تقسیم آن به واحدهای کوچک‌تر نیز دشوار است.

با توسعه فناوری بلاک چین، برخی افراد آینده‌نگر به این نتیجه رسیدند که تبدیل طلا به دارایی دیجیتال می‌تواند ایده‌ای جذاب باشد. پکسوس یکی از شرکت‌هایی است که ارزش طلا را با استفاده از فناوری بلاک چین، به کالایی دیجیتال تبدیل کرده است.

در این مطلب، ابتدا اکوسیستم این زنجیره و توکن بومی آن را بررسی می‌کنیم و سپس مزایا و معایب و تفاوت‌های آن را با بیت کوین و صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس (ETFs) را برمی‌شماریم. پس با ما همراه باشید تا با این نوآوری خلاقانه بیشتر آشنا شوید.

پکسوس (Paxos) چیست؟

پکسوس اکوسیستم بلاک چینی قانون‌گذاری‌‌شده‌ای است که محصولات مالی گوناگونی را در ارتباط با ارزهای دیجیتال به شرکت‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. هدف این پروژه ایجاد سیستم مالی جدیدی با رویکرد بهبود سرعت و هزینه‌های موجود در سیستم مالی سنتی است. در‌حقیقت، این سیستم به‌دنبال آن است که هزینه‌های موجود در سیستم پرداخت جهانی را تا‌حدممکن کاهش دهد و در‌عین‌حال با افزایش سرعت فرایندها، ناکارآمدی‌های موجود در سیستم جهانی را بر‌طرف کند و سیستم مالی کارآمد و بدون دردسری را برای کاربران فراهم آورد.

پکسوس ایده‌ای بزرگ را دنبال می‌کند. بنیان‌گذاران این پلتفرم آینده‌ای را می‌بینند که تقریباً همه دارایی‌ها، از‌جمله سهام و اوراق قرضه و طلا از فناوری بلاک چین نیرو می‌گیرند. والتر هسرت (Walter Hessert)، رئیس استراتژی پکسوس، درباره این موضوع می‌گوید:

امروزه، ارزش همه دارایی‌های جهان به حدود ۷۰۰تریلیون دلار می‌رسد. این دارایی‌ها شامل طلا، سهام، املاک و هنر هستند. تمام دارایی‌های یادشده در طول زمان در شبکه‌های بلاک چینی قرار خواهند گرفت و ما در حال ایجاد زیرساختی هستیم تا بتوانیم این پلتفرم را [برای حضور این کالاها] ارتقا دهیم.

بدین‌ترتیب، پکسوس خدمات گستره‌ای از صرافی ارز دیجیتال ایت‌بیت (ItBit) و کارگزاری ارز دیجیتال پکسوس (Paxos Crypto Brokerage) تا معاملات و ایجاد استیبل‌ کوین به‌عنوان خدمات (StableCoin as a Service) را به کاربرانش ارائه می‌کند. نام پکسوس احتمالاً برای فعالان حوزه علوم کامپیوتر آشناست؛ چراکه نام یکی از الگوریتم‌های اصلی سیستم‌های توزیع‌شده نیز به‌شمار می‌رود.

در مبحث علوم کامپیوتر، پکسوس نام پروتکلی است که در سال ۱۹۸۹، لزلی لمپورت (Leslie Lamport)، دانشمند علوم کامپیوتر، آن را با هدف حل مشکل اجماع در شبکه‌های توزیع‌شده طراحی کرد. الگوریتم پکسوس مکانیزمی را فراهم می‌کند که سیستم‌های توزیع‌شده با کمک آن درصورت وقوع مشکل در شبکه یا خرابی سرور، می‌توانند به روشی پیش‌بینی‌شدنی به کار خود ادامه دهند.

الگوریتم پکسوس در سیستم‌های توزیع‌شده و زمانی‌ استفاده می‌شود که نودهای جداگانه‌ به هماهنگی و اجماع نیاز دارند. به‌طورکلی، می‌توان گفت پکسوس پروتکلی برای حل مسئله اجماع در شبکه‌ای از پردازنده‌هایی است که هرکدام از آن‌ها مستعد از‌کار‌افتادن یا به‌اصطلاح نامطمئن هستند.

پکسوس و چهارچوب‌های قانونی

اداره یا دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) مسئول تنظیم قوانین و مقررات برای پکسوس است. این مجموعه شفافیت و اعتماد در خدمات ارائه‌شده به سرمایه‌گذاران و شرکا و سیستم‌های مالی سنتی را تضمین می‌کند. ناگفته نماند پکسوس با شرکت حسابرسی ویتام (Withum) نیز مشارکت می‌کند. این شرکت دارایی‌هایی را حفظ می‌کند که برای پشتوانه استیبل کوین مبتنی‌بر دلار خود ذخیره کرده است. ذخایر یادشده در بانک‌های مختلف ایالات متحده نگه‌داری می‌شوند.

در‌عین‌حال، پکسوس تابع الزامات ضدپول‌شویی (AML) اداره NYDFS نیز هست. شایان ذکر است این مؤسسه به‌عنوان یکی از سخت‌گیرترین سازمان‌های نظارتی شناخته می‌شود. تیم پکسوس بر این باور است که همکاری با این سازمان، بیشترین سطح امنیت و شفافیت را درزمینه محافظت از سرمایه مشتریان ارائه می‌دهد.

با محبوبیت فراوانی که ارزهای بومی این شرکت در میان کاربران به‌دست آورده، پکسوس توانسته است بیش از ۵۰۰میلیون دلار سرمایه از بسیاری از سرمایه‌گذاران مطرح تأمین کند. در میان این سرمایه‌گذاران، نام‌های بزرگی مانند میتریل کپیتال (Mithril Capital) و دکلریشن پارتنرز (Declaration Partners) و پی‌پال ونچرز (PayPal Ventures) دیده می‌شود. افزون‌بر‌این، می‌توان به غول‌های پرداخت مانند رولوت (Revolut) و استون‌ایکس (StoneX) و پی‌پال به‌عنوان مشتریان سرشناس شرکت پکسوس اشاره کرد.

تاریخچه پکسوس

در سال ۲۰۱۲، چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) و ریچ تئو (Rich Teo) پلتفرم پکسوس را تأسیس کردند. هدف آن‌ها راه‌اندازی استارت‌آپی حرفه‌ای به‌منظور ایجاد زیرساخت برای تبادل دارایی‌های دیجیتال بود. چارلز کاسکاریلا مؤسس و مدیر اجرایی هر دو شرکت پکسوس استاندارد و پکس گلد است. کاسکاریلا تجربه‌ فراوانی در مدیریت سرمایه دارد و همین امر باعث شد تا فرصت‌های مهمی را کشف کند که ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

کاسکاریلا پس از اخذ مدرک علوم اقتصاد از دانشگاه نوتردام، شرکت سدار هیل کپیتال پارتنرز (Cedar Hill Capital Partners) را در سال ۲۰۰۵ تأسیس کرد. این آغاز کار او در امور مالی و مدیریت سرمایه بود. از سال ۲۰۰۵، کاسکاریلا در چندین پروژه سرمایه‌گذاری خطرپذیر سنتی و مبتنی‌بر بلاک چین شرکت کرده است.

پکسوس؛ اکوسیستمی با دو استیبل کوین

پکسوس پروژه‌ای چنددارایی محسوب می‌شود که میزبان طیف گسترده‌ای از خدمات است. درادامه، نگاهی کلی به تاریخچه و اجزای اکوسیستم این شبکه ازجمله توکن محبوب پکس گلد و پکس دلار و صرافی ایت‌بیت خواهیم انداخت.

یکی از اجزای مهم اکوسیستم پکسوس توکن پکس گلد (PAXG) است؛ استیبل کوینی که ارزشی معادل یک اونس طلا دارد. طلای پشتوانه این توکن به‌صورت ایمن در خرانه برینکس (Brinks) نگه‌داری می‌شود که تحت نظارت شرکت پکسوس تراست است. بدین‌ترتیب، هر‌کسی که توکن پکس گلد را در‌اختیار داشته باشد، مالکیت حقیقی طلا را دارد و این طلا همانی است که برای پشتوانه توکن استفاده شده. علاوه‌براین، پکسوس ابزاری به‌منظور جست‌وجو در بلاک چین اتریوم برای یافتن طلای هر کاربر ارائه می‌دهد. پس از وارد‌کردن آدرس کیف پول اتریوم، ابزار جست‌وجو اطلاعات مربوط به شماره‌سریال طلا را بازیابی می‌کند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین (Stablecoin) یا ارز دیجیتال باثبات چیست؟

همچنین، مشتریان می‌توانند از این طریق مالکیت کسری از شمش‌های طلا را داشته باشند. درواقع، توکنیزه‌کردن طلا در بلاک چین مزیت‌های فراوانی درمقایسه‌با مالکیت فیزیکی طلا دارد. این امکان نه‌تنها نیاز به انبارهای امن را از بین می‌برد؛ بلکه معاملات طلا را بسیار سریع و ساده می‌کند و ریسک تسویه را به‌حداقل می‌رساند. نکته دیگر اینکه کاربران می‌توانند توکن‌های پکس گلد را در پلتفرم پکسوس با ارز فیات و طلای تخصیص‌نیافته (کاغذی) و طلای تخصیصی مبادله کنند.

یکی دیگر از عناصر مهم اکوسیستم پکسوس، استیبل کوین پکس دلار (USDP) است. پکس دلار با نام استیبل‌ کوین استاندارد پکسوس (PAX) در سال ۲۰۱۸ و پس از مشکلات مطرح‌شده درباره تتر (Tether) پا به‌ عرصه گذاشت. مدتی بعد، نام این دارایی دیجیتال به استیبل‌ کوین پکس دلار تغییر کرد.

پکس دلار یکی از استیبل‌کوین‌های شناخته‌شده‌ در صنعت ارزهای دیجیتال است. تمام ذخایر نقدی استیبل کوین پکس دلار و معادل‌های نقدی آن به‌صورت ایمن ذخیره می‌شود و هر توکن با یک دلار آمریکا قابل‌معاوضه است. همچنین، پکسوس توانایی معاوضه و مبادله هر پکس دلار را با یک دلار آمریکا در هر زمان تضمین می‌کند.

پکسوس صرافی رمزارزی ایت‌بیت (itBit) را میزبانی می‌کند. صرافی دارایی‌های دیجیتال ایت‌بیت نیز با سخت‌ترین مقررات اداره خدمات مالی نیویورک (NYDFS) مطابقت دارد. ایت‌بیت از فهرستی از عمیق‌ترین استخرهای نقدینگی تبدیل فیات به ارز دیجیتال بهره می‌برد. این فهرست شامل استخرهای دلار به پکس گلد و دلار به اتر و دلار به بیت کوین است. ناگفته نماند ایت‌بیت به شبکه‌ای جهانی از مشتریان در بیش از ۱۰۰ کشور خدمات‌رسانی می‌کند.

در ایت‌بیت به‌عنوان صرافی متمرکز (CEX)، نیازی نیست که کاربران شخصاً مسئولیت ذخیره‌سازی دارایی را برعهده بگیرند؛ بلکه دارایی‌های دیجیتالی به‌طور‌آفلاین و در کیف‌پول‌های سخت‌افزاری محافظت‌شده فیزیکی ذخیره می‌شوند. ایت‌بیت تجربه کاربری (UX) ایدئالی برای تازه‌واردان به این صنعت محسوب می‌شود.

آنچه باید درباره پکس گلد بدانید

همان‌طورکه اشاره کردیم، پکس گلد ارز دیجیتالی با پشتوانه طلاست که سپتامبر‌۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. درادامه، قصد داریم جزئیات بیشتری درباره این توکن مبتنی‌بر استاندارد ERC20 اتریوم بیان کنیم.

نقدینگی و ریسک‌های اعتباری

مدیریت دارایی به‌واسطه شرکتی مشخص در‌مقایسه‌با سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، قطعاً با افزایش تمرکز همراه است. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد پکس گلد مزایای بیشتری درمقایسه‌با خرید صندوق‌های قابل‌معامله مبتنی‌بر طلا (ETF) یا قراردادهای آتی ارائه می‌دهد.

دلیل این مزایا را می‌توان در مدل و پشتیبانی از توکن‌های این شبکه جست‌وجو کرد. توکن‌هایی با پشتوانه طلا مانند پکس گلد، نقدپذیری بسیاری دارند و به کاربران اجازه می‌دهند آن‌ها را در بیشتر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال معامله کنند.

در‌عین‌حال، برخلاف قراردادهای آتی یا ETFهای مبتنی‌بر کالا، پکس گلد را می‌توان برای ذخیره‌سازی ایمن‌تر، به‌راحتی به کیف‌پول‌های خارجی منتقل کرد. در‌مقابل، سرمایه‌گذاران ETFها باید به بورس اوراق بهادار یا کارگزار و شرکت مدیریت‌کننده صندوق اعتماد و دارایی‌های خود را از‌طریق آن‌ها نگه‌د‌اری کنند.

مقررات و پشتوانه فیزیکی طلا

همان‌طورکه گفتیم، پکس گلد به‌جای استفاده از الگوریتم‌ها برای ایجاد پشتوانه، با شمش‌های فیزیکی طلا پشتیبانی می‌شود که شماره‌سریال‌های مشخصی دارند. هر توکن پکس گلد معادل یک اونس تروا (Troy Ounce) از یک شمش طلای استاندارد لندن گود دلیوری (London Good Delivery) است.

یکی از مزایای مهم پکس گلد این است که به کاربران امکان می‌دهد به‌سرعت توکن‌های خود را به طلای فیزیکی تبدیل کنند؛ بنابراین، دارندگان این توکن‌ها حقوق مالکیت طلا را دارند و می‌توانند در هرزمان از آن استفاده کنند.

ماهیت قانون‌گذاری‌شده پکسوس و دارایی‌های آن امنیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. نکته جالب‌ درباره طلاهای پشتوانه پکس گلد این است که دارایی‌های این مشتریان جدا از دارایی‌های تجاری در بانک‌ها نگه‌داری می‌شوند. این یعنی پکسوس نمی‌تواند از دارایی مشتریان برای ایجاد سود اضافی از‌طریق معامله یا سرمایه‌گذاری این دارایی‌ها در بانک‌ها یا مراکز مالی دیگر استفاده کند.

علاوه‌بر‌این به‌گفته پکسوس، ذخایر فلزات گران‌بهای استفاده‌شده برای پشتیبانی از پکس گلد، حتی در‌صورت ورشکستگی نیز به دارایی شرکت تبدیل نمی‌شوند؛ در‌نتیجه در‌صورت انحلال این شرکت، دارندگان توکن می‌توانند شمش‌های فیزیکی طلایی را مطالبه کنند که مالک آن هستند.

مالکیت کسری و هزینه‌ها

مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، پکس گلد نیز تقسیم‌پذیر است؛ یعنی می‌توان آن را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم کرد. درحال‌حاضر، کوچک‌ترین واحد آن ۰.۰۱ پکس گلد است که با قیمت فعلی ۱,۷۰۹ دلار، حدود ۱۷ دلار ارزش دارد. این مالکیت کسری به سرمایه‌گذاران با بودجه کمتر اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرید کل شمش طلا یا دارایی‌های مشابه، در طلا سرمایه‌گذاری کنند.

ازآن‌جا‌که پکس گلد در بلاک چین اتریوم قرار دارد، دارندگان آن به بازار دائماً فعالی دسترسی دارند که می‌توانند دارایی را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و نیز در آخر‌هفته‌ها (درست مانند سایر ارزهای دیجیتال) معامله کنند. استقرار پکس گلد در اتریوم بدین‌معناست که نقل‌و‌انتقالات پکس گلد مشمول هزینه گس اتریوم می‌شود. علاوه‌بر این هزینه، پکسوس برای تمام تراکنش‌ها کارمزد ۰.۰۲درصدی به‌همراه کارمزد ضرب و سوزاندن توکن را نیز دریافت می‌کند.

نکته مهم اینکه برخلاف اکثر ارائه‌دهندگان خدمات، پکس گلد هزینه‌ای را برای نگه‌داری از شمش‌های طلا از مشتریان دریافت نمی‌کند. با‌‌توجه‌‌به مزایایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد، پکس گلد از زمان راه‌اندازی تاکنون، توجه کاربران زیادی را جلب و با حجم بازار حدود ۵۷۰‌میلیون‌دلاری، جایگاه برتر را در میان تمام توکن‌های دارای پشتوانه طلا ازآنِ خود کرده است.

تفاوت پکس گلد با بیت کوین و ETFهای طلا

در قسمت قبل، به تفاوت میان ETF‌های طلا با پکس گلد اشاره کوتاهی کردیم؛ اما حالا این تفاوت را از زاویه دیگری بررسی می‌کنیم. همان‌طور‌که احتمالاً شنیده‌اید، اغلب لقب «طلای دیجیتال» به بیت کوین (BTC) نسبت داده می‌شود. این در حالی است که پکس گلد در‌حقیقت نوعی ارز دیجیتال با پشتوانه طلاست؛ بنابراین، تفاوت دقیق بین این دو ارز دیجیتال با القاب مشابه چیست؟

برچسب «طلای دیجیتال» بیت کوین ارتباطی با پیوندهای فیزیکی با طلا ندارد؛ بلکه به‌دلیل شباهت‌های اقتصادی بین این دو دارایی است که به آن صفت طلا داده می‌شود. هم بیت کوین و هم طلا ابزار ذخیره ارزش و کاهش‌دهنده تورم با عرضه محدود هستند. پکس گلد توکنی دیجیتالی است که در‌واقع با طلا پشتیبانی می‌شود و مالکیت مستقیم طلای فیزیکی را دراختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به‌بیان ساده، رابطه بیت کوین با طلا، تنها یک قیاس؛ اما رابطه پکس گلد با طلا حاکی از رابطه‌ای مستقیم است.

ETFهای طلا یا صندوق‌های قابل‌معامله طلا در بورس یکی از روش‌های محبوب‌ سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طلا به‌شمار می‌رود و روزانه بیش از ۱۱۲میلیارد دلار معاملات مرتبط با ETFها انجام می‌شود. ETFهای طلا راهی ساده و مطمئن برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به مشارکت در معاملات طلا هستند. هر‌کسی که حساب کارگزاری داشته باشد، می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی یک ETF طلا بخرد.

با‌این‌حال، توجه به این نکته مهم است که ETFهای طلا مالکیت واقعی طلا را دراختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهند. درمقابل، پکس گلد همان قیمت و سادگی ETFهای طلا را ارائه می‌دهد؛ در‌حالی‌که مالکیت واقعی طلای فیزیکی را نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

مزایا و معایب پکس گلد

درادامه، به مزایا و معایب پکس گلد اشاره می‌کنیم.

معایب پکس گلد

رقبای قدرتمند: در‌حال‌حاضر، چندین پروژه دیگر با پشتوانه طلا رقیب پکس گلد هستند. تترگلد (XAUT) بازیگر پیشرو در صنعت طلای توکنیزه‌شده و یکی از رقبای قدرتمند پکس گلد به‌شمار می‌رود. تتر نه‌تنها محصول مشابهی ارائه می‌دهد؛ بلکه رسمیت و پشتیبانی نام تجاری آن، یعنی تتر را نیز به‌همراه دارد. اگر پکس گلد قصد داشته باشد از تترگلد و دیگران پیشی بگیرد، باید مزیت رقابتی واضحی ایجاد کند. در وضعیت کنونی‌، مشخص نیست که آیا این تیم برنامه‌ ویژه‌ای دارد که چنین تمایزی را ارائه دهد یا خیر.

فقدان نقشه‌راه تفصیلی: تیم رهبری پکسوس به‌روزرسانی یا نقشه‌راه دقیقی برای آینده پکس گلد ارائه نداده و هیچ ابتکار یا تغییر عمده و جدیدی برای پروژه اعلام نکرده که این کمبود قطعاً نگران‌کننده است. نوآوری دنیای ارزهای دیجیتال به‌طورمستمر در حال تغییرات بسیار مهم است. اگر پکس گلد قصد داشته باشد در این صنعت موفق شود، باید در نوآوری و ارائه ارزش جدید برای سرمایه‌گذاران بهتر عمل کند.

مزایای پکس گلد

مقررات: صنعت ارزهای دیجیتال تحت‌نظارت مداوم قرار دارد و با درخواست‌های مکرر برای افزایش مقررات مواجه شده است. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که قانون‌گذاری مشخصی ندارند‌، اداره امور مالی نیویورک پکس گلد را کاملاً قانون‌گذاری و تأیید کرده است. بنابراین، پکس گلد برای موفقیت در آینده احتمالاً با مانع بزرگ دولتی روبه‌رو نخواهد شد.

مسائل جهانی: مسائل کلان اقتصادی و مسائل ژئوپلیتیک، مانند کووید یا تورم یا جنگ اغلب به افزایش تقاضا برای طلا منجر می‌شود. در زمان‌های پر‌فراز‌و‌نشیب، سرمایه‌گذاران تمایل دارند از بازارهای پرنوسان‌تر دور شوند و به دارایی‌هایی پایدارتر دیگری به‌عنوان «پناهگاه امن» تکیه کنند. شواهد این امر را می‌توان در موفقیت قیمت پکس گلد درمقایسه‌با سایر دارایی‌ها در سال پرتلاطم ۲۰۲۲ مشاهده کرد.

کیفیت پروژه: پکس گلد ماهیتی قوی دارد که به مسائل واقعی در بازار طلا می‌پردازد. اگر پکس گلد بتواند به ارائه ارزش ازطریق ارائه ویژگی‌های مفید طلای به‌همراه کیفیت و امنیت درخورتوجه ادامه دهد، احتمالاً بتواند در آینده به درجات موفقیت برسد.

این عوامل درکنار‌هم نشان می‌دهند که پکس گلد ویژگی‌های مناسبی برای موفقیتی بالقوه دارد. با‌این‌حال، نبود نقشه‌راه توسعه‌یافته سرمایه‌گذاران را درباره تمایل بیشتر به این پروژه دچار تردید کرده است.

خرید ارز پکس گلد (PAXG)

برای خرید پکس گلد نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال در ایران، دو روش کلی وجود دارد:

۱. خرید مستقیم پکس گلد از وب‌سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی؛

۲. خرید ارز دیجیتال دیگر از صرافی‌های ایرانی و تبدیل آن به پکس گلد در صرافی‌های خارجی: در این روش، ابتدا باید ارز دیجیتالی مثل بیت کوین یا تتر را از وب‌سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی بخرید و سپس آن را در صرافی‌های خارجی به پکس گلد تبدیل کنید.

خرید از صرافی‌های ایرانی

اگر قصد دارید پکس گلد را مستقیماً از وب‌سایت‌های ایرانی بخرید، با جست‌وجو در گوگل می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و پس از ثبت‌نام و احراز هویت، با کارت بانکی خود مستقیماً این کار را انجام دهید. اگر عبارت‌هایی مانند «خرید پکس گلد» را در گوگل جست‌وجو کنید، تعدادی صرافی ارز دیجیتال ایرانی را می‌یابید که در آن‌ها امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال در ازای ریال وجود دارد.

بااین‌حال، حواستان را جمع کنید که هنگام پیداکردن صرافی‌های ایرانی در دام کلاه‌برداران نیفتید. معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل معتبر هستند و شاید تنها در قیمت و کیفیت خدمات کمی متفاوت عمل کنند. توصیه می‌کنیم حتماً قبل از ثبت‌نام در صرافی ارزهای دیجیتال، از اعتبار آن مطمئن شوید. علاوه‌براین، آدرس، شماره‌تلفن، بخش درباره ما صرافی، وبلاگ‌های مرتبط و سابقه فعالیت ازجمله نکات مهمی هستند که باید بررسی کنید.

خرید از صرافی‌های خارجی

برخی از سرمایه‌گذاران به‌‌دلایلی ازجمله نقدینگی و امکانات بیشتر، ترجیح می‌دهند از روش دوم استفاده کنند؛ یعنی با خرید بیت کوین یا دای (DAI) یا یواس‌دی‌سی (USDC) از وب‌سایت‌های داخلی، پکس گلد را از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی تهیه کنند.

باوجوداین، همیشه این نکته را به‌‌خاطر بسپارید که استفاده از صرافی‌های بین‌المللی برای کاربران ایرانی ریسک زیادی دارد؛ ازجمله مسدودشدن حساب و مشکلات متعدد در احراز هویت به‌دلیل وجود تحریم‌ها.

جمع‌بندی

ایجاد نوعی طلای دیجیتال ایده‌ای بسیار منطقی است. طلای دیجیتال مشکلات عدیده‌ای که با خرید و نگه‌داری و معاملات طلای فیزیکی وجود دارد، از مسیر کاربران حذف می‌کند. تیم پکسوس با راه‌اندازی پکسوس گلد، توانسته است طلای دیجیتال را برای آینده ایجاد کند؛ طلایی که قابل‌حمل‌‌تر و نقدتر و راحت‌تر از طلای فیزیکی خواهد بود.

بر‌اساس آمار، صنعت طلا بازاری ۷.۳‌تریلیون‌دلاری دارد؛ با‌این‌حال، تاکنون فقط ۷۵میلیون دلار طلا ازطریق پکسوس توکنیزه شده است؛ بنابراین، می‌توان گفت هنوز فضای زیادی برای رشد در این عرصه باقی مانده است. مانع اصلی در این مرحله پذیرش فناوری بلاک چین است.

هنگامی‌که استفاده از دارایی‌های مبتنی‌بر بلاک چین برای مردم راحت‌تر شود، استفاده از طلای دیجیتال به‌جای طلای فیزیکی نیز تغییر خواهد کرد و جهشی منطقی برای آن‌ها خواهد بود. با بررسی نحوه کارکرد و مزایا و معایب پکس گلد، می‌توان قابلیت رشد بالقوه این توکن را پیش‌بینی کرد.

دیدگاه شما درباره این موضوع چیست؟ آیا توکن‌های با پشتوانه دارایی‌های ارزشمندی مانند فلزات گران‌بها یا حتی نفت می‌توانند جایگزین مناسبی برای شکل فیزیکی آن‌ها باشند؟

پکسوس (Paxos) و پکس گلد (PAX Gold)؛ شبکه‌ای با استیبل کوینی از جنس طلا

در این باره بیشتر بخوانید

  • استیبل کوین (Stablecoin) یا ارز دیجیتال باثبات چیست؟
  • مایکل نووگراتز: بیت کوین مانند طلا، تنها طرح هرمی قانونی می‌شود
  • مقایسه بیت کوین و دارایی‌های سنتی/ طلای دیجیتال چگونه اوج خواهد گرفت؟
  • ثروتمند مشهور: بین طلا و بیت کوین فرقی نمی‌بینم
  • دارایی تورمی و دارایی ضدتورمی چیست؟

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل