تاریخ انتشار: جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰

وی ام ویر (VMware) چیست و چه کاربردی دارد؟ وی ام ویر ورک استیشن (VMware Workstation) یک نرم افزار مجازی سازی بوده و امکان اجرای چند ماشین مجازی روی یک سیستم را میسر می‌کند. در این مطلب به آموزش نصب و استفاده از آن می‌پردازیم.
VMware یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه رایانش ابری و مجازی سازی بوده و در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط EMC Corporation خریداری شد، اما از سال ۲۰۱۶ تا امروز زیر مجموعه‌ Dell Technologies محسوب می‌شود. محبوبیت وی ام ویر به خاطر راهکارهای خلاقانه و بسیار کاربردی است که در حوزه مجازی سازی ارائه می‌کند. به همین دلیل بسیاری نام ماشین مخصوص مجازی سازی آن را نیز وی ام ویر تصور می‌کنند، در حالی که VMware نام شرکت توسعه‌دهنده است.
تکنولوژی‌های مجازی سازی شرکت VMware بر پایه هایپروایزر ESX/ESXi در معماری x86 توسعه پیدا می‌کنند. به وسیله استفاده از راهکار مجازی سازی شرکت نام برده، یک هایپروایزر روی سرور فیزیکی شما شده و امکان اجرای چند ماشین مجازی به صورت همزمان فراهم خواهد شد. هر یک از این ماشین‌های مجازی می‌تواند شامل یک سیستم عامل جداگانه با..

وی ام ویر (VMware) چیست و چه کاربردی دارد؟

وی ام ویر ورک استیشن (VMware Workstation) یک نرم افزار مجازی سازی بوده و امکان اجرای چند ماشین مجازی روی یک سیستم را میسر می‌کند. در این مطلب به آموزش نصب و استفاده از آن می‌پردازیم.

VMware یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه رایانش ابری و مجازی سازی بوده و در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط EMC Corporation خریداری شد، اما از سال ۲۰۱۶ تا امروز زیر مجموعه‌ Dell Technologies محسوب می‌شود. محبوبیت وی ام ویر به خاطر راهکارهای خلاقانه و بسیار کاربردی است که در حوزه مجازی سازی ارائه می‌کند. به همین دلیل بسیاری نام ماشین مخصوص مجازی سازی آن را نیز وی ام ویر تصور می‌کنند، در حالی که VMware نام شرکت توسعه‌دهنده است.

تکنولوژی‌های مجازی سازی شرکت VMware بر پایه هایپروایزر ESX/ESXi در معماری x86 توسعه پیدا می‌کنند. به وسیله استفاده از راهکار مجازی سازی شرکت نام برده، یک هایپروایزر روی سرور فیزیکی شما شده و امکان اجرای چند ماشین مجازی به صورت همزمان فراهم خواهد شد. هر یک از این ماشین‌های مجازی می‌تواند شامل یک سیستم عامل جداگانه باشد. به این ترتیب، از یک سرور یا در کل سیستم کامپیوتری مشخص که پیشتر تنها قادر به اجرای یک سیستم عامل بود، حداکثر بهره‌وری را خواهید داشت.

همه‌ ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) سوار شده روی یک سرور فیزیکی منابع را به اشتراک می‌گذارند. به عنوان نمونه باید به رم و شبکه محلی اشاره کرد. پیش از پرداختن به کاربرد و عملکرد وی ام ویر ورک استیشن بد نیست ابتدا منظور از هایپروایزر را درک کنیم.

هایپروایزر چیست؟

به بیانی ساده، هایپروایزر را باید قلب وی ام ویر ورک استیشن دانست. نام دیگر آن مانیتور ماشین مجازی بوده و یک فرآیند مسئول ایجاد و اجرای ماشین‌های مجازی به شمار می‌رود. در واقع یک هایپروایزر به سیستم کامپیوتری اجازه می‌دهد چندین ماشین مجازی را اجرا کرده و منابع پردازشی خود را به صورت اشتراکی در اختیار آن‌ها قرار بدهد. به عنوان نمونه باید به پردازنده و حافظه رم اشاره کرد.

مانیتور کردن ماشین‌های مجازی کار دشواری است. هر کدام یک سیستم عامل جداگانه را اجرا کرده و نرم افزارهای متعددی روی آن نصب است. هر یک از این سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای نصب شده روی آن‌ها پردازش‌های متعددی را اجرا می‌کنند، در نتیجه به رم و پردازنده نیاز دارند. وظیفه مانیتور کردن و مدیریت ماشین‌های مجازی روی دوش Hypervisor قرار دارد.

مزیت سوار کردن هایپروایزر و در پی آن اجرای چند ماشین مجازی، بهره‌وری حداکثری از توان پردازشی یک سیستم کامپیوتری است. تا پیش از ظهور فناوری مجازی سازی، استفاده از حداکثر ظرفیت یک سرور فیزیکی قدرتمند کار دشواری بود، اما اکنون و به وسیله پیاده کردن چندین ماشین مجازی روی آن‌ها می‌توان از همه ظرفیت یک سرور بهره برد.

دو نوع Hypervisor وجود دارد. نوع اول آن به صورت مستقیم روی سخت افزار اجرا شده و نصب آن نیازی به پکیج ندارد. این نوع هایپروایزر سیستم عامل‌های مهمان را به صورت مستقیم مدیریت می‌کند. بهترین مثال برای یک نرم افزار مجازی سازی که از نوع اول Hypervisor استفاده می‌کند، مایکروسافت هایپر وی است. این ابزار به صورت پیش‌فرض روی ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ نصب بوده و به طور مستقیم را با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کند.

همچنین بخوانید:

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی ؛ بهترین نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی

نوع دوم Hypervisor شبیه به یک نرم افزار عادی روی سیستم عامل اصلی کامپیوتر نصب و اجرا شده و هر ماشین مجازی به عنوان یک پردازش اصلی متعلق به کامپیوتر میزبان شناخته خواهد شد. نرم افزار وی ام ویر ورک استیشن که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم از این نوع هایپروایزر استفاده می‌کند. نرم افزار مجازی سازی در اینجا، یک رابط بین ماشین‌های مجازی و سخت افزار به شمار رفته و به همین دلیل در انجام برخی دستورات کمی تاخیر بروز می‌کند.

کاربرد وی ام ویر ورک استیشن برای کاربران عادی

سناریوهای متعددی می‌توان برای نیاز به استفاده از وی ام ویر ورک استیشن تعریف کرد. یک کاربر لینوکس یا ویندوز، در صورت تمایل به برنامه‌نویسی به زبان آی او اس برای تولید اپلیکیشن‌های مخصوص آیفون و آیپد، باید چند ده میلیون تومان صرف خرید یک مک بوک خریداری کند، چرا که برنامه‌نویسی iOS تنها روی سیستم‌های کامپیوتری قدرت گرفته از سیستم عامل‌های macOS امکان‌پذیر است.

در این شرایط، یک کاربر حرفه‌ای، نرم افزار وی ام ویر ورک استیشن را روی لپ تاپ یا دسکتاپ خود نصب کرده و روی آن، یک ماشین مجازی حاوی یکی از سیستم عامل مک او اس سوار می‌کند. اکنون می‌توان به راحتی روی سیستم عامل مک شبیه‌سازی شده ابزارهای مخصوص برنامه‌نویسی iOS را دانلود و نصب کرد. در مطلب آموزش نصب مک او اس روی ویندوز ۱۰ به کمک ماشین مجازی به طور مفصل در این رابطه صحبت کردیم.

به شکلی مشابه، اگر به یک نرم افزار لینوکسی نیاز پیدا کنید، به لطف استفاده از نرم افزارهای مجازی سازی دیگر نیازی به جایگزین کردن لینوکس با ویندوز در کامپیوتر یا دسکتاپ خود وجود نداشته و مجبور به خرید یک سیستم کامپیوتری دیگر نخواهید بود. به عنوان نمونه باید به یک دانشجوی رشته کامپیوتر اشاره کرد که برای درس آزمایشگاه سیستم عامل یا کامپیوتر، باید به سیستم عامل لینوکس اوبونتو یا هر نسخه دیگری از آن دسترسی داشته باشد.

همچنین بخوانید:

مقایسه اوبونتو و دبیان ؛ بهترین توزیع لینوکس برای لپ تاپ، دسکتاپ و سرور

دانشجویان رشته شبکه‌های کامپیوتری، برای تمرین درس‌های خود باید به چند سیستم کامپیوتری متصل به یکدیگر دسترسی داشته باشند، اما آیا همه آن‌ها مجبور به خرید چند دسکتاپ یا لپ تاپ هستند؟ به وسیله وی ام ویر ورک استیشن و بعد از سوار کردن چند ماشین مجازی، هر یک تبدیل به سیستمی مجزا از دیگری خواهد شد، به طوری که می‌توانند به یکدیگر متصل شده و یک شبکه کامپیوتری ایجاد کنند.

پیش از پرداختن به آموزش نصب و استفاده از وی ام ویر ورک استیشن، در نظر داشته باشید مجازی سازی به توان پردازشی بالایی نیاز دارد. پردازنده کامپیوتر لپ تاپ یا دسکتاپ شما باید از Virtualization پشتیبانی کرده و حافظه رم زیادی داشته باشد. هر ماشین مجازی، یک سیستم عامل مجزا است و به منابع پردازشی زیادی نیاز دارد.

آموزش نصب و استفاده از وی ام ویر ورک استیشن

ابتدا باید از پشتیبانی سیستم کامپیوتری خود از نرم افزار VMware Workstation اطمینان پیدا کنید. پردازنده حتما باید ۶۴ بیتی باشد. برای نصب خود برنامه به ۲ گیگابایت فضا نیاز دارید. بعد از آن به ازای هر سیستم عاملی که می‌خواهید به صورت مجازی نصب و اجرا کنید، به چندین گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت. به عنوان نمونه برای نصب یک ویندوز ۷ و لینوکس اوبونتو به ترتیب به ۱۶ گیگابایت و ۲ گیگابایت فضای خالی روی هارد دیسک نیاز دارید.

از هر روشی که می‌دانید، یکی از نسخه‌های جدید وی ام ویر ورک استیشن را دانلود و شبیه به یک برنامه ویندوزی عادی نصب کنید. پیشنهاد ما دریافت بسته نصبی از وب سایت توسعه‌دهنده است. بعد از مراجعه به صفحه دانلود محصولات شرکت در وب سایت vmware.com، به دنبال VMware Workstation Pro بگردید. این برنامه را دانلود و نصب کنید. استفاده از نرم افزار در این حالت، به خاطر دانلود نسخه اورجینال، نیازمند پرداخت هزینه و خرید لایسنس است. گجت نیوز نصب نرم افزارهای کرک شده را توصیه نمی‌کند، به همین دلیل دریافت فایل نصبی VMware Workstation را بر عهده خودتان قرار دادیم!

نصب یک سیستم عامل جدید در این برنامه مجازی سازی تقریبا شبیه به نصب عادی آن است. به این منظور به یک سی دی حاوی فایل نصبی سیستم عامل مورد نظر یا فایل ISO آن نیاز دارید. در صورت تلاش برای نصب یک سیستم عامل ویندوز، از قبل فکری به حال لایسنس آن کنید. وی ام ویر ورک استیشن از تعداد زیادی سیستم عامل لینوکس و همه ویندوزها پشتیبانی می‌کند.

بعد از نصب برنامه وارد آن شده و روی گزینه File کلیک کنید. در ادامه روی گزینه New Virtual Machine و سپس Typical کلیک کنید. برنامه، مدیای نصب را درخواست خواهد کرد. در صورت که سی دی نصب یک سیستم عامل یا فایل ISO آن را ایمپورت کرده باشید، برنامه خیلی سریع و به صورت خودکار آن را تشخیص خواهد داد.

در صورت استفاده از دی وی دی یا سی دی حاوی فایل نصبی روی قسمت مربوط به آن کلیک کرده و درایو نوری خود را معرفی کند. در غیر این صورت، باید یک فایل ISO به خورد برنامه بدهید. روش سوم، ایجاد یک ماشین مجازی خالی و موکول کردن نصب سیستم عامل به زمانی دیگر است. در هر صورت باید به یکی از روش‌های گفته شده (DVD یا ISO) بعدا سیستم عامل را به ماشین مجازی معرفی کنید.

اطلاعات مربوط به سیستم عامل را در مرحله بعد وارد کنید. ویندوزها و دیگر سیستم عامل‌های پولی نیازمند لایسنس هستند. در این مرحله امکان وارد کردن نام و پسورد حساب کاربری خود داخل سیستم عامل در حال ایجاد، وجود دارد.

در مرحله بعد نام ماشین مجازی را مشخص کنید. از طریق این نام، نوع سیستم عامل نصب شده روی آن را تشخیص داده و ماشین‌های مجازی را از یکدیگر مجزا می‌کنید.

فضای حافظه‌ای مورد نیاز را به این ماشین مجازی اختصاصی بدهید. این عدد مشخص می‌کند چه مقدار از فضای موجود در هارد دیسک فیزیکی و واقعی در اختیار این ماشین مجازی قرار بگیرد. حجم اولیه سیستم عامل و فضای مورد نیاز برای اجرای یک سری اپلیکیشن روی آن را در نظر بگیرید.

با کلیک روی قسمت Customize Hardware سایر قسمت‌های ماشین مجازی را پیکربندی کرده و وضعیت دسترسی آن به منابع سخت افزاری را مشخص کنید. به عنوان نمونه تعداد هسته‌های پردازنده و میزان حافظه رم در اختیارش را تعیین کنید.

ماشین مجازی را در وی ام ویر ورک استیشن اجرا کنید. به این منظور کافی است روی گزینه مشخص شده در عکس زیر کلیک کنید. با کلیک روی گزینه پایین آن قادر به تغییر پیکربندی سیستم عامل خواهد بود.

تا اتمام نصب برنامه منتظر بمانید. زمان نصب به نوع سیستم عامل بستگی دارد. در صورتی که در مراحل قبلی لایسنس ویندوز را وارد نکرده باشید، حین نصب از شما درخواست خواهد شد.

بعد از اتمام کار و پیش از اجرای ماشین مجازی، روی گزینه VM از منوی اصلی کلیک کرده و سپس گزینه Install VMware Tools را برگزینید. این ابزارها برای اجرای صحیح ماشین‌های مجازی ضروری هستند.

برای اجرای یک سیستم عامل مجازی، روی منوی VM کلیک کرده و سپس ماشین مجازی مربوط به آن را برگزینید. بعد از اتمام کار، به منظور خاموش کردن وارد گزینه Power شده و یکی از گزینه‌های داخل آن را انتخاب کنید. با انتخاب Power Off ماشین مجازی به طور کامل خاموش خواهد شد، گویا از یک سیستم کامپیوتری عادی جریان برق را گرفته‌اید. با کلیک روی Shutdown Guest سیستم شات دان خواهد شد. برای خاموش کردن ماشین مجازی می‌توانید از داخل سیستم عامل سوار شده روی آن اقدام کنید. به عنوان نمونه در صورت ویندوزی بودن سیستم عامل به منوی استارت رفته و در آن جا روی Shutdown کلیک کنید.

به منظور جابه‌جا کردن فایل بین سیستم عامل اصلی و ماشین‌های مجازی کافی است از تکنیک درگ اند دراپ بهره ببرید. می‌توان به وسیله کلیک روی یک فایل، کشیدن و سپس رها کردنش آن را از سیستم عامل اصلی به یک ماشین مجازی یا بالعکس انتقال داد.

بعد از کشیدن و رها کردن عملیات به صورت کپی صورت گرفته و فایل کات نخواهد شد. فراموش نکنید برای بهره بردن از این ویژگی باید گزینه‌های مربوط به آن را روشن کنید. وارد تنظیمات ماشین مجازی شده و پشتیبانی از درگ اند دراپ و همچنین کپی / پیست را فعال کنید. گفتنی است برای ماشین‌های مجازی بعد از نصب یک فولدر اشتراکی با سیستم عامل اصلی ایجاد خواهد شد و می‌توان از این فولدر نیز برای جابه‌جا کردن فایل استفاده کرد.

در صورت نیاز به افزودن پرینتر به یک ماشین مجازی در وی ام ویر ورک استیشن، اگر درایورهای مربوط به آن پرینتر روی سیستم عامل اصلی نصب شده باشند، نیازی به نصبشان روی سیستم عامل مهمان نیست. بعد از انتخاب ماشین مجازی مورد نظر وارد منوی VM شده و سپس Settings را انتخاب کنید. وارد تب Hardware شده و گزینه Add را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پرینتر روی Finish کلیک کنید.

برای اتصال درایورها از طریق یو اس بی، همچون هارد اکسترنال و فلش مموری به ماشین مجازی باید نکته مهمی را مد نظر داشت؛ امکان استفاده از آن‌ها در سیستم عامل اصلی و یک مهمان به صورت همزمان وجود ندارد.

در صورتی که پنجره ماشین مجازی باز و سیستم عامل آن در حال اجرا باشد، یو اس بی درایو بعد از اتصال به پورت داخل آن تشخیص داده خواهد شد. در غیر این صورت باید از تب VM گزینه Removable Devices و سپس Connect را انتخاب کنید. با این حال درایو یو اس بی به صورت خودکار تشخیص داده شده و داخل ماشین مجازی مورد نظر اجرا خواهد شد.

بلافاصله بعد از نصب و همچنین بعد از هر مرتبه اعمال تغییری مهم در سیستم عامل مهمان، یک اسنپت شات از ماشین مجازی مربوط به آن تهیه کنید. هر اسنپ شات اطلاعات مربوط به وضعیت ماشین مجازی در زمانی مشخصی را در خود نگه داشته و می‌توان در صورت نیاز، همچون زمان خراب‌کاری داخل سیستم عامل مجازی و ایجاد تغییری ناخواسته در آن، وضعیت را به زمانی قبل برگرداند.

به منظور تهیه اسنپ شات در وی ام ویر ورک استیشن وارد منوی VM شده و بعد از ورود به گزینه Snapshot روی Take Snapshot کلیک کنید. برای کمک به یاد آوردن زمان گرفتن این اسنپ شات در آینده، نام و توضیحات مربوط به آن را با دقت وارد کنید. بعد از اتمام کار روی Ok کلیک کنید. برای بازگشت به این وضعیت در آینده، مجددا وارد منوی Snapshot شده و اسنپ شات مورد نظر برای بارگذاری را انتخاب کنید.

با استفاده از کیلدهای ترکیبی می‌توانید داخل ماشین‌های مجازی اعمالی را انجام بدهید. ترکیب Ctrl و Alt به همراه Enter ماشین مجازی کنونی و در حال اجرا را روی حالت تمام صفحه قرار داده و پنجره‌اش را کامل باز می‌کند. به وسیله فشرده سه دکمه Ctrl و همچنین Alt و Tab قادر به جابه‌جا شدن بین ماشین‌های مجازی مختلف در حال اجرا خواهید بود.

خروج از نسخه موبایل