تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۲

ویژگی‌های منطقه اقتصادی لامرد شیراز برای سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس محل تلاقی سه استان دارای منابع نفت، گاز و معادن غنی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در شش کیلومتری شمال شرق شهر لامرد و در وسعتی برابر با ۸۵۰۰ هکتار از زیر مجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تأمین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال‌زایی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و اجرای سیاست‌های توسعه‌ای منطقه‌ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز و معادن (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.
تلفیق مزیت‌های گوناگون و برقراری امنیت کامل در این نقطه از کشور باعث شده تا مسؤولان دولتی برای استقرار صنایع انرژی بر در شهر لامرد بر اساس تصویب هیأت دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی کنند.
این موقعیت خاص سبب شده تا امکان طراحی و اجرای صنایع مختلف و کلیدی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم شود که..

ویژگی‌های منطقه اقتصادی لامرد شیراز برای سرمایه گذاری

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس محل تلاقی سه استان دارای منابع نفت، گاز و معادن غنی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در شش کیلومتری شمال شرق شهر لامرد و در وسعتی برابر با ۸۵۰۰ هکتار از زیر مجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تأمین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال‌زایی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و اجرای سیاست‌های توسعه‌ای منطقه‌ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز و معادن (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.

تلفیق مزیت‌های گوناگون و برقراری امنیت کامل در این نقطه از کشور باعث شده تا مسؤولان دولتی برای استقرار صنایع انرژی بر در شهر لامرد بر اساس تصویب هیأت دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی کنند.

این موقعیت خاص سبب شده تا امکان طراحی و اجرای صنایع مختلف و کلیدی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم شود که نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعتی شدن جنوب استان فارس و خلق ارزش افزوده برای کشور ایفا می‌کند.

مصوبات و مجوزهای دریافت شده

– بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۸۹/۰۷/۰۴ مجلس شورای اسلامی، ایجاد منطقه‌ای ویژه اقتصادی لامرد به تصویب رسیده در مورخ ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ توسط هیأت دولت تایید و ابلاغ شده است.

– ابلاغیه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد از سوی هیأت دولت در تاریخ ۱۳۹۰/۰۲/۰۴

– مجوز سازمان محیط‌زیست جهت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لامرد

مجوز تخصصی گاز به منطقه ویژه اقتصادی لامرد از سوی وزارت نفت

– مجوز تخصصی آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد از سوی وزارت نیرو، شرکت آب منطقه‌ای استان فارس ـ آبفای شهری

تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز

برای انجام فعالیت‌های صنعتی در چنین حجم وسیع و گسترده نیاز است تا امکانات لازم برای عملیات اجرایی فراهم شود. به همین دلیل کلیه زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع با کوشش و همت مسؤولان مهیا شده است.

از نکات مهم بحث انتقال آب از خلیج فارس به دشت لامرد است که در پی استقرار این منطقه با رعایت الزامات محیط‌زیستی محقق شده و با پایان عملیات آن علاوه بر تأمین مصارف صنعتی امکان استفاده ساکنان نواحی پیرامونی منطقه ویژه اقتصادی لامرد از آب شرب نیز فراهم می‌شود.

همچنین متقاضیان سرمایه‌گذاری در این منطقه از تأمین آب، برق، گاز، خطوط اینترنت، فیبر نوری، فضای سبز پایدار در دوران ساخت و بهره‌برداری اطمینان کامل داشته و بدون کمترین دغدغه می‌توانند به فعالیت بپردازند. مکان‌یابی هوشمندانه این منطقه باعث شده است که شرایط برای سرمایه‌گذاری مطمئن و با کمتری ریسک اقتصادی فراروی فعالین صنعتی مهیا باشد.

بر مبنای واقعیات میدانی و همسو با سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران همزمان با تقویت زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات زیربنایی، تمهیدات لازم برای تدوین بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در ابعاد گوناگون و به فراخور مقتضیات زمانی اندیشیده شده است.

برخی مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد

مجاورت با فرودگاه بین‌المللی لامرد و نزدیکی با فرودگاه خلیج فارس عسلویه

همجواری با پارس جنوبی و پارس شمالی (عسلویه)

واقع شدن در مسیر کریدورهای مهم‌تر ترانزیتی زمینی و هوایی کشور

برنامه‌ریزی برای عبور خط ریلی راه‌آهن از مجاورت منطقه ویژه نزدیکی به کشورهای عربی جنوبی حوزه خلیج فارس

استقرار و فعالیت گمرک مستقل

تأمین آب، برق و گاز (ایستگاه تقلیل فشار گاز با ظرفیت انتقال ۸۰۰ هزار متر مکعب در ساعت) مورد نیاز در دوران ساخت و بهره‌برداری متقاضیان سرمایه‌گذاری اخذ مجوز محیط‌زیست

دسترسی به بندرهای تخصصی (عسلویه ـ پارسیان)

متمرکز شدن صنایع انرژی بر کشور در جهت صرفه‌جویی در مصرف و هزینه انرژی امکان صدور پروانه بهره‌برداری برای سرمایه‌گذاران

مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مزیت‌های گمرکی

فراهم بودن زیرساخت و بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری

مجاز بودن مبادلات بازرگانی با خارج کشور بدون تشریفات خاص

معافیت کامل کالاها و تجهیزات وارداتی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

معافیت از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده

احداث سوله ۳۰۰۰ مترمربعی گمرک و محدوده محصور شده ۵۰ هکتاری گمرک

استقرار باسکول ۱۲۰ تنی به صورت تمام وقت

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

کارخانه آلومینیوم (سالکو) به مساحت ۲۰۰ هکتار در سه فاز ـ تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در فاز اول

نیروگاه غدیر انرژی ـ نیروگاه سیکل ترکیبی به مساحت ۱۰۰ هکتار و با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق

شرکت پترو فرایند کرخه ـ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات

شرکت آرشین کوه ـ تولید آسفالت و محصولات بتنی

شرکت هیراد انرژی پاک آذرخش ـ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات

شرکت تابان شهر طرح ریزان جنوب ـ سمنت پلاست

پایین دست پتروشیمی ـ GTL فرآورده‌های گاز تبدیلی

EPCF شرکت فراسان (فرا آبرسان سرزمین) _ شیرین‌سازی و انتقال ۸.۵ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به منطقه به صورت نمایندگی بیمه ایران معین ـ ارائه خدمات بیمه‌ای به تمامی سرمایه‌گذاران با معافیت‌های خاص نسبت به سرزمین اصلی

شرکت هجرت آسمان چهارطاق ـ آژانس مسافرتی هوایی جهت تسهیل در امور سرمایه‌گذاران

شرکت آینده‌نگر خضرای لامرد (مجتمع خدماتی، رفاهی و رستورانی)

پایین دست پتروشیمی ـ GTX فرآورده‌های گاز تبدیلی

بازارچه ـ ۳۶ غرفه خدماتی ۱۲۰۰ متر

روی سخن با سرمایه‌گذاران

منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیرساخت‌های توسعه‌ای مناسبی برخوردار است و امکان پاسخگویی به درخواست متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در منطقه و راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حداکثر یک ماه) فراهم است. با تسهیل فرایند راه‌اندازی کسب و کار و صدور مجوزهای قانونی به الگوی مناسبی برای انجام فعالیت‌های مولد اقتصادی مبدل شده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در صنایع میان دستی و پایین دستی (به خصوص آلومینیوم) به دلیل دسترسی آسان به خوراک اصلی این واحدها از فرصت‌های بی‌نظیر در این منطقه است و این امر یک مزیت بزرگ برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شمرده می‌شود.

جانمایی نزدیک به ۵۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه برای استقرار طرح‌های سرمایه‌گذاری متناسب با صنایع در فاز اول، ظرفیت مناسبی برای تسریع در روند فعالیت‌ اقتصادی به ویژه صنایع انرژی بر فراهم آورده است.

دستان سرمایه‌گذاران محترمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که برای توسعه صنعتی کشور و اعتلای اقتصاد ملی قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند به گرمی می‌فشاریم و همچنین مراتب آمادگی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران محترم خارجی و مشارکت آنها اعلام می‌داریم.

معرفی بندر پارسیان

بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، به عنوان دروازه اصلی واردات مواد خام و صادرات محصولات تولیدی مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد عمل خواهد کرد و اولین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران خواهد بود که نیازهای تخلیه و بارگیری چهار صنعت عمده انرژی بر شاملپتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و سیمان واقع در پارسیان و لامرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پاسخگو است.

بر اساس مطالعات بازار و امکان‌سنجی، ظرفیت اسمی بندر پاسیان در افق طرح حدود ۴۰ میلیون تن کالا در سال خواهد بود و مشتمل بر ۱۹ پست اسکله برای کالاهای عمومی، فله خشک، فله مایع و کانتینری می‌باشد. ظرفیت شناورهای طراحی برای کالاهای کانتینری، ۶۰۰۰ کانیتنر، کالای عمومی ۷۰ هزار تن و فله خشک تا ۱۰۰ هزار تن با حداکثر عمق آبخور ۱۷ متر در طراحی‌ها لحاظ شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خروج از نسخه موبایل