تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر : 67095

واردات پوشاک به ایران و نکاتی که پیش از این کار باید بدانید

واردات پوشاک به ایران و نکاتی که پیش از این کار باید بدانید

فهرست۱ بازار پوشاک خارجی در ایران چگونه است؟۱.۱ نحوه‌ی واردات پوشاک به ایران۱.۲ واردات پوشاک به ایران۱.۳ مراحل واردات پوشاک به ایران۲ واردات پوشاک از ترکیه۲.۱ کدام شهرهای ترکیه برای خرید پوشاک مناسب‌تر هستند؟۲.۱.۱ این ترجیح چند دلیل عمده دارد:۲.۲ کالای خریداری شده در ترکیه را از طریق کدام مرز وارد کنیم؟۲.۳ تعرفه‌ی گمرکی واردات …

پوشاک و لباس، از آن دسته کالاهایی است که  همیشه  تقاضای زیادی در بازار دارد و به همین دلیل تولید یا واردات آن کاری بسیار پرسود محسوب می‌شود.در این مقاله از سایت Mahpar، تصمیم گرفتیم شما را با واردات لباس و نکاتی مهمی که باید در این خصوص بدانید آشنا کنیم. دانستن این نکات، به شما کمک می‌کنند احتمال بروز خطا و اشتباه را در طول مسیر کاهش دهید.بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید در زمینه‌ی واردات پوشاک به ایران فعالیت کنید این یادداشت را از دست ندهید.

بازار پوشاک خارجی در ایران چگونه است؟

لباس، که  کالاهای مصرفی محسوب می‌شود  و تقاضا برای آن در تمام فصول سال وجود دارد و خریداران مختلف با توجه به ذائقه، سلیقه و توانایی مالی خود می‌توانند اجناس متفاوتی را در فروشگاه‌ها بیابند.در این میان، پوشاک خارجی نیز در کنار پوشاک ایرانی از بازار مصرف خوبی برخوردار است و خریداران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

به گمان متخصصان، گردش مالی صنعت پوشاک در ایران چیزی حدود ۸ میلیارد دلار  در سال است که نزدیک به ۲ میلیارد دلار آن را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دهند.

این ارقام، نشان می‌دهد بازار پوشاک ایران بازاری بسیار سودآور است و علی‌رغم محدودیت‌های موجود برای واردات و تعرفه‌های گمرکی مختلف، که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، تقاضای مطلوبی برای این دسته از کالاها وجود دارد.

نحوه‌ی واردات پوشاک به ایران

واردات لباس به ایران، تفاوتی با واردات سایر کالاها ندارد. برای این کار، لازم است شخص واردکننده دارای کارت بازرگانی مرتبط با واردات پوشاک باشد. در صورتی که این کارت را ندارید، ضروری است برای اخذ آن اقدام کنید.

البته برای واردات پوشاک، داشتن کارت بازرگانی الزامی نیست. بلکه شما می‌توانید این کار را از طریق شرکت‌های بازرگانی معتبر و مطمئن انجام دهید. یک شرکت بازرگانی کارآمد، می‌تواند تمام مراحل کار را، از دریافت محصول در مبداء تا ترخیص کالا در گمرک مقصد، برای شما انجام دهد.

واردات پوشاک به ایران

واردات لباس به ایران، تفاوتی با واردات سایر کالاها ندارد و باید از طریق گمرک و مبادی رسمی انجام شود.

مراحل واردات پوشاک به ایران

واردات لباس و پوشاک به ایران، مراحل مختلفی دارد. اما به‌طور کلی انجام این کارها ضروری است

  • مرحله اول

انتخاب کالای موردنظر

  • مرحله دو

تماس با فروشنده جهت دریافت packing list و proforma

  • مرحله سه

نهایی کردن خرید و پرداخت بهای کالا

  • مرحله چهار

ارسال کالاهای خریداری شده به شرکت‌های حمل‌ونقل در کشور مبداء

  • مرحله پنج

حمل بار توسط شرکت‌های حمل‌ونقل

  • مرحله شش

انجام امور گمرکی و ثبت سفارش کالا

  • مرحله هفت

ترخیص کالا از گمرک مقصد

واردات پوشاک از ترکیه

ترکیه، یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است که بسیاری از واردکنندگان پوشاک ترجیح می‌دهند برای تأمین محصول موردنظر خود به این کشور مراجعه کنند. به همین دلیل در این بخش از مقاله، اطلاعاتی پیرامون واردات پوشاک از ترکیه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

جالب است بدانید که ترکیه یکی از کشورهای مشهور جهان در صنعت مد و لباس است و براساس آمار و ارقام، دو‌مین تأمین کننده‌ی بزرگ پوشاک در اروپا محسوب می‌شود.

چندسالی است که خرید پوشاک ترک در ایران نیز رواج پیدا کرده و تبدیل به کسب‌وکاری سودآور شده است. تا آن‌جا که علاوه بر تاجران رسمی، مردم عادی نیز گاه و بی‌گاه با سفرهای شخصی به ترکیه اقدام به واردات لباس از این کشور می‌کنند؛ کاری که با عنوان تجارت چمدانی شناخته می‌شود.

واردات پوشاک به ایران و نکاتی که پیش از این کار باید بدانید

کدام شهرهای ترکیه برای خرید پوشاک مناسب‌تر هستند؟

بین شهرهای مختلف ترکیه، دو شهر استانبول و وان شهرت بیشتری بین واردکنندگان پوشاک دارند. البته با توجه به نزدیکی شهر وان به ایران، اغلب واردکنندگان ترجیح می‌دهند کالای مورد نیاز خود را در همین شهر خریداری کنند.

این ترجیح چند دلیل عمده دارد:

نزدیکی شهر وان به ایران، که در نتیجه کرایه‌ی حمل‌ونقل کمتری به واردکننده‌ی کالا تحمیل می‌شود.
قیمت پایین‌تر لباس در شهر وان نسبت به استانبول
وجود نمایندگی برندهای مشهور گوناگون (همچون Zara و…) در این شهر
وجود بازارچه‌های محلی فروش لباس در شهر وان که قیمت پایین‌تری در مقایسه با پاساژها دارند.

کالای خریداری شده در ترکیه را از طریق کدام مرز وارد کنیم؟

برای واردات پوشاک خریداری شده از ترکیه، می‌توانید از طریق هرکدام از مرزهای قانونی که صلاح بدانید اقدام کنید. مرزهای مبادلاتی ایران و ترکیه عبارتند از:

  • الف) مرز رازی (کاپی کوی): مرز رازی در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی ارومیه قرار دارد. در سمت دیگر و در خاک ترکیه، مرز کاپی کوی قرار گرفته که در نزدیکی شهر وان است.
  • ب) مرز سرو (اسن دره): فاصله‌ی گمرک سرو از شهر ارومیه چیزی حدود یک ساعت و فاصله‌ی مرز اسن دره تا شهر وان نزدیک به سه ساعت است.
  • ج) مرز بازرگان (گوریولاغ): این مرز، یکی از مرزهای مجهز و بزرگ مبادلاتی بین ایران و ترکیه است.
  • د) مرز خوی: گمرک خوی، آخرین پایانه‌ی مرزی فعال بین ایران و ترکیه است که اغلب واردات کالا و مواد اولیه از طریق آن انجام می‌شود.

تعرفه‌ی گمرکی واردات پوشاک چقدر است؟

در حال حاضر، تعرفه‌ی گمرکی واردات پوشاک ۵۵ درصد و تعرفه‌ی گمرکی واردات پارچه ۳۲ درصد است. بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر تنها به دنبال کسب منفعت تجاری هستید، واردات پارچه دارای توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به واردات پوشاک آماده است.

آیا دولت برای واردات پوشاک ارز مبادله‌ای تخصیص می‌دهد؟

خیر! با توجه به این که ارز مبادله‌ای تنها به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد، متقاضیان واردات پوشاک باید از ارز آزاد برای این کار استفاده کنند.

واردات چه لباس‌هایی سود بیشتری به‌همراه دارد؟

به نظر می‌رسد علی‌رغم گستردگی بازار پوشاک، واردات لباس‌های مارک و برند بیش از سایر لباس‌ها سودآور است. پس از آن، واردات لباس‌های مجلسی و زنانه، البته در صورتی که از فروشندگان معتبر و مطمئن تهیه شوند، توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

سخن پایانی

در این یادداشت، تلاش کردیم شما را با مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از واردات لباس به ایران بدانید آشنا کنیم. امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد تا پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید و برای شروع کار آماده شوید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.