تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

بعد از یک روز طولانی کاری اتاق خواب محل امن و آرامش‌بخشی برای شما محسوب می‌شود. پس برای داشتن خواب آرام یک تخت خواب خوب با روتختی و لحاف راحت و نرم اهمیت پیدا می‌کند تا حس خوبی را به شما القا کند. به همین دلیل معیارهایی برای انتخاب روتختی باید درنظر گرفته شود تا

بعد از یک روز طولانی کاری اتاق خواب محل امن و آرامش‌بخشی برای شما محسوب می‌شود. پس برای داشتن خواب آرام یک تخت خواب خوب با روتختی و لحاف راحت و نرم اهمیت پیدا می‌کند تا حس خوبی را به شما القا کند. به همین دلیل معیارهایی برای انتخاب روتختی باید درنظر گرفته شود تا این منطقه‌ی امن و ‌آرامش‌بخش را در اتاق شما برایتان فراهم کند.

ممکن است شما از جمله افرادی باشید که با دیدن عکس‌های دکوراسیون اتاق خواب ترغیب شوید که ست روتختی خود را تعویض کنید، یا ازآن دسته افرادی باشید که آنقدر سرتان شلوغ است که به این موضوع اصلا توجه نمی‌کنید و یا تا زمانی که کاور تشک یا روتختی شما پاره نشود تمایلی به تعویض و خرید مجدد آن ندارید.
البته چندان مهم نیست که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید، ما در این مقاله نکات مفیدی درمورد نحوه‌ی خرید محلفه کش‌دار و روتختی مناسب را به صورت خلاصه برایتان ارائه می‌کنیم تا بتوانید پول خود را عاقلانه خرج کنید و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید پس حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

1.   خرید ست روتختی طبق سبک دکوراسیون اتاق خواب(طبق توصیه مجله تخصصی دواج)

 

·      خرید روتختی سفید و خاکستری، تمیز و شفاف به سبک کلاسیک

روتختی سفید و خاکستری اغلب در محیط‌های هتل‌های لوکس محبوب هستند؛ بنابراین استفاده از چنین رنگ‌های مشابه در اتاق خواب شما نیز همان حس تمیزی و شیک بودن را به شما القا می‌کند. این رنگ‌های مینیمال بهترین ایده‌ی خرید ملحفه تخت خواب، تقریبا برای تمام سلیقه‌ها هستند.

اگر یکنواختی رنگ سفید یا خاکستری را خسته‌کننده می‌دانید، دیتیل‌‌هایی همانند کوسن‌ها را چاشنی دکوراسیون اتاق‌تان کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب طرح‌های ظریف با پس زمینه‌ی این دو رنگ، برای طراحی تخت‌ خوابتان از سبک مینیمال و کلاسیک الهام بگیرید. به طور مثال یک ملحفه یا ست روتختی خاکستری گل‌دار ظاهری مدرن به تخت شما می‌دهد.

·     خرید سرویس روتختی مشکی با سبکی لوکس و منحصر به فرد

بسیاری از مردم موتیف سیاه را چه برای دکوراسیون داخلی خانه چه برای اتاق خواب دوست ندارند. اما کسانی که مایل هستند رنگ مشکی را برای تخت خواب خود انتخاب کنند، به زیبایی منحصر به فرد و هیجان انگیزی در طراحی فضای اتاق خواب دست پیدا می‌کنند. برای حفظ درخشندگی ملحفه تخت خود در این رنگ ترجیحا روتختی ابریشمی یا ساتن را در نظر بگیرید. چنین پارچه‌ای مستعد گرد گرفتن نیست، همچنین خیلی زود کدر و چروک نمی‌شود.

هیچ‌کس به این ۷ نکته در هنگام خرید روتختی توجه نمی کند!!

·      سرویس‌های روتختی با طرح‌های شیک به سبک باروک

سبک باروک در دکوراسیون اتاق خواب به صورت تخت‌های تاج‌دار و پرجزئیات، روتختی‌های نفیس از پارچه‌های مخمل و ابریشم مرغوب و پرنقش و نگار جلوه می‌کند. طرح‌های باروک اغلب سرشار از تجمل هستند و این سبک به معنای ثروت و سلطنت اغلب دارای الگوهای پیچیده‌ای است که پویایی و انرژی خاصی را به فضای اتاق شما می‌بخشد. بافت و رنگ غنی و پرجنب‌وجوش این سبک با رنگ طلایی و اکسسوری‌های طلایی جذابیت خاصی برای تخت خواب شما ایجاد می‌کند.

·      ملحفه با پترن سنتی به سبک بوهمی

اگر شما به نقوش سنتی علاقه‌مند هستید پس بهتر است ست روتختی و یا ملافه‌ی خود را به سبک بوهمی خریداری و دیزاین کنید. انتخاب این الگوها برای لحاف و روتختی به اتاق‌تان حال و هوای صمیمی می‌بخشد. پترن‌های سنتی و اسلیمی در رنگ‌های شاد و گرم به خوبی با سبک بوهو همخوانی دارند. دکوراسیون تخت خواب‌تان را با یک شال بافت تزئینی روتختی، کوسن‌های مکرومه بافی می‌توانید تکمیل کنید.

·    انتخاب سرویس لحاف به سبک مراکشی

مهم ترین ویژگی سبک مراکشی وجود رنگ سفید و آبی در دکوراسیون اتاق خواب می‌باشد. در سبک مراکشی از نقوش ریز آبی رنگ در زمینه‌ی سفید استفاده می‌شود. این سبک دیزاین آرامش خاص و منحصر به فردی دارد که مخصوصا برای اتاق خواب افرادی که مشغله‌ی فکری بسیاری دارند، توصیه می‌شود.

2.    خرید روتختی ضد آلرژی و حساسیت 

همزمان با توجه به فاکتور زیبایی، دوام و کیفیت پارچه‌ی روتختی، ‌باید دقت کنیم ملحفه و روتختی که استفاده می‌کنیم سبب آلرژی و حساسیت پوستی و تنفسی نشود. به همین‌ دلیل کسانی که عارضه‌ی پوستی و آلرژی دارند باید از پارچه‌هایی که ترکیبات آن با الیاف مصنوعی و شیمیایی ترکیب شده است، صرف نظر کنند.

در اینجا بخوانید: زیر۲ دقیقه پارچه دارای پلاستیک را از پارچه نخی تشخیص دهید. 

اگر لحاف و روتختی‌های پفکی که دارای الیاف پشم شیشه‌ای هستند، موجب عطسه و سرفه می‌شود از ملافه‌ی کش‌دار یا روتختی میکروفیبر استفاده کنید. در عوض شست‌وشوی آن برای شما راحت‌تر می‌شود و تغییر شکل نمی‌دهد که بخواهید دوباره درون آن را با الیاف پر کنید.

3.    خرید روتختی و ملحفه براساس جنس پارچه 

  • اگر بخواهیم به طور کلی در مورد این فاکتور مهم یعنی جنس روتختی بحث و بررسی کنیم؛ جنس پارچه‌ی پنبه‌ای را برای هر فصلی به شما پیشنهاد می‌کنیم. در واقع این پارچه چون از الیاف طبیعی است، حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند و با تعریق بدن در هنگام خواب بوی نامطبوع نمی‌گیرد. به دلیل نرمی، لطافت و سازگاری با محیط زیست همیشه برای خرید ملافه کش‌دار و ست روتختی در اولویت قرار می‌گیرد.

  • پارچه‌های پشمی که یکی دیگر از الیاف طبیعی محسوب می‌شوند یکی از مناسب‌ترین روتختی‌هایی است که در آب هوای سردسیر مناسب و با کیفیت شناخته شده‌اند و به عنوان یک پارچه‌ی مرغوب و بادوام، حساسیت و آلرژی ایجاد نمی‌کند و برای پوست قابلیت تنفس دارد.

 

  • پارچه های ابریشمی یا ساتن ابریشم یکی از مرغوب‌ترین و لوکس‌ترین پارچه برای روتختی به حساب می‌آید. جهت خرید روتختی عروس برای ایجاد دکوراسیون رمانتیک و رویایی اتاق خواب بهترین نوع پارچه ابریشمی است. اگر فاکتور قیمت برای شما اهمیت ندارد، بهترین گزینه روتختی به علت نرمی و سبک بودن جنس این پارچه‌ معرفی می‌شود که می‌توانیدخواب بهتر و شاهانه با آن داشته باشید.

 

  • یکی دیگر از انواع پارچه‌هایی که می‌توان برای خرید روتختی از آن استفاده کرد، پارچه‌ی فوق‌العاده لطیف و زیبا مخمل است. این نوع پارچه فضای اتاق را شیک و خاص می‌کند. می‌توانید از این جنس پارچه برای دیزاین اتاق خواب به سبک لوکس، سلطنتی ویکتوریایی بهره ببرید. اما در صورت خرید ملافه‌ی کش‌دار، یا لحاف و روتختی از جنس مخمل باید دقت کنید تا با شستشو و اتوکشی نامناسب و در دمای بالا سبب ازبین رفتن بافت پارچه نشوید.

 

4.    انتخاب طرح مناسب روتختی و تاثیر آن بر فضای اتاق

یکی از فاکتورهایی که شاید به آن توجه چندانی نکنیم، انتخاب طرح مناسب روتختی است. طرح پارچه نه تنها بر فضای اتاق خواب شما تاثیر می‌گذارد بلکه برای داشتن خواب راحت هم اهمیت دارد. به طور مثال اگر اتاق خواب شما فضای کوچکی دارد، ترجیحا روتختی ساده به رنگ‌های خنثی و یا پارچه‌هایی با طرح‌های خیلی ظریف که اتاق رو بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه می‌دهد، استفاده کنید. از طرح‌های شلوغ اجتناب کنید تا فضای اتاق‌تان کوچک به نظر نرسد.

 

5.    کاور کشدار تشک با سایز مناسب ، تخت خوابی با ظاهر مرتب و زیبا

اندازه یکی از فاکتورهای مهم برای خرید روتختی است که باید به آن توجه شود. یکی از اشتباهات رایج مردم این است که تصور می‌کنند روتختی‌ها دارای سایز یکسانی هستند. در صورتی که هنگام خرید حتما سایز دقیق تشک و ابعاد موردنظر همه ملافه‌های خود مربوط به لحاف و بالش را از قبل اندازه بگیرید و یادداشت کنید. اغلب ملافه‌ و کاورهای تخت خواب از نظر اندازه با عنوان Super Single، Queen،  King، Single شناخته می‌شوند که از نظر ابعاد کمی باهم متفاوت هستند. برای مثال روتختی‌های دونفره سایز کینگ شامل عرض‌ ۱۶۰ و ۱۸۰ می‌شوند.

علاوه بر پهنای تشک خواب باید ارتفاع آن را که چه اندازه ضخامت دارد را نیز هنگام خرید روتختی و ملحفه در نظر بگیرید. ملحفه باید در سایز و اندازه‌ای باشد که کل تخت را بپوشاند در غیر اینصورت ممکن است ظاهری نامرتب ایجاد کند؛ در عین حال نباید به اندازه‌ای بزرگ باشد که روی زمین کشیده شود. در فروشگاه‌های کالای خواب تخصصی مانند دواج برای شما این امکان به وجود آمده است که بتوانید سایز مدنظر روتختی خود را سفارش دهید.

6.    روتختی بادوام، اولویت شما در خرید

اکثر خریداران از طریق ظاهر و زیبایی روتختی ترغیب به خرید می‌شوند و شاید از معیار با دوام بودن در هنگام انتخاب چشم پوشی می‌کنند. با این حال، خرید روتختی‌هایی که از پارچه‌های با دوام‌تر تهیه شده‌‌اند، مقرون به صرفه‌تر است. اگرچه ممکن است دوام این محصولات تحت تاثیر روش نگهداری و شستشو توسط شما نیز باشد. شما با بها دادن به معیار دوام روتختی و ملافه کش‌دار تخت خواب ارزش بیشتری برای هزینه‌ای که می‌کنید قائل هستید.

7.    دستورالعمل‌های مراقبتی معیاری تاثیرگذار هنگام خرید کالای خواب

همیشه از راهنمای شستشو و نگهداری که توسط تولیدکننده مطرح می‌شود، پیروی کنید تا ست لحاف و روتختی برای مدت طولانی‌تری به شما خدمت کنند. اگر می‌خواهید ظاهر آن مثل روز اولی که خریداری کردید باقی بماند، مسلما برخی از نکات را باید رعایت کنید. حتی این مورد در هنگام خرید ممکن است در تصمیم شما تاثیر بگذارد؛ به طور مثال اگر پارچه‌ای حساس‌تر باشد و به راحتی در ماشین لباس شویی قابل شستشو نباشد ممکن است در هنگام خرید آن وسواس بیشتری به خرج دهید و اصلاً آن را نخرید.

 نتیجه گیری

در آخر می‌توان نتیجه گرفت اغلب افراد به علت عدم توجه به بعضی مسائل پیش پا افتاده مانند این ۷ نکته، در خرید خود دچار خطا می‌شوند و ممکن است با بودجه خود نتوانند بهترین خرید خود را انجام دهند. همچنین توصیه می‌شود قبل از خرید روتختی و سرویس لحاف مد نظر خود، حتماً دکوراسیون اتاق خواب خود را مدنظر داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب و سازگار ترین طرح را با اتاق خواب خود انتخاب کنید.

منبع: مجله تخصصی کالای خواب دواج

www.dovaj.com

خروج از نسخه موبایل