تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

هواوی Mate 40 از تراشه ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ قدرت خواهد گرفت یکی از ویژگی‌های مهم گوشی های خانواده هواوی Mate 40 استفاده از تراشه ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ خواهد بود. قابلیت دیگر هواوی میت ۴۰ استفاده از لنز دارای فرم آزاد است.
آقای مینگ-چی کو (Ming Chi Kuo) تحلیلگر محبوب دنیای گجت‌ های هوشمند، معمولا درباره محصولات شرکت اپل دست به افشاگری می‌زند، اما این مرتبه تصمیم گرفت برخی ویژگی‌های گوشی های خانواده هواوی Mate 40 را پیش‌بینی کند. گفتنی است پرچمداران سری P بزرگترین گوشی‌ساز چینی به تازگی عرضه شده و انتظار نداریم هواوی میت ۴۰ و هواوی میت ۴۰ پرو زودتر از مهر ماه سال جاری معرفی شوند. به همین دلیل زمان برای توسعه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و کاملا جدید درون آن‌ها وجود دارد.
با در نظر گرفتن منبع اعلام‌کننده این اخبار، آقای مینگ-چی کو، آن‌ها را کاملا باور می‌کنیم. اولین و مهمترین نکته‌ای که وی درباره پرچمداران آتی Huawei به آن اشاره کرد، استفاده از یک تراشه موبایل جدید با ساختاری کاملا متفاوت است. تراشه جدید کایرین ۱۰۲۰ نام داشته و تا امروز با اسم کد Baltimore شناخته می‌شود. البته م..

هواوی Mate 40 از تراشه ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ قدرت خواهد گرفت

یکی از ویژگی‌های مهم گوشی های خانواده هواوی Mate 40 استفاده از تراشه ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ خواهد بود. قابلیت دیگر هواوی میت ۴۰ استفاده از لنز دارای فرم آزاد است.

آقای مینگ-چی کو (Ming Chi Kuo) تحلیلگر محبوب دنیای گجت‌ های هوشمند، معمولا درباره محصولات شرکت اپل دست به افشاگری می‌زند، اما این مرتبه تصمیم گرفت برخی ویژگی‌های گوشی های خانواده هواوی Mate 40 را پیش‌بینی کند. گفتنی است پرچمداران سری P بزرگترین گوشی‌ساز چینی به تازگی عرضه شده و انتظار نداریم هواوی میت ۴۰ و هواوی میت ۴۰ پرو زودتر از مهر ماه سال جاری معرفی شوند. به همین دلیل زمان برای توسعه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و کاملا جدید درون آن‌ها وجود دارد.

با در نظر گرفتن منبع اعلام‌کننده این اخبار، آقای مینگ-چی کو، آن‌ها را کاملا باور می‌کنیم. اولین و مهمترین نکته‌ای که وی درباره پرچمداران آتی Huawei به آن اشاره کرد، استفاده از یک تراشه موبایل جدید با ساختاری کاملا متفاوت است. تراشه جدید کایرین ۱۰۲۰ نام داشته و تا امروز با اسم کد Baltimore شناخته می‌شود. البته مهر ماه سال گذشته اعلام شد هواوی در حال توسعه تراشه‌ی موبایلی ۵ نانومتری کایرین ۱۰۰۰ است.

تراشه ۵ نانومتری هواوی Mate 40 و Mate 40 Pro

به ادعای مینگ‌-چی کو، تراشه موبایل پرچمدار بعدی هواوی بر اساس فناوری ساخت ۵ نانومتری شرکت TSMC طراحی خواهد شد. البته مشخص نیست دومین گوشی‌ساز بزرگ دنیا، از کدام فناوری این شرکت بهره می‌برد. TSMC دو فناوری مخصوص طراحی تراشه‌های موبایل ۵ نانومتری توسعه داده است.

اولین راهکار N5 نام داشته و در مقایسه با ساختار ۷ نانومتری، مصرف انرژی و توان پردازشی را به ترتیب ۳۰ درصد کاهش و ۱۵ درصد افزایش داده است. دومین راهکار N5P بوده و با وجود یکسان بودن میزان بهبود توان پردازشی آن، مصرف انرژی را در مقایسه با تراشه‌های ۷ نانومتری ۴۵ درصد کاهش داده است!

همچنین بخوانید:

سامسونگ در حال توسعه پردازنده های ۵ نانومتری است

این پیش‌بینی در حالی است که سی بهمن سال گذشته متوجه شدیم درخواست آمریکا از TSMC برای قطع همکاری با هواوی یک جنگ تجاری جدید است. تراشه‌های سری Kirin که در همه پرچمداران و تعداد زیادی از میان‌رده‌های هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با وجود طراحی توسط خود هواوی، به دست شرکت تایوانی TSMC ساخته می‌شوند. یافتن یک جایگزین برای این سازنده کار دشواری است.

به طور دقیق، نحوه ترکیب هسته‌های پردازنده اصلی این تراشه مشخص نیست. مینگ-چی کو معتقد است هواوی در پردازنده اصلی کایرین ۱۰۲۰ از هسته‌های Cortex-A77 یا Cortex-A78 استفاده می‌کند. البته با در نظر گرفتن ساختار این تراشه موبایل پرچمدار، هسته‌های نام برده تنها گزینه‌های پیش رو است و حق انتخاب دیگری وجود ندارد!

منبع افشاکننده این اخبار عقیده دارد تا ماه آگوست (مرداد – شهریور)، هواوی وارد فاز تولید انبوه تراشه Kirin 1020 خواهد شد. هواوی هیچوقت اصراری به حفظ اطلاعات مربوط به تراشه‌های موبایل اختصاصی خود قبل به کار بردن آن‌ها در یک محصول تجاری نداشته است. به عنوان نمونه، مد‌ت‌ها قبل از رونمایی چیپست جدید کایرین ۸۲۰ ۵G به اطلاعات زیادی درباره آن دست پیدا کرده بودیم. به همین دلیل انتظار داریم ماه‌ها قبل از معرفی گوشی های خانواده هواوی Mate 40 به مشخصات تراشه به کار رفته در آن‌ها دست پیدا کنیم. کایرین ۱۰۲۰ انتظار می‌رود ۵۰ درصد نسبت به نسل قبل بهتر عمل کند.

پیش‌بینی دیگر آقای مینگ-چی کو، استفاده از لنزی با فرم آزاد در دوربین هواوی میت ۴۰ و میت ۴۰ پرو است. این لنز مخصوص گرفتن عکس‌های اولترا واید بوده و به نظر کاربرد آن، به حداقل رساندن اعوجاج‌های ناشی از گرفتن عکس‌های دارای میدان دید بالا محسوب می‌شود. چنین لنزی پیشتر در هیچ دوربین موبایلی استفاده نشده است، به همین دلیل شرکت Huawei پتنت آن را به ثبت رسانده و به صورت انحصاری در پرچمدارانش استفاده خواهد کرد.

لنز دارای فرم آزاد مفهوم جدید و عجیبی است، اما به وسیله کمی آشنایی با دنیای اپتیک می‌توان کاربردش را متوجه شد. منظور از آن، یک فرآیند بسیار پیچیده‌ مربوط به شکل ظاهری و مواد مورد استفاده در طراحی لنز است که از طریق یک سری تغییرات نرم افزاری و ساختاری در لنز، اعوجاج تصاویر را کاهش می‌دهد. برخلاف تصور، همه تغییر مربوط به فیزیک لنز نبوده و نرم افزار نیز در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خروج از نسخه موبایل