تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۰۳
کد خبر : 41255

همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند/یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت نیاز است

همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند/یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت نیاز است

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند/یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت نیاز است ایسنا/اصفهان کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دان..

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند/یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت نیاز است

همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند/یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت نیاز است

ایسنا/اصفهان کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر خوشبین باشیم تاکنون ۲۰ درصد جمعیت در کشور و استان اصفهان به ویروس کرونا مبتلا شده و هنوز ۸۰ درصد جمعیت کشور ایمن نیستند، گفت: ویروس کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد، بنابراین تنها راه برون رفت از اپیدمی، ایمن شدن جمعیت و تنها راه ایمن شدن نیز واکسیناسیون عمومی است.

دکتر مهدی فارسی در گفت‌وگو با ایسنا، به آغاز همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ اشاره و اظهار کرد: با شروع سال جدید میلادی ۲۰۲۰ بیماری در دنیا رایج شد که شروع آن از کشور چین بود.

خاطرات بشر از خانواده ویروس کرونا

وی با بیان اینکه کرونا ویروس صدها سال در جامعه بشری وجود داشته و عامل ایجاد بیماری های خفیف تنفسی است، گفت: این ویروس شناخته شده و سال ها با بشر هم زیست بود، به طوری که سال ۲۰۰۳ اولین‌ خاطره بد از این ویروس با ایجاد بیماری سارس در چین رقم خورد، اما در عرض یک سال ناپدید شد.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در سال ۲۰۱۲ بیماری مرس در عربستان از خانواده کرونا ویروس شیوع یافت که قدرت انتشار بیماری مرس بالا نبوده و بیشترین انتقال در بیمارستان هاست و صرفا محدود به عربستان شد و در دنیا پاندمی نشد و الان با گذشت ۹ سال هنوز در عربستان اپیدمی های متعدد ایجاد می کند. درحالی که شاید اگر مرس یک بیماری جهانی بود تا الان واکسن آن هم ساخته شده بود.

وی، مرس را دومین خاطره بشر از خانواده ویروس کرونا پس از سارس برشمرد و افزود: روزهای آخر سال ۲۰۱۹ ویروس دیگری در چین پیدا شد و اوایل ژانویه متوجه شدند که این ویروس هم از خانواده کرونا ویروس است و چون خیلی شبیه سارس بود، تصور می شد که بازگشت سارس است، ولی به مرور متوجه شدند ویروسی با ژنوم جدید است که شبیه سارس و مرس نیست. که نام آن را کووید۱۹ گذاشتند.

فارسی با اشاره به اینکه بشر در ابتدای شیوع این ویروس نمی دانست چه سرنوشتی در پیش دارد، تصریح کرد: با گسترش ویروس کرونا در دنیا، بشر متوجه شد این ویروس شوخی بردار نیست و قرار نیست به این زودی دست از سر جامعه بشری بردارد.

این پزشک، آغاز همه گیری کرونا در ایران را یادآور شد و افزود: پس از این‌که چندین کشور شیوع ویروس جدید کرونا را اعلام کردند، کشور ما نیز از بهمن ۹۸ آماده مواجهه با این ویروس شد و سعی می کرد با حداقل کیت های تشخیصی که در اختیار دارد، مسافران ورودی از چین را مورد آزمایش تشخیصی قرار دهد تا مطمئن شود افراد آلوده به ویروس وارد کشور نمی شوند، اما از آنجایی که بیماری های تنفسی را نمی شود در مرزها محدود کرد، این ویروس که از همان ابتدا نشان داد که یک ویروس با قدرت انتشار بالا است، وارد کشور ما هم شد و در عرض چند ماه تمام دنیا را فرا گرفت.

وی با اشاره به اینکه اولین نمونه های ابتلا به ویروس کرونا یک اسفند در قم و ۴ اسفند در اصفهان شناسایی و اعلام شد، گفت: سال هاست وزارت بهداشت در زمینه تشخیص و مقابله با ویروس هایی از این دست فعالیت می کند و با این گونه ویروس ها بیگانه نیست، همانگونه که اپیدمی های مختلف آنفلوآنزا داشته ایم و سال ها می دانستیم تنها راه مقابله با این خانواده ویروس ها، رعایت پروتکل های بهداشتی و به حداقل رساندن روابط انسان ها است. این موضوع در ستادهای استانی و کشوری مطرح شد و اوایل استقبال مسئولان نیز خوب بود، به طوری که جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هم و غم جدی همه مسئولان از نیمه اسفند شد و شاهد تعطیلی سراسری در اصفهان تا اواسط فروردین بودیم.

پیک‌های کرونا چطور اتفاق افتاد؟

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در آغاز همه گیری کرونا انتظار می رفت با توجه به جدید بودن ویروس، عده زیادی مبتلا شوند، گفت: علی رغم تعطیلی ها، پیک اول کرونا با شیب تندی اتفاق افتاد و اوایل فروردین ۹۹ به پیک خود رسید که طبیعی و قابل پیش بینی بود.

وی، به حذف محدودیت ها از اواسط فروردین اشاره و تصریح کرد: انتظار می رفت بعد از تعطیلات فروردین، محدودیت ها سریع برداشته نشود، بلکه آرام آرام حذف شوند، ولی عملا این اتفاق نیفتاد و به سرعت محدودیت ها حذف شد. پیش بینی می شد ماحصل رعایت پروتکل ها در اسفند و فروردین، افت پیک باشد، درحالی که ارمغان برداشتن سریع محدودیت ها، پیک بعدی بود که اواسط تیرماه در کشور اتفاقا افتاد و شبیه پیک اسفند بود.

فارسی خاطرنشان کرد: معمولا بیماری های تنفسی از زمانی که ویروس وارد جمعیت می شوند تا کنترل بیماری، پیک های متعددی در جمعیت انسانی دارند، این درحالی است که همیشه پیک های اولیه قله بالایی دارد، ولی به مرور این قله کم می شود، چون ایمنی نسبی در جمعیت ایجاد می شود.

وی براین اساس، توضیح داد: در استان اصفهان پیک دوم با تاخیر دو هفته ای نسبت به کشور اتفاق افتاد و حدودا از نیمه مرداد پیک دوم کرونا در اصفهان اتفاق افتاد.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در ادامه روند همه گیری کرونا متوجه شدیم حدود ۷۵ درصد مبتلایان بی علامت هستند، گفت: حدود ۲۰ درصد افراد علائم خفیف داشتند و فقط ۵ درصد علائم شدید داشتند که منجر به بستری می شود و از آنها هم فقط یک درصد ممکن است به قدری بدحال شوند که نیاز به آی سی یو داشته باشند و یا فوت کنند.

خطرناک ترین مشکل در همه گیری کرونا

وی بی علامت بودن ۷۵ درصد افراد را خطرناک ترین و بدترین مشکل در همه گیری کرونا دانست و افزود: زمانی که بخش زیادی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، به راحتی می توانند سایر افراد را مبتلا کنند و همین باعث شده بیماری در دنیا کنترل نشود.

فارسی با بیان اینکه با روندی که در تابستان و پیک دوم کرونا داشتیم به پاییز رسیدیم، توضیح داد: در ابتدا قرار بود مدارس باز شود و تعدادی از دانش آموزان سر کلاس درس حاضر شدند، اما شاهد افزایش تعداد مبتلایان در میان در معلمان و دانش آموزان بودیم که پس از اعلام گزارش ها، قرار شد آموزش حضوری تعطیل شده و فقط به صورت غیرحضوری باشند.

تفاوت پیک های کرونا در اصفهان با کشور

این پزشک با بیان اینکه در اصفهان برعکس کشور که پیک دوم کرونا افت داشت، پیک دوم هیچ وقت افت پیدا نکرد، تصریح کرد: در اصفهان قبل اینکه پیک به سمت پایین برود، با افزایش موارد ابتلا به سمت پیک سوم رفتیم و این تفاوت اصفهان با سایر نقاط کشور بود. تقریبا تا اواخر آبان همزمان با کشور، پیک سوم را تجربه کردیم، بنابراین می توان گفت تقریبا در اصفهان دو پیک داشتیم؛ پیک اول و پیک دومی که پایین نیامد و به پیک سوم وصل شد.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه ۹۹ وضعیت بدی در کشور داشتیم و پیک سوم بالاترین موارد مرگ و میر در کشور را داشت، افزود: امسال خوشبختانه، برخلاف پیش بینی ها و نگرانی هایی که وجود داشت، ویروس آنفلوآنزا که در سال های اخیر، در پاییز و زمستان پیک می زد، ظاهر نشد و جز موارد محدود شاهد ابتلا به آنفلوآنزا در جامعه نبودیم، اگرچه کرونا هم کافی بود تا بالاترین میزان بستری، ابتلا و فوت را شاهد باشیم.

تجربیات و درس های اپیدمی کرونا

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعتقاد براینکه این اپیدمی برای ما درس های زیادی داشت، اظهار کرد: به اندازه ۲۰ تا ۳۰ سال در بخش بهداشت و درمان و انجام مراقبت ها تجربه به دست آوردیم، در زمینه تولید کیت های تشخیص، دارو و واکسن، اقدامات چشمگیری در کشور اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا در شروع اسفند کیت های محدودی در اختیار داشتیم و مجبور بودیم فقط از بیماران بستری در آی سی یو تست بگیریم، گفت: این درحالی است که امروز درحال تولید کیت های تشخیص در کشور هستیم و آنقدر کیت داریم که تست کرونا برای بیماران علامت دار به صورت رایگان انجام می شود. همچنین در کنار کشورهای قدر تولیدکننده واکسن، کشور ما هم عرض اندام کرده و تحقیقات تولید واکسن در کشور ما آغاز شد تا برای اولین بار تولید کننده واکسن ضد ویروسی باشیم.

فارسی با بیان اینکه هم اکنون ۳ مدل واکسن در کشور درحال تولید است، توضیح داد: بنیاد برکت فاز یک و دو بالینی را تمام کرده و در تدارک فاز سوم است. سرم سازی رازی واکسنی طراحی کرده که در فاز دو است. انیستیتو پاستور ایران مشترکا با موسسه فینلای کوبا در حال تولید واکسن سوبرانا است که فاز یک و دو را در کوبا طی کرده و قرار است در یکی دو هفته آینده فاز سوم آن در کشور و از جمله اصفهان اجرا شود.

انجام ۵۰۰ هزار تست کووید در استان اصفهان

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه همه گیری کرونا به رشد علمی و فنی مراقبت های بهداشتی در کشور کمک کرده است، گفت: در زمینه مراقبت، تاکنون در استان اصفهان از ۴۹ هزار بیمار بستری تست گرفته شده که حدود ۴۶ درصد مثبت بوده است و نیز ۴۶۰ هزار تست سرپایی انجام شد که ۳۳ درصد تست ها مثبت بود و جمعا ۵۰۰ هزار تست کووید انجام شده که حدود ۳۵ درصد مثبت بودند.

وی در ادامه با اشاره به این که تمام موارد بستری و سرپایی توسط کارشناسان حوزه بهداشت، از طریق مراجعه درب منزل یا تماس تلفنی و ثبت در سامانه بهداشت مورد پیگیری و مراقبت خود و اطرافیان قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: طی ۱۴ روز دوره واگیر بیماری، بیماران تحت مراقبت قرار گرفتند و کارشناسان بهداشت عمدتا درب منزل شهروندان رفتند که کار عظیمی است و شاید به ندرت در دنیا اتفاق افتد که مراقبت های بهداشتی چهره به چهره انجام شود.

فارسی با اشاره به اینکه در ۶ ماه دوم سال ۹۹ از اطرافیان بیماران مبتلا به کووید تست گرفته شد تا بیماری بین اطرافیان رصد شود، تصریح کرد: از افراد بی علامت، آزمایش با تست پی سی آر انجام می شود که حساسیت بیشتری دارد و برای افراد علامت دار تست رپید گرفته می شود که نتیجه به سرعت مشخص شود.

وی در مورد پیک چهارم کرونا اظهار کرد: بعد از پیک سوم، از اواخر دی ماه بیماری به شدت کاهش پیدا کرد، اما وضعیت شکننده است و همیشه باید مراقبت حدوث پیک بعدی باشیم. پس از پشت سر گذاشتن این پیک ها متوجه شدیم درمان و داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه کنترل، واکسیناسیون است و تا حداقل ۷۵ الی ۸۰ درصد جامعه واکسن نزنند، این بیماری کنترل نمی شود.

یک سال زمان برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شروع واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: باید ۸۰ درصد جمعیت یعنی بیش از ۶۰ میلیون در کشور و ۴ میلیون در استان اصفهان واکسن بزنند تا بیماری تقریبا کنترل شود، درحالی که تا رسیدن به این عدد شاید یک سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه تولید ملی واکسن هنوز در حدی نیست که در جمعیت عمومی استفاده شود، گفت: در حال حاضر واکسن کرونا باید از خارج وارد شود و خیلی سخت است که حجم زیادی از واکسن را وارد کشور کرد، انجام کامل واکسیناسیون هم یک سال طول می کشد، بنابراین فعلا، تنها راه کاهش موارد بیماری و جلوگیری از بروز پیک های بعدی، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

افزایش موارد ابتلا در انتهای تعطیلات نوروز

فارسی با اشاره به اینکه از اواخر دی منحنی بروز بیماری، در سطح صافی قرار گرفته بود و وضعیت بیماری در استان و کشور در وضعیت ثابتی قرار گرفته بود، ولی متاسفانه از هفته سوم اسفند، عدم رعایت پروتکل ها و دورهمی های بدون ملاحظه، و نیز شیوع کرونای انگلیسی باعث شد تا تعداد موارد مبتلا بیماری به طرز خطرناکی در حال افزایش باشد، به طوری که تعداد موارد بستری با روندی شدیدتر از پیک قبلی در حال افزایش است، ابتلای یک نفر در خانواده، سریعا باعث ابتلای بقیه افراد خانوار می شود، چیزی که در پیک قبلی شاهد نبودیم و در جمع بستری ها، از همه گروه های سنی مشاهده می شود حتی زیر ۵ سال، چیزی که در پیک قبلی وجود نداشت.

راهکارهای حفظ پایداری اپیدمی کرونا

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد؛ اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کمرنگ شود باید منتظر پیک چهارم آن هم در وضعیتی بدتر از پیک سوم در کشور باشیم.

وی گفت: در حال حاضر بالاترین عامل انتقال ویروس قطرات تنفسی است، یعنی ویروس مستقیما از طریق فرد آلوده به سالم منتقل می شود، بنابراین تنها راهی که از انتقال ویروس در هوا جلوگیری می کند استفاده از ماسک است.

فارسی بهترین و اصولی ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس را استفاده از ماسک توسط افراد سالم و بیمار عنوان کرد و افزود: دومین اقدام عدم حضور در اجتماعات غیر ضروری است، چون ماسک صد در صد از انتقال ویروس جلوگیری نمی کند و حتی اگر افراد سالم و مبتلا ماسک بزنند همچنان احتمال انتقال ویروس در جمعیت زیاد به خصوص در مکان های سرپوشیده و بسته وجود دارد. همان‌طور که شاهد نمونه های زیادی از ابتلا به کرونا در مراسم مختلف عزاداری و عروسی طی یک سال گذشته بودیم.

وی ادامه داد: سومین راه کنترل بیماری، رعایت بهداشت دست است. یعنی تا دست شسته یا ضد عفونی نشده است، نباید به صورت نزدیک شود. رعایت همین سه نکته کفایت می کند تا زمانی که ایمنی نسبت به ویروس در جامعه با واکسن ایجاد شود، پایداری اپیدمی را در استان حفظ کنیم و سال کم تلفات با کمترین بیماری داشته باشیم.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه به تئوری ایمنی گله ای اشاره کرد که در اوایل همه گیری کرونا در جهان مطرح شد و افزود: این نظریه بسیار بدی است چون شاید در زمان های خاص، تعداد بیماران افزایش یافته و خدمات درمانی مورد نیاز به آنها ارائه نشود، در نتیجه تلفات زیادی داشته باشیم. به همین خاطر ایمنی گله ای در حد تئوری ماند.

کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد

وی با بیان اینکه اگر خوشبین باشیم تاکنون ۲۰ درصد جمعیت در کشور و استان اصفهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند، گفت: هنوز ۸۰ درصد جمعیت کشور ایمن نیستند، از طرف دیگر ویروس کرونا نشان داده قصد رها کردن جمعیت را ندارد و تقریبا با جمعیت دنیا همراه خواهد بود، ‌ پس برای کنترل بیماری باید ایمن باشیم. ایمنی گله ای که مردود است و در این شرایط بهترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسینه شدن افراد است که در دنیا نیز همین راه طی می شود.

فارسی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از مشکل ایمن شدن جمعیت و تنها راه ایمن شدن نیز واکسیناسیون عمومی است، ابراز امیدواری کرد که در اردیبهشت و خرداد خبرهای خوبی از واکسن ایرانی برسد و تا پایان سال بتوان جمعیت کشور را واکسینه کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون با استفاده از واکسن های روسی، چینی و هندی در کشور درحال انجام است، گفت: واکسن های اسپوتنیک روسی، سینوفارم چین و کوواکسین هند اثربخشی خوبی داشته اند.

همه واکسن ها در مرحله بررسی ماندگاری اثربخشی قرار دارند

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد واکسن به راحتی و با طیب خاطر در اختیار جمعیت قرار گیرد شاید بیش از دو سال طول بکشد تا کارآزمایی و عوارض و ایمنی زایی آن بررسی شود و مجوز تزریق بگیرد، اما وقتی بیماری جمعیت جهان را تهدید می کند و شاهد تلفات بیماری هستیم مجبوریم بخشی از کارآزمایی واکسن ها را با تزریق بر روی جمعیت بررسی کنیم، به همین خاطر است که هنوز هیچ واکسنی مجوز قطعی ندارد و همه مجوز تزریق اضطراری دارند.

وی با بیان اینکه تمام واکسن هایی که مجوز تزریق اضطراری گرفته اند هر ۳ فاز کارآزمایی بالینی را طی کرده اند، گفت: وقتی واکسن فاز یک را طی می کند یعنی بی خطر است، فاز دوم اثربخشی واکسن را تایید می کند و ماندگاری اثر بخشی واکسن در فاز سوم تایید می شود که زمان بر است. تاکنون عمدتا واکسن ها اثربخشی بیش از ۶ ماه داشته اند اما باید زمان بگذرد تا ببینیم اثربخشی بیشتری دارند یا خیر.

فارسی همچنین اضافه کرد: برای اطمینان از اثربخشی، واکسن ها عمدتا دو دوز دارند که حداقل یک ماه بعد از تزریق دوز اول و برای تحریک مجدد سیستم ایمنی افراد تزریق می شوند تا ایمنی پایداری ایجاد کند.

همه واکسن ها تاکنون روسفید بوده اند

وی با اعتقاد براینکه هنوز برای نتیجه گیری در مورد اثربخشی بیشتر واکسن ها زود است، توضیح داد: تاکنون همه واکسن ها رو سفید بوده اند و خطری برای انسان نداشته اند. ۳ واکسنی که در کشور ما استفاده شده نیز از عوارض خفیفی که معمول واکسن های این چنینی است برخوردار بوده اند که عمدتا علائمی شبیه سرماخوردگی داشته است.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه هیچ افتراقی بین واکسن های مختلف وجود ندارد، گفت: شرکت های سازنده واکسن روسیه، ‌چین و هند همه شرکت های معتبر واکسن سازی و داروسازی در دنیا هستند، ضمن اینکه اتفاقا واکسن چینی و هندی از نظر فنی معتبرتر است، چون حاوی ویروس غیر فعال شده است و واکسن ایرانی برکت هم با همین تکنولوژی درحال تولید است.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۰ هزار دوز واکسن به استان اصفهان رسیده، گفت: تزریق واکسن براساس پروتکل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت اولویت بندی شده است. واکسن در چهار فاز تزریق می شود: فاز اول کادر درمان است که در چند بخش شامل بیمارستان های ریفرال کووید و سپس سایر بیمارستان ها و پرسنل بهداشتی که در ارتباط مستقیم با جامعه هستند و در ادامه شاغلین در بخش سرپایی پزشکی و پیراپزشکی اعم از کلینیک ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و … تقسیم بندی می شوند. مجموعا ۳۲ هزار نفر کادر درمان در بیمارستان و ۱۵ هزار پزشک و پیراپزشک خارج از بیمارستان داریم. سالمندان ساکن در خانه سالمندان و جانبازان نیز در فاز یک برنامه ریزی شده اند. در فاز دوم، افراد مسن و افراد با بیماری زمینه ای در برنامه هستند، در فاز سوم، افراد ساکن در مکان های تجمعی و سایر پرسنل ارائه دهنده خدمت به جامعه و در فاز چهارم سایر افراد جامعه را تحت پوشش قرار خواهند داد. در خوشبینانه ترین حالت، تزریق واکسن در این چهار فاز تا پایان سال ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

تزریق ۱۳ هزار دوز واکسن در بیمارستان ها

فارسی با بیان اینکه اولویت اول برای تزریق واکسن، کادر درمان با بیشترین تماس با بیماران هستند که باید سالم بمانند تا بتوانند به مردم خدمت کنند، گفت: بیش از ۱۳ هزار دوز در بیمارستان ها با اولویت بخش های کرونا تزریق شد و واکسیناسیون کرونا را در بیمارستان ها ادامه می دهیم.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به غیر از کادر درمان، واکسیناسیون در خانه سالمندان و آسایشگاه جانبازان بالای ۴۰ درصد هم شروع شده است.

فارسی زمان بندی واکسیناسیون را وابسته به ورود واکسن به کشور عنوان کرد و افزود: به نظر نمی رسد تا اوایل خرداد مجوز واکسن ایرانی صادر شود، بنابراین نگاه به واردات واکسن داریم، این درحالی است که تاکنون واردات واکسن کمتر از میزان پیش بینی بوده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود واکسیناسیون کادر درمان تا آخر اسفند ۹۹ تمام شود، اظهار کرد: به صورت خوشبینانه حدود یک سوم کادر درمان واکسینه شده اند و از برنامه عقب هستیم، اما امیدوارم تا اواسط اردیبهشت فاز یک واکسیناسیون کادر درمان در استان تمام شود.

فارسی با بیان اینکه افرادی که تاکنون واکسن های کرونا را دریافت کرده اند خوشبختانه در کل کشور هیچ مشکل جدی نداشته اند و تنها تعداد کمی دچار عوارض خفیفی شدند، افزود: وقتی واکسیناسیون کادر درمان تمام شود وارد فاز بعدی می شویم و واکسیناسیون گروه های پرخطر و بیماران زمینه ای دنبال می شود و بعد از آن به جمعیت عمومی می رسیم.

وی به جهش های ویروس کرونا اشاره و عنوان کرد: خاصیت ویروس های تنفسی این است که در رفت و آمد بین میزبان های مختلف تغییراتی در خود ایجاد می کنند و جهش هایی در ژن آنها اتفاق می افتد که طبیعی است.

جهش ویروس کرونا دور از انتظار نبود

فارسی با یادآوری اینکه ویروس آنفلوآنزا هم صدها سال با بشر همراه بوده و جهش های خطرناکی داشته، گفت: جهش ویروس کرونا دور از انتظار نبود. برخی از جهش های ویروس برای بشر خوب است و باعث از بین رفتن ویروس می شود، اما برخی به حیات ویروس کمک می کند.

وی در خصوص جهش ویروس کرونا معروف به انگلیسی که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده، توضیح داد: این جهش هم اندکی قدرت بیماری زایی را افزایش داده، بیشتر از آن قدرت انتشار را بالا برده، به طوری که ویروس به سرعت در جمعیت پخش می شود و از همه مهم تر گروه سنی مبتلایان را پایین آورده است، به طوری که ما در هفته های اخیر شاهد موارد ابتلا و حتی بستری در گروه سنی کودک و نوجوان هم هستیم.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروسی موفق به ادامه بقا است که بیماری زایی را تغییر ندهد، ولی قدرت سرایت خود را افزایش دهد، گفت: در حال حاضر چندین جهش مثل انگلیسی، آفریقایی و برزیلی شناسایی شده، این درحالی که شاید اگر کشور ما هم توانایی بررسی ژنتیک همه ویروس ها را داشت، قطعا جهش های مختلفی در کشور پیدا می شد.

فارسی در ادامه با تاکید براینکه اقدامات در برابر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با وجود همه جهش های اتفاق افتاده هیچ تغییری نکرده است، گفت: گروه های پرخطر مثل زنان باردار، افراد مسن و بیماران زمینه ای کماکان در معرض خطر هستند و اگر ویروس وارد بدنشان شود می توانند دچار علائم شدید شده و حتی دچار مرگ شوند.

کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در هفته های اخیر، موارد ابتلا به ویروس در گروه جوان افزایش یافته است، ادامه داد: این افراد عمدتا بدون علامت هستند و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، می توانند به راحتی ناقل ویروس به افراد و گروه های پرخطر باشند.

وی در خاتمه از مردم خواست کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و با دوری از تجمعات، استفاده از ماسک و شست و شو و ضدعفونی منظم دست ها و استقبال از انجام واکسیناسیون در زمان مقرر، ریشه کنی و کنترل بیماری را برای کشور به ارمغان بیاورند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.