تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر : 65731

هشدار بزرگترین بانک آمریکا: تهدید سولانا و کاردانو برای اتریوم جدی است!

هشدار بزرگترین بانک آمریکا: تهدید سولانا و کاردانو برای اتریوم جدی است!

هشدار بزرگترین بانک آمریکا: تهدید سولانا و کاردانو برای اتریوم جدی است! به گزارش جی‌پی مورگان کاردانو و سولانا برای اکوسیستم و ارز دیجیتال اتریوم یک تهدید هستند. آن‌ها مخصوصا در بازار NFT س..

هشدار بزرگترین بانک آمریکا: تهدید سولانا و کاردانو برای اتریوم جدی است!

به گزارش جی‌پی مورگان کاردانو و سولانا برای اکوسیستم و ارز دیجیتال اتریوم یک تهدید هستند. آن‌ها مخصوصا در بازار NFT سهم اتریوم را کاهش داده‌اند.

ابتدای سال ۲۰۲۱ و حدود یک سال قبل سهم اتریوم از فضای توکن‌های غیر مثلی (ان اف تی) نزدیک به ۹۵ درصد بود. یعنی فقط ۵ درصد حجم ساخت و تراکنش‌های مربوط به توکن‌های غیر قابل تعویض به سایر بلاک چین‌ها تعلق داشت. اما با ظهور اکوسیستم‌های قدرتمندی نظیر سولانا و کاردانو این سهم به حدود ۸۰ درصد در حال حاضر کاهش یافت. حال به عقیده جی‌پی‌ مورگان بزرگترین بانک ایالات متحده آمریکا اتریوم ممکن است در نهایت بازار NFT را به سرسخت‌ترین رقیب‌های خود یعنی سولانا و کاردانو واگذار کند.

بر اساس گزارش جدید آن‌ها، سولانا طی سال ۲۰۲۱ بخش قابل توجهی از بازار توکن‌های غیر مثلی را به دست آورد. جالب است بدانید در این سال SOL، ارز دیجیتال بومی این اکوسیستم، رشدی نزدیک به ۲۰ هزار درصدی را تجربه کرد. بررسی‌های جی‌پی‌ مورگان نشان می‌دهد روز به روز توسعه‌دهندگان بیشتری شروع به استفاده از سولانا به منظور ساخت NFT می‌کنند. با توجه به سرعت بالای انجام تراکنش‌ها و پایین بودن کارمزدها، کاربران هم آن را به اتریوم ترجیح می‌دهند.

رقبای زیادی تا امروز برای گرفتن سهم بازار اتریوم در فضای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ظهور کرده‌اند، اما فقط سولانا و کاردانو یک تهدید جدی برای اتریوم محسوب می‌شوند. طی سال میلادی گذشته آن‌ها بیشترین میزان رشد را در این حوزه داشته‌اند.

دلایل افول اتریوم و رشد سولانا در فضای ان اف تی

پاشنه آشیل غول دنیای بلاک چین و رمز ارزها یعنی اتریوم، مقیاس پذیری ضعیف است؛ برای انجام تراکنش‌های مختلف اعم از انتقال ارزهای دیجیتال یا توکن‌های غیر مثلی مجبور به پرداخت کارمزدهای گزاف هستید. در زمان زیاد شدن ترافیک شبکه بعید نیست گس اتریوم حتی به بالای ۱۰۰ دلار برسد! به همین دلیل برای خرید و فروش NFTهای ارزان یا مقادیر کم رمز ارزها اصلا مقرون به صرفه نیست.

اما سولانا از مقیاس پذیری بی‌نظیری بهره می‌برد و سرعت انجام تراکنش‌ها در آن بسیار بالا است. از طرف دیگر انجام هر تراکنش حدود یک دلار یا کمتر کارمزد نیاز دارد. در شبکه کاردانو نیز کارمزد حدودا همین میزان است، اما سرعت انجام تراکنش‌ها نسبت به سولانا کمی کندتر است. عده زیادی عقیده دارند Solana ویژگی بسیار مهم و کلیدی عدم تمرکز را فدای مقیاس‌ پذیری کرده است، به طوری که به اندازه Cardano و Ethereum متمرکز نیست. با این حال نتیجه نهایی آن از نظر سرعت تایید تراکنش‌ها فوق‌العاده بوده است. همین موضوع برای تهدید بازار اتریوم توسط سولانا کافی است، چرا که خوشبختانه یا متاسفانه، کاربران در حال حاضر بیش از عدم تمرکز به سرعت و هزینه اهمیت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: کاردانو با شکست بیت کوین تبدیل به محبوب ترین ارز دیجیتال جایگزین اتریوم شد

یکی دیگر از مشکلات مهم شبکه اتریوم تولید کربن بالا به خاطر استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) است. در بلاک چین‌های مبتنی بر این الگوریتم نظیر بیت کوین و اتریوم، برای تایید تراکنش‌ها به قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز داریم، قدرتی که از توان کامپیوترهای خانگی عادی خارج است. به همین دلیل برای استخراج این دسته ارزهای دیجیتال از کامپیوترهای قدرتمند منحصربه‌فردی به نام اسیک ماینر استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که اسیک ماینرها به معنای واقعی برق را می‌بلعند و با اتلاف زیاد انرژی به محیط زیست آسیب می‌زنند. چین علت ممنوع کردن صنعت استخراج ارزهای دیجیتال را همین موضوع اعلام کرده است. مقیاس پذیری ضعیف Ethereum هم ناشی از همین الگوریتم است.

بیشتر بخوانید: ۷ دلیل برای اینکه ارز دیجیتال سولانا بهتر از اتریوم است

شرکت‌های زیادی فقط به خاطر بحث تولید کربن از ورود به بازار کریپتو، ارزهای دیجیتال و ان اف تی خودداری کرده‌اند، اما با ظهور رقبایی مثل کاردانو و سولانا که مصرف برق در شبکه آن‌ها بالای یک میلیون برابر کمتر شده، دغدغه آن‌ها از بین رفته است.

تهدید مارکت دامیننس ارز دیجیتال اتریوم توسط کاردانو و سولانا

بیت کوین و اتریوم در حال حاضر به ترتیب با ۴۰ درصد و ۱۹ درصد بیشترین مارکت دامیننس را در بازار ارز دیجیتال دارند. منظور از مارکت دامیننس سهم بازار هر رمز از مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال است. پس BTC و ETH روی هم رفته ۵۹ درصد سرمایه در گردش (مارکت کپ) کل بازار کریپتوکارنسی را در مشت خود نگه داشته‌اند.

اما تا چند ماه قبل دامیننس ETH بالای ۲۱ درصد بود. همانند کاهش سهم اکوسیستم اتریوم از بازار NFT از ۹۵ درصد به ۸۰ درصد این ریزش نیز چندان شدید به نظر نمی‌رسد، اما در هر صورت نشان می‌دهد پاشنه آشیل اتریوم رفته رفته زمینه را برای عرض اندام سایر رقبا جلوی غول بزرگی نظیر آن فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: سیگنال ترسناک خالق اتریوم برای سرمایه گذاران؛ اتریوم ممکن است شکست بخورد

هر چه در فضای دیفای و ان اف تی سهم کاردانو، سولانا و دیگر اکوسیستم‌های بلاک چینی مخصوص ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز افزایش پیدا کند، از سهم اتریوم کاسته خواهد شد که یک تهدید برای آینده آن محسوب می‌شود. به طور واضح، با مهاجرت توسعه‌دهندگان و کاربران از Ethereum به دیگر بسترها، میزان استفاده از ارز دیجیتال بومی آن کمتر خواهد شد. نتیجه، کاهش ارزش ETH و رشد قیمت ADA و SOL است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.