تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

بیماری کبد چرب و علائم حاصل از آن سلامت کلی بدن و عملکرد اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت اصلی به وجود آمدن این بیماری در اشخاص رژیم غذایی نامناسب است. به همین دلیل افرادی که درگیر بیماری کبد چرب هستند باید رژیم غذایی مناسب این بیماری را رعایت کنند تا بتوانند بیماری خود

بیماری کبد چرب و علائم حاصل از آن سلامت کلی بدن و عملکرد اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت اصلی به وجود آمدن این بیماری در اشخاص رژیم غذایی نامناسب است. به همین دلیل افرادی که درگیر بیماری کبد چرب هستند باید رژیم غذایی مناسب این بیماری را رعایت کنند تا بتوانند بیماری خود را کنترل کنند و سلامت خود را باز یابند. همه‌ی افرادی که با بیماری کبد چرب دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانند آشپزی رژیمی مخصوص به کبد چرب را بیاموزند تا بتوانند غذاهای مفید برای این بیماری را تهیه کنند. پیروی از رژیم غذایی مناسب کبد چرب فواید بسیاری دارد. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌شود:

  • با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب کبد چرب از پیشروی و پیشرفت بیماری جلوگیری شده و سبب بهبود و رهایی شخص از این بیماری می‌شود.
  • این بیماری زمینه ساز بیماری‌های خطرناک تری نه تنها در کبد بلکه در سایر اندام‌ها می‌شود که با کمک رژیم درست می‌توان از خطرات جلوگیری کرد.
  • در صورتی که به این بیماری مبتلا نیستید، رژیم غذایی به شما کمک می‌کند از بیماری کبد چرب در امان بمانید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین رژیم مربوط به این بیماری آشنا شوید.

برنامه غذایی مناسب کبد چرب

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی یا تری گلیسرید در کبد ایجاد می‌شود و اگر رژیم غذایی فرد در هنگام بیماری تغییر نیابد، این بیماری به روند خود ادامه می‌دهد و موجب می‌شود شخص بیمار به سیروز کبدی بدخیم مبتلا گردد.

در واقع اهمیت رژیم غذایی مناسب در این مرحله به خوبی نمایان می‌شود و هر شخص باید نکات آشپزی و برنامه غذایی مربوط به آن را به خوبی بداند. بیماری کبد چرب ممکن است به صورت علائمی در پوست، ایجاد اضافه وزن و چربی دور شکم، اختلال در عملکرد قلبی و عروقی و اختلال در سایر اعضای بدن بروز کند. در ادامه رژیم غذایی مناسب و لیست غذاهایی که از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کنند و به درمان آن کمک‌ می‌کنند ارائه می‌شود.

صبحانه ی مناسب برای کبد چرب

از مهم‌ترین وعده‌ها در روز صبحانه است. می‌توانید در رژیم خود برای صبحانه از غذا‌های سبک و بی‌خطر برای کبد چرب استفاده کنید. در بیماری کبد چرب نباید هیچ یک از وعده‌های غذایی حذف شوند. برای تهیه یک صبحانه رژیمی مناسب کبد چرب می‌توانید سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم را در وعده صبحانه‌ی خود قرار دهید زیرا به پاکسازی سموم از بدن کمک ویژه‌ای می‌کند. جای دادن مرکبات در وعده صبحانه مانند نوشیدن آب پرتقال یا نوشیدن آب به همراه آبلیموی تازه می‌تواند سبب پاکسازی کبد و بهبود فعالیت آن شود. مصرف انواع توت‌ها، انگور و کشمش در وعده صبحانه سبب بهبود عملکرد کبد می‌شود. اگر در وعده‌ی صبحانه چای میل می‌کنید بهتر است چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید. چای سبز علاوه بر کمک به لاغری یک گزینه مناسب برای افرادی است که دچار بیماری کبد چرب هستند. جای دادن قهوه‌ی بدون شکر هم می‌تواند به لاغری کمک کند ولی باید توجه داشته باشید مصرف قهوه بی اندازه می‌تواند کبد را گرم کند و سبب بیماری کبد چرب شود. بنابراین مصرف قهوه باید محدود و کنترل شده باشد.

وعده ی نهار مناسب برای کبد چرب

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب کبد چرب باید سبک زندگی خود را نیز دگرگون سازند. به طور مثال نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سرد مضر است و بهترین کار مصرف آنها به صورت ولرم است. بر اساس طب سنتی و طب مدرن مصرف آب به همراه غذا، نیم ساعت قبل از آن و تا یک ساعت بعد از آن ممنوع است زیرا به معده و کبد آسیب جدی می‌رساند. استفاده از روغن‌های گیاهی و سالم مانند روغن زیتون در پخت و پز از پیشرفت بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند. سیر، زنجبیل و زردچوبه از التهاب و پیشرفت بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کنند و بهتر است از آنها در تهیه نهار و وعده‌های غذایی استفاده کنید. از دیگر راه‌های درمان و کنترل بیماری کبد چرب کنترل وزن و جلوگیری از چاقی و مصرف غذاهای سبک به این منظور است.

در وعده نهار می‌توانید انواع سوپ‌ها مانند سوپ کرفس و اسفناج که از بهترین غذاها برای بیماری کبد چرب است، تهیه کنید.

طرز تهیه سوپ سبزیجات کرفس و اسفناج مناسب کبد چرب

برای تهیه سوپ سبزیجات به یک شاخه کرفس، 45گرم اسفناج، پنج حبه سیر و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون نیاز دارید. ابتدا به میزان یک لیوان آب را بجوشانید. سبزیجات را به خوبی بشویید و سیر، اسفناج و کرفس را به خوبی خورد کنید و به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. پس پخت سبزیجات به آن روغن زیتون و ادویه‌های دلخواه را بیافزایید.

سوپ سبزیجات مناسب برای کبد چرب شما آماده است، می توانید آن را برای نهار میل کنید.

هر آنچه که باید در مورد آشپزی رژیمی برای کبد چرب بدانید

 

بهترین نوشیدنی ها برای کبد چرب

قهوه و کمک به کبد چرب و لاغری

قهوه به دلیل وجود کافئین تاثیر زیادی در چربی سوزی و لاغری دارد. کافئین موجود در قهوه سبب افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود حرکات روده می‌شود. این فواید قهوه در نهایت منجر به رسیدن به لاغری و کاهش وزن می‌شود. برای این منظور بهتر است قهوه را بدون شکر و با شیر کم چرب یا شیر‌های گیاهی مصرف کنید. البته همانطور که بالاتر اشاره شد مصرف قهوه باید به اندازه باشد زیرا مصرف زیاد آن به کبد آسیب می‌رساند.

ترکیب چای سبز، لاته و ماچا برای لاغری

این چای می‌تواند سبب لاغری و افزایش چربی سوزی شود. افراد زیادی با استفاده از آن توانستند چربی دور کمر و شکم خود را از بین ببرند و به عنوان یک میان وعده‌ی مناسب برای لاغری بسیار کارامد می‌باشد. چای سبز، ماچا و لاته 20 کالری دارد و می تواند به عنوان یک میان وعده، ساعاتی شما را سیر نگه دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان، یک میان وعده سالم و رژیمی و چربی سوزی موثر می باشد.

مراجعه به متخصصین تغذیه برای درمان و کنترل کبد چرب

مراجعه به یک متخصص تغذیه بسیار موثر است. متخصصین تغذیه علاوه بر کمک به شما در تهیه یک برنامه غذایی مناسب کبد چرب، کمک می‌کنند سبک زندگی و رفتاری سالم داشته باشید تا وضعیت سلامت شما ارتقا یابد. از جمله رفتار‌های مناسب در یک سبک زندگی سالم داشتن تحرک و ورزش کردن است. انجام ورزش هایی ساده همچون پیاده روی علاوه بر تاثیرات مثبت بر کبد چرب می‌تواند وزن شما را کنترل کند. اضافه کردن مکمل امگا3 به رژیم غذایی به کنترل کبد چرب کمک می‌رساند. برخی از خوراکی‌های موثر در کنترل کبد چرب همچون چای سبز، عسل به همراه سیاه دانه، عرق کاسنی و چای زنجبیل می‌باشند.

متخصصین تغذیه ای که در طب سنتی تجربه دارند حتما به شما توصیه خواهند کرد که چهل دقیقه قبل از خوردن وعده صبحانه دو لیوان آب جوشیده و گرم میل کنید. این عادت سبب درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب می‌شود، همچنین بر سلامت کلی بدن تاثیر زیادی دارد و عملکرد اندام‌ها را بهبود می‌بخشد. بنابراین داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متناسب با بیماری کبد چرب و تحرک و ورزش نه تنها به شما کمک می‌کند این بیماری درمان شود بلکه سبب افزایش میزان سلامتیتان نیز می‌شود.

خروج از نسخه موبایل