تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۵۸

نگاهی به آپشن های متنوع رنو کولیوسرنو کولیوس به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای رنو از ظاهری اسپرت، پیشرانه قدرتمند و آپشن‌های متنوع بهره می‌برد. در ادامه با آپشن های این شاسی بلند فرانسوی آشنا خواه..

نگاهی به آپشن های متنوع رنو کولیوس

رنو کولیوس به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای رنو از ظاهری اسپرت، پیشرانه قدرتمند و آپشن‌های متنوع بهره می‌برد. در ادامه با آپشن های این شاسی بلند فرانسوی آشنا خواهیم شد.

شرکت فرانسوی رنو شاسی بلند سایز متوسط کولیوس را بر پایه پلتفرم به کار رفته در نیسان ایکس تریل توسعه داده است. رنو کولیوس و نیسان ایکس تریل فقط از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و در بخش فنی از یک قوای محرکه بهره می‌برند. در واقع نیسان ایکس تریل با تمرکز روی نیاز خانواده‌ها طراحی شده و در طرف مقابل رنو کولیوس از ظاهری اسپرت بهره می‌برد.

رنو کولیوس به دلیل طراحی ظاهری اسپرت و جذاب خود توانست طی مدت کوتاهی پس از عرضه به یکی از پرفروش‌ترین محصولات رنو تبدیل شود. همچنین رنو با ارائه آپشن های متنوع موفق شد نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند. در همین راستا قصد داریم شما را آپشن های متنوع این شاسی بلند فرانسوی آشنا کنیم.

آشنایی با آپشن های رنو کولیوس

سیستم مالتی مدیا rlink و سیستم صوتی bose

شرکت BOSE به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت تجهیزات صوتی محسوب می‌شود و بسیاری از خودروسازان بزرگ سیستم صوتی محصولات خود را از این شرکت تهیه می‌کنند. از این رو یکی از آپشن های جذاب رنو کولیوس برخورداری از سیستم صوتی bose است؛ این سیستم به کمک ۱۳ بلندگو می‌تواند موسیقی‌های مورد علاقه شما را با کیفیت بسیار بالا به گوشتان برساند.

رنو کولیوس از سامانه R-LINK2 نیز بهره می‌برد؛ این سیستم نرم افزاری برای استفاده از بخش‌های مختلف محصولات رنو طراحی شده است. در واقع راننده و سرنشینان می‌توانند کلیه تنظیمات مربوط به سیستم‌های رفاهی داشبورد شامل دستیارهای کمکی راننده، سیستم پخش، رادیو و بلوتوث را از طریق این سامانه انجام دهند.

سنسور ۳۶۰ به همراه دوبین عقب

سنسور ۳۶۰ به همراه دوربین عقب به عنوان یکی دیگر از آپشن های رنو کولیوس محسوب می‌شود. در واقع طول ۴.۵ متری این خودرو و همچنین وجود خطوط مختلف در طراحی بدنه آن باعث شده تا راننده با نقاط کور زیادی مواجه شود. در همین راستا رنو با ارائه تعداد زیادی سنسور و دوربین توانسته این نقص را برطرف سازد.

در همین راستا راننده هنگام پارک کردن می‌تواند از سنسورهای پارک جلو و عقب که دیدی ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کنند کمک بگیرد. همچنین راننده می‌تواند از دوربین پارک عقب به همراه نشانگر خطوط کمکی استفاده کند تا فرایند پارک کردن بدون هیچ برخورد احتمالی به انجام برسد.

رادار نقاط کور

سیستم تشخیص نقاط کور (BSM) به عنوان یکی دیگر از آپشن‌های رنو کولیوس به شمار می‌رود؛ این سیستم هنگامی که وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور دید راننده قرار بگیرد، روی آینه‌های جانبی چراغ‌های مخصوصی روشن می‌کند و به همراه یک اخطار صوتی راننده را از وجود خطرهای احتمالی باخبر خواهد کرد. از این رو سیستم BSM در جلوگیری از تصادف‌های جاده‌ای نقش مهمی را ایفا می‌کند. رانندگان با انتخاب گزینه Drivig assistance از منوی Vehicle موجود در سیستم مالتی مدیای این شاسی بلند می‌توانند سیستم BSM را فعال کنند.

کنترل حرکت در سربالایی

رنو کولیوس به کمک پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک CVT می‌تواند قابلیت‌های آفرودی متعددی را نیز ارائه دهد، اما تاخیر ناشی از درگیر شدن گیربکس و ارسال قدرت به چرخ‌ها باعث می‌شود تا در زمان شروع حرکت در سربالایی رانندگان با تاخیر چند لحظه‌ای مواجه شوند.

در همین راستا رنو برای رفع این مشکل سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) را در نظر گرفت؛ این سیستم قادر است برای مدت کوتاهی خودرو را در حالت ایستا متوقف کرده و از لغزش آن به سمت پایین جلوگیری کند. در واقع گیربکس با استفاده از این فرصت کوتاه می‌تواند با درگیر کردن چرخ‌ها و پیشرانه، فرایند انتقال قدرت را ادامه دهد.

سانروف برقی پانورامیک

خودروهای کره‌ای مجهز به دو آپشن سانروف و سقف پانوراما با ورود به بازار ایران طی دو دهه گذشته باعث شدند تا مشتریان ایرانی به خرید خودروهایی با این آپشن‌ها تمایلی بیشتری پیدا کنند. رنو کولیوس یکی از معدود خودروهای موجود در بازار ایران محسوب می‌شود که به شکل همزمان دو آپشن سانروف و سقف پانوراما را ارائه می‌دهد.

رنو برای این شاسی بلند خود سقفی کاملا از شیشه را در نظر گرفته است که راننده بر اساس نیاز خود می‌تواند ورود یا عدم ورود نور به کابین را مدیریت کند. علاوه بر این، این سقف دارای قابلیت باز شدن بوده و می‌تواند به شکل همزمان عملکرد سقف پانوراما و سانروف را ارائه دهد.

سیستم کمکی پارک یا Easy Park Assist

از دیگر آپشن های رنو کولیوس می‌توان به سیستم کمکی پارک اشاره کرد که به کمک تعدادی زیادی سنسور، دوربین و فناوری رادار، فرایند پارک را انجام می‌دهد؛ این سیستم چهار حرکت بیرون آمدن از پارک دوبل، پارک مورب، پارک قائم و پارک دوبل را شامل می‌شود و راننده قادر است یکی از این حالت‌ها را بعد از فعال شدن از روی صفحه نمایشگر انتخاب کند.

راننده رنو کولیوس به کمک این قابلیت می‌تواند خودرو را در بهترین حالت پارک کند. رانندگان در زمانی که خودرو را متوقف کردند یا با سرعت کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستند می‌توانند از روی کنسول مرکزی، دکمه‌ای که روی آن عکس فرمان و حرف P درج شده را فشار دهند و این سیستم را فعال سازند.

پس از فعال‌سازی این سیستم، سنسورها کار خود را آغاز کرده و فضای پارک را اندازه‌گیری می‌کنند، پس از اندازه‌گیری و مناسب بودن شرایط پارک، روی صفحه نمایشگر حرف P به نمایش در خواهد آمد. در این حالت باید دنده عقب را درگیر کرده و فرمان را رها سازید. در ادامه با پیروی از دستورالعمل‌هایی که به نمایش درخواهد آمد می‌توانید فرایند پارک را انجام دهید.

دیفرانسیل ۳ حالته

رنو کولیوس به قابلیت‌های آفرودی مجهز شده و می‌تواند از مسیرهای خارج از جاده به آسانی عبور کند، اما از آنجایی که به دلیل کاهش استهلاک خودرو به روشن بودن دائمی سیستم چهار چرخ محرک نیازی نیست، رنو این شاسی بلند را به سه حالت مختلف انتقال قدرت به دیفرانسیل‌های جلو و عقب مجهز کرده تا راننده بر اساس نیاز خود از حالت مناسب استفاده کند.

در همین راستا رانندگان رنو کولیوس می‌توانند دیفرانسیل آن را در سه حالت تک دیفرانسیل یا ۲WD، اتوماتیک یا AUTO و قفل دیفرانسیل یا LOCK تنظیم کنند. حالت قفل دیفرانسیل یا LOCK فقط برای عبور از جاده‌های سخت خارج از جاده کاربرد داشته و رنو به رانندگان توصیه کرده تا از این حالت برای جاده‌های معمولی استفاده نکنند.

در حالت اتوماتیک نیز کامپیوتر خودرو با اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف دریافت می‌کند قادر است قدرت مورد نیاز را بسته به شرایط به هر کدام از چرخ‌ها منتقل کند. در حالت تک دیفرانسیل نیز قدرت فقط به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد و این حالت برای استفاده‌های روزمره بهترین گزینه محسوب می‌شود.

صندوق هوشمند

رنو کولیوس نیز همانند بسیاری از شاسی بلندهای امروز از در صندوق برقی با ریموت و سنسور پا بهره می‌برد تا رانندگان بتوانند بدون دخالت دست در صندوق را باز کنند. همچنین با فشار دادن یک دکمه می‌توان در صندوق را بست. به طور کلی مالکان این خودرو برای باز و بسته کردن در صندوق به هیچ نوع فعالیت فیزیکی خاصی نیاز نخواهند داشت.

گرمکن و سردکن صندلی

سیستم‌های تهویه در صندلی به عنوان یکی از آپشن‌های رایج در خودروهای امروزی محسوب می‌شود و رنو کولیوس نیز از این آپشن بی‌بهره نمانده است. رنو برای صندلی‌های جلوی این شاسی بلند خود سیستم گرمکن و سردکن را در نظر گرفته است. علاوه بر این، همه صندلی‌های این خودرو از روکش چرمی خاکستری یا قهوه‌ای نیز بهره می‌برند.

از سایر آپشن های رنو کولویس می‌توان به آینه عقب الکتروکرومیک، چراغ چرخشی، تنظیم خودکار ارتفاع نور، دی‌لایت و اتولایت، ترمز پارک برقی، سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل اشاره کرد.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل