نظر یک تحلیلگر: بیت کوین می‌تواند به ۱۱هزار یا ۹هزار دلار سقوط کند یک سال گذشته تحت‌تأثیر عوامل گوناگون برای بازار ارزهای دیجیتال دوران سختی بوده است. بیت کوین از زمان ثبت اوج تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حدود ۸۰درصد از ارزش خود را از دست داده است و همچنان برخی انتظار

نظر یک تحلیلگر: بیت کوین می‌تواند به ۱۱هزار یا ۹هزار دلار سقوط کند

یک سال گذشته تحت‌تأثیر عوامل گوناگون برای بازار ارزهای دیجیتال دوران سختی بوده است. بیت کوین از زمان ثبت اوج تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حدود ۸۰درصد از ارزش خود را از دست داده است و همچنان برخی انتظار دارند با ادامه روند نزولی، قیمت این ارز دیجیتال حتی چهاررقمی شود.

به گزارش کریپتو پوتیتو، تقریباً یک سال پیش صنعت ارزهای دیجیتال در اوج قرار داشت و بیت کوین نیز روند صعودی کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد. در این دوران اخبار مثبت زیادی به گوش می‌رسید و آخرین خبری که سبب رسیدن بیت کوین به اوج تاریخی ۶۹٬۰۰۰ دلاری شد، احتمالاً عرضه اولین صندوق بورسی (ETF) مبتنی بر این ارز دیجیتال در ایالات متحده بود.

در ماه‌های بعد از آن اما، شرایط شروع به تغییر کرد. بانک‌های مرکزی سیاست کلان خود را از چاپ و عرضه پول‌های جدید در بازار به افزایش نرخ بهره بانکی تغییر دادند تا از این طریق با تورم خودساخته‌شان مقابله کنند.

همراه با این تغییر سیاست پولی در جهان، روسیه هم به خاک اوکراین حمله نظامی کرد و با زیاد‌ترشدن تعداد عوامل کلان اقتصادی که خلاف جهت دارایی‌های ریسکی عمل می‌کردند، ارزهای دیجیتال نیز با فشار نزولی بیشتری مواجه شدند. شکل‌گیری بحران‌های بزرگ در بخش‌های مهمی از صنعت ارزهای دیجیتال نیز که با فروپاشی شبکه تِرا آغاز شد، شرایط را به‌مراتب بدتر کرد.

به‌دنبال آن، چندین پلتفرم مختلف برداشت‌های کاربران خود را به حالت تعلیق در آوردند، درخواست بودجه اضطراری کردند و برخی هم ناچار به اعلام ورشکستگی شدند. در آن دوران یک شرکت به‌عنوان ناجی این پلتفرم‌های ورشکسته شناخته می‌شد؛ FTX! مجموعه‌ای که خود اکنون یک صرافی ورشکسته محسوب می‌شود. تقریباً هرجا که صحبت از اعطای وام به پلتفرم‌ها و ارائه پیشنهاد خرید مجموعه‌های ورشکسته این حوزه بود، نام FTX و سم بنکمن فرید دیده می‌شد و کمتر کسی تصورش را می‌کرد که خودِ FTX هم تنها چند ماه بعد به ورشکستگی فراگیر صنعت ارزهای دیجیتال دچار شود.

بعد از اینکه روشن شد FTX، ناجی پلتفرم‌های ورشکسته، توان نجات مشتریان خود را ندارد، بیت کوین سقوط ناگهانی دیگری را تجربه کرد و به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته، یعنی زیر ۱۶٬۰۰۰ دلار رسید.

با این ریزش، بزرگی سقوط بیت کوین از اوج تاریخی ۶۹٬۰۰۰ دلاری به ۸۰درصد افزایش یافت. حال، دان آلت (DonAlt)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در توییتر، هشدار داده که ممکن است ریزش‌های بیت کون هنوز به آخر نرسیده باشد. او با مقایسه میزان ریزش قیمت در چرخه نزولی فعلی، با دو چرخه ماقبل خود، گفته است بیت کوین می‌تواند با تقلید از چرخه سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ۹٬۵۰۰ دلار و در صورت تکرار شرایط سال ۲۰۱۸، به ۱۱٬۰۰۰ دلار سقوط کند.

تحلیل دان آلت از نمای یک‌ماهه بازار بیت کوین.

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل