تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

ساعت ها چگونه اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کنند؟ اگر قصد خرید ساعت هوشمند جدیدی را دارید، احتمالا اصطلاحاتی مشابه سنسور SpO2 در ساعت هوشمند ، پالس اکس یا اکسیژن خون را شنیده باشید. سنسورهای SpO2 میزان تراکم اکسیژن خون شما را اندازه‌گیری می‌کنند. امروزه بیشتر ساعت های هوشمندی که وارد بازار می‌شوند دارای سنسور اکسیژن خون هستند.اما

ساعت ها چگونه اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کنند؟

اگر قصد خرید ساعت هوشمند جدیدی را دارید، احتمالا اصطلاحاتی مشابه سنسور SpO2 در ساعت هوشمند ، پالس اکس یا اکسیژن خون را شنیده باشید. سنسورهای SpO2 میزان تراکم اکسیژن خون شما را اندازه‌گیری می‌کنند. امروزه بیشتر ساعت های هوشمندی که وارد بازار می‌شوند دارای سنسور اکسیژن خون هستند.اما همه سازندگان سنسورهای اکسیژن خون را به یک شکل طراحی نمی‌کنند. بنابراین لازم دیدیم که نحوه پایش اکسیژن خود در ساعت های متفاوت را در یک مقاله برایتان توضیح دهیم.

سنسورهای SpO2 چگونه کار می کنند؟

ممکن است با پالس اکسیمترها آشنا باشید. گیره‌هایی که روی انگشت شما قرار می‌گیرد و میزان تراکم اکسیژن در خون شما را اندازه می‌گیرند، اکسیمتر هستند. این دستگاه‌ها در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، بیشتر از قبل شناخته شدند؛ زیرا سطح پایین اکسیژن یک علامت رایج در افرادی است به کووید-19 مبتلا شده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که پالس اکسیمتر یک ضرورت در دنیای امروز است.

سنسور SpO2 در ساعت‌ هوشمند مشابه سنسورهای PPG است که ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند. سنسور PPG با تابش نور سبز رنگ به پوست و انعکاس آن به دستگاه، ضربان قلب را اندازه‌ می‌گیرد. تفاوت آن با سنسور اکسیژن خون در این است که به جای نور سبز، نور مادون قرمز را به پوست می‌تاباند. سپس، بر اساس نحوه بازتاب نور، از الگوریتم مخصوص برای تخمین سطح اکسیژن خون شما استفاده می‌کند. اصولا اگر مقدار اکسیژن خون شما بین 90 الی 95 درصد باشد، طبیعی است. اما حتما توضیحات ساعت هوشمند خود را مطالعه کنید تا سطوح مختلف اکسیژن خون تعریف شده در هر دستگاه را بشناسید.

نحوه سنجش اکسیژن خون در ساعت هوشمند

محدودیت های سنسور SpO2
تولیدکنندگان ساعت ها و مچ‌بند های هوشمند دلایل زیادی برای اضافه کردن این حسگرها به دستگاه‌های خود دارند. اغلب این سنسورها را برای تعیین کیفیت خواب کاربر به کار گرفته‌اند. برخی نیز سنسور SpO2 را برای تشخیص سریع آپنه یا وقفه تنفس در خواب طراحی کرده‌اند.
پالس اکسیمترهای نوک انگشت، دستگاهی پزشکی در کلاس II هستند، اما ساعت‌های هوشمند دارای SpO2 فقط قادر به اندازه‌گیری‌های عمومی بوده و برای سلامت عمومی ساخته شده‌اند. به همین دلیل، نیازی نیست تا مورد تایید FDA قرار بگیرند. اندازه‌گیری مقدار اکسیژن خون از طریق مچ دست، معمولا دقت کمتری نسبت به نوک انگشت دارد. در پالس اکسیمترهای نوک انگشت، نور به یک نقطه کوچک و متمرکز می‌تابد و از همان نقطه بازتاب دارد، اما در سنسورهای ساعت هوشمند، نور به سطح بیشتری از مچ دست تابیده و تغییرات سطوح مختلفی را ثبت می‌کند.
در کل، شما نباید از آمار ثبت شده بر روی ساعت خود برای اهداف پزشکی استفاده کنید. این آمار صرفا به شما این امکان را می‌دهند که وضعیت سلامت خود را در حالت نرمال بررسی کنید و اگر تغییراتی در آن به وجود آمد، اقدامات لازم را انجام دهید.
حالا که از محدودیت‌های این سنسورها آگاهی دارید، به نحوه استفاده از تنظیمات SpO2 ساعت هوشمند شیائومی خواهیم پرداخت.

با ورود مچ‌بند هوشمند شیائومی Mi Band 6 به بازار، برای اولین‌بار حسگر SpO2 به ساعت‌های شیائومی افزوده شد. این سنسور ابزاری برای نظارت بر وضعیت سلامتی کاربران است و همزمان بر روی آمار ضربان قلب دستگاه نیز تاثیر می‌گذارد. در حالی که سنسور اکسیژن خون میزان اشباع اکسیژن در خون را بررسی می‌کند، حسگر ضربان قلب مسئول تجزیه و تحلیل قلب کاربر و دانستن این مسئله است که آیا هنگام ورزش کردن یا استراحت، نبض طبیعی داریم یا خیر. ما در این بخش روش فعالسازی و استفاده از سنسور سنجش اکسیژن خون مچ‌بند شیائومی را بررسی خواهیم کرد.به تازگی می بند 7 پرو به بازار ایران وارد شده که شرکت مسترکالا آن را وارد کرده است که شما می توانید برای خرید می بند 7 پرو اقدام نمایید.

اپلیکیشن Mi Fit
هدف اصلی مچ‌بند هوشمند شیائومی ثبت آمار و نظارت بر وضعیت سلامتی کاربران است. بنابراین Mi Band 6 و مدل‌های قبلی، ابزارهای مختلفی را در خدمت بدن ما قرار داده‌اند. برای استفاده از این امکانات لازم است اپلیکیشن Mi Fit را از Play Store دانلود کرده و بر روی تلفن همراه خود نصب کنید.

اکسیژن خون
تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا سطح اکسیژن خون ما در مچ‌بند شیائومی ثبت شود. در حالت طبیعی باید درصد اکسیژن خون نمایش داده شده بین 95 تا 100 درصد باشد. اگر درگیر بیماری آسم هستید و یا آزمایش کووید-19 شما مثبت بوده است، می‌توانید با کمک این آمار و ارقام شرایط سلامت خود را به طور نسبی تحت نظر داشته باشید. استفاده از این دستگاه الکترونیکی هیچ عارضه‌ای برای شما نخواهد داشت. برای این که سنسور SpO2 در ساعت هوشمند اطلاعات را به نمایش بگذارد، کافی است صفحه دستگاه را به سمت بالا بکشید. اگر از قبل با کمک دستگاه اندازه‌گیری را انجام داده باشید، گزینه measure now یا update the measurement را روی صفحه می‌بینید.
به محض فشردن دکمه، شمارش معکوس شروع می‌شود. این شمارش معکوس برای این است که بازوی خود را ثابت نگه ‌داشته و مچ‌بند به بهترین شکل ممکن عمل کند. به خاطر داشته باشید که برای بهبود نتایج و اندازه‌گیری دقیق‌تر، باید دستگاه را بالای استخوان مچ دست خود قرار دهید.
زمانی که اندازه‌گیری تکمیل شد، سطح اکسیژن خون شما به همراه ضربان قلب شما روی صفحه به نمایش در خواهد آمد. برای مشاهده تمامی سوابق ثبت شده، باید وارد اپلیکیشن Xiaomi Mi Fit شوید و در تب training ، گزینه See More را انتخاب کنید. پس از ورود، گزینه Blood oxygen saturation را انتخاب کنید تا تاریخچه داده‌ها بر اساس روز، هفته یا سال سازماندهی شوند. به این ترتیب می‌توانید وضعیت نسبی سلامت و فعالیت خود را بررسی کنید.

برای خرید انواع ساعت های هوشمند می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مسترکالا مراجعه کنید.

 

 

خروج از نسخه موبایل