تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر : 66627

میرهاشمی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به واسطه ارتباط با گستره عظیمی از هنرمندان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد

میرهاشمی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به واسطه ارتباط با گستره عظیمی از هنرمندان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: ما به فروش آثار هنری در جشنواره هم فکر کرده‌ایم؛ اما در جشنواره تجسمی فجر خلأ بهره‌برداری داریم. خیلی از آثاری که به جشنواره تجسمی فجر می‌رسد، قابلیت فروش و بهره برداری دارند. در حوزه حجم، آثاری داریم که می‌تواند در معماری شهری ما دخیل باشند. به گزارش خبرنگار …

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: ما به فروش آثار هنری در جشنواره هم فکر کرده‌ایم؛ اما در جشنواره تجسمی فجر خلأ بهره‌برداری داریم. خیلی از آثاری که به جشنواره تجسمی فجر می‌رسد، قابلیت فروش و بهره برداری دارند. در حوزه حجم، آثاری داریم که می‌تواند در معماری شهری ما دخیل باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، صبح امروز سه ‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیر جشنواره، امیر راد دبیر هنریِ و جمعی از اصحاب رسانه، در محل کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

سیدعباس میرهاشمی، دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر

سیدعباس میرهاشمی، دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر، در ابتدای این نشست خبری گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به واسطه ارتباط با گستره عظیمی از هنرمندان، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. هرچقدر ما تلاش کنیم هنرهای تجسمی در جامعه شناخته شود، موجب بالا رفتن سلیقه هنری در جامعه می‌شود. ما سیزده دوره گذشته و خروجی‌هایشان را بررسی کردیم. در این مسیر دبیران گذشته را دعوت کردیم تا نکات و تجربیات‌شان را بشنویم و به کار گیریم.

وی ادامه داد: در مهرماه امسال دبیرخانه کارش را آغاز کرد. رشته‌های ده‌گانه‌ای را برای جشنواره تعریف کردیم که هر رشته یک دبیر و سه داور دارد. در بخش ایثار و فداکاری موضوعاتی مانند گروه‌های جهادی، مقابله با کرونا، شهیدان آتش نشان و… را محور قرار دادیم. بخش آینه در آینه به عنوان بخش جنبی جشنواره در نظر گرفته شد که این بخش به مباحث پژوهشی اختصاص دارد.

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: بخش تجسم هنر در راستای تمرکز زدایی شکل گرفت. در این بخش با ادارات کل ارشاد در استان‌های مختلف ارتباط گرفتیم و در هر استان یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب کردیم تا در تمامی استان‌ها، برگزاری جشنواره تجسمی فجر را داشته باشیم. در عین حال تلاش کردیم تا برگزاری جشنواره تجسمی فجر براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

میرهاشمی، گفت: در دوره چهاردهم، ۴ هزار و ۳۴۵ هنرمند داشتیم که آثارشان به جشنواره رسید که ۱۰ هزار و ۸۶۲ اثر به جشنواره رسید. این آمار ۴۰ درصد رشد را نسبت به دوره‌های گذشته نشان می‌دهد. در نهایت از میان آثار رسیده به جشنواره، در بخش طوبای زرین ۳۹۹ اثر از ۳۶۸ هنرمند و در بخش ایثار و فداکاری ۷۰ اثر از ۶۷ هنرمند به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند. در مجموع ۴۶۹ اثر از ۴۳۵ هنرمند در چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر حاضر خواهند بود.

وی ادامه داد: در بحث هنرهای جدید از آقای حقیقت‌شناس به دلیل تسلطش نسبت به کتابت استفاده کردیم. در استان‌ها به شکل جدی به دنبال هنرهای جدید بودیم. البته در این بخش رشد لازم را نداشته‌ایم و هنرمندانِ کمی را در این حوزه پرورش داده‌ایم. ما به زمان و به ساختار جدی‌تری نیاز داریم. اکنون زمانه‌ی بیان مفاهیم با تک آثار گذشته است.

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: من به معاونت هنری این بحث را گفتم که نسبت جشنواره فجر با دوسالانه‌ها و جشنواره جوان مشخص نیست. من به عنوان دبیر این دوره فقط می‌توانم پیشنهاد کنم. بالاخره باید نسبت این جشنواره‌ها را مشخص کنیم. ما در حوزه هنر به معنای درستش با محدودیت مواجهیم، مگر در جمع ۸۰ میلیون نفری کشورمان چند استاد واقعی هنر داریم.

میرهاشمی، ادامه داد: آثاری که به جشنواره تجسمی فجر رسیده ۴۰ درصد رشد داشته است، اما ما در آمار آثارِ راه یافته به بخش پایانی جشنواره، تقریبا آثار ارائه شده را نصف کرده‌ایم.

وی درباره فروش آثار در جشنواره گفت: ما به فروش آثار هنری در جشنواره هم فکر کرده‌ایم اما در دو سه ماه نمی‌شد این کار را سامان داد. ساختاری که به دنبالش هستیم در حدود ۳۰ صفحه نوشته شده تا تعریف بخش‌های مختلف را داشته باشیم. ما در جشنواره تجسمی فجر خلأ بهره‌برداری داریم. خیلی از آثاری که به جشنواره تجسمی فجر می‌رسد، قابلیت فروش و بهره برداری دارند. در حوزه حجم، آثاری داریم که می‌تواند در معماری شهری ما دخیل باشند. دیروز هم با شهرداری جلسه داشتیم تا آثاری که مورد تایید قرار می‌گیرند، در بخش‌های مختلف شهری به کار گرفته شوند.

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر تاکید کرد: اگر جشنواره‌ها را از پروژه به پروسه تغییر شکل دهیم، موفق خواهیم بود؛ این مسئله‌ای است که درباره تمام جشنواره‌ها صدق می‌کند.

میرهاشمی، درباره امید به تغییر و پیشرفتِ جشنواره تجسمی فجر گفت: زمانی که ما انجمن عکاسان دفاع مقدس را تاسیس کردیم کسی فکر نمی‌کرد به چنین موفقیتی دست یابیم، امروز شاهد هستیم که گنجینه‌ای از عکس‌هایی از دوران دفاع مقدس در آنجا و به بهترین شکل در قالب گنجینه‌ای بزرگ موجود است.

وی تاکید کرد: من هیچ وقت ناامید نبودم، همیشه معتقدم که باید وظیفه‌ام را در هر کجا که هستم به درستی انجام دهم. متولیان فرهنگی ما هم باید دخیل شوند و از آنها مطالبه شود. در گذشته در جشنواره تجسمی فجر بوده‌ام، آن زمان در مراسم اختتامیه هر دوره حکم دبیر جشنواره برای سال آینده را صادر می‌کردیم. من به دنبال تغییر ساختار این جشنواره هستم، من تلاشم را می‌کنم و پیشنهادهایم را ارائه می‌کنم؛ تصمیم نهایی با متولیان عرصه فرهنگ و هنر است.

دبیر چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: من به عنوان دبیر جشنواره وظیفه‌ای برای تعیین ساختار ندارم، اما برای خودم به عنوان یک هنرمند وظیفه دانستم که ساختار جدیدی را تعریف کنم و آن را به متولیان عرصه فرهنگ و هنر پیشنهاد دهم.

میرهاشمی، درباره تجلیل از هنرمندان در این دوره از جشنواره گفت:‌ هر سال تعدادی از استادان حوزه تجسمی را دعوت می‌کنند و نشان مفاخر هنرمندان هنرهای تجسمی به آنها اهدا می‌شود. امسال هم اسامی را انتخاب کرده‌ایم و به معاونت هنری تحویل داده‌ایم تا در این باره تصمیم گیری شود.

امیر راد، دبیر هنری چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر

امیر راد، دبیر هنری چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر، در ادامه این نشست خبری گفت: امسال بخشی با عنوان کیوریتوریال خواهیم داشت تا بتوانیم نگاهی به هنر آینده داشته باشیم. این بخش در حال انجام است و جمشید حقیقت شناس به عنوان کیوریتوریال حضور دارد.
چند پروژه جانبی هم در حال انجام است که تلاش کردیم به حوزه رسانه‌های جدید هنری توجه شود که نظامی گنجوی یکی از موضوعات این بخش است.

وی ادامه داد:‌ جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا حد زیادی رسانه محور بوده است. در چیدمان آثار در این دوره، تلاش شده تا به فضاسازی کلی توجه شود. چیدمان این دوره رسانه محور نیست و کل چیدمان براساس ایجاد فضایی کلی و هنری شکل می‌گیرد.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر تاکید کرد: در بخش مقالات هم ۱۵ مقاله سفارش داده شده است. همه مقالات در یک موضوع خاص نیست. اقتصاد هنر، زنان در هنر و بازارهای هنری موضوعات بخش مقالات هستند.

راد، ادامه داد: امسال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بزرگداشتی برای دو هنرمند شناخته شده کشورمان خواهیم داشت؛ زنده‌یادان کهجا مقدم و کامبیز درم‌بخش دو استاد بزرگواری هستند که سال گذشته از میان ما رفتند و امسال در جشنواره تجسمی فجر بزرگداشتی برای هر کدام از این بزرگان برگزار می‌کنیم.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر، در پایان سخنان خود گفت: فرهنگ حوزه‌ای دیربازده است. صرف تغییر مدیر یا دبیر یک جشنواره، شاهد تغییر و پیشرفت نخواهیم بود. می‌بایست در هفت دوره گذشته سیاست ثابتی در جشنواره جاری می‌بود. اکنون هم باید برای آینده سیاستی درست اتخاذ شود تا جشنواره براساس آن پیش برود.

گفتنی است، آیین گشایش چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عصر جمعه ۱۵ بهمن‌ ماه، در مؤسسه فرهنگی هنری صبا – فرهنگستان هنر – برگزار می‌شود و نمایشگاه تا روز ۳۰ بهمن‌ ماه ادامه خواهد داشت.

خبرنگار: کوروش جم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.