تاریخ انتشار : جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
کد خبر : 37509

مک لارن آرتورا ، نخستین سوپر اسپرت هیبریدی McLaren معرفی شد+عکس

مک لارن آرتورا ، نخستین سوپر اسپرت هیبریدی McLaren معرفی شد+عکس

مک لارن آرتورا ، نخستین سوپر اسپرت هیبریدی McLaren معرفی شد+عکس سرانجام کمپانی مک‌لارن از نخستین اتومبیل هیبریدی خودبه شکل رسمی رونمایی کرد؛ نام این اتومبیل هیبریدی مک لارن آرتورا – McLaren Artura است.
در سال ۲۰۱۲ مک‌لارن هایپر کار P1 را به عنوان اولین محصول هیبریدی خود به بازار روانه کرد. این خودرو بیش از ۹۰۰ اسب بخار قدرت داشت و به همین واسطه ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر می‌رسید و می‌توانست ۳۰ کیلومتر مسافت را به صورت تمام الکتریکی طی کند؛ اما P1 با قیمت ۱ میلیون دلار خودروی گرانی محسوب می‌شد. حالا این کمپانی خودروسازی خودرو مک لارن آرتورا را به بازار معرفی کرده است که تقریبا تمام ویژگی‌ها و پرفورمنس‌های P1 را دارد؛ ولی نسبت به P1 قیمت مناسب‌تری دارد.
مک لارن آرتورا نخستین خودرو هیبریدی تولید مک‌لارن به شمار می‌رود. در این خودرو قوای محرکه متفاوتی استفاده شده است، مک‌لارن پیش از این در اکثر خودروهای خود از پیشرانه V8 استفاده می‌کرد؛ اما در این ماشین از یک موتور V6 توئین توربو جدید استفاده کرده است. بلوک‌های سیلندر مک‌لارن آرتورا نسبت به هم زاویه ۱۲۰ درجه‌ای دا..

مک لارن آرتورا ، نخستین سوپر اسپرت هیبریدی McLaren معرفی شد+عکس

سرانجام کمپانی مک‌لارن از نخستین اتومبیل هیبریدی خودبه شکل رسمی رونمایی کرد؛ نام این اتومبیل هیبریدی مک لارن آرتورا – McLaren Artura است.

در سال ۲۰۱۲ مک‌لارن هایپر کار P1 را به عنوان اولین محصول هیبریدی خود به بازار روانه کرد. این خودرو بیش از ۹۰۰ اسب بخار قدرت داشت و به همین واسطه ظرف ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر می‌رسید و می‌توانست ۳۰ کیلومتر مسافت را به صورت تمام الکتریکی طی کند؛ اما P1 با قیمت ۱ میلیون دلار خودروی گرانی محسوب می‌شد. حالا این کمپانی خودروسازی خودرو مک لارن آرتورا را به بازار معرفی کرده است که تقریبا تمام ویژگی‌ها و پرفورمنس‌های P1 را دارد؛ ولی نسبت به P1 قیمت مناسب‌تری دارد.

مک لارن آرتورا

مک لارن آرتورا نخستین خودرو هیبریدی تولید مک‌لارن به شمار می‌رود. در این خودرو قوای محرکه متفاوتی استفاده شده است، مک‌لارن پیش از این در اکثر خودروهای خود از پیشرانه V8 استفاده می‌کرد؛ اما در این ماشین از یک موتور V6 توئین توربو جدید استفاده کرده است. بلوک‌های سیلندر مک‌لارن آرتورا نسبت به هم زاویه ۱۲۰ درجه‌ای دارند که طبق گفته مک‌لارن، این ویژگی امکان استفاده از میل لنگ کوتاه‌تر را به وجود می‌آورد. علاوه بر این با وجود زاویه باز V امکان نصب پیشرانه در مکانی پایین‌تر به وجود می‌آید که این مرکز ثقل خودرو را کاهش می‌دهد. وجود این زاویه و همچنین استفاده از یک سری ترفند‌های مهندسی باعث شده تا طول این پیشرانه V6 نسبت به موتور V8 مک‌لارن کم‌تر بشود و حتی عرض آن نیز نزدیک به۲ ۳ سانتی‌متر کاهش یافته است.

مک لارن آرتورا

در مدل‌های توربوشارژ McLaren Artura از تکنولوژی بلبرینگ استفاده شده است که این امر باعث می‌شود پیشرانه جدید V6 نسبت به هر لیتر از حجم خود بیش‌ترین قدرت را در مقایسه با همه مک‌لارن‌های V8 قبلی تولید بکند.

دریچه‌های گاز‌های اگزوز این خودرو به صورت الکترونیکی کار می‌کنند که این امر باعث می‌شود فشار به شکل دقیق حفظ شود و در نهایت تأخیر توربو از بین می‌رود. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا پیشرانه ۳ لیتری V6 مک‌لارن آرتورا ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید بکند و علی‌رغم استفاده از سیستم پرخوران، می‌تواند تا ۸۵۰۰ rpm دور بگیرد. برای سرزنده و سریع‌تر شدن مک‌لارن آرتورا یک دنده به گیربس هفت سرعته دوکلاچه قبلی اضافه شده است.

مک لارن آرتورا

البته تعداد کل دنده‌های این گیربکس تقریبا مانند قبل است و کلا هشت دنده جلو دارد زیرا دنده عقب حذف شده و به جای آن مسئولیت حرکت رو به عقب خودرو با موتور الکتریکی خودرو است. این موتور الکتریکی که از نوع شار محوری است، در محفظه گیربکس نصب شده تا توانایی تحویل قدرت خود را داشته باشد. گیربکس هم توانایی استفاده از پیشرانه بنزینی را دارد و هم توانایی استفاده از موتور الکتریکی را دارد. این یعنی در حالت رانندگی تمام الکتریکی، پیشرانه بنزینی قادر است تا به شکل کامل از چرخ‌ها جدا شود در حالی که در سرعت‌های پایین نیز به منظور روان‌تر کردن تعویض دنده‌های گیربکس دوکلاچه از موتور الکتریکی استفاده شده است.

مشخصات فنی مک لارن آرتورا

این اولین باری است که در تولید خودروی سری از موتور الکتریکی شار محوری استفاده شده است. این موتور با تولید ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتون متر گشتاور باعث می‌شود تا مجموع خروجی قوای محرکه مک‌لارن آرتورا به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۰ نیوتون گشتاور برسد. در خودروی آرتورا از یک پیکیج باطری ۷.۴ کیلووات ساعتی متشکل از پنج ماژول لیتیوم یونی استفاده شده است که انرژی الکتریکی موتور آرتورا را به خوبی تأمین می‌کند و امکان پیمودن ۳۰ کیلومتر مسیر را به طور تمام الکتریکی به وجود می‌آورد. در این حالت حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. باتوجه به این‌که مک‌لارن آرتورا یک خودرو پلاگین هیبریدی است، علاوه بر این‌که باطری‌های آن در هنگام حرکت با توجه به حالت رانندگی توسط پیشرانه بنزینی شارژ می‌شوند، امکان شارژ آن از طریق منبع برق بیرنی نیز وجود دارد. استفاده از کابل شارژ‌های استاندارد باعث می‌شود تا ۸۰ درصد از این باطری‌ها تنها در مدت زمان ۲.۵ ساعت شارژ بشوند.

مک لارن آرتورا

کمپانی مک‌لارن به منظور کاهش وزن آرتورا از شاسی جدیدی در این خودرو استفاده کرده است. مک‌لارن آرتورا نخستین اتومبیلی است که از معماری سبک‌وزن جدید مک لارن به‌نام MCLA بهره ‌می‌برد. این پلت‌فرم برای استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی طراحی شده و استفاده از آلومینیوم و فیبرکربن باعث شده تا وزن آن به شدت کاهش پیدا کند. این شاسی با تمام مونوکوکی که در تمام مک‌لارن‌ها دیده‌ایم فرق دارد و در مرکز فناوری‌های کامپوزیتی این کمپانی توسعه پیدا کرده است. شاسی مونوکوک مک‌لارن آرتورا با وجود وزن ۸۲ کیلوگرمی توانایی تحمل وزن زیادی را دارد.

قطعات سیستم هیبریدی مک‌لارن آرتورا بسیار سبک هستند و مجموعا ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارند. برای مثال موتور الکتریکی ۱۵ کیلوگرم و باطری‌ها ۸۸ کیلوگرم وزن دارند. طبق گفته شرکت مک‌لارن اگر در این خودرو به‌جای موتور الکتریکی شار محوری از موتور‌های الکتریکی معمولی استفاده می‌شد، وزن آن دو برابر وزن کنونی‌اش می‌شد. برای کاهش وزن مک‌لارن آرتورا، پیشرانه‌های بنزینی، سر سیلندرها و پیستون‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و این کار باعث شده تا وزن موتور به ۱۶۰ کیلوگرم برسد که ۵۰ کیلو از موتور V8 قبلی سبک‌تر است. اقدامات مذکور باعث شده‌اند تا وزن کلی آرتورا به ۱۵۰۰ کیلوگرم برسد. طبق گفته‌ها مصرف سوخت این خودرو ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

مک‌لارن آرتورا ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱.۵ تن وزن دارند که باعث می‌شود آرتورا در مدت زمان ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که فقط ۰.۲ ثانیه از خودرو P1 کند تر است. این خودرو قادر است تا ۴۰۰ متر را تنها در ۱۰.۷ طی کند، درحالی که حداکثر سرعت آن ۳۳۰ کیلومتر برساعت است. در خودرو آرتورا از دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی ۱۵.۴ اینچی در جلو و ۱۵ اینچی در عقب به همراه کالیپر‌های شش پیستونه آلومینیومی استفاده شده است که باعث می‌شود این خودرو از سرعت صد کیلومتر بر ساعت ظرف تنها ۹.۴ متر و از سرعت دویست کیلومتر بر ساعت ظرف تنها ۳۸ متر متوقف شود.

در این خودرو از لاستیک‌های پیرلی استفاده شده است که هر کردام از آن‌ها دارای یک تراشه هستند که با ارائه اطلاعات به کامپیوتر مرکزی به فرآیند بهینه سازی سیستم‌های کمک‌راننده کمک می‌کنند. فرمان مک‌لارن آرتورا همان فرمان هیدرولیکی است که در اکثر ماشین‌ها استفاده می‌شود زیرا این شرکت علاقه زیادی به استفاده از سیستم هیدرویک که قبلا امتحان خودش را پس داده است و مطمئن است دارد. در آرتورا از دیفرانسیل الکتریکی استفاده شده است که توانایی کنترل گشتاور لحظه‌ای موتور الکتریکی و همچنین توانایی قفل شدن را نیز دارد.

مک لارن آرتورا

در طراحی بدنه آرتورا از خط و خطوط، دریچه و مجرا به منظور هدایت هوا به داخل سیستم خنک کننده یا جلوگیری از به هم ریختن جریان هوا استفاده شده است. برای مثال می توان به خروجی‌ هوای کرکره‌ای روی گلگیر‌های جلو که به کاهش فشار در داخل گلگیرها کمک می‌کند و هوای کثیف را از ورودی‌های هوای جانبی دور می‌کند اشاره کرد. در همین حال هوای تمیز از طریق یک مسیر پیچیده به سمت همان ورودی‌ها حمایت می‌شود. در آرتورا آینه‌های جانبی نیز هوا را به مکان‌های مناسب هدایت می‌کنند. برای این خودرو ۳۱ رنگ متفاوت در نظر گرفته شده است که خریداران می‌توانند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند و امکان سفارش قطعات فیبر کربنی بدنه هم به صورت جداگانه و یا در پکیج برای خریداران وجود دارد.

خوب یا بد بودن ظاهر آرتورا به سلیقه افراد بستگی دارد؛ اما راحتی کابین این سوپر اسپرت قابل بحث نیست. این خودرو دارای صندلی‌های مجهز به گرم کن برقی و تنظیم برقی است؛ اما خریداران می‌توانند برای آن صندلی‌های سبک وزن کلاب‌اسپرت را هم سفارش بدهند. صندلی کلاب‌اسپرت وزن کمی دارد؛ ولی در عین حال قابلیت تنظیمات بیش‌تری هم دارد. طبق گفته شرکت مک‌لارن کابین آرتورا آنقدر جادار است که راننده‌ای با قد ۱۹۳ سانتی‌متر می‌تواند به دون هیچ مشکلی داخل آن بنشیند و از آنجایی که صفحه آمپر به ستون فرمان متصل است، غربیلک فرمان در هرجایی که تنظیم شود به راحتی می‌توان آمپرها را مشاهده کرد.

قیمت

قیمت مک‌لارن آرتورا از ۲۵۵ هزار دلار آغاز می‌شود و نمایندگی‌های مک‌لارن هم‌اکنون سفارشات خرید این ماشین را می‌پذیرند. قرار است تا اولین نمونه‌های این سوپر اسپرت در سه ماهه سوم امسال به خریداران تحویل داده شود.

منبع :pedal-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.