موفقیت دانشمند ایرانی در تولید داروی گیاهی و ارگانیک برای دفع جوندگان زمین‌های زراعی – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یک دانشمند ایرانی و پژوهشگر سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج ..

موفقیت دانشمند ایرانی در تولید داروی گیاهی و ارگانیک برای دفع جوندگان زمین‌های زراعی – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یک دانشمند ایرانی و پژوهشگر سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، داروی گیاهی کاملاً ارگانیک با عنوان "محبیتال" را تولید کرده است که به کشاورزان در دفع جوندگان زمین‌های زراعی کمک می‌کند.

"محبیتال" که یک جونده‌کش کاملاً ارگانیک گیاهی و غیرشیمیایی و بدون نیاز به افزودنی‌های دیگر است، حاصل سه دهه تحقیق این پژوهشگر سازمان جهاد کشاورزی است ضمن اینکه این محصول حاصل ۳۰ سال کار تحقیقی و میدانی در رشته تخصصی خودش است.

دکتر "سید مهدی محجوب" گیاه‌شناس مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی که این ترکیب بی‌نظیر را کشف کرده است، گفت: پسماند خشک کارخانه چغندر با مواد دیگر از جمله برگ و کاه و کلنگ ترکیب می‌شوند که این ترکیب برای خلاص شدن کشاورزان از یک شر قدیمی (جوندگان) بسیار مفید است.

"جوندگان"، از آفات بسیار مهمی در بخش کشاورزی و بهداشت هستند که این جوندگان در دشت‌ها زندگی کرده و بلای جان محصولات زراعی هستند و خسارت‌های زیادی را به بار آوردند و کشاورزان نیز در همه دنیا ناچارند برای مبارزه با آنها از مقدار زیادی سموم شیمیایی استفاده کنند.

سم عادی بین ۱۵ تا ۲۰ گرم باید درون سوراخ‌های موجود در زمین‌های زراعی ریخته شود در حالی که میزان مصرف سم "محبیتال" کلاً بین ۲ تا ۲.۵ گرم است؛ این ترکیب در ۱۱ شهر جدید ایران، امتحان خود را پس داده است.

ترکیب گیاهی این محقق ایرانی، مزیت‌هایی دارد که می‌تواند در فرایند مبارزه با جوندگان ویرانگر، یک تحول بی‌سابقه ایجاد کند؛ در یکی از مزارع کشور، ۳۲ لانه فعال شناسایی شده است که نسبت به طعمه‌گذاری و بستن آنها اقدام شد که در فاز بعدی ۲۶ لانه از ۳۲ لانه غیرفعال شده بودند.

ترکیب محبیتال بعد از ۸ سال آزمون و خطا به تکامل رسیده است و حالا هم چیز برای مرحله بعد یعنی تجاری‌سازی و تولید انبوه آماده است و دست‌اندرکاران این پروژه انتظار دارند با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، این محصول کاربردی به نام ایران روانه بازارهای بین‌المللی شود.

وعده حمایت از شرکت‌های "دانش‌بنیان" و دستیابی به هیچ!"بیمه، مالیات و تسهیلات" همچنان در صدر مشکلات دانش‌بنیان‌های کشورفروش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان

انتهای پیام/

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل