تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر : 38569

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز ۱۰ پرو؛ نسخه‌های سازمانی ویندوز

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز ۱۰ پرو؛ نسخه‌های سازمانی ویندوز

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز ۱۰ پرو؛ نسخه‌های سازمانی ویندوز مایکروسافت دو نسخه سازمانی از ویندوز به نام‌های ویندوز ۱۰ اینترپرایز – Windows 10 Enterprise و ویندوز ۱۰ پرو را عرضه کرده است. این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
در حالی که ویندوز ۱۰ در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است، اما اکثر آن‌ها در دسترس عموم قرار ندارند. در نتیجه ممکن است با شنیدن نسخه‌های مختلف ویندوز نظیر ویندوز ۱۰ اینترپرایز که در بازار کمتر دیده می‌شود، برای شما ابهام ایجاد شود. به همین بهانه در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با نسخه پرو بپردازیم و قیمت و امکانات این دو را با یکدیگر بررسی کنیم.
مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با نسخه پرو پیش از آنکه بخواهیم به بررسی این بپردازیم که کدام نسخه ویندوز برای شما مناسب است، این نکته را در نظر داشته باشید که نسخه Enterprise ویندوز ۱۰ مناسب مصارف تجاری است و برای عموم کاربران عرضه نشده است. بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار هستید و به دنبال نسخه مناسبی از ویندوز ۱۰ برای نصب روی سیستم خود می‌گردید، در ادامه با ما همراه باشید.
ویندوز ۱۰ پرو..

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز ۱۰ پرو؛ نسخه‌های سازمانی ویندوز

مایکروسافت دو نسخه سازمانی از ویندوز به نام‌های ویندوز ۱۰ اینترپرایز – Windows 10 Enterprise و ویندوز ۱۰ پرو را عرضه کرده است. این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در حالی که ویندوز ۱۰ در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است، اما اکثر آن‌ها در دسترس عموم قرار ندارند. در نتیجه ممکن است با شنیدن نسخه‌های مختلف ویندوز نظیر ویندوز ۱۰ اینترپرایز که در بازار کمتر دیده می‌شود، برای شما ابهام ایجاد شود. به همین بهانه در این مقاله قصد داریم به مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با نسخه پرو بپردازیم و قیمت و امکانات این دو را با یکدیگر بررسی کنیم.

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با نسخه پرو

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی این بپردازیم که کدام نسخه ویندوز برای شما مناسب است، این نکته را در نظر داشته باشید که نسخه Enterprise ویندوز ۱۰ مناسب مصارف تجاری است و برای عموم کاربران عرضه نشده است. بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار هستید و به دنبال نسخه مناسبی از ویندوز ۱۰ برای نصب روی سیستم خود می‌گردید، در ادامه با ما همراه باشید.

ویندوز ۱۰ پرو

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز 10 پرو

ویندوز ۱۰ پرو یک پله بالاتر از نسخه هوم این سیستم عامل است. در حالی که نسخه هوم شامل ویژگی‌های عادی ویندوز مانند ابزارهای گیمینگ، اپلیکیشن‌های فروشگاه مایکروسافت و غیره می‌شود، نسخه پرو امکاناتی فراتر از این‌ها را ارائه می‌کند.

در این نسخه شما ابزارهای پیشرفته‌تری نظیر Remote Desktop، BitLocker، Hyper-V و حالت Enterprise برای مرورگر IE را در اختیار خواهید داشت. شما همچنین برای اتصال ماشین آلات صنعتی مربوط به کسب و کار خود به کامپیوترتان نیز به این نسخه از ویندوز نیاز خواهید داشت. یک کاربر عادی هیچ نیازی به نسخه پرو ندارد، اما برخی کاربران که ترجیح می‌دهند هیچ روزنه‌ای در ویندوز بسته نباشد هم از این نسخه روی کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنند.

ویندوز ۱۰ اینترپرایز

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز 10 پرو

در آن سو ویندوز ۱۰ اینترپرایز نسخه ویژه‌ای از سیستم عامل مایکروسافت است که امکانات بیشتری از مدل پرو را برای مشاغل ارائه می‌کند. به عنوان مثال شما ابزارهایی نظیر Credential Protection را در اختیار خواهید داشت که جلوی ورود غیرمجاز به حساب‌های کاربری را می‌دهد. این نسخه همچنین شامل قابلیت‌های پیشرفته امنیتی می‌شود که برای کار در شبکه‌ای از کامپیوترهای متصل طراحی شده است.

بیشتر آنچه که نسخه اینترپرایز ارائه می‌کند، مناسب مهندسان فناوری اطلاعات است. ابن قابلیت‌ها لزوماً برای یک کسب و کار با چند سیستم محدود ضروری نیستند.

این نکته هم لازم به ذکر است که برخلاف ویندوز ۷، ویندوز ۱۰ فاقد نسخه Ultimate است. Windows 7 Enterprise نسخه بازطراحی شده نسخه Enterprise این سیستم عامل است که مایکروسافت آن را برای کاربران خانگی توسعه داده است. مایکروسافت این نسخه را برای ویندوز ۸ و ۱۰ خود طراحی نکرده است.

امکانات Windows 10 Enterprise

در زیر شما را با چند مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های نسخه Enterprise ویندوز ۱۰ آشنا می‌کنیم.

مقایسه ویندوز ۱۰ اینترپرایز با ویندوز 10 پرو

کانال خدمات بلند مدت

ویندوز ۱۰ مرتباً به روزرسانی‌هایی را همراه با قابلیت‌های جدید دریافت می‌کند. گرچه این ویژگی خوبی برای کاربران عادی خانگی است، اما می‌تواند برای کاربران تجاری دردسرساز باشد. کامپیوترهایی که ابزارهای مهم مأموریتی هستند، مانند کنترلرهای کارخانجات یا دستگاه‌های خودپرداز بانکی، نیازی به این امکانات جذاب ندارند؛‌ در واقع برای آن‌ها اولویت اصلی پایداری و ثبات سیستم است.

روی کامپیوترهایی که ویندوز ۱۰ اینترپرایز نصب می‌شود می‌توان گزینه خدمات بلند مدت را انتخاب کرد که اجازه می‌دهد سیستم عامل در دراز مدت هیچ به‌روزرسانی را دریافت نکند. البته این نسخه به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای مدت طولانی دریافت می‌کند که این ویژگی برای سیستم‌هایی که ۲۴ ساعته و هر ۷ روز هفته روشن هستند، ضروری است. ضمن آنکه مایکروسافت نرم افزارهای غیرضروری مانند فروشگاه اپلیکیشن‌ها یا دستیار مجازی کورتانا را نیز از این نسخه حذف کرده است.

AppLocker

AppLocker یکی از ویژگی‌های امنیتی مختص این نسخه است که نمی‌توان آن را در نسخه Pro یافت. این قابلیت به شما امکان می‌دهد یک لیست سفید از اپلیکیشن‌هایی که اجازه اجرای آن‌ها روی سیستم را می‌دهید، ایجاد کنید. سپس هر چیز دیگری که مجوز اجرای آن توسط شما صادر نشده باشد، در سیستم اجرا نخواهد شد. این یک ابزار عالی برای محیط‌هایی است که با اطلاعات بسیار حساسی سر و کار دارند

امکانات مجازی‌سازی

ویندوز ۱۰ اینترپرایز شامل برخی امکانات مجازی‌سازی طراحی شده برای کسب و کارهایی می‌شود که در آن‌ها کامپیوترهای متعددی به یک سرور متصل است. App-V یا همان Application Virtualization به شرکت‌ها اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را در یک محیط مجازی اجرا کنند و سپس این برنامه‌های مجازی را در دیگر کامپیوترهای متصل ارائه کنند.

این به شرکت اجازه می‌دهد تا به جای داشتن صدها نسخه از یک برنامه که روی کامپیوترهای مختلف نصب است، یک برنامه را به صورت امن روی سرور اجرا کرده و دسترسی آن را فقط روی کامپیوتر افرادی فعال کنند که نیاز هست.

همچنین یک ابزار دیگر به نام UE-V یا User Environment Virtualization نیز به کارمندان اجازه می‌دهد تنظیمات سیستم خود را در یک فایل مجازی ذخیره کنند که هنگام ورود به سیستم از طریق دیگر کامپیوترهای تجاری، همگام‌سازی می‌شود. این گزینه‌ی بسیار سودمندی برای شرکت‌هایی است که کارمندانشان دائم در حال جابجا شدن پشت میزها هستند یا همیشه از یک کامپیوتر استفاده نمی‌کنند.

دیگر ابزارهای تجاری

دیگر ابزارهایی که مایکروسافت به صورت ویژه در این نسخه قرار دارده، برای کاربران عادی جذاب نیستند. این امکانات شامل برخی ابزارهای شبکه برای دسترسی آسان به کسب و کارهایی که دارای چندین شعبه هستند، برخی قابلیت‌های فنی برای افزایش امنیت سیستم و غیره هستند.

مقایسه قیمت نسخه اینترپرایز با پرو

ویندوز ۱۰ پرو به صورت پیشفرض روی اکثر سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته نصب است. اما اگر می‌خواهید لایسنس رسمی آن را از وب‌سایت مایکروسافت تهیه کنید، باید ۱۹۹.۹۹ دلار بپردازید. ضمن آنکه اگر نسخه ویندوز ۱۰ هوم روی کامپیوتر شما نصب است و می‌خواهید آن را به نسخه پرو ارتقاء دهید، باید ۹۹ دلار بپردازید. برای ارتقاء کافیست از کامپیوتر خود به مسیر Settings > Update & Security > Activation بروید، سپس روی لینک موجود کلیک کنید.

اما قیمت لایسنس ویندوز ۱۰ اینترپرایز خیلی مشخص نیست. شما باید آن را از طریق مرکز Volume Licensing مایکروسافت تهیه کنید. در حال حاضر لایسنس رسمی این نسخه در ایران بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان فروخته می‌شود.

مایکروسافت همچنین ویندوز ۱۰ اینترپرایز را در دو نسخه E3‌ و E5 عرضه می‌کند. این دو کاملاً مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت کلیدی آن‌ها تجهیز مدل E5 به سیستم حفاظتی Windows Defender Advanced Threat Protection‌ است. این یک راهکار امنیتی پیشرفته است که از حسگرهای رفتاری داخل ویندوز ۱۰، ابزارهای ابری و دیگر امکانات برای کمک به امن نگه داشتن سیستم‌های شرکت شما کمک می‌کند.

کدام نسخه برای من مناسب است؟

برای کسب و کارهای کوچکی که فقط چند کامپیوتر به هم متصل هستند، نیاز اساسی به سرورها نیست و همچنین به امکانات خیلی پیشرفته‌ای در ویندوز نیاز ندارند، ویندوز ۱۰ پرو نسخه مناسبی است. قیمت این نسخه مناسب‌تر است و همچنان می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند Group Policy دسترسی‌ها به سیستم را در این نسخه کنترل کنید.

اما اگر در شرکت شما صدها یا هزاران کامپیوتر وجود دارد و یک تیم اطلاعات فناوری را به تمام امور رایانه‌ای شرکت خود اختصاص داده‌اید، ویندوز ۱۰ پرو گزینه مناسبی برای شما نیست و باید از نسخه اینترپرایز سیستم عامل مایکروسافت استفاده کنید.

منبع :makeuseof-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.