تاریخ انتشار: جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس گوشی Huawei P40 Pro رقیب مستقیم Samsung Galaxy S20 Plus محسوب می‌شود. در ادامه با مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس گجت نیوز را همراهی کنید.
هواوی روال دو رقیب اصلی خود یعنی سامسونگ و اپل را در پیش گرفت و در سال ۲۰۲۰، برای نخستین مرتبه، سه گوشی پرچمدار رونمایی کرد. اکنون برای هر یک از سه گجت اندرویدی سامسونگ از سری S، رقیبی از سری P هواوی وجود دارد. مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس معنی پیدا می‌کند.
مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو و گلکسی اس ۲۰ پلاس سامسونگ این مقایسه را به چند قسمت تقسیم کرده و در هر یک، به بررسی بخش متفاوتی می‌پردازیم. در نهایت مشخص خواهد شد از بین این دو گوشی پرچمدار، کدام یک برای شما مناسب‌تر است.
طراحی پشتیبانی هر دو گجت از استاندارد مقاومتی IP68 طراحی بدنه به صورت ترکیبی از شیشه و آلومینیوم دوربین سلفی دوگانه و در نتیجه حفره روی نمایشگر عریض‌تر در گوشی هواوی روال سال‌های قبل در طراحی بدنه گوشی‌های هوشمند پرچمدار باز هم تکرار شد. فلز ساندویچ شده فریم اصلی را تشکیل داده و پنل..

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس

گوشی Huawei P40 Pro رقیب مستقیم Samsung Galaxy S20 Plus محسوب می‌شود. در ادامه با مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس گجت نیوز را همراهی کنید.

هواوی روال دو رقیب اصلی خود یعنی سامسونگ و اپل را در پیش گرفت و در سال ۲۰۲۰، برای نخستین مرتبه، سه گوشی پرچمدار رونمایی کرد. اکنون برای هر یک از سه گجت اندرویدی سامسونگ از سری S، رقیبی از سری P هواوی وجود دارد. مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس معنی پیدا می‌کند.

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو و گلکسی اس ۲۰ پلاس سامسونگ

این مقایسه را به چند قسمت تقسیم کرده و در هر یک، به بررسی بخش متفاوتی می‌پردازیم. در نهایت مشخص خواهد شد از بین این دو گوشی پرچمدار، کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

طراحی

  • پشتیبانی هر دو گجت از استاندارد مقاومتی IP68
  • طراحی بدنه به صورت ترکیبی از شیشه و آلومینیوم
  • دوربین سلفی دوگانه و در نتیجه حفره روی نمایشگر عریض‌تر در گوشی هواوی

روال سال‌های قبل در طراحی بدنه گوشی‌های هوشمند پرچمدار باز هم تکرار شد. فلز ساندویچ شده فریم اصلی را تشکیل داده و پنل پشتی و جلویی با استفاده از شیشه محافظت می‌شود. در نتیجه حین نگه داشتن هر دو گوشی در دست، حس مشابهی خواهید داشت.

Huawei P40 Pro

با وجود اختلافات جزئی، سبک طراحی هر دو مدل تقریبا یکسان است. سامسونگ سال‌ها است نمایشگر پرچمدارانش را منحنی طراحی می‌کند، اما هواوی به تازگی این روال را در پیش گرفته و بسیار موفق نیز ظاهر شده است. صفحه نمایش هر دو از کناره‌ها انحنا داشته و جلوه خاصی به دستگاه بخشیده است. پنل پشتی نیز انحنایی جزئی داشته و به کناره‌ها کشیده می‌شود. روی هم رفته می‌توان طراحی هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس را ارگونومیک خطاب کرد.

اختلاف در اندازه بدنه قابل چشم‌پوشی است. به عبارتی این اختلاف، به اندازه‌ای نیست که یک خریدار را بین آن‌ها به شک بیندازد. اندازه نمایشگر گوشی رده بالای سامسونگ و هواوی به ترتیب ۶.۷ اینچ و ۶.۵۸ اینچ است. بدنه آن‌ها به ترتیب ۱۶۱.۹ در ۷۳.۷ در ۷.۸ میلی‌متر و ۱۵۸.۲ در ۷۲.۶ در ۹ میلی‌متر ابعاد دارد. دلیل ضخامت بیشتر پرچمدار چینی، استفاده از یک ماژول دوربین با برآمدگی بیشتر محسوب می‌شود. مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو با رقیب کره‌ای آن نشان داد با وجود داشتن ابعاد جزئی کوچکتر، وزن بیشتری دارد (۲۰۹ گرم در برابر ۱۸۶ گرم)

پشتیبانی از استاندارد IP68 خیال کاربران را از بابت عدم آسیب دیدگی گجت در صورت بروز سانحه راحت خواهد کرد. آن‌ها حتی در صورت فرو رفتن تا عمق ۱.۵ متری آب برای ۳۰ دقیقه دوام آورده و در برابر شوک، ضربه و فشار دوام بالایی از خود نشان می‌دهند.

از نظر گزینه‌های رنگ، مجددا دو گوشی شباهت بالایی دارند. برای هر دو گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس و هواوی پی۴۰ پرو، نسخه‌هایی با رنگ آبی، صورتی، سیاه و سفید عرضه می‌شود. از نظر تنوع، پرچمدار هواوی وضعیت بهتری دارد. این شرکت وعده داده گزینه‌های رنگ متعددی برای پرچمدارانش ارائه کند.

Samsung Galaxy S20 Plus

از نظر طراحی بدون حاشیه، دو گوشی مورد بررسی جزو بهترین‌ها هستند، هر چند هواوی عملکرد تقریبا بهتری داشته و اطراف نمایشگر پرچمدارش حاشیه‌های کمتری مشاهده خواهید کرد. این تفاوت با مقایسه کنار به کنار دو گوشی مشخص شده و یک عامل برای ارجحیت دادن یکی بر دیگری نیست.

با تماشای هواوی پی ۴۰ پرو، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، دوربین سلفی دوگانه آن است. این دوربین درست روی نمایشگر سوار شده و بخش قابل توجهی از گوشه بالا و سمت چپ پنل را به خود اختصاص می‌دهد. برای مقایسه، دوربین سلفی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس نیز روی نمایشگر سوار شده، اما در عوض یک سنسور داشته و در وسط لبه بالایی قرار دارد، به همین دلیل می‌توان طراحی صفحه نمایش پرچمدار کره‌ای را متقار‌ن‌تر دانست.

احتمالا کاربران، همان انتقاد مربوط به سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس را درباره هواوی پی ۴۰ پرو مطرح خواهند کرد. در پرچمدار سری S سال گذشته سامسونگ نیز از یک دوربین سلفی دوگانه روی نمایشگر استفاده شد، اما کاربران آن را بیش از اندازه بزرگ، حواس‌ پرت‌کننده و مزاحم تماشای محتوا خطاب کردند.

نمایشگر

  • اختلاف در رزولوشن: ۲۶۴۰ در ۱۲۰۰ پیکسل برای هواوی پی ۴۰ پرو، ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس
  • اختلاف در حداکثر نرخ تازه‌سازی: ۹۰ هرتز برای هواوی پی ۴۰ پرو، ۱۲۰ هرتز برای سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس

در ابعاد بالای ۶ اینچ، اختلاف ۰.۱۲ اینچ در نمایشگر به چشم نیامده و بعید می‌دانیم کاربری صرفا به خاطر بزرگتر یا کوچکتر بودن جزئی نمایشگر و در نتیجه بدنه یکی از دو گوشی، آن را به دیگری ترجیح بدهد. با این حال، اختلاف قابل توجهی در وضوح تصویر وجود دارد، هر چند این اختلاف بیشتر بر اساس اعداد و ارقام بوده و حین کاربردهای روزمره، متوجه آن نخواهید شد.

Huawei P40 Pro

رزولوشن صفحه نمایش پرچمداران اخیر سامسونگ برابر کیو اچ‌دی پلاس (۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) است. وضوح تصویر نمایشگر گوشی چینی، به ۲۶۴۰ در ۱۲۰۰ پیکسل کاهش پیدا می‌کند. در هر اینچ، اختلافی ۴۰۰ پیکسلی وجود دارد،‌ اما همانطور که گفتیم، این اختلاف فاحش نیست.

نرخ تازه‌سازی بالاتر از ۶۰ هرتز برای نمایشگر، که پیشتر محدود به گوشی‌های گیمینگ بود، اکنون به پرچمداران عادی راه پیدا کرده است. حداکثر رفرش ریت نمایشگر هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس به ترتیب ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز است. با وجود بهتر به نظر رسیدن صفحه نمایش گوشی چینی، باید یک نکته مهم را مد نظر داشت.

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس بین استفاده از حداکثر رزولوشن و حداکثر نرخ تازه‌سازی یک انتخاب به شما می‌دهد، به همین دلیل در صورت افزایش رفرش ریت به ۱۲۰ هرتز، باید وضوح تصویر را به فول اچ‌دی کاهش بدهید. مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو نشان داد این محدودیت در آن وجود ندارد، هر چند در مجموع، رزولوشن کمتری دارد.

مقایسه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و گلکسی اس پلاس

  • هر دو گوشی از دوربین اصلی چهارگانه استفاده می‌کنند
  • سنسور دارای لنز مخصوص زوم هواوی پی ۴۰ پرو دارای رزولوشن کمتری است، اما قابلیت بزرگنمایی بیشتری ارائه می‌کند
  • سنسور دارای لنز اولتراواید هواوی پی ۴۰ رزولوشن بالاتری دارد

استفاده از بیش از سه سنسور برای دوربین یک گوشی پرچمدار، کاملا عادی است. دوربین اصلی دو گوشی اندروید نام برده متشکل از چهار سنسور است. هر یک از این سنسورها از لنزی متفاوت، با فاصله کانونی مختلف، استفاده می‌کند.

با وجود اختلاف در رزولوشن و گشودگی دریچه دیافراگم لنزها، ترکیب سنسورها کاملا مشابه است؛ روی ماژول دوربین اصلی گوشی هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس، سنسوری با لنز واید، دیگری با لنز اولتراواید و همچنین یک سنسور با لنز مخصوص زوم وجود دارد. چهارمین مورد از نوع ToF بوده و در حکم سنسوری کمکی برای بقیه عمل خواهد کرد.

پیش از این که به بررسی جزئی دوربین دو گجت بپردازیم، بهتر است برنده نهایی را ابتدا معرفی کنیم! اگر حین خرید یک گوشی هوشمند، مهمترین اولویت برای شما دوربین محسوب می‌شود، حتما هواوی پی ۴۰ پرو را خریداری کنید!

در بررسی یک دوربین، ابتدا سنسور رنگی اصلی آن را ارزیابی می‌کنیم، چرا که همیشه نیازمند گرفتن عکسی با میدان دید بالا یا دارای زوم فراوان نیستیم. رزولوشن سنسور رنگی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس به ترتیب ۵۰ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل است. علاوه بر آن، اندازه این سنسور در دوربین پرچمدار چینی برابر ۱/۱.۲۸ اینچ و در دوربین پرچمدار کره‌ای برابر ۱/۱.۷۶ اینچ است. داشتن سنسوری بزرگتر به Huawei P40 Pro اجازه می‌دهد نور بیشتری از محیط دریافت کرده و عکس‌های بسیار شفاف‌تری، مخصوصا در محیط‌های تاریک، به ثبت برساند.

مقایسه هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس در بخش دوربین نشان داد می‌توان از طریق تکنیک Pixel-Binning، رزولوشن عکس‌های گوشی چینی را به ۱۲.۵ پیکسل کاهش داد. مزیت آن‌ها در مقایسه با عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی، داشتن کنتراست بالاتر، جزئیات بهتر و نور بیشتر است. یکی دیگر از مزیت‌های در اختیار داشتن دوربین موبایل Huawei P40 Pro امکان زوم اپتیکال بیشتر است (۵x در برابر ۳x).

برای دوست‌داران عکاسی سلفی، باز هم گوشی شرکت هواوی گزینه بهتری به شمار می‌رود. دوربین سلفی آن دارای سنسور رنگی ۳۲ مگاپیکسلی به همراه یک ToF است. سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس مجهز به دوربین سلفی تک سنسور با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل است.

سخت افزار و نرم افزار

برای استفاده‌های روزمره، هر دو گوشی تجربه کاملا یکسانی (از نظر روان بودن کار با رابط کاربری) ارائه می‌کنند. تفاوت از نظر تجربه گشت و گذار در رابط کاربری، به اختلاف دو سیستم عامل اندروید سفارشی OneUI و EMUI مربوط می‌شود. سامسونگ و هواوی هر یک به شکلی متفاوت، اندروید را برای گوشی‌های هوشمندشان سفارشی‌سازی می‌کنند.

هر دو گوشی به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰، مبتنی بر رابط‌های کاربری سفارشی شرکت سازنده، ارائه می‌شوند. خریداران گوشی‌های هواوی، نکته بسیار مهمی را باید مد نظر داشته باشند. از این پس، دیگر به صورت عادی روی این گوشی‌ها امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل نظیر Google Maps و Waze و مخصوصا فروشگاه گوگل پلی، وجود ندارد.

البته در فروشگاه نرم افزاری اختصاصی هواوی یعنی اپ گالری، برای هر یک از اپلیکیشن‌های گوگل، یک جایگزین پیدا خواهید کرد. از طرفی ترفندهایی به منظور نصب اپلیکیشن‌ های گوگل روی گوشی های هواوی وجود دارد.

هواوی و سامسونگ تنها گوشی‌سازانی هستند که در محصولاتشان، از تراشه‌های خانگی بهره می‌برند. هواوی پی ۴۰ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس، برخلاف همه پرچمداران سال ۲۰۲۰، به ترتیب از تراشه کایرین ۹۹۰ ۵G و اگزینوس ۹۹۰ ۵G استفاده می‌کنند. البته گوشی‌های سامسونگ عرضه شده در آمریکا، شبیه به دیگر گجت‌های اندرویدی رده بالای سال جاری، مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ هستند.

هر دو تراشه جزو قدرتمندترین‌ها بوده و به راحتی از پس پردازش سنگین‌ترین محتواها، مخصوصا بازی‌های ویدیویی، برمی‌آیند. پرچمدار سامسونگ حافظه اصلی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد (۱۲ گیگابایت)، هر چند ۸ گیگابایت حافظه اصلی گوشی رده بالای هواوی کفایت کرده و نمی‌توان از آن به عنوان یک ضعف مهم در مقابل رقیبش نام برد.

درباره باتری، به هیچ عنوان نمی‌توان بر اساس اعداد و ارقام قضاوت کرد، چرا که دوام باتری به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در هر صورت، سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس به یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و رقیبش به یک باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. بعد از انتشار نتیجه تست باتری گوشی چینی تازه وارد، بهتر می‌توان درباره گوشی دارای دوام بیشتر، دور از شارژر و پاور بانک، اظهار نظر کرد.

از نظر سیستم شارژ هواوی برنده مقایسه است. پشتیبانی از سیستم شارژ سریع بدون سیم و کابلی ۴۰ واتی سبب می‌شود باتری را طی کمتر از یک ساعت از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید. توان خروجی شارژ سریع کابلی و وایرلس پرچمدار سامسونگ به ترتیب ۲۵ وات و ۱۵ وات است.

نتیجه‌گیری

یکی از مزیت‌های اصلی گلکسی اس ۲۰ پلاس، همانند همه گوشی‌های رده بالای این شرکت در مقایسه با سایر پرچمداران، مجهز شدن به نمایشگر باکیفیت‌تر و شفاف‌تر است. این گوشی در بررسی‌های اولیه، دوام باتری بسیار خوبی داشت، اما نکته اینجاست که باتری هواوی پی ۴۰ پرو با سرعت بسیار بیشتری شارژ می‌شود.

اگر به کیفیت نمایشگر اهمیت بسیار زیادی می‌دهید، پرچمدار کره‌ای را خریداری کنید. در صورتی که اصرارتان به داشتن یک دوربین باکیفیت‌تر و دارای قابلیت‌های بیشتر است، حتما گوشی چینی را انتخاب خواهید کرد.

یکی از نکات مهمی که در صورت انتخاب هواوی پی ۴۰ پرو باید در نظر داشته باشید، محدودیت‌های آن در مقایسه با سایر گوشی‌های اندرویدی است. دیگر همانند قبل نمی‌توانید به راحتی، هر نرم افزاری که دوست دارید را از گوگل پلی استور دانلود و نصب کنید. همچنین یک سری نرم افزارهای نیازمند گوگل پلی سرویسز، حتی در صورت دانلود فایل apk آن‌ها از منبعی خارج از گوگل پلی استور، قابل نصب نیستند. اغلب این اپلیکیشن‌ها به گوگل تعلق دارند.

خوشبختانه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، راه‌هایی وجود دارد. می‌توان گوگل پلی استور را روی هواوی پی ۴۰ پرو نصب و با ترفندهایی، برنامه‌های مخصوص گوگل را اجرا کرد.

خروج از نسخه موبایل