تاریخ انتشار : جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۴:۳۴
کد خبر : 53616

مقایسه نمایشگر مینی ال ای دی با اولد

مقایسه نمایشگر مینی ال ای دی با اولد

مقایسه نمایشگر مینی ال ای دی با اولدبه‌نظر می‌رسد مینی ال ای دی (Mini LED)، انقلاب بعدی در صنعت فناوری پنل‌های تلویزیونی باشد. نمایشگرهای مینی ال ای دی در زیرمجموعهٔ تلویزیون‌های ال ای دی قرار می‌گیرند و از فرمولی شبیه به پنل‌های سایر تلویزیون‌ها بهره می‌برند. از سوی دیگر، تلویزیون‌ها اولد (OLED؛ یا Organic LED) را داریم که در حال حاضر در این صنعت فرمانروایی می‌کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا نمایشگرهای جدید مینی ال ای دی، قادر به پایان حکمرانی نمایشگرهای اولد و جایگزینی آن‌ها در این صنعت هستند یا خیر؟
سال‌هاست که فناوری نمایشگرها در مسیر خود با ثبات مناسبی در حال پیشرفت است. پس از ساخت اولین صفحه‌نمایش منعطف تلفن هوشمند نیز محصولات مرتبط با این فناوری با جهش چشم‌گیری مواجه شدند. اکنون با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر شاهدشان بوده‌ایم، به‌نظر می‌رسد فناوری مینی ال ای دی آیندهٔ نمایشگرها خواهد بود.

نمایشگرهای اولد (OLED)اولد، مخفف‌شدهٔ کلمهٔ Organic Light Emitting Diode است که به‌معنی «نورپردازی ارگانیک توسط لامپ‌های ال ای دی (دیود نورگسیل ارگانیک)» می‌باشد. سازوکار این ف..

مقایسه نمایشگر مینی ال ای دی با اولد

به‌نظر می‌رسد مینی ال ای دی (Mini LED)، انقلاب بعدی در صنعت فناوری پنل‌های تلویزیونی باشد. نمایشگرهای مینی ال ای دی در زیرمجموعهٔ تلویزیون‌های ال ای دی قرار می‌گیرند و از فرمولی شبیه به پنل‌های سایر تلویزیون‌ها بهره می‌برند. از سوی دیگر، تلویزیون‌ها اولد (OLED؛ یا Organic LED) را داریم که در حال حاضر در این صنعت فرمانروایی می‌کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا نمایشگرهای جدید مینی ال ای دی، قادر به پایان حکمرانی نمایشگرهای اولد و جایگزینی آن‌ها در این صنعت هستند یا خیر؟

سال‌هاست که فناوری نمایشگرها در مسیر خود با ثبات مناسبی در حال پیشرفت است. پس از ساخت اولین صفحه‌نمایش منعطف تلفن هوشمند نیز محصولات مرتبط با این فناوری با جهش چشم‌گیری مواجه شدند. اکنون با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر شاهدشان بوده‌ایم، به‌نظر می‌رسد فناوری مینی ال ای دی آیندهٔ نمایشگرها خواهد بود.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

نمایشگرهای اولد (OLED)

اولد، مخفف‌شدهٔ کلمهٔ Organic Light Emitting Diode است که به‌معنی «نورپردازی ارگانیک توسط لامپ‌های ال ای دی (دیود نورگسیل ارگانیک)» می‌باشد. سازوکار این فناوری مستقیماً با صفحه‌نمایش تلویزیون سر و کار دارد و نیز از معنای نام این فناوری، به‌نوعی می‌توان نحوهٔ کار آن را فهمید. در پشت تصویری که بر روی صفحه تلویزیون می‌بینید، دیودهای ریزی قرار گرفته‌اند که وظیفهٔ نورپردازی را بر عهده دارند. نوع فناوری به‌کاررفته در کنترل این دیودها میزان کیفیت تصویر تلویزیون را مشخص می‌کند. نمایشگرهای اولد به دلیل عدم وجود بک‌لایت (Backlight؛ به‌معنای نور پس‌زمینه) تصاویر را با سیاهی بیشتری به نمایش می‌گذارند و مصرف برق پایین‌تری هم دارند.

نکتهٔ دیگر در مورد دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای اولد وجود دارد این است که چون به‌اصطلاح «ارگانیک» هستند؛ طول عمرشان به‌نسبت کم‌تر از سایر رقبا است. هم‌اکنون این دسته از نمایشگرها حتی در گوشی‌های میان‌رده نیز جایگزین فناوری ال سی دی شده‌اند که نشان‌دهندهٔ پیشرفت چشم‌گیر فناوری استفاده‌شده توسط شرکت‌های تولید پنل صفحه‌نمایش است. با وجود همهٔ این‌ها، پنل‌های اولد آخرین ایستگاه پیشرفت نمایشگرها نیستند؛ چراکه چند وقتی می‌شود نام فناوری جدیدی بر سر زبان‌ها افتاده.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

نمایشگرهای مینی ال ای دی

مینی ال ای دی‌ها در اصل ال ای دی‌های بسیار کوچکی هستند که نور نمایشگر را تأمین می‌کنند. ریشهٔ این تکنولوژی به نمایشگرهای ال سی دی (LCD؛ نمایشگرهای کریستال مایع) برمی‌گردد. این دسته از نمایشگرها از یک منبع نور به‌عنوان نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند؛ اما در سال‌های اخیر، این منبع نور برای این‌که بتواند عملکرد بهتری در زمینه‌های مختلف داشته باشد، به چندین بخش تقسیم می‌شود.

یک تلویزیون ال ای دی معمولی برای نوردهی پس‌زمینه احتمالاً از چند ده یا چند صد ال ای دی استفاده می‌کند. در نمایشگرهای مینی ال ای دی، شاهد کاهش ابعاد ال ای دی و افزایش تعداد آن‌ها به هزاران عدد هستیم. دلیل این رویکرد نیز در ارائهٔ روشنایی بیشتر، افزایش کنتراست و رنگ سیاه عمیق‌تر نهفته است. نمایشگرهای مینی ال ای دی با به‌کارگیری تعداد بیشتری ال ای دی‌های کوچک، کاهش نور پنل را بیشتر کنترل می‌کنند که در تاریک‌کردن کامل بخشی از نمایشگر اهمیت بسیار زیادی دارد.

مطالب مرتبط:

  • معرفی آیپد پرو اپل با نمایشگر مینی ال ای دی در آوریل
  • فروش اولین تلویزیون میکرو ال ای دی تاشوی ۱۶۵ اینچی
  • ال جی به دنبال ساخت نمایشگر های میکرو ال ای دی است

در حال‌ حاضر، شرکت‌های متعددی در حوزهٔ تولید نمایشگرهای مینی ال ای دی فعالیت می‌کنند؛ اما فقط تی سی ال (TCL؛ یک شرکت الکترونیکی چند ملیتی چینی) تلویزیون‌هایی با این فناوری برای فروش تولید می‌کند. در مواجهه با این سری از تلویزیون‌ها، خواهید دید که رنگ‌ها به‌نسبت پرجنب‌وجوش‌تر بوده و بخش‌های سیاه روی صفحه، تیره‌تر به‌نظر می‌رسند. در نتیجه، حین استفاده از آن‌ها شما با عمیق‌ترین رنگ‌های سیاه، سفید و به‌طور کلی رنگ‌های بسیار زنده‌تر مواجه خواهید شد که جزئیات بسیار دقیق‌تری برایتان به ارمغان می‌آورد.

در ادامه، دو فناوری ذکرشده را در زمینه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: شفافیت پیکسل‌ها

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، از نام فناوری مینی ال ای دی می‌توان طرز کار آن را دریافت. صفحه‌نمایش‌هایی که با این فناوری تولید می‌شوند، ال ای دی‌های بسیار کوچکی دارند که تشکیل‌دهندهٔ نور صفحه‌نمایش هستند. تفاوت این نوع نمایشگر با مدل‌های پیشین آن است که به‌جای استفاده از یک پس‌زمینه بزرگ یا چند نور پس‌زمینه کوچک، از هزاران ال ای دی برای ارائهٔ بهترین کیفیت استفاده شده.

شاید همهٔ این‌ها، در مقایسه با تلویزیون‌های ال سی دی قدیمی بسیار چشم‌گیر به‌نظر برسد، اما وقتی صحبت از مقایسهٔ رزولوشن در دو فناوری اولد و مینی ال ای دی می‌شود، دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش اولد هم‌چنان از برتری فاحشی برخوردار هستند.

در نمایشگرهای اولد برای نشان‌دادن بخش سیاه تصاویر، پیکسل‌های قسمت مدنظر به‌صورت تکی خاموش می‌شوند؛ اما در ال سی دی این‌گونه نیست و برای این کار، از رنگ مشکی استفاده می‌گردد. از این رو، نمایشگرهای اولد هم‌چنان در این زمینه حرف اول را می‌زنند و تصاویر با کیفیتی را ارائه می‌کنند که صفحه‌نمایش‌های مینی ال ای دی در نمایششان عاجز هستند.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: اندازه و ضخامت

با پیشرفت و تکامل روزافزون فناوری ساخت پنل‌های اولد، به‌نظر می‌رسد کاهش ضخامت تلویزیون‌های اولد پایانی نداشته باشد؛ تا جایی که شرکت ال جی تلویزیون Wallpaper (کاغذدیواری) خود را با ضخامت تنها ۱ میلی‌متر به بازار عرضه کرد. از آنجایی‌که تلویزیون‌های اولد نیازی به نور زمینه و قطعات نوری اضافه ندارند، می‌توان آن‌ها را در ضخامت‌های بسیار کم (ضخامت ۵ میلی‌متری در مدل‌های ۶۵ اینچی) نیز تولید کرد.

در سوی دیگر، تلویزیون‌های مینی ال ای دی همان محدودیت‌های ابعادی تلویزیون‌های سنتی ال ای دی را دارند. در واقع آن‌ها را می‌توان حداکثر هم‌اندازه با بزرگ‌ترین تلویزیون‌های اولد کنونی تولید کرد؛ محدودیت تلویزیون‌های ال ای دی و مینی ال ای دی به‌دلیل تعداد ال ای دی‌ها نیست، چراکه آن‌ها را می‌توان به تعداد نامحدود استفاده کرد. محدودیت اصلی، ماتریس ال سی دی است که در تلویزیون‌های این‌چنینی استفاده می‌شود و مانع بزرگی برایشان به حساب می‌آید.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: کنتراست

تلویزیون‌های اولد در تاریک‌ترین حالت ممکن، روشنایی صفر نیت (nit؛ واحد روشنایی نمایشگرها) تولید می‌کنند که منجر به Contrast Ratio یا «نسبت کنتراست» بی‌نهایت می‌شود. این مقدار نسبت بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل را نشان می‌دهد و هر چه بالاتر باشد مطلوب‌تر است.

برای مقایسه، بهترین تلویزیون‌های ال سی دی بازار همچنان هنگام نمایش رنگ سیاه ۰٫۱ نیت روشنایی دارند که باعث می‌شود کنتراستی در حدود ۱:۴۰۰۰ داشته باشند. نتیجهٔ این اعداد و ارقام این است که تلویزیون اولد شما در مقایسه با سایر نمایشگرهای مینی ال ای دی، رنگ سیاه تیره‌تری را به نمایش می‌گذارد؛ به‌طوری‌که وقتی تصویری سیاه‌رنگ در صفحه به نمایش دربیاید، نمایشگر از قاب سیاه پیرامون تلویزیون قابل تشخیص نیست و تمام بدنه یکپارچه به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، در مینی ال ای دی‌ها همواره نور زمینه وجود دارد و نمایشگر هیچ‌گاه نمی‌تواند به‌طور کامل جلوی آن را بگیرد (رنگ سیاه واقعی در این دسته از نمایشگرها هزگز قابل‌مشاهده نخواهد بود). این موضوع هنگامی که تلویزیون تصاویر و ویدئوهای به رنگ روشن را نمایش می‌دهد، خیلی قابل‌تشخیص نیست؛ اما وقتی صحبت از تصاویر تیره‌تر می‌شود، زمینهٔ خاکستری نمایشگر به‌جای رنگ سیاه، محسوس و قابل‌تشخیص است.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، تلویزیون‌های اولد با توانایی نوردهی پیکسل‌به‌پیکسل، در مقایسه با نمایشگرهایی که روی تمامی پیکسل‌ها کنترل ندارند، به‌وضوح برتری دارند.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: روشنایی

شاید تلویزیون‌های اولد در زمینهٔ کنتراست با اختلاف بهتر باشند، اما وقتی صحبت از طیف روشنایی می‌شود، فناوری اولد رقابت را به مینی ال ای دی واگذار می‌کنند. برخی تلویزیون‌های اولد در روشن‌ترین حالت ممکن، از ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیت روشن می‌شوند. این در حالی است که روشنایی تلویزیون‌های مینی ال ای دی به‌مراتب بالاتر از این اعداد است؛ برای مثال محدوده روشنایی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ اپل (که در آن از فناوری مینی ال ای دی استفاده شده بود)، چیزی حدود ۱۰۰۰ الی ۱۶۰۰ نیت می‌باشد.

اگر قصد دارید از تلویزیون اولد خود در مکانی استفاده کنید که در اکثر مواقع در معرض تابش مستقیم نور قوی قرار دارد، شاید تلویزیون اولد، با همهٔ مزایایی که دارد، انتخاب مناسبی برای شما نباشد. با وجود این، در شرایط نور محیطی کم و متوسط، روشنایی تلویزیون‌های اولد کافی و قانع‌کننده است و از این جهت، روشنایی پایین این نمایشگرها مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: زاویهٔ دید

زاویهٔ دید در تلویزیون‌ها نسبت به دیگر در دستگاه‌های دارای نمایشگر از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است. این موضوع نیز از دیگر زمینه‌هایی است که تلویزیون اولد در آن با اختلاف زیاد نسبت به تلویزیون‌های مینی ال ای دی بهتر عمل می‌کنند. معمولاً در بررسی تأثیر تغییر زاویهٔ دید بر کیفیت تصویر به نمایش درآمده، سه مسئلهٔ «تغییر رنگ»، «کم‌شدن روشنایی» و «کم‌شدن عمق رنگ‌های تیره» بررسی می‌شوند.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه نینتندو سوییچ اولد و نینتندو سوییچ
  • سامسونگ برای خرید پنل اولد تلویزیون با ال‌جی به توافق رسید
  • بهترین تلویزیون ها با بودجه کمتر از ۲۰ میلیون تومان

تغییر رنگ تلویزیون اولد در زوایای مختلف بسیار ناچیز است. از لحاظ کاهش روشنایی هم اوضاع به نفع تلویزیون‌های اولد است، اما بیش‌ترین تفاوت در کاهش عمق رنگ سیاه به چشم می‌خورد. تلویزیون‌های ال سی دی در زاویهٔ ۴۵ درجه ۴۱۹ درصد افزایش روشنایی رنگ سیاه را تجربه می‌کنند که تأثیر بسیار نامطلوبی بر کیفیت تصاویر می‌گذارد و رنگ سیاه را کاملاً خاکستری نشان می‌دهد. این در حالی است که با تغییر زاویه، در عمق رنگ سیاه تلویزیون‌های اولد تفاوتی ایجاد نمی‌شود و در نتیجه، عملکرد تلویزیون‌های اولد بسیار مطلوب‌تر است.

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد

مقایسه فناوری مینی ال ای دی با اولد: قیمت

یک باور نادرست در مورد تلویزیون‌های اولد، قیمت بالای آن‌ها می‌باشد. حین مقایسهٔ قیمت تلویزیون‌های با صفحه‌نمایش اولد و مینی ال ای دی، باید به این نکته توجه داشت که تمامی تلویزیون‌های اولد معرفی‌شده، ۴ کی (۴K) و اچ دی آر (HDR) هستند.

وضوح ۴ کی: یک وضوح تصویری استاندارد با کیفیت بالا در فیلم‌برداری است که در آن، تعداد پیکسل‌ها چهار برابر فرمت ۱۰۸۰p است.

اچ دی آر (طیف دینامیک بالا): به مجموعه‌ای از تکنیک‌های پردازش تصویر، گرافیک کامپیوتری و عکاسی گفته می‌شود که نسبت به روش‌های معمول، امکان وجود دامنه دینامیک روشنایی بیشتری بین نقاط تاریک و روشن را فراهم می‌کنند. این تکنولوژی باعث می‌شود تا فرد بتواند اختلاف رنگ‌های جزئی را از هم تشخیص دهد.

بدیهی است که هوشمندبودن هر دو دسته از این تلویزیون‌ها نیز به قیمت آن‌ها می‌افزاید. طبیعتاً نباید یک تلویزیون اولد یا مینی ال ای دی را با یک ال سی دی پایین‌رده، غیرهوشمند، فول‌اچ‌دی و غیر اچ دی آر مقایسه کرد.

برخی تحلیل‌گران معتقدند پنل‌های مینی ال ای دی به‌قدری تولیدشان پیچیده‌است که در گذر زمان، هزینه‌شان تنها ۱۰٪ کم‌تر از تلویزیون‌های اولد خواهد بود. به‌غیر از این، انتظار می‌رود قیمت پنل‌های اولد نسل هشتمی شدیداً به قیمت پنل‌های مینی ال ای دی نزدیک باشد و در این زمینه، شاهد رقابت سختی باشیم.

سوالات رایج

فناوری مینی ال ای دی چه مزایای ویژه‌ای دارد؟

از بین ویژگی‌های اصلی فناوری مینی ال ای دی می‌توان به کیفیت تصویر و نسبت کنتراست متناسب با اولد و روشنایی بیشتر از آن اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، هزینهٔ ساخت نمایشگر با استفاده از این فناوری ارزان‌تر از گزینه‌های دیگر است. به‌طور خلاصه، مینی ال ای دی‌ها از نمایشگرهای اولد ارزان‌تر بوده و در عین حال، به لحاظ کیفی با آن‌ها در یک رده هستند.

در چه دستگاه‌هایی از مینی ال ای دی استفاده شده؟

همان‌طور که در مقاله ذکر شد، در حال حاضر این فناوری در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گرفته و انتظار می‌رود به مرور زمان، شاهد دستگاه‌های بیشتری باشیم که از این فناوری بهره می‌برند.

دلیل تنوع استفاده از انواع نمایشگرهای مختلف برای تلویزیون‌ها چیست؟

دلیل اصلی استفاده از فناوری‌های جدید عموماً برای بهبود وسیله است و دنیای نمایشگرها هم از این حقیقت مستثنی نیست. شرکت‌های مختلف فناوری‌های مرتبط به صفحه‌نمایش را با هدف به‌دست‌آوردن تصاویر واضح‌تر بهبود می‌بخشند.

لطفا از طریق بخش کامنت‌های این مطلب، نظر خود دربارهٔ هر یک از این دو فناوری با ما در اشتراک بگذارید. شما چگونه آینده صنعت تلویزیون و نمایشگرهای مورداستفاده درون آن را ارزیابی می‌کنید؟

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارسمنبع: TechRadar

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.