تاریخ انتشار: پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس ۲۰ سامسونگ گلکسی اس ۲۰ سامسونگ (Samsung Galaxy S20) دارای نسخه اگزینوس و اسنپدراگون است. مقایسه آن‌ها نشان می‌دهد کدام چیپست مصرف باتری بهینه‌تری داشته و عملکرد پردازشی بهتری ارائه می‌کند.
هفته پیش، سامسونگ با وجود نگرانی‌ها بابت شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفت جلسه سالیانه‌ مربوط به سهام‌دارانش را برگزار کند. در جریان این رویداد، به سوال‌های دشواری پاسخ داده شد! سهام‌داران سامسونگ باید بدانند آینده این شرکت کجا بوده و پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
یکی از گله‌های سهام‌داران، ضعف جزئی نسخه اگزینوس گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با همان گوشی اما مجهز به یک تراشه اسنپدراگون است. سوال یکی از سهام‌داران در این رابطه چنین مطرح شد: دلیل استفاده از تراشه‌های اگزینوس با وجود داشتن عملکرد ضعیف‌تر چیست و چطور می‌توان آن‌ها را بهبود داد؟
اکنون گوشی‌های سامسونگی که در کشور ایالات متحده آمریکا، سومین بازار موبایل بزرگ دنیا بعد از چین و هند، عرضه می‌شوند، به تراشه‌های ساخت شرکت کوالکام مجهز هستند. به عقیده این سهام‌دار گله‌مند از سامسونگ به خاطر..

مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس ۲۰ سامسونگ

گلکسی اس ۲۰ سامسونگ (Samsung Galaxy S20) دارای نسخه اگزینوس و اسنپدراگون است. مقایسه آن‌ها نشان می‌دهد کدام چیپست مصرف باتری بهینه‌تری داشته و عملکرد پردازشی بهتری ارائه می‌کند.

هفته پیش، سامسونگ با وجود نگرانی‌ها بابت شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفت جلسه سالیانه‌ مربوط به سهام‌دارانش را برگزار کند. در جریان این رویداد، به سوال‌های دشواری پاسخ داده شد! سهام‌داران سامسونگ باید بدانند آینده این شرکت کجا بوده و پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

یکی از گله‌های سهام‌داران، ضعف جزئی نسخه اگزینوس گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با همان گوشی اما مجهز به یک تراشه اسنپدراگون است. سوال یکی از سهام‌داران در این رابطه چنین مطرح شد: دلیل استفاده از تراشه‌های اگزینوس با وجود داشتن عملکرد ضعیف‌تر چیست و چطور می‌توان آن‌ها را بهبود داد؟

اکنون گوشی‌های سامسونگی که در کشور ایالات متحده آمریکا، سومین بازار موبایل بزرگ دنیا بعد از چین و هند، عرضه می‌شوند، به تراشه‌های ساخت شرکت کوالکام مجهز هستند. به عقیده این سهام‌دار گله‌مند از سامسونگ به خاطر اصرار به ارائه نسخه اگزینوس گوشی‌های خود به جای مجهز کردن همه آن‌ها به تراشه‌های کوالکام، دلیل این تصمیم صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست. به عبارتی دلیل سامسونگ از ساخت تراشه موبایل، به جای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، منطق رقابتی است!

گوشی‌های خانواده Galaxy S20 از قاعده مجهز شدن به دو نوع تراشه بسته به بازار هدف مستثنی نیستند. پیش از این، نسخه اسنپدراگون به ایالات متحده آمریکا و نسخه اگزینوس به سایر نقاط دنیا شامل کره جنوبی ارسال می‌شد. امسال، سامسونگ حتی در کره جنوبی، کشور مهد این شرکت، گوشی‌های گلکسی اس ۲۰، گلکسی اس ۲۰ پلاس و گلکسی اس ۲۰ اولترا را مجهز به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ به فروش می‌رساند!

این موضوع سبب شد کاربران اروپایی محصولات سامسونگ یک دادخواست ایجاد کرده و گله خود از بزرگترین گوشی‌ساز دنیا را نشان بدهند. این دادخواست تا روز پنجم فروردین ماه توسط ۲۵ هزار کاربر امضا شد.

در این دادخواست کاربران مدعی شدند هر سال منتظر دریافت تجربه‌ای بهتر از کار با گوشی‌های (پرچمدار) سامسونگ هستند. به عبارتی آن‌ها تمایل دارند تجربه‌ای یکسان یا حداقل مشابه با گوشی‌های قرار گرفته در اختیار کاربران آمریکایی داشته باشند، اما متاسفانه هرگز به این خواسته احترام گذاشته نشده و سال به سال نیز فاصله بین دو نسخه پرچمداران این شرکت بیشتر می‌شود.

آیا ضعف اگزینوس ۹۹۰ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۶۵ به اندازه‌ای است که صدای سهام‌داران و کاربران سامسونگ را در بیاورد؟ در واقعیت این چنین نیست.

مقایسه اسنپدراگون ۸۶۵، اگزینوس ۹۹۰ و اپل A13

Exynos 990 Snapdragon 865
Snapdragon 855+ Apple A13
فرآیند ساخت ۷nm EUV ۷nm EUV ۷nm (TSMC FF) ۷nm (TSMC N7P)
پردازنده اصلی ۲ هسته سفارشی M5 با سرعت ۲.۷۳ گیگاهرتز

۲ هسته Cortex-A76 با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز

۴ هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز

۱ هسته Kryo 585 با سرعت ۲.۸۴ گیگاهرتز

۳ هسته Kryo 585 با سرعت ۲.۴۲ گیگاهرتز

۴ هسته با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز

۱ هسته Kryo 485 Gold (سفارشی Cortex-A76) با سرعت ۲.۹۶ گیگاهرتز

۳ هسته Kryo 485 Gold با سرعت ۲.۴۲ گیگاهرتز

۴ هسته Kryo 485 Silver (سفارشی Cortex-A55) با سرعت ۱.۸۰ گیگاهرتز

۲ هسته Lightning با سرعت ۲.۶۶ گیگاهرتز

۴ هسته Thunder با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز

پردازشگر گرافیکی Mali-G77 MP11 Adreno 650 Adreno 640
مودم Exynos 5123
(Category 24)سرعت دانلود حداکثری ۷.۳۵ گیگابیت بر ثانیه بر بستر ۵Gسرعت آپلود حداکثری ۴۲۲ مگابیت بر ثانیه
X55 5G

سرعت دانلود حداکثری ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه بر بستر ۵G

سرعت دانلود حداکثری ۳ گیگابیت بر ثانیه بر بستر LTE

Snapdragon X24 LTE (Category 20)

سرعت دانلود حداکثری ۲ گیگابیت بر ثانیه بر بستر ۴G

سرعت آپلود حداکثری ۳۱۶ مگابیت بر ثانیه

امکان پشتیبانی از ۵G با افزودن مودم X50 5G در کنار آن

Intel XMM7660 (Category 19)

سرعت دانلود حداکثری ۲ گیگابیت بر ثانیه بر بستر ۱.۶

سرعت آپلود حداکثری ۲۲۵ مگابیت بر ثانیه

پردازنده کمکی هوش مصنوعی بله، دو هسته‌ای بله، Hexagon 698 بله بله، هشت هسته‌ای
رمزنگاری ویدیو اچ دی آر ۴K با نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه

اچ دی آر ۸K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

اچ دی آر ۴K با نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه

اچ دی آر ۸K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

اچ دی آر ۱۰ پلاس ۴K اچ دی آر ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
سایر پشتیبانی از حافظه‌های UFS 3.0 با سرعت خواندن داده ۲.۹ گیگابایت بر ثانیه

پشتیبانی از رم‌های LPDDR5 تا سقف ۱۶ گیگابایت

پشتیبانی از سنسور دوربین موبایل تا سقف رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل

پشتیبانی از نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز

پشتیبانی از سنسور دوربین تا سقف ۲۰۰ مگاپیکسل (دوربین تک سنسور) و دو سنسور ۶۴ مگاپیکسلی کنار یکدیگر

پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز در نمایشگر

پشتیبانی از رم‌های LPDDR5 تا سقف ۱۶ گیگابایت

پشتیبانی از فیلم برداری بوکه در رزولوشن ۴K

قابلیت پخش محتواهای واقعیت مجازی (۳۶۰ VR) در رزولوشن ۸K

پشتیبانی از نویز کنسلینگ دائمی

پشتیبانی از سیستم جی پی اس دو فرکانسی

پشتیبانی از عکاسی محاسباتی

پشتیبانی یادگیری ماشینی با توانایی پردازش ۱ تریلیون عملیات در هر ثانیه

حداکثر فرکانس کاری هسته‌های پردازنده اصلی اسنپدراگون ۸۶۵ کمی بالاتر است (۲.۸۴ گیگاهرتز در برابر ۲.۷۳ گیگاهرتز). همچنین نرخ تازه‌سازی در صفحه نمایش می‌تواند به واسطه پشتیبانی تراشه، تا ۱۴۴ هرتز افزایش پیدا کند، در حالی که رفرش ریت پرچمداران قدرت گرفته از اگزینوس ۹۹۰ حداکثر ۱۲۰ هرتز است.

رقابت گوشی‌سازان طی دو سال اخیر به افزایش نرخ تازه‌سازی نمایشگر و همچنین رزولوشن دوربین کشیده شده است. در هر دو زمینه، اسنپدراگون ۸۶۵ عملکرد بهتری دارد! علاوه بر پشتیبانی از رفرش ریت بالاتر، از سنسورهای دارای رزولوشن بالاتری نیز پشتیبانی می‌شود. حداکثر وضوح تصویر یک سنسور دوربین مورد استفاده در پرچمداری با اسنپدراگون ۸۶۵ و اگزینوس ۹۹۰، به ترتیب ۲۰۰ مگاپیکسل و ۱۰۸ مگاپیکسل است.

در عمل، این تفاوت‌ها مهم نیست. هر دو تراشه نام برده ۷ نانومتری بوده و فرآیند ساخت یکسانی دارند. نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز منحصر به گوشی‌های گیمینگ بسیار گران قیمت بوده و تا امروز فقط یک گجت با چنین قابلیتی ارائه شده است. دو هفته پیش، گوشی نوبیا رد مجیک ۵G با نمایشگری دارای نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز معرفی شد.

پشتیبانی از رزولوشن‌ ۲۰۰ مگاپیکسل کاربردی ندارد، چرا که بهترین سنسور دوربین موبایل کنونی، ساخت شرکت سامسونگ، دارای رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل است. البته، به ادعای برخی منابع سامسونگ در حال توسعه یک دوربین موبایل ۱۵۰ مگاپیکسلی است.

ساده‌ترین روش کاربران برای مقایسه قدرت دو گوشی، تماشای امتیازهای آن‌ها در بنچمارک‌ها است. البته این اعداد و ارقام ملاک خوبی برای مقایسه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ محسوب نمی‌شوند، اما در هر صورت می‌توان طبق آن‌ها به دیدی کلی درباره دو گجت دست پیدا کرد.

مقایسه امتیاز نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس ۲۰

Galaxy S20 Ultra With Snapdragon 865
Galaxy S20 Ultra With Exynos 990
امتیاز تک هسته‌ای / چند هسته‌ای در Geekbench 5 ۹۲۳ / ۳۲۹۱ ۹۲۵ / ۲۸۸۶
AnTuTu ۵۶۸۰۰۰ ۵۱۵۰۹۸
GFXBench Manhattan 3.1 On-Screen (Graphics) ۸۸ فریم بر ثانیه ۷۶ فریم بر ثانیه

در حالت پردازش تک هسته‌ای، هسته‌ی M5 Mongoose داخل تراشه اگزینوس ۹۹۰ عملکرد بهتری در مقایسه با Kryo 585 داشته و قدرتمندتر است، اما حین دست به دست دادن همه هسته‌های پردازنده اصلی، تراشه ساخت کوالکام قدرت پردازشی بیشتری ارائه می‌کند. اختلاف بین آن‌ها چیزی نیست که خود را در کاربردهای روزمره نشان بدهد، اما در هر صورت، این تفاوت وجود داشته و سهام‌داران سامسونگ و کاربران آن در اروپا را گله‌مند کرده است!

عمر باتری نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس ۲۰

مقایسه عمر باتری گلکسی اس ۲۰ اولترا سامسونگ در نرخ تازه‌ سازی ۶۰ و ۱۲۰ هرتز نشان داد نسخه اگزینوس این گوشی، حین استفاده از رفرش ریت بالاتر، بین ۲۰ الی ۳۰ درصد مصرف باتری بیشتری خواهد داشت. آیا وضعیت در نسخه اسنپدراگون نیز همین است؟

حین افزایش نرخ تازه‌سازی نمایشگر، مصرف انرژی به شکلی مشابه افزایش پیدا می‌کند، اما نکته اینجاست که نسخه اسنپدراگون ۸۶۵ گوشی‌های خانواده سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در مجموع دوام باتری بیشتری دارند. تصویر زیر نشان می‌دهد از نظر میزان مصرف انرژی، اختلاف فاحشی بین دو نسخه پرچمداران سال ۲۰۲۰ غول کره‌ای وجود دارد.

بر اساس این ارزیابی به نتایج زیر رسیدیم:

  • نسخه اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز ۳۳ درصد دوام بیشتری دارد.
  • نسخه اگزینوس سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز ۲۲ درصد دوام بیشتری دارد.
  • در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز، دوام باتری نسخه اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در مقایسه با نسخه اگزینوس ۲۵ درصد بیشتر است.
  • در نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، دوام باتری نسخه اسنپدراگون سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در مقایسه با نسخه اگزینوس ۲۷ درصد بیشتر است.

در حالی که اصلی‌ترین مشکل گوشی‌های هوشمند در مقایسه با گوشی‌های موبایل ساده، تشنگی آن‌ها به بلعیدن انرژی الکتریکی است، نمی‌توان از یک چهارم دوام باتری بیشتر به راحتی گذشت!

خروج از نسخه موبایل