تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۶:۱۷
کد خبر : 583126

مقایسه فتوشاپ و لایت روم؛ کدام ابزار ادوبی مناسب شماست؟

مقایسه فتوشاپ و لایت روم؛ کدام ابزار ادوبی مناسب شماست؟

مقایسه فتوشاپ و لایت روم؛ کدام ابزار ادوبی مناسب شماست؟ یکی از بزرگ‌ترین سوال عکاسان، استفاده از ادوبی فتوشاپ یا لایت روم است. ما در اینجا یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ می‌دهیم. معمولاً برای عکاسان مبتدی این سوال پیش می‌آید که باید از لایت روم استفاده کنند یا فتوشاپ. پاسخ خیلی ساده‌تر

مقایسه فتوشاپ و لایت روم؛ کدام ابزار ادوبی مناسب شماست؟

یکی از بزرگ‌ترین سوال عکاسان، استفاده از ادوبی فتوشاپ یا لایت روم است. ما در اینجا یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

معمولاً برای عکاسان مبتدی این سوال پیش می‌آید که باید از لایت روم استفاده کنند یا فتوشاپ. پاسخ خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را کنید. شاید لایت روم و فتوشاپ شباهت‌های زیادی داشته باشند، اما ابزارهای متفاوتی از یکدیگر را ارائه می‌کنند که بسته به استفاده کاربر می‌تواند بهترین باشد.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم ؛‌ تفاوت در چیست؟

این دو نرم افزار نقاط مشترک زیادی دارند. امکانات بسیار زیادی دارند و اکثر کارهای ویرایشی را می‌توان در هر یک از این دو برنامه کامل کرد. اما عکاسان حرفه‌ای معمولاً تمایل دارند که از هر دو این ابزارها استفاده کنند. زیرا این دو برنامه برای وظایف متفاوتی ساخته شده‌اند. در حالی که لایتروم ابزار اصلی عکاسان است، اما یک مجموعه همه‌کاره برای ویرایش تصاویر با جزئیات است.

لایت روم: سازماندهی سریع و ویرایش تصاویر

  • نکته: دو نسخه از لایت روم عرضه شده است. نسخه استاندارد آن نسبتاً ساده است و برای مدیریت از راه دور حافظه از Creative Cloud استفاده می‌کند. علاوه بر این هم روی دسکتاپ و هم موبایل اجرا می‌شود. نسخه کلاسیک کمی حرفه‌ای‌تر است که ابزارهای پیچیده‌تری داشته و تأکید بیشتری روی ذخیره‌سازی محلی دارد.

وقتی عکاسان مبتدی برای اولین بار از لایتروم استفاده می‌کنند، معمولا با سیستم‌های مدیریت فایل، پوشه‌ها و آلبوم‌ها در این برنامه شوکه (یا شاید هم ناامید) می‌شوند. لایتروم فقط یک ویرایشگر عکس نیست؛ آن به عنوان یک ابزار سازماندهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیریت فایل، بخش بسیار مهمی از این نرم افزار است. فرض کنید که شما یک عکاس مراسم عروسی هستید. اولین کاری که در این برنامه باید بکنید، این است که عکس‌های هر مراسم عروسی را در یک آلبوم قرار دهید. شما می‌توانید آن تصاویر را داخل یک آلبوم دیده و عکس‌های خاص را با پرچم یا ستاره، علامت بزنید.

وقتی هم که شروع به ویرایش کردید، تصاویر شما همگی در کنار هم هستند. ابزارهای سازماندهی در لایت روم به سرعت ویرایش شما کمک می‌کند، از هماهنگی بین تصاویر اطمینان حاصل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد به صورت همزمان روی چند تصویر یک پرست را اجرا کنید.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

بازیابی عکس، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که تصاویر سازماندهی شده در لایت روم به آن کمک می‌کنند. اگر عکاس صنعتی باشید، مشتریان شما اغلب از شما عکس‌های قدیمی‌شان که به آن‌ها تحویل داده بودید را درخواست می‌کنند. به کمک لایتروم می‌توانید فوراً به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. اما سازماندهی تصاویر بهترین قابلیت Lightroom نیست. این برنامه محیطی ساده و بصری خوبی را برای ویرایش تصاویر دارد. البته که لایت روم در برای استفاده نیازمند مهارت است، اما یادگیری آن خیلی دشوار نیست. این برنامه باعث می‌شود فرآیند ویرایش سریع‌تر شود.

در آن سو فتوشاپ از چنین قابلیت‌هایی محروم است. حتی با وجود Adobe Bridge یا Creative Cloud، سازماندهی کردن فایل‌ها در فتوشاپ یک درد بزرگ است! و در حالی که فتوشاپ در مقایسه با لایت روم از ابزارهای ویرایشی مشابهی استفاده می‌کند، اما رابط کاربری آن به گونه‌ای طراحی نشده که به راحتی بتوانید آن را به سرعت آموزش ببیند و استفاده کنید.

فتوشاپ؛ ویرایش عمیق و خلاقیت

در حالی که لایتروم یک ابزار برای عکاسی است، فوتوشاپ مجموعه ابزاری همه کاره برای ویرایش تصاویر دیجیتال است. اگر می‌خواهید در یک چشم به هم زدن صدها عکس را ویرایش کنید، فتوشاپ نمی‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد؛ اما گزینه‌ای ایده‌آل برای کارهای نیازمند پیکسل، دستکاری روی تصاویر و تغییرات خلاقانه بزرگ روی تصاویر است که آن‌ها را کاملاً از تصاویر اصلی‌شان غیرقابل تشخیص می‌کند.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

فتوشاپ به سیستم بوم دیجیتالی متکی است که شما می‌توانید از آن برای ساخت آثار دیجیتالی از نقاشی یا دستکاری روی تصاویر استفاده کنید. لایه‌ها جزو جدایی نشدنی فتوشاپ هستند. هر لایه‌ای که شما روی تصویر خود می‌سازید می‌تواند متریال خودش را داشته باشد و شما به هر کجا که خواستید آن را ببرید.

فتوشاپ در عکاسی عمدتاً برای پروژه‌های بزرگ یا جزئیات کوچکی که لایت روم قادر به حل آن نیست،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که لایت روم می‌تواند لکه‌ها یا قرمزی چشم را برطرف کند، فتوشاپ گزینه بهتری برای پاک کردن سوژه‌ها از پس زمینه یک تصویر، پاک کردن موخوره از موی یک شخص، خندان کردن چهره نوزاد یا انجام سایر ویرایش‌های سخت است.

فتوشاپ دارای مجموعه ابزارهای Content-Aware با بهره‌گیری از هوش مصنوعی است. این ابزارها می‌توانند جزئیاتی را با استفاده از عناصر موجود در تصویر، به آن اضافه کنند. به طور مثال اگر در یک عکس پرتره فضای سر کافی نیست، شما می‌توانید با استفاده از ابزار Content-Aware Fill بالای سر سوژه فضای اضافی ایجاد کنید. در تصویر زیر با استفاده از ابزار “Content-Aware Fill” در فتوشاپ، یک اسب از تصویر حذف شده و چمن جایگزین آن شده است. این فضا دقیقاً مثل جایی به نظر می‌رسد که عکس پرتره در آن گرفته شده است.

و البته که فتوشاپ به شما اجازه می‌دهد عناصر دیگری را هم به عکس اضافه کنید. نه تنها عکس و تصاویر دیگر، بلکه می‌توانید ابر و درخت و غیره را نیز به عکس‌هایتان اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که تسلط روی این امکانات سخت است.

کدام برنامه مناسب شما است؟

اغلب عکاسان مبتدی بر این باورند که نیازی به فتوشاپ ندارند؛ اما این کاملاً نادرست است. لایت روم تمام امکاناتی که نیاز است تا عکس‌های شما شگفت انگیز به نظر برسند را دارد. این برنامه استاد سازماندهی است، می‌تواند هر جنبه‌ای از یک تصویر را تنظیم کرده و از سیستم Preset (تنظیمات از پیش تعیین شده) استفاده می‌کند تا فوراً حالت و شکل تصاویر خود را عوض کنید.

علاوه بر این یادگیری Lightroom هم بسیار ساده است. بسیاری از آموزش‌هایی که در یوتیوب وجود دارد، می‌تواند از شما یک ویرایشگر عکس حرفه‌ای بسازد. نیازی به گفتن ندارد که اکثر عکاسان باید با لایت روم شروع به کار کنند.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

اما اگر نیاز دارید تغییرات بسیار گسترده و یا فانتزی را روی تصاویر خود پیاده کنید، فتوشاپ آن چیزی است که می‌خواهید. فتوشاپ هم می‌تواند امکانات ویرایش لایت روم را در اختیار شما بگذارد، اما هدف اصلی آن ویرایش‌های خلاقانه است. این یعنی یک متن زیبا به عکس‌هایتان اضافه کنید، غریبه‌ها را از تصاویر خانوادگی خود حذف کنید و یا جزوی از هنر دیجیتال باشید.

مشکل فتوشاپ کمی غیر بصری بودن آن است. علاوه بر این اگر به دنبال گزینه‌ای برای مدیریت و ویرایش چندین عکس است، فتوشاپ گزینه مناسبی نیست. به همین خاطر است که اکثر عکاسان حرفه‌ای با Lightroom آغاز می‌کنند و فقط کاربران برای ویرایش پیکسلی از Photoshop بهره می‌برند.

از هر دو استفاده کنید و به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید

اگر یک عکاس آماتور هستید یا مثل بسیاری از افراد در محل کار خود عکس‌های نیمه حرفه‌ای می‌گیرید، شما باید با هر دو این برنامه‌ها آشنا باشید. این کار باعث افزایش سرعت و کیفیت کار شما شده و در عین حال همه چیز را منظم حفظ می‌کند، اشتراک‌گذاری و بازیابی را هم آسان می‌کند.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، عکاسان حرفه‌ای معمولاً کار خودشان را با لایت‌روم آغاز کرده‌اند. آن‌ها یک عکس را وارد برنامه می‌کنند تا در یک پوشه اختصاصی آپلود شده و برچسب بخورد. سپس می‌توانید تنظیمات مختلفی از جمله کنتراست، رنگ و نوردهی را روی آن‌ها اعمال کنید.

اما برخی از عکس‌ها نیازمند ویرایش جزئیات هستند. شاید یک لکه روی لباس عروس دیده می‌شود یا قرار است عکسی که می‌گیرید جلد یک مجله یا آلبوم تصاویر با فونت‌هایی جذاب باشد. عکاس باید بعد از تنظیمات مختلف، آن تصویر را به فتوشاپ منتقل کند.

ما توصیه می‌کنیم قبل از فتوشاپ، کار با لایت روم را یاد بگیرید. اما در مجموع باید از هر دو اپلیکیشن استفاده کرد تا شما را به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل کند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.