مقایسه ایران خودرو ریرا با سایپا آریا؛ اولین شاسی بلندهای ایرانی در مقابل هم ایران خودرو ریرا و سایپا آریا به عنوان اولین شاسی بلندهای ایرانی محسوب می‌شوند؛ اما از میان آنها کدامیک بهتر است؟ در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. امروزه کراس

مقایسه ایران خودرو ریرا با سایپا آریا؛ اولین شاسی بلندهای ایرانی در مقابل هم

ایران خودرو ریرا و سایپا آریا به عنوان اولین شاسی بلندهای ایرانی محسوب می‌شوند؛ اما از میان آنها کدامیک بهتر است؟ در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

امروزه کراس اوورها و شاسی بلندها به عنوان محبوب‌ترین کلاس خودرویی در جهان محسوب می‌شوند و در بازار ایران نیز بسیاری از مشتریان به خرید این نوع از خودروها تمایل دارند، اما طی سال‌های اخیر خودروهای چینی توانستند سهم زیادی از این بازار را به خود اختصاص دهند. در همین راستا ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور با توسعه دو شاسی بلند قصد دارند سهمی از این بازار محبوب را از آن خود کنند.

ایران خودرو ریرا و سایپا آریا به عنوان اولین شاسی بلندهای ایرانی اخیرا معرفی شدند و به زودی به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد؛ اما از میان آنها کدامیک بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در این مقاله جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه ایران خودرو ریرا و سایپا آریا

بخش طراحی

ایران خودرو ریرا نسبت به سایر محصولات این خودروساز بزرگ کشور از ظاهر متفاوتی بهره می‌برد. هرچند در طراحی این خودرو از محصولات خودروسازان بزرگ از جمله خودروسازان کره‌ای الگوبرداری شده است، اما به طور کلی ریرا یک شاسی بلند مدرن به نظر می‌رسد که می‌تواند به بازار بی‌روح ایران جانی دوباره بخشد.

در نمای جلوی این خودرو جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های باریک خودنمایی می‌کنند. هرچند طراحی ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای محسوب می‌شود، اما نمای عقب این خودرو همانند بخش جلوی آن جذاب به نظر نمی‌رسد. به طور کلی ایران خودرو ریرا در بخش طراحی نمره قبولی دریافت می‌کند و می‌تواند پس از عرضه به بازار ایران نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

با وجود این که ریرا یک محصول کاملا جدید بوده، اما سایپا آریا را باید نسخه کراس سایپا شاهین دانست. در شرایطی که ایران خودرو ریرا از طراحی جذاب و مدرنی بهره می‌برد، اما سایپا آریا در نمای جلو و عقب به خودروهای مدرن امروزی شباهتی ندارد.

البته طراحان شرکت سایپا سعی داشتند با فلاپ‌های روی بدنه آن را به کلاس شاسی بلندها نزدیک کنند، اما ابعاد کوچک و ارتفاع نه چندان زیاد آن باعث شده سایپا آریا از لحاظ ظاهری نسبت به ایران خودرو ریرا در سطح پایین‌تری قرار بگیرد.

بخش فنی

خبرها حاکی از آن است که ایران خودرو قصد دارد ریرا را با موتور TC7P که به عنوان مدل ارتقا پیدا کرده موتور EF7-TC محسوب می‌شود به بازار عرضه کند. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

همچنین طبق شنیده‌ها ایران خودرو این شاسی بلند را با پیشرانه 3 سیلندر جدید نیز که در حال توسعه است روانه بازار خواهد کرد. البته برخی از منابع اعلام کردند ایران خودرو برای ریرا پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس را نیز در نظر خواهد گرفت که می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی از این پیشرانه در مدل پایه توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

مدیران سایپا اعلام کردند شاسی بلند آریا را با موتور ME16 که به عنوان مدل ارتقا پیدا کرده پیشرانه EC5 گروه پژو سیتروئن محسوب می‌شود به بازار عرضه خواهند کرد. این موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی به تکنولوژی CVVT مجهز شده و با حجم 1.6 لیتری خود می‌تواند قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را تولید کند. طبق شنیده‌ها یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده خواهد داشت.

امکانات

ریرا

هنوز لیست رسمی مشخصات ایران خودرو ریرا منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد این شاسی بلند ایران خودرو به امکاناتی چون رادار نقطه کور، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی راننده برقی، استارت دکمه‌ای، صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال، سقف پانوراما و چند کیسه هوای ایمنی مجهز باشد.

سایپا آریا

همانند ایران خودرو ریرا در خصوص امکانات سایپا آریا نیز اطلاعات زیادی در دست نیست، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این خودرو با امکاناتی چون سانروف، نویگیشن ماهواره‌ای، 4 کیسه هوا، روکش صندلی چرمی، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید روانه بازار خواهد شد.

ایران خودرو ریرا یا سایپا آریا؟

هرچند در این مقاله طراحی، مشخصات فنی و امکانات ریرا و سایپا آریا را با یکدیگر مقایسه کردیم، اما هنوز لیست کامل مشخصات این دو شاسی بلند منتشر نشده و همچنین آنها هنوز به بازار راه پیدا نکردند؛ از این رو نمی‌توان آنها را به خوبی مقایسه کرد.

البته با اطلاعاتی که در حال حاضر به آنها دسترسی داریم می‌توان گفت ریرا در بخش فنی و طراحی نسبت به سایپا آریا در سطح بهتری قرار دارد و می‌تواند نگاه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

مقاله اصلی

خروج از نسخه موبایل