تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۲۸
کد خبر : 585185

مقایسه اندروید 13 با iOS 16 ؛ بهبودها، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها

مقایسه اندروید 13 با iOS 16 ؛ بهبودها، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها

مقایسه اندروید 13 با iOS 16 ؛ بهبودها، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها در اینجا سعی داریم به مقایسه دو سیستم عامل اندروید 13 و iOS 16 بپردازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو را بررسی کنیم. دو سیستم عامل جدید اپل و گوگل بیش از آن چه فکر کنید به هم شبیه هستند! گوگل در

مقایسه اندروید 13 با iOS 16 ؛ بهبودها، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها

در اینجا سعی داریم به مقایسه دو سیستم عامل اندروید 13 و iOS 16 بپردازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو را بررسی کنیم. دو سیستم عامل جدید اپل و گوگل بیش از آن چه فکر کنید به هم شبیه هستند!

گوگل در ماه آگوست از سیستم عامل اندروید 13 رونمایی کرد. از سوی دیگر اپل هم در اوایل ماه سپتامبر، نسل جدید سیستم عامل‌های موبایل خود، iOS 16 را به طور رسمی معرفی کرد تا نبرد این دو سیستم عامل در سال 2022 هم کلید بخورد.

گوگل پیش از این تغییراتی بزرگی را در اندروید 12 ایجاد کرده بود؛ به همین جهت اندروید 13 دستخوش تغییرات بنیادی زیادی نخواهد شد.‌ از طرف دیگر کوپرتینویی‌ها تغییرات بزرگ‌تری را برای iOS 16 خود در نظر گرفته‌اند. در کنار طراحی جدید لاک اسکرین، قابلیت بروزرسانی خودکار اعلان‌ها نیز ویژگی جدیدی برای این سیستم عامل به شمار می‌رود. از طرف دیگر، قابلیت درگ اند دراپ هوشمند نیز از سایر قابلیت‌های نسل جدید سیستم عامل موبایلی اپل به شمار می‌رود.

از طرف دیگر علیرغم این که گوگل بیشتر تمرکزش را بر روی بهبودهای جزیی سیستم عاملش قرار داده، همچنان تعدادی پیشرفت‌های کلیدی در این نسخه از اندروید وجود دارد. بنابراین تنور رقابت میان Android 13 و iOS 16 همچنان داغ باقی می‌ماند. امکان تعیین مجزای زبان هریک از برنامه‌ها، بهبودهای طراحی Material You رابط کاربری و بهبود امنیت دستگاه از جمله قابلیت‌های جدیدی هستند که گوگل برای نسل جدید از اندروید در نظر گرفته است.

امروز قصد داریم در گجت نیوز به مقایسه دو سیستم عامل اندروید 13 و iOS 16 بپردازیم و قابلیت‌ها و ویژگی‌های هریک را با هم مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

مقایسه مشخصات و قابلیت‌های اندروید 13 و iOS 16

لاک اسکرین و شخصی‌سازی صفحه اصلی

اندروید 12 و تا حدودی اندروید 13 با معرفی موتور طراحی و رندر تم Material You طراحی نسخه‌های پیشین این سیستم عامل را به طور چشمگیری ارتقا دادند. به واسطه این سیستم تم‌های رنگی مناسب با پس‌زمینه و تم کلی گوشی بر روی اپلیکیشن‌های تحت پشتیبانی اعمال می‌شد و حس کاربری بسیار بهتری را منتقل می‌نمود.

از طرف دیگر، اپل از سال 2013 و iOS 7 رو به بهبودهای جزیی در طراحی آورده و تغییرات چندانی در سیستم عامل موبایلی خود ایجاد نکرده است. علیرغم این امر، کمپانی کوپرتینویی قابلیت‌های جذابی را برای iOS 16 در نظر گرفته است.‌ طراحی جدید و جذاب لاک اسکرین که با بهره‌گیری از ویجت‌ها عملکرد عالی‌ای را ارائه داده و شخصی‌سازی بسیار ایده‌آلی دارد، مهم‌ترین تغییر بصری این نسخه از آی او اس است.

لاک اسکرین iOS 16، در یک کلام، فرسنگ‌ها جلوتر از اندروید 13 است. در حالی که گوگل از سال 2014 و سیستم عامل اندروید Lollipop علاقه خود به ویجت‌ها را از دست داد و پشتیبانی از آن‌ها را متوقف نمود، اپل در سال 2020 با ارائه تعریفی جدید از آن‌ها، این ابزارک‌ها را به قابلیت‌های بسیار جذاب و کاربردی تبدیل کرد و به iOS اضافه نمود.

اکنون پس از گذشت دو سال، این کمپانی تصمیم گرفته ویجت‌ها را به صفحه لاک اسکرین آیفون هم اضافه کند.

برای این که این کمپانی بتواند جادوی همیشگی خود در طراحی عناصر بصری را در ویجت‌ها هم پیاده‌سازی کند، نیاز داشت نگاهی به رویه طراحی رابط کاربری اپل واچ خود بیاندازد.‌ به همین دلیل است که ویجت‌های لاک اسکرین iOS 16 بیشتر شبیه به المان‌های اپل واچ هستند. مزیت این سیستم طراحی ویجت علاوه بر جذابیت بالاتر بصری، امکان ارائه حجم زیادی اطلاعات در فضایی نسبتا کم است.

لاک اسکرین آی او اس 16
لاک اسکرین آی او اس 16
لاک اسکرین آی او اس 16

به جز افزودن ویجت‌ها به لاک اسکرین iOS 16 اپل همچنین امکان قرار گرفتن ساعت بالای لاک اسکرین توسط برخی عناصر تم را نیز فراهم کرده است. این قابلیت به ظاهر جذاب، تجربه سه‌بعدی بسیار گیرا و جذابی را ارائه داده و ترکیب آن با امکان تغییر فونت و پس زمینه لاک اسکرین، iOS 16 را به یکی از منعطف‌ترین و تنظیم‌پذیرترین نسخه‌های سیستم عامل اپل تبدیل کرده است.

آیفون شما همچنین این امکان را هم دارد که به کمک مد Focus Mode، لاک اسکرین و والپیپر صفحه نمایش را به صورت خودکار تغییر دهد. به کمک این قابلیت شما توانایی این را دارید که زمانی که مشغول به کار هستید، تنها اعلان‌های کاری را دریافت کنید و زمانی که در خانه هستید، فقط اعلان‌های شخصی را مشاهده نمایید.

لاک اسکرین آی او اس 16
لاک اسکرین آی او اس 16
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13

در کنار تمامی این قابلیت‌های جدید باید در نظر داشت که بسیاری افراد قابلیت‌های مختلف اعلان‌های اپل را نمی‌پسندند و معتقدند تنظیم نمایش اعلان‌ها در سیستم عامل iOS کاری سخت و یا حتی غیرممکن است!

لاک اسکرین اندروید 13
لاک اسکرین اندروید 13
لاک اسکرین اندروید 13
لاک اسکرین اندروید 13

اپل البته هرگز قادر به رقابت با زبان طراحی Material You گوگل نیست. با این که شخصی‌سازی لاک اسکرین و تغییر فونت و تم آن قابلیتی به ظاهر جذاب به نظر می‌رسد، اما دیر یا زود برای افرادی که علاقه چندان به دستکاری دائم تنظیمات گوشی خود ندارند، خسته‌کننده خواهد شد. این در حالی است که سیستم Material You گوگل با اعمال خودکار تم و رنگ‌بندی‌های متنوع و مطابق سلیقه کاربر به اپلیکیشن‌های مختلف، تجربه‌ای بسیار شخصی‌سازی شده را در بخش‌های متعددی از رابط کاربری، از جمله لاک اسکرین ارائه می‌دهد.

تعیین زبان مجزا برای اپلیکیشن‌های مختلف

اندروید 13 نخستین سیستم عامل گوگل است که به طور رسمی قابلیت پشتیبانی از زبان‌های مختلف به طور جداگانه در اپلیکیشن‌های مختلف را ارائه می‌دهد. به این ترتیب کاربران این سیستم عامل می‌توانند هریک از برنامه‌های مختلف گوشی خود را فارغ از زبان کلی سیستم عامل یا زبانی که برای دیگر اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده، به زبان دلخواه اجرا کنند! این قابلیت برای بیش از نیمی از افراد کره زمین که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، بسیار جذاب خواهد بود.

گوگل از دو طریق امکان تغییر زبان برنامه‌های مختلف را فراهم کرده است. نخستین راه این است که در گوشی پیکسل یا سایر دستگاه‌های اندرویدی خود آیکون اپلیکیشن در هوم اسکرین را فشار داده و نگه دارید و در گام بعدی، از منوی پاپ آپ ظاهر شده، کلید Info (علامت تعجب درون دایره) را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده، گزینه Language را پیدا کنید و با فشردن آن، زبان مربوط به برنامه را انتخاب نمایید. این روش سریع‌ترین راه برای انتخاب زبان برای برنامه‌های مجزا در اندروید 13 است.

تنظیم زبان اندروید 13
تنظیم زبان اندروید 13
تنظیم زبان اندروید 13
تنظیم زبان اندروید 13

همچنین در صورتی که تمایل داشته باشید در لیست برنامه‌های نصب‌شده بر روی گوشی خود جابجا شوید و زبان هریک را به طور مجزا انتخاب کنید، می‌توانید این کار را از منوی تنظیمات اندروید انجام دهید. برای این کار وارد منوی Settings شده و وارد زیر منوی Languages & Input شوید. در این بخش می‌توانید لیست تمامی اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی‌تان نصب هستند و لیست زبان‌های تحت پشتیبانی را مشاهده کرده و گزینه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

تنظیم زبان Android 13
تنظیم زبان Android 13
تنظیم زبان اندروید 13
تنظیم زبان اندروید 13

البته با اینکه این قابلیت به ظاهر بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما گوگل سد بزرگی را بر سر راه استفاده کامل از آن قرار داده است: حتی در صورتی که برنامه‌ای از چند زبان مختلف هم پشتیبانی کند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همچنان باید دسترسی اپلیکیشن مربوطه به این قابلیت را با چندین خط کد فراهم کنند. بر همین اساس، در حال حاضر تعداد اپلیکیشن‌هایی که قابلیت تعویض زبان را دارند، چندان زیاد نیست.

برای مقایسه، بد نیست بدانید iOS 16 هم همانند اندروید 13 قادر به پشتیبانی از زبان‌های مختلف در اپلیکیشن‌هاست. اپل این قابلیت را از سال 2019 و iOS 13 در اختیار کاربران آیفون قرار داده بود. این کمپانی همچنین فرآیند بسیار ساده‌تری را هم در مقایسه با گوگل برای پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها دارد و توسعه‌دهندگان نیازی به وارد کردن کدهای اضافی برای دسترسی به این قابلیت نیستند.

مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13

البته فرآیند تغییر زبان در آیفون‌ها به سادگی اندروید نیست و نمی‌توان صرفا با فشردن آیکون برنامه و وارد شدن به تنظیمات آن، زبان‌های تحت پشتیبانی را تغییر داد. در عوض برای این کار باید وارد بخش تنظیمات دستگاه شده و در لیست اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه، به دنبال برنامه مربوطه بگردید. بعد از پیدا کردن نام این اپلیکیشن و فشردن آن می‌توانید زبان را عوض کنید. iOS 16 همچنین بر خلاف اندروید 13 لیستی جامع از زبان‌های هریک از اپلیکیشن‌ها ندارد و بر اساس پیش‌نمایش iOS 16 به نظر نمی‌رسد اپل تصمیمی هم برای تغییر در این امر در نسل جدید سیستم عاملش داشته باشد.

همان گونه که مشاهده می‌شود، هیچ یک از روش‌های پیشنهادی گوگل و اپل برای تعویض زبان در یک اپلیکیشن ایده‌آل نیستند. با این وجود، عملکرد اپل به دلیل عدم نیاز به کدنویسی اضافی توسط توسعه‌دهنده کمی قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.

کیبورد، دیکته و کلیپ بورد

پیش از این که به مقایسه کیبورد iOS 16 و اندروید 13 بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که این مقایسه چندان عادلانه نیست. چرا که کیبورد iOS بخشی از سیستم عامل است؛ در حالی که کیبورد Gboard یک اپلیکیشن مجزا بوده و به سادگی از طریق گوگل پلی قابل بروزرسانی است. بنابراین طبیعی است که Gboard قادر است بسیار سریع‌تر از کیبورد iOS به قابلیت‌های جدید و یا بهبودهای عملکرد دسترسی داشته باشد.

با در نظر گرفتن این امر، کیبوردهای هر دو سیستم عامل در مقایسه با قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. به عنوان مثال، قابلیت اصلاح متن حرفه‌ای و قدرتمند به همراه سری گوشی‌های پیکسل 6 به سیستم عامل اندروید افزوده شد. این در حالی است که اپل به تازگی و در iOS 16 اقدام به تعبیه این قابلیت کرده است. به این ترتیب نحوه عملکرد قابلیت اصلاح متن در هر دو کیبورد یکسان است. با این حال، همچنان تفاوت‌های مهمی میان این دو کیبورد وجود دارد.

هر دو کیبورد مورد بررسی به طور خودکار علایم نگارشی را به متن اضافه می‌کنند و امکان تغییر سریع و آسان از تایپ صوتی و تایپ به کمک کیبورد را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. همچنین امکان انتخاب و وارد کردن مجموعه‌ای از ایموجی‌ها به متن نیز در هر دو پلتفرم فراهم است.

مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13

البته کیبورد iOS 16 پیشرفت بزرگی برای اپل و سیستم عامل موبایل این کمپانی به شمار می‌رود. با این حال در مقایسه با گوگل، کیبورد کوپرتینویی‌ها حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت! اپلیکیشن جی بورد بر روی گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از فرامین صوتی نظر Send و Clear و Clear All و Stop نوشته خود را به سادگی ویرایش کنند. همچنین می‌توانید با باز نگه داشتن میکروفون خود به صورت نامحدود، چت با دیگر افراد را به صورت کاملا صوتی و بدون نیاز به لمس گوشی انجام دهید.

بحث دیگر پیرامون مقایسه کیبورد اندروید 13 و iOS 16 در خصوص کلیپ بورد و حافظه موقت این دو است. در این بخش نیز گوگل به طور محسوسی دست بالاتر را در اختیار دارد. پیش از این، اپلیکیشن Gboard امکان ذخیره و نگهداری چند آیتم آخر کپی شده اعم از اسکرین شات، متن و… را داشت. با این وجود اکنون اندروید 13 به قابلیت جدید ویرایش کلیپ بورد نیز مجهز شده است.

در اندروید 13 زمانی که یک متن یا تصویر را کپی می‌کنید، یک صفحه پاپ‌آپ کوچک در قسمت پایین یا چپ محتوا نمایش داده می‌شود که می‌توان از طریق آن اطلاعات کلیپ بورد را به صورت خام به اشتراک گذاشت یا اقدام به ویرایش آن‌ها کرد. این قابلیت برای افرادی که قصد به اشتراک گذاشتن تنها بخشی از اطلاعات کپی شده را دارند، بسیار مفید خواهد بود.

از طرف دیگر، کلیپ بورد جامع iOS هم به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین آیفون، آیپد و مک را به سادگی امکان پذیر می‌کند. همچنین اپل در نسخه جدید از سیستم عامل موبایل خود سرانجام یکی از قدیمی‌ترین قابلیت‌های کیبورد گوگل، یعنی فعال‌سازی پاسخ هپتیک برای فشردن هر کلید را گنجانده است. این اتفاق خبر مهمی برای صاحبان آیفون به شمار می‌رود.

مقایسه مدیا پلیر اندروید 13 و iOS 16

بخش محتوای چندرسانه‌ای و مدیا پلیر هیچ یک از دو سیستم عامل مورد اشاره در مقایسه با قبل تغییر چندانی نداشته‌اند. با این وجود هر دو آن‌ها پیشرفت‌های قابل قبولی را تجربه کرده‌اند.

مدیا پلیر اندروید 13 در مقایسه با نسخه‌های قبلی طراحی بسیار جذاب‌تری دارد و بر خلاف سایر اپلیکیشن‌ها، تم رنگی خود را از تم غالب دستگاه نمی‌گیرد. در عوض، تم رنگی اصلی کلیدهای Play/Pause و سایر المان‌های رابط کاربری مدیا پلیر رنگ خود را از تم قالب تصویر کاور گوشی می‌گیرند. همچنین اسلایدر نشان‌دهنده میزان پیشرفت آهنگ نیز ظاهر جالب توجهی گرفته و چشم‌نوازتر از قبل است.

به این ترتیب با این که ممکن است این تم در نظر گرفته شده برای بخش موزیک در مواقعی با تم کلی دستگاه ناسازگار باشد، اما به خوبی بر روی پخش موزیک در پس‌زمینه تاکید می‌کند.

مدیا پلیر اندروید 13
مدیا پلیر آی او اس 16
مدیا پلیر اندروید 13
مدیا پلیر آی او اس 16

در مقایسه با گوگل، تغییراتی که اپل در موزیک پلیر سیستم عامل جدید خود ایجاد کرده است، کوچک‌تر هستند. در نسخه جدید، در هنگام پخش موزیک، اعلان‌های مربوط به آن نیز به جای این که در بالای لاک اسکرین نمایش داده شوند، همانند سایر اعلان‌ها در پایین نمایش داده خواهند شد.

همچنین با یک بار ضربه زدن بر روی تصویر آلبوم آهنگ در حال پخش می‌توانید نمایی بزرگ‌تر از آن را در میانه صفحه مشاهده کنید. در این شرایط، رنگ‌های اطراف برگرفته از رنگ کاور اثر خواهند بود. همانند اندروید 13، در iOS 16 نیز طراحی اسلایدر پیشروی بیشتر با سایر بخش‌های ادغام شده و ظاهر یکنواخت‌تری به آن بخشیده است.

مدیا پلیر اندروید
مدیا پلیر آیفون
مدیا پلیر اندروید
مدیا پلیر آیفون

تاثیر این طراحی بصری جدید پخش‌کننده چندرسانه‌ای iOS 16 زمانی بیشتر مشخص می‌شود که از مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 استفاده کنید. در این شرایط، رابط کاربری و بخش‌هایی از سیستم کنترل مدیا پلیر به ناحیه اطراف حفره کپسولی این گوشی‌ها که با نام جزیره پویا شناخته می‌شود، منتقل می‌شوند و جلوه بصری فوق‌العاده‌ای به سیستم عامل می‌بخشند.

قابلیت درگ اند دراپ هوشمند

گوگل به لطف دستاوردهای فوق‌العاده‌اش در Google Photos، در بخش تشخیص تصاویر تقریبا بی‌رقیب عمل کرده و در سال‌های اخیر، اپل صرفا یک تعقیب‌کننده را ایفا کرده است. با این وجود، اپل نیز با ارائه قابلیت کشیدن و راه کردن (درگ اند دراپ) هوشمند توانسته عملکرد بسیار خوبی را به جای بگذارد و خیلی سریع حسرت دارندگان دستگاه‌های اندرویدی را برانگیزد.

به کمک این قابلیت، کاربر می‌تواند هر سوژه‌ای که مایل باشد را از هریک از تصاویر روی گوشی برداشته و با کشیدن و رها کردن، به عنوان آبجکتی جدید وارد اپلیکیشنی دیگر کند!

بر اساس آزمایش‌های انجام شده بر روی این سیستم عامل، الگوریتم‌های اپل عملکرد ایده‌آلی دارند و شناسایی و تمایز آبجکت از پس‌زمینه در اکثر مواقع به خوبی انجام می‌شود. البته طبیعتا استفاده از ابزارهای انتخاب دستی فوتوشاپ یا نرم‌افزارهای مشابه عملکرد بسیار بهتری را ارائه خواهد داد. اما iOS 16 نیز تا جای ممکن شناسایی دقیقی را در این زمینه انجام می‌دهد. این کار عملا مانند یک میانبر عمل می‌کند و انتخاب و ارسال تصاویری که ممکن است در حالت عادی چندین ساعت زمان ببرد را به سهولت امکان‌پذیر می‌سازد.

مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13

اپل همچنین امکان کپی کردن تصاویر زنده را هم در اختیار کاربران iOS 16 قرار داده است. به این ترتیب می‌توان متن درون یک ویدیوی متوقف شده را نیز کپی کرده و به سایر اپلیکیشن‌ها ارسال نمود.

البته گوگل هم قابلیت‌های مشابهی را در اندروید 13 گنجانده است. اما این قابلیت‌ها نه از نظر عملکرد و نه گستردگی، هم‌تراز عملکرد اپل نیستند و فاصله زیادی میان دو کمپانی برقرار است.‌ سیستم انتخاب متن درون تصاویر در اندروید 13 تنها تصاویر اینستاگرام را شناسایی می‌کند و نوشته‌های درون عکس را نه به صورت نوشته بلکه به صورت تصاویر کراپ‌شده انتخاب می‌کند. اندروید 13 همچنین تنها قادر به شناسایی متون داخل عکس‌هاست و در شناسایی متن درون ویدیوهای عملکرد مناسبی ندارد.

بعلاوه، سرویس‌هایی مثل نتفلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم که توسط DRM محافظت می‌شوند هم به طور کلی قابلیت شناسایی توسط سرویس تشخیص متن گوگل را ندارند!

مقایسه مد فوکوس در iOS 16 و اندروید 13

اپل مد فوکوس را اولین بار به iOS 15 آورد و اکنون در نسخه جدید این سیستم عامل قابلیت‌های آن را ارتقا داده است. Focus Mode به منظور بهبود کارایی و تمرکز کاربر طراحی شده و در برخی ساعات شبانه روز، مانع نمایش اعلان‌های مربوط به برخی افراد و اپلیکیشن‌ها می‌شود. با این وجود در iOS 15 محدوده عملکرد این قابلیت چندان مشخص نبود! به عنوان مثال ممکن است اپلیکیشن‌های Calender و Mail به طور همزمان برای برخی امور شخصی و اداری استفاده شوند و یا برخی سایت‌های باز شده توسط مرورگر به کار مربوط باشند و برخی دیگر به کارهای شخصی. در این شرایط، مد فوکوس iOS 15 عملکرد دقیقی ارائه نمی‌داد. به همین جهت این بخش مورد توجه ویژه اپل واقع شده است.

مد فوکوس iOS 16
مد فوکوس iOS 16
مد فوکوس iOS 16
مد فوکوس iOS 16

فیلترهای جدید مد Focus اپل به شما این امکان را می‌دهد که قیدهای خاصی را در درون اپلیکیشن‌های مختلف نظیر ایمیل، تقویم یا مرورگر اعمال کنید. به کمک این مد جدید می‌توانید برخی بخش‌های اپلیکیشن‌های خاصی را در ساعاتی مشخص مخفی کنید تا اعلان‌های مرتبط با آن‌ها تمرکزتان را به هم نزند. به عنوان مثال، به کمک مد فوکوس در آی او اس 16 قادر خواهید بود تب‌های کاری را در زمانی که مشغول کار نیستید و تب‌های سرگرمی یا خانوادگی را زمانی که مشغول کار هستید، مخفی کنید.

همچنین با استفاده از API جدید اپل، برنامه‌های شخص ثالث هم قابلیت دسترسی به این فیلترها را خواهند داشت. اپل همچنین فرآیند راه‌اندازی Focus Mode را هم در iOS 16 بسیار ساده‌تر کرده است تا استفاده از آن راحت‌تر از قبل باشد.

البته در واقعیت، این قابلیت سیستم عامل موبایلی اپل عملکرد پیچیده‌ای دارد و نصب و تنظیم آن فرآیندی سخت و زمان‌بر خواهد بود! برای عملکرد صحیح این مد، پیش از هر چیز باید اپلیکیشن‌هایی که در زمان کار از آن‌ها استفاده می‌کنید و برنامه‌هایی که در زمان آزادتان به سراغشان می‌روید را تفکیک کرده و برای هریک از افراد مختلف در لیست مخاطبانتان قیدهای خاصی تعریف کنید.

بنابراین با وجود این که فیلترهای فوکوس در iOS عملکرد بسیار خوبی دارند، به نظر می‌رسد سختی راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها، باعث نارضایتی بسیاری کاربران مبتدی خواهد شد. به همین جهت، این قابلیت بیشتر به یک برنامه اندرویدی شبیه است تا یک ویژگی سیستم عامل آی او اس!

مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13
مقایسه iOS 16 اندروید 13

از طرف دیگر، گوگل عملکرد سیستم قابلیت فوکوس خود که Digital Wellbeing نام دارد را چندان تغییر نداده است. اندروید 13 بر خلاف iOS تنظیمات متعددی را برای مد فوکوس ارائه نمی‌دهد و رویکرد بسیار ساده‌تری را پیش گرفته است. در روش اتخاذ شده توسط گوگل، کاربران تنها به یک مد فوکوس دسترسی دارند که از بخش Digital Wellbeing در تنظیمات اندروید قابل دسترسی است.

در این مد می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که ممکن است در شرایط خاص باعث از دست رفتن تمرکز شما می‌شوند را انتخاب کنید و دسترسی به آن‌ها را به صورت دستی یا با برنامه قبلی در ساعات خاصی از شبانه‌روز قطع کنید. با این حال برای سایر شرایط باید از حالت Do Not Disturb استفاده کنید که تمامی اعلان‌های اندروید را مخفی کرده و تنها گزینه‌هایی که به عنوان استثنا تعریف کرده‌اید را نمایش می‌دهد. این راهکار گوگل البته مثل مد فوکوس اپل پر زرق و برق نیست؛ اما استفاده ساده‌تری داشته و احتمالا مورد استقبال کاربران بیشتری خواهد شد.

جمع‌بندی

در بخش پایانی مقایسه دو سیستم عامل اندروید 13 و iOS 16 بد نیست به این نکته اشاره کنیم که علیرغم اینکه دو سیستم عامل اندروید و iOS محصولاتی کاملا متفاوت هستند، اما با بالغ‌تر شدن آن‌ها شباهت‌هایشان بیش از پیش احساس می‌شود!

نسخه‌های جدید این دو سیستم عامل مثال‌های خوبی برای این ادعا هستند! هر دوی آن‌ها سعی کرده‌اند به جای افزودن تغییرات انقلابی، با ارائه بهبودهایی جزیی، کیفیت کلی عملکرد پلتفرم را ارتقا دهند. بر این اساس، مرز میان این دو سیستم عامل پرطرفدار هر روز در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

در حالی حاضر مهم‌ترین تفاوت‌های دو سیستم عامل آی او اس 16 و اندروید 13 را می‌توان نوتیفیکیشن‌های بهتر iOS در برابر طراحی زیباتر اپلیکیشن‌ها و توجه بیشتر به جزئیات در اندروید دانست.

شما در خصوص مقایسه نسل جدید سیستم عامل‌های اپل و گوگل چه فکری می‌کنید؟ نظر خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.